Színház

Így adott interjút Blaha Lujza

2021.12.07. 16:00
Ajánlom
A Bohémvilág 1919. december 27-i számában érdekes szöveggel találkozhattak a korabeli olvasók: maga Blaha Lujza kért helyreigazítást egy állítólagos nyilatkozata kapcsán.

„A cikk szerint én azt mondtam volna, hogy »meguntam az örökké mindent agyba-főbe dicsérő, fizetett színházi lapokat, az ember sohasem olvashat benne egy igazi kritikát.« Ezt én nem mondtam” – jelenti ki határozottan Blaha Lujza, hozzátéve, hogy aki őt ismeri tudhatja, hogy nem szokott így beszélni. A szerkesztőség a helyreigazítási kérelmet elfogadta és közölte.

Az apró vita egy előző lapszámban közölt cikk miatt robbant ki, a Bohémvilág újságírója ugyanis interjút kért a nemzet csalogányától, tartalmas beszélgetés helyett azonban csak egy rövid látogatásra maradt lehetősége.

„A méltóságos asszony nem fogad”

– idézi meg a cikk elején a névtelenségbe burkolózó újságíró Blaha Lujza szobalányát, aki minden bizonnyal utasításba kapta, hogy senkit ne engedjen be a lakásba, ahol évek óta visszavonultan élnek. Ám amikor a színésznő meghallja, hogy vendége honnan érkezett, azonnal fellelkesül, csupán annyi ideig váratja meg vendégét, amíg felöltözik.

Ez az izgatott lelkesedés, amely a cikk alapján Blaha Lujzán úrrá lett, túlzásnak tűnik, már csak azért is, mert a Bohémvilág egy mindössze két évig, 1919 és 1920 között működő, heti rendszerességgel megjelenő kulturális lap volt, melyet valóban sűrűn forgattak a korabeli színházkedvelők és művészek, ám az újság neve hamar kikopott a köztudatból.

A színésznő mindenesetre a cikk tanúsága szerint „megrongált idegeire és gégehurutra” hivatkozva a látogatás előtt orvosi tanácsra hosszabb ideig nem adott interjút, és kifejezetten kéri, hogy betegségét – illetve bocsánatkérését a sajtó képviselői felé – említsék meg a lap hasábjain.

„Hogy a »Bohémvilág«-ot még is fogadom, főleg annak tudható be, hogy lapjukat nagyon megszerettem. Megszerettem, mert iránya bátor, szókimondó, kritikája objektív” – folytatódik a rövid monológ, mely után elhangzik a kifogásolt mondat: „Tudja, már nagyon meguntam ezeket az örökké mindenkit agyba-főbe dicsérő, fizetett színházi lapokat, az ember sohasem olvashat benne egy komoly kritikát. Hej! az én időmben…”.

A cikk kitér arra is, hogy Blaha Lujza nyár óta, vagyis közel fél éve nem mozdulhat ki a szobájából, de már nagyon várja, hogy újra színpadra állhasson.

„Csak még egyszer szeretnék a deszkára lépni, csak még egyszer… ha még olyan kis szerepben is” – mondja könnyes szemmel, köhécselve az ekkor 69 éves művésznő.

„Nem bánom, akár egy öreg, csoszogó asszony szerepében is, csak még egyszer láthassam az én drága aranyos, hálás publikumomat s megköszönhessem nekik azt a szeretetet és ragaszkodást, melyet irányomban mind a mai napig tanusitottak.”

Végezetül kitér arra is, hogy mekkora örömet okozott neki, hogy a „Rókus előtti teret” róla nevezik el.

Az újságíró azzal zárja sorait, hogy ezek után hosszasan elcsevegtek a hétköznapok nehézsgeiről, majd Blaha Lujza szívélyesen az ajtóig kísérte őt.

„Viszontlátásra a Nemzetiben” – búcsúzik a beszélgetés végén a nemzet csalogánya.

Blaha Lujza 1923-ban lépett utoljára színpadra a Városi Színházban, de ekkor már nem énekelt. A róla elnevezett VIII. kerületi teret, melyet a Bohémvilág említ, hivatalosan 1920. március 20-án nevezte át a székesfővárosi Közmunkák Tanácsa Blaha Lujza térre.

Fejléckép: Blaha Lujza (forrás: Wikimedia Commons)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.
Színház ajánló

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház interjú

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Színház ajánló

Egy korszak lezárul – búcsúzik a Kultúrbrigád

160 hónap, 2700 előadás, 800 ezer néző – a Kultúrbrigád elmúlt 13 éve alatt számtalan emlékezetes pillanatnak lehetett tanúja a közönség, , most egy meghatóan gazdag, 2012 óta tartó korszak zárul le.
Színház hír

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.