A szegedi teátrum főigazgatói pozíciójára hárman pályáztak: Barnák László, a jelenlegi főigazgató mellett Peller Károly színművész-rendező és Tóth Péter zeneszerző.
Tóth Péter pályázatában művészeti célként „egy korszerű, európai léptékű népszínház” működtetését jelöli meg:
„Nem hiszünk sem a lila, a közönséget lenéző, csak kiválasztottak számára érthető, többnyire divatos külföldi előadásokat másoló, de eredetinek eladott trendi elitszínházban, sem pedig a szórakoztatásnak álcázott, olcsó és legtöbbször színvonaltalan portékát kínáló kirakatszínházban. (…) Mi Shakespeare és Molière színházában hiszünk, ahol a halaskofától a művelt arisztokratáig mindenki megtalálta azt az élményt, amiért kifizette a belépő árát”. Produkciós szempontból olyan előadásokban és műsortervben gondolkodik, amelyek képesek önmagukat pusztán a piaci keresletből fenntartani.
Csak olyan produkciókat szabad színpadon tartani, melyek minimum eltartják magukat (akár jegybevételből, akár szponzorációból), de leginkább, melyek esténként bevételt termelnek
– fogalmaz ezzel kapcsolatban. A prózai tagozat élére Nagy Viktor rendezőt kérné fel.
Tóth Péter sokrétű és nagymértékű infrastruktúrafejlesztést tervez, a technikai rendszerek korszerűsítésétől kezdve a színészlakások felújításán át egészen az átfogó színházrekonstrukcióig. Meglátása szerint az ehhez szükséges többletforrásokat elsősorban az eddig csökkenő tendenciájú állami támogatások jövőbeni esetleges növekedése jelentené, de pluszforrásként tervez a mecenatúra hangsúlyosabbá tételével és a növekvő jegybevétellel is.
Tóth Péter pályázatának másik fontos pontja:
az operajátszás és zenei képzés egy új regionális központját hozná létre Szegeden.
Ennek garanciáját elsősorban a Szegedi Szimfonikus Zenekarral és a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karával való szorosabb együttműködésben, és megválasztása esetén az operatagozat élére kerülő Hamar Zsolt karmester nemzetközi tapasztalatában látja. Tervei szerint többek között Pál Tamás és Gyüdi Sándor közreműködésével elindulna egy operastúdió is, melynek eredményeképpen „már egy-két éven belül saját, jól képzett, fiatal énekesgárda állhat a Szegedi Opera rendelkezésére” – olvasható a pályázatban.
Tóth Péter pályázata teljes terjedelmében itt olvasható.
Fejléckép: Tóth Péter (forrás: Facebook)