Színház

Így adott interjút Blaha Lujza

2021.12.07. 16:00
Ajánlom
A Bohémvilág 1919. december 27-i számában érdekes szöveggel találkozhattak a korabeli olvasók: maga Blaha Lujza kért helyreigazítást egy állítólagos nyilatkozata kapcsán.

„A cikk szerint én azt mondtam volna, hogy »meguntam az örökké mindent agyba-főbe dicsérő, fizetett színházi lapokat, az ember sohasem olvashat benne egy igazi kritikát.« Ezt én nem mondtam” – jelenti ki határozottan Blaha Lujza, hozzátéve, hogy aki őt ismeri tudhatja, hogy nem szokott így beszélni. A szerkesztőség a helyreigazítási kérelmet elfogadta és közölte.

Az apró vita egy előző lapszámban közölt cikk miatt robbant ki, a Bohémvilág újságírója ugyanis interjút kért a nemzet csalogányától, tartalmas beszélgetés helyett azonban csak egy rövid látogatásra maradt lehetősége.

„A méltóságos asszony nem fogad”

– idézi meg a cikk elején a névtelenségbe burkolózó újságíró Blaha Lujza szobalányát, aki minden bizonnyal utasításba kapta, hogy senkit ne engedjen be a lakásba, ahol évek óta visszavonultan élnek. Ám amikor a színésznő meghallja, hogy vendége honnan érkezett, azonnal fellelkesül, csupán annyi ideig váratja meg vendégét, amíg felöltözik.

Ez az izgatott lelkesedés, amely a cikk alapján Blaha Lujzán úrrá lett, túlzásnak tűnik, már csak azért is, mert a Bohémvilág egy mindössze két évig, 1919 és 1920 között működő, heti rendszerességgel megjelenő kulturális lap volt, melyet valóban sűrűn forgattak a korabeli színházkedvelők és művészek, ám az újság neve hamar kikopott a köztudatból.

A színésznő mindenesetre a cikk tanúsága szerint „megrongált idegeire és gégehurutra” hivatkozva a látogatás előtt orvosi tanácsra hosszabb ideig nem adott interjút, és kifejezetten kéri, hogy betegségét – illetve bocsánatkérését a sajtó képviselői felé – említsék meg a lap hasábjain.

„Hogy a »Bohémvilág«-ot még is fogadom, főleg annak tudható be, hogy lapjukat nagyon megszerettem. Megszerettem, mert iránya bátor, szókimondó, kritikája objektív” – folytatódik a rövid monológ, mely után elhangzik a kifogásolt mondat: „Tudja, már nagyon meguntam ezeket az örökké mindenkit agyba-főbe dicsérő, fizetett színházi lapokat, az ember sohasem olvashat benne egy komoly kritikát. Hej! az én időmben…”.

A cikk kitér arra is, hogy Blaha Lujza nyár óta, vagyis közel fél éve nem mozdulhat ki a szobájából, de már nagyon várja, hogy újra színpadra állhasson.

„Csak még egyszer szeretnék a deszkára lépni, csak még egyszer… ha még olyan kis szerepben is” – mondja könnyes szemmel, köhécselve az ekkor 69 éves művésznő.

„Nem bánom, akár egy öreg, csoszogó asszony szerepében is, csak még egyszer láthassam az én drága aranyos, hálás publikumomat s megköszönhessem nekik azt a szeretetet és ragaszkodást, melyet irányomban mind a mai napig tanusitottak.”

Végezetül kitér arra is, hogy mekkora örömet okozott neki, hogy a „Rókus előtti teret” róla nevezik el.

Az újságíró azzal zárja sorait, hogy ezek után hosszasan elcsevegtek a hétköznapok nehézsgeiről, majd Blaha Lujza szívélyesen az ajtóig kísérte őt.

„Viszontlátásra a Nemzetiben” – búcsúzik a beszélgetés végén a nemzet csalogánya.

Blaha Lujza 1923-ban lépett utoljára színpadra a Városi Színházban, de ekkor már nem énekelt. A róla elnevezett VIII. kerületi teret, melyet a Bohémvilág említ, hivatalosan 1920. március 20-án nevezte át a székesfővárosi Közmunkák Tanácsa Blaha Lujza térre.

Fejléckép: Blaha Lujza (forrás: Wikimedia Commons)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Színház videó

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.
Színház ajánló

Átkosan buja színmű a Bartók Színházban

Január 22-én mutatja be a dunaújvárosi Bartók Színház Frank Wedekind gyermektragédiáját, A tavasz ébredését, melyből Szász Hanna és Ivanics Tamás készített új színpadi adaptációt.
Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.