Színház

Hülyeségeken nem érdemes vacakolni

2017.06.21. 12:30
Ajánlom
Június 20-án a Madách Színházban zajló Szerelmünk, Shakespeare fesztivál Az én Shakespeare-em című beszélgetéssorozatának vendége Zsótér Sándor rendező volt, aki aznap ünnepelte a születésnapját.

Az ünnepelttel Bálint András színész, rendező, a Radnóti Színház egykori igazgatója beszélgetett, akinek az azt firtató kérdésére, hogy ki neki Shakespeare, Zsótér azt válaszolta: munka, feladat, gondolkodni való. Ugyanakkor bevallotta, hogy a húszas éveiben, amikor elkezdett színházzal foglalkozni, még kifejezetten előítélettel viseltetett a szerző iránt. Azt gondolta ugyanis, hogy neki fiatalként inkább kortárs drámaírókkal kell ismerkedni, olyanokkal, akik a mai világról mesélnek. Sőt úgy vélte, a színházak biztonsági játékból veszik elő Shakespeare-t, esetleg egy színész, vagy a közönség kedvéért.

A pályát dramaturgként kezdő művész később azért megbarátkozott az angol Bárddal, hiszen nem kevesebb, mint tizenhárom darabját rendezte meg, a Titus Andronicustól (1991) kezdve a Lear királyon (2007, 2008) és a Hamleten (2009, 2013) át az Othellóig (2014) és a III. Richárdig (2016). Zsótér ezt követően Bálint András kérdéseire olyan műhelytitkokat osztott meg rendezői és tanári pályájáról (a művész a Színház- és Filmművészeti Egyetemen oktat), hogy a nézők szinte egy workshopon érezhették magukat.

A szokatlan megoldásairól ismert rendező például úgy véli, hogy

egy szerepet annak kell eljátszani, aki el tudja játszani.

Mindegy, hogy hány éves, sőt az is, hogy milyen a neme, a lényeg, hogy működik-e a színpadon. Az ő 2009-es, József Attila Színház-beli Hamletjében Földeáki Nóra játszotta Horatio, Rosencrantz és a sírásó szerepét is. Az osztott szereposztás ötletét egyébként Zsótér a Shakespeare korabeli színházból vette: ott volt ugyanis az az uralkodó koncepció, hogy mivel tizenkét főben volt maximalizálva a társulatok létszáma, ennyi színészből kellett, hogy kijöjjön akár a Hamlet gazdag, bonyolult világa.

Ezt pedig a rendező nagyon színházias, vérbeli színházi gondolkodásnak tartja, amelynek segítségével azt a dilemmát is meg lehet oldani, hogy mihez kezdjen az a színész, akit már az előadás elején megölnek, esetleg csak a darab legvégén lép színre. Az ilyen formán, a színész személyén keresztül egymáshoz rendelt szerepek pedig a művész véleménye szerint „beszélgetnek egymással”, így plusz jelentésréteget nyer a mű is.

Zsótér úgy gondolja, Shakespeare-nél amúgy is az érvényesül, hogy „nem hitelesnek kell lenni, hanem hatásosnak”,

 olyannyira, hogy minden bizonnyal még a hollywoodi filmesek is tőle tanultak. Emiatt pedig (és itt visszakanyarodunk a gondolat elejére, a színész kora és neme kérdésére) „hülyeségeken nem érdemes vacakolni” – véli a rendező.

Szokatlan megoldások témakörében az is szóba került, hogy a közönség – főleg egy Shakespeare-darab esetében – általában historikus díszletet vár, ő ezzel szemben „talált helyekben” gondolkodik. Volt olyan előadása például (Athéni Timon, 2000), ami a Radnóti előcsarnokában kezdődött, de olyan is (Lír, 2008), amelyben a Petrik Andrea alakította Lear király a Színművészeti Egyetem tulajdonába került Szentkirályi utcai Károlyi palota kertjében a saját sírgödrét ásta. Míg a szegedi Falstaffban a nézőteret is bejátszották a színészek, addig az Ódry Színpadról a Gyulai Várszínház Tószínpadára költöztetett Hamletben „belekergette a vízbe” a tanítványait, akik még a vívásjelenetet is a vízben csinálták meg.

„A színház nagyon konkrét” – fogalmazott Zsótér, aki azt is elárulta, hogy a szegedi IV. Henrik-adaptációt azért így, a nézőteret is bejátszva kellett megoldani, mert a próbák során a színpad nagy részét elfoglalta a Pillangókisasszony díszlete.

Gyakran a kétségbeesés hozza a legjobb ötleteket”

– mondta a rendező, aki önmagáról is gyakran beszélt kritikusan (ugyanakkor humorral). Bevallotta, hogy nagyon rossz a híre, mert ha úgy érzi, valamelyik színész linkel a próbafolyamat során, például hetek alatt sem tanulja meg a szöveget, akkor bizony „az addigi jószolgálati nagykövet után kijön a sárkánykígyó” belőle.

A beszélgetés végén a művész-tanár tanítványairól is beszélt. Elmondta, hogy egyrészről kicsit elkeseríti, hogy a mai fiatalok már nem úgy viszonyulnak a nyelvhez, ahogy régen, „hiányoznak az életükből a nyelvi események”, emiatt a szövegeket sem értik megfelelően, és az olvasottságuk is hézagos. Úgy véli ugyanakkor, hogy enélkül is működik a dolog, hiszen alapvetően nem a szorgalom, hanem a tehetség számít.

Csak szorgalommal megy ez a pálya, de csak a szorgalom meg mit ér?”

– zárta gondolatait Zsótér Sándor, akit az est végén Bálint András a Madách Színház nevében borral köszöntött 56. születésnapja alkalmából.

Az én Shakespeare-em beszélgetéssorozat

következő szeánszára június 21-én kerül sor, amikor is Stohl András érkezik. Július 4-én pedig szenzáció számba menő találkozásnak lehetünk tanúi, hiszen ugyanő a programsorozat apropóján 16 év után ismét együtt dolgozik egykori mesterével, Zsámbéki Gáborral. De addig is olyan izgalmas vendégek várnak még ránk, mint Szirtes Tamás (június 22.), László Zsolt (június 25.), Takács Ferenc (június 28.) és Szikora János (június 29.), a Zsámbéki-est után pedig a rendezvénysorozatot Gálffi László (július 5.) és Bocsárdi László (július 6.) zárja.

További részletek ide kattintva olvashatóak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

A magyar oktatás MacGyverei – a kötelező olvasmányok

A jövő nemzedék sorsa mindössze attól függ, hogy Gárdonyit, Szabó Magdát vagy Agatha Christie-t adnak a kezébe? Arató Lászlóval, a Magyartanárok Egyesületének elnökével - a NAT-módosítás részleteinek hiányában - a jelenlegi szabályozást vizsgáltuk meg, hogy jobban értsük, mi is lehetne a változások előremutató iránya.
Vizuál

Az 1917 a legjobb film az amerikai producerek szerint

Sam Mendes első világháborús eposza, az 1917 című film kapta meg az Amerikai Producerek Céhének (PGA) díját a mozikban forgalmazott filmek mezőnyében szombaton Los Angelesben.
Plusz

75 éve szabadult fel a pesti gettó 

A pesti gettó felszabadításának 75. évfordulója alkalmából tartottak megemlékezést vasárnap Budapesten, a Dohány utcai zsinagógában, majd koszorút helyeztek el a zsinagóga falánál állított emléktáblánál.
Klasszikus

Boldog születésnapot kívánunk Fischer Ivánnak!

Ma ünnepli születésnapját a Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere, egyik legkelendőbb hazai művészünk. Saját Happy Birthday-feldolgozásával köszöntjük!
Vizuál

Ki nevet még a bohócon? – 100 éve született Fellini

Száz éve, 1920. január 20-án született Riminiben Federico Fellini, az egyik legnagyobb olasz filmes, akit első olaszként jelöltek rendezői Oscar-díjra, s mind a négy a kitüntetésre jelölt alkotása nyert a legjobb külföldi filmek között, a legnagyobb elismerésnek mégis azt érezte, ha rendező-festőnek nevezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Tizenöt ország előadásai a Nemzeti fesztiválján

Hetedik alkalommal rendezi meg a Nemzeti Színház április 8. és május 17. között a MITEM-et, amelyre idén olyan nemzetközi hírű alkotók rendezéseit várják, mint Robert Wilson, Theodorosz Terzopulosz, Michael Thalheimer, Sebastian Hartmann és Victoria Thierrée Chaplin.
Színház premier

Rendhagyó sajtótájékoztatón mutatkozott be az Eldorádó csapata

Bereményi Géza kultikus filmjének számtalan színpadi adaptációja készült az Arany ára címmel. A József Attila Színház a Film évadában tűzi műsorára az Eldorádót.
Színház hír

Megkezdődött a Trianon100 emlékév a Nemzetiben

Sajtónyilvános olvasópróbán ismertette a trianoni évfordulóra készülő programjait a Nemzeti Színház. Első bemutatójuk, a Wass Albert szövegei és korabeli dokumnetumok alapján készülő Tizenhárom almafa lesz.
Színház premier

Kern András is megjelent a Fővárosi Törvényszéken

A Fővárosi Törvényszék patinás esküdtszéki tárgyalótermében tartották a Játékszín februári bemutatójának sajtóeseményét. A vád tanúja című produkciót Simon Kornél rendezi, a főbb szerepekben Kern András, Kocsis Dénes, Szerednyey Béla és Lévay Viktória lép színpadra.
Színház magazin

„Hoztam maguknak egy kis pesti levegőt” – 50 éve ment el Latyi

A híres színészdinasztia leszármazottait, a Latabár testvéreket a szigorú kritikusok is Buster Keatonhoz és Chaplinhez hasonlították. Ők azonban a külföldi sikerek után hazajöttek, itthon játszottak és forgattak. 1970. január 11-én halt meg Latabár Kálmán.