Színház

Hülyeségeken nem érdemes vacakolni

2017.06.21. 12:30
Ajánlom
Június 20-án a Madách Színházban zajló Szerelmünk, Shakespeare fesztivál Az én Shakespeare-em című beszélgetéssorozatának vendége Zsótér Sándor rendező volt, aki aznap ünnepelte a születésnapját.

Az ünnepelttel Bálint András színész, rendező, a Radnóti Színház egykori igazgatója beszélgetett, akinek az azt firtató kérdésére, hogy ki neki Shakespeare, Zsótér azt válaszolta: munka, feladat, gondolkodni való. Ugyanakkor bevallotta, hogy a húszas éveiben, amikor elkezdett színházzal foglalkozni, még kifejezetten előítélettel viseltetett a szerző iránt. Azt gondolta ugyanis, hogy neki fiatalként inkább kortárs drámaírókkal kell ismerkedni, olyanokkal, akik a mai világról mesélnek. Sőt úgy vélte, a színházak biztonsági játékból veszik elő Shakespeare-t, esetleg egy színész, vagy a közönség kedvéért.

A pályát dramaturgként kezdő művész később azért megbarátkozott az angol Bárddal, hiszen nem kevesebb, mint tizenhárom darabját rendezte meg, a Titus Andronicustól (1991) kezdve a Lear királyon (2007, 2008) és a Hamleten (2009, 2013) át az Othellóig (2014) és a III. Richárdig (2016). Zsótér ezt követően Bálint András kérdéseire olyan műhelytitkokat osztott meg rendezői és tanári pályájáról (a művész a Színház- és Filmművészeti Egyetemen oktat), hogy a nézők szinte egy workshopon érezhették magukat.

A szokatlan megoldásairól ismert rendező például úgy véli, hogy

egy szerepet annak kell eljátszani, aki el tudja játszani.

Mindegy, hogy hány éves, sőt az is, hogy milyen a neme, a lényeg, hogy működik-e a színpadon. Az ő 2009-es, József Attila Színház-beli Hamletjében Földeáki Nóra játszotta Horatio, Rosencrantz és a sírásó szerepét is. Az osztott szereposztás ötletét egyébként Zsótér a Shakespeare korabeli színházból vette: ott volt ugyanis az az uralkodó koncepció, hogy mivel tizenkét főben volt maximalizálva a társulatok létszáma, ennyi színészből kellett, hogy kijöjjön akár a Hamlet gazdag, bonyolult világa.

Ezt pedig a rendező nagyon színházias, vérbeli színházi gondolkodásnak tartja, amelynek segítségével azt a dilemmát is meg lehet oldani, hogy mihez kezdjen az a színész, akit már az előadás elején megölnek, esetleg csak a darab legvégén lép színre. Az ilyen formán, a színész személyén keresztül egymáshoz rendelt szerepek pedig a művész véleménye szerint „beszélgetnek egymással”, így plusz jelentésréteget nyer a mű is.

Zsótér úgy gondolja, Shakespeare-nél amúgy is az érvényesül, hogy „nem hitelesnek kell lenni, hanem hatásosnak”,

 olyannyira, hogy minden bizonnyal még a hollywoodi filmesek is tőle tanultak. Emiatt pedig (és itt visszakanyarodunk a gondolat elejére, a színész kora és neme kérdésére) „hülyeségeken nem érdemes vacakolni” – véli a rendező.

Szokatlan megoldások témakörében az is szóba került, hogy a közönség – főleg egy Shakespeare-darab esetében – általában historikus díszletet vár, ő ezzel szemben „talált helyekben” gondolkodik. Volt olyan előadása például (Athéni Timon, 2000), ami a Radnóti előcsarnokában kezdődött, de olyan is (Lír, 2008), amelyben a Petrik Andrea alakította Lear király a Színművészeti Egyetem tulajdonába került Szentkirályi utcai Károlyi palota kertjében a saját sírgödrét ásta. Míg a szegedi Falstaffban a nézőteret is bejátszották a színészek, addig az Ódry Színpadról a Gyulai Várszínház Tószínpadára költöztetett Hamletben „belekergette a vízbe” a tanítványait, akik még a vívásjelenetet is a vízben csinálták meg.

„A színház nagyon konkrét” – fogalmazott Zsótér, aki azt is elárulta, hogy a szegedi IV. Henrik-adaptációt azért így, a nézőteret is bejátszva kellett megoldani, mert a próbák során a színpad nagy részét elfoglalta a Pillangókisasszony díszlete.

Gyakran a kétségbeesés hozza a legjobb ötleteket”

– mondta a rendező, aki önmagáról is gyakran beszélt kritikusan (ugyanakkor humorral). Bevallotta, hogy nagyon rossz a híre, mert ha úgy érzi, valamelyik színész linkel a próbafolyamat során, például hetek alatt sem tanulja meg a szöveget, akkor bizony „az addigi jószolgálati nagykövet után kijön a sárkánykígyó” belőle.

A beszélgetés végén a művész-tanár tanítványairól is beszélt. Elmondta, hogy egyrészről kicsit elkeseríti, hogy a mai fiatalok már nem úgy viszonyulnak a nyelvhez, ahogy régen, „hiányoznak az életükből a nyelvi események”, emiatt a szövegeket sem értik megfelelően, és az olvasottságuk is hézagos. Úgy véli ugyanakkor, hogy enélkül is működik a dolog, hiszen alapvetően nem a szorgalom, hanem a tehetség számít.

Csak szorgalommal megy ez a pálya, de csak a szorgalom meg mit ér?”

– zárta gondolatait Zsótér Sándor, akit az est végén Bálint András a Madách Színház nevében borral köszöntött 56. születésnapja alkalmából.

Az én Shakespeare-em beszélgetéssorozat

következő szeánszára június 21-én kerül sor, amikor is Stohl András érkezik. Július 4-én pedig szenzáció számba menő találkozásnak lehetünk tanúi, hiszen ugyanő a programsorozat apropóján 16 év után ismét együtt dolgozik egykori mesterével, Zsámbéki Gáborral. De addig is olyan izgalmas vendégek várnak még ránk, mint Szirtes Tamás (június 22.), László Zsolt (június 25.), Takács Ferenc (június 28.) és Szikora János (június 29.), a Zsámbéki-est után pedig a rendezvénysorozatot Gálffi László (július 5.) és Bocsárdi László (július 6.) zárja.

További részletek ide kattintva olvashatóak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.
Színház szavazás

Döntsön a Kaszás Attila-díj sorsáról!

Az idei jelöltek: Farkas Ignác, Nagy Csongor Zsolt és Varga Klári. A közönség augusztus 24-én éjfélig szavazhat a három színművészre.
Színház fesztivál

Csak érzed, hogy jó, és itt a helyed – Megérkezett az idei Katlan-himnusz

Immár tizenegyedik alkalommal rúghatjuk le a cipőnket és adhatjuk át magunkat a változatos, emberarcú és nyitott Ördögkatlan Fesztiválnak július 31. és augusztus 4. között.