Színház

Humanoid robot lép színpadra a Vörösmarty Színházban

2025.04.09. 11:25
Ajánlom
Túlzás nélkül színháztörténeti esemény helyszíne lesz a székesfehérvári Vörösmarty Színház, ahol először lép a világot jelentő deszkákra egy humanoid robot. Április 19-én mutatja be a teátrum Térey János A Nibelung-lakópark című tetralógiáját Szikora János rendezésében. Amellett, hogy ez lesz a teljes mű ősbemutatója, a Huba névre keresztelt humanoid robot játssza majd az egyik kulcsszerepet a darabban.

Térey János nagyívű verses drámatetralógiájából készült A Nibelung-lakópark című előadást mutatják be Szikora János rendezésében tájékoztatott a székesfehérvári Vörösmarty Színház. A darab a modern társadalmak mítoszait és identitásválságát tematizáló középkori Nibelung-mondakör újraértelmezése, amely napjaink luxuslakópark-miliőjébe helyezi át a klasszikus konfliktusokat.  

Az előadás nemcsak témájában formabontó, hanem látványvilágában is. A rendezés végig a film és a színház mezsgyéjén egyensúlyoz, melyben a világon

első alkalommal jelenik meg színházi szerepben egy humanoid robot, mint az egyik szereplő.

A robot ugyan nem beszél, és nem utánozza az emberi érzelmeket, jelenléte mégis erőteljes hatást kelt: a hús-vér színészekkel együtt válik a történet részévé. A nézőket akaratlanul is elgondolkodtatja, hogy mit tekintünk élőnek, jelenvalónak, vagy akár „emberinek” egy színpadi helyzetben.

robot__dsc_3300-112135.jpg

Humanoid robot A Nibelung-lakópark próbáján (Fotó/Forrás: Kiss László / Vörösmarty Színház)

A robot szerepeltetése nem öncélú látványosság, hanem szerves része a darab tematikájának.

A rendező, Szikora János, így fogalmaz:

„A humanoid robot nemcsak karaktert játszik, hanem maga is kérdést tesz fel:

mit jelent embernek lenni a mesterséges intelligencia korában? Hol húzódik a határ a gép és az ember között – erkölcsben, emlékezetben, érzésben?

Az ötlet akkor fogalmazódott meg bennem, amikor egy próbafolyamat alatt szembesültem azzal, mennyire kiszámíthatóan reagálunk bizonyos érzelmi helyzetekben, mint egy program. Innen jött a gondolat: mi történne, ha ezt a „programot” valóban egy gép alakítaná a színpadon?”

A Nibelung-lakópark tehát nemcsak egy új színházi bemutató, hanem várhatóan mérföldkő lesz a digitális kultúra és az előadóművészet találkozásában. Bár voltak már nemzetközi kísérletek humanoid robotok színpadi megjelenésére – például Japánban vagy Németországban –, ezek többnyire technológiai látványosságként vagy performanszelemként működtek.

robot__dsc_3260-112135.jpg

Humanoid robot A Nibelung-lakópark próbáján (Fotó/Forrás: Kiss László / Vörösmarty Színház)

A Nibelung-lakópark ezzel szemben aktív szereplőként használja a robotot. A gép néma, mozdulatai egyszerűek, jelenléte mégis újraértelmezi az emberi viselkedés és jelenlét fogalmát a színpadon.

A színdarabhoz a humanoid robotot a Infuze Robotics, az Unitree termékek kizárólagos közép-európai forgalmazója biztosítja.

„A humanoid robotok fejlesztése már a kezdetektől annak a célnak a szellemében történik, hogy segítsék a veszélyes vagy monoton munkafolyamatok kiváltását, automatizálását és hatékonyabbá tételét. Nagy öröm számunkra, hogy ez a néhány éve még csak kísérleti környezetben létező technológia, amely mostantól kereskedelmi forgalomban, bárki számára elérhető, már a művészet és a színház világát is inspirálja” mondta Körömi János, az Infuze Robotics ügyvezető igazgatója.

Fejléckép: Humanoid robot A Nibelung-lakópark próbáján (fotó / forrás: Kiss László / Vörösmarty Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Virginia Woolf gondolatai töltik meg a Sufni színpadát

Évadbeli utolsó bemutatójára készül a Katona József Színház: a Sufniban mutatják be Saját [?] szoba című előadást, amelynek főszerepében Hay Anna és Tóth Zsófia lesz látható.
Színház ajánló

Sodró Eliza főszereplésével érkezik a Hullámtörés a Radnótiba

Május 3-án tartják a Radnóti Színházban az évad utolsó bemutatójának premierjét: Lars von Trier Hullámtörés című filmjéből Bíró Bence készített színpadi adaptációt, amelyet Szenteczki Zita rendezésében láthatnak a nézők. A főszereplőt, Bess-t Sodró, szerelmét, Jant Pál András alakítja.
Színház ajánló

Zsurzs Kati: „A legfontosabb, hogy az emberek a lelkükben ne kerüljenek távol egymástól”

Az évadban még kétszer látható Kovács Gábor Attila Indulhatunk, Edit néni? című komédiája, amely kapcsán Zsurzs Kati azt mondja, a szerepe olyan, mintha éppen róla mintázták volna.
Színház interjú

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Színház hír

Karácsony Gergely: „Megduplázzuk a függetlenek támogatását”

A főpolgármester szerint fellélegezhet a budapesti színházi világ, ugyanis a kőszínházak működésének biztosítása mellett a kormánnyal kötött megállapodás jegyében a függetleneknek is több jut a jövőben.