Színház

Így adott interjút Blaha Lujza

2021.12.07. 16:00
Ajánlom
A Bohémvilág 1919. december 27-i számában érdekes szöveggel találkozhattak a korabeli olvasók: maga Blaha Lujza kért helyreigazítást egy állítólagos nyilatkozata kapcsán.

„A cikk szerint én azt mondtam volna, hogy »meguntam az örökké mindent agyba-főbe dicsérő, fizetett színházi lapokat, az ember sohasem olvashat benne egy igazi kritikát.« Ezt én nem mondtam” – jelenti ki határozottan Blaha Lujza, hozzátéve, hogy aki őt ismeri tudhatja, hogy nem szokott így beszélni. A szerkesztőség a helyreigazítási kérelmet elfogadta és közölte.

Az apró vita egy előző lapszámban közölt cikk miatt robbant ki, a Bohémvilág újságírója ugyanis interjút kért a nemzet csalogányától, tartalmas beszélgetés helyett azonban csak egy rövid látogatásra maradt lehetősége.

„A méltóságos asszony nem fogad”

– idézi meg a cikk elején a névtelenségbe burkolózó újságíró Blaha Lujza szobalányát, aki minden bizonnyal utasításba kapta, hogy senkit ne engedjen be a lakásba, ahol évek óta visszavonultan élnek. Ám amikor a színésznő meghallja, hogy vendége honnan érkezett, azonnal fellelkesül, csupán annyi ideig váratja meg vendégét, amíg felöltözik.

Ez az izgatott lelkesedés, amely a cikk alapján Blaha Lujzán úrrá lett, túlzásnak tűnik, már csak azért is, mert a Bohémvilág egy mindössze két évig, 1919 és 1920 között működő, heti rendszerességgel megjelenő kulturális lap volt, melyet valóban sűrűn forgattak a korabeli színházkedvelők és művészek, ám az újság neve hamar kikopott a köztudatból.

A színésznő mindenesetre a cikk tanúsága szerint „megrongált idegeire és gégehurutra” hivatkozva a látogatás előtt orvosi tanácsra hosszabb ideig nem adott interjút, és kifejezetten kéri, hogy betegségét – illetve bocsánatkérését a sajtó képviselői felé – említsék meg a lap hasábjain.

„Hogy a »Bohémvilág«-ot még is fogadom, főleg annak tudható be, hogy lapjukat nagyon megszerettem. Megszerettem, mert iránya bátor, szókimondó, kritikája objektív” – folytatódik a rövid monológ, mely után elhangzik a kifogásolt mondat: „Tudja, már nagyon meguntam ezeket az örökké mindenkit agyba-főbe dicsérő, fizetett színházi lapokat, az ember sohasem olvashat benne egy komoly kritikát. Hej! az én időmben…”.

A cikk kitér arra is, hogy Blaha Lujza nyár óta, vagyis közel fél éve nem mozdulhat ki a szobájából, de már nagyon várja, hogy újra színpadra állhasson.

„Csak még egyszer szeretnék a deszkára lépni, csak még egyszer… ha még olyan kis szerepben is” – mondja könnyes szemmel, köhécselve az ekkor 69 éves művésznő.

„Nem bánom, akár egy öreg, csoszogó asszony szerepében is, csak még egyszer láthassam az én drága aranyos, hálás publikumomat s megköszönhessem nekik azt a szeretetet és ragaszkodást, melyet irányomban mind a mai napig tanusitottak.”

Végezetül kitér arra is, hogy mekkora örömet okozott neki, hogy a „Rókus előtti teret” róla nevezik el.

Az újságíró azzal zárja sorait, hogy ezek után hosszasan elcsevegtek a hétköznapok nehézsgeiről, majd Blaha Lujza szívélyesen az ajtóig kísérte őt.

„Viszontlátásra a Nemzetiben” – búcsúzik a beszélgetés végén a nemzet csalogánya.

Blaha Lujza 1923-ban lépett utoljára színpadra a Városi Színházban, de ekkor már nem énekelt. A róla elnevezett VIII. kerületi teret, melyet a Bohémvilág említ, hivatalosan 1920. március 20-án nevezte át a székesfővárosi Közmunkák Tanácsa Blaha Lujza térre.

Fejléckép: Blaha Lujza (forrás: Wikimedia Commons)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.
Színház

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Menni kéne… – amire februárban beindulunk

Van, ahová a színészek, máshová a rendező, megint máshová az izgalmasnak ígérkező színházi nyelv csalogat be – legyen az dráma, thriller vagy olyan előadás, aminek a műfaja most még nem is tudható biztosan.
Színház ajánló

Koldusopera – Bagó Bertalan rendezése a József Attila Színházban

Műfaját tekintve: opera, musical, operett és mindezek paródiája – nemcsak ígérik ezt a darabról, de be is váltják február 18-ától a József Attila Színház színpadán, Bagó Bertalan rendezésében.
Színház ajánló

Mit keresett Jakab az ágy alatt? – Dániel András meséje a XV. kerületben

A XV. kerületi Csokonai Művelődési és Rendezvényházban láthatjuk február 12-én a Hab a tortán!-mesesorozat kövekező előadását: Dániel András Mit keresett Jakab az ágy alatt? című meséjét Pető Kata és Porogi Ádám színészpárosa hozza el a gyerekeknek.
Színház ajánló

Mocskos alkuk és erkölcsi dilemmák a miniszterelnök nyaralójában – válságkomédia tíz éve az Átriumban

Tizedik éve fut lankadatlan sikerrel az Átriumban a folyamatosan új elemekkel bővülő, a kül- és belpolitika aktuális fejleményeit is beépítő, válságkomédiaként aposztrofált Igenis, miniszterelnök úr! című előadás Hevér Gábor és Alföldi Róbert főszereplésével.
Színház interjú

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.