Szentpétervár, 1869. A gazdagok és a szegények közötti szakadék egyre szélesedik. Az ország vezetése pompába öltözve hizlalja magát. A pénz, az önzés és a felületesség prioritássá válnak a mindennapi életben. Mocskos és zajos utcák. Minden ház aljában kocsma. Az emeleten bordély. Apák és fiaik vakulásig vodkáznak. Próbálják felejteni, hogy egykor emberek voltak. Anyák és lányaik az emeleten árulják testüket. Erre a világra néz Dosztojevszkij pétervári saroklakásának egyik ablaka. A másikból egy távoli templom tornya látszik. Dosztojevszkij leül az íróasztalához, és írni kezd.
Vajon a krisztusi szeretet meg tudná menteni a mai világot?
– teszi fel a kérdést, amelyre a Vígszínház fiatal alkotócsapata ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében próbál választ találni.
„Miskin herceg sem akarja megváltani a világot, A félkegyelmű sem ad konkrét kérdéseket” – véli a rendező. „A mi feladatunk ezeket a kérdéseket megtalálni, újrafogalmazni, kideríteni, hogy ma egyáltalán szükségünk van-e kérdésekre? Ki számít ma jó embernek? Mi számít ma erkölcsösnek? Mit jelent az, hogy álszentség? Milyen embernek kell lennünk egyáltalán a 21. században?”
A Miskin herceg szerepében látható Vecsei H. Miklós elmondta: „Sokat gondolkozom azon az életemet nézve, hogy van egy történetünk: ahogy felnövünk és létezünk, mindent szavakkal mondunk el, mindent csak szavakban tudunk kifejezni, összekötődik a valóság a nyelvünkkel.
A gyerekeknek viszont van egy érzékeny vonaluk valami más típusú valóság felé,
és Miskinnek is vannak ilyen antennái, ő mintha máshogy is ki tudna fejezni dolgokat, mint a többiek.”
Orosz Ákos a tavalyi évadban a Bűn és bűnhődés Raszkolnyikovjaként bizonyíthatott, most egy újabb Dosztojevszkij-alak, Rogozsin bőrébe bújik. „Azt hiszem, egy színésznek fontos mérföldkő az életében, ha egy ilyen volumenű szereppel küzdhet, lélegezhet együtt, és talán nőhet fel hozzá” – véli a színművész. „Ez fokozottan igaz abban az esetben, ha a készülő előadás minden alkotója egyaránt motivált és buzog benne a tettvágy. Én most ilyen helyzetben érzem magam. Már a célegyenesben vagyunk. Nagyon várjuk a nézőket és az angyalokat az előadásunkra.”
A március 2-ától látható előadásban Nasztaszja Filippovnaként Petrik Andrea, Édesanyaként Venczel Vera, Ganyaként Csapó Attila, Lebegyevként Király Dániel látható. Az adaptáció Makai Imre fordításából készült, az élő zene és hangdesign Wunderlich József munkája. A díszletet Peter Sparrow, a jelmezeket Vecsei Kinga Réta tervezte.