Színház

Ismétlések táncra, zenére és filmre

2011.11.20. 11:56
Ajánlom
Harminc évnél is idősebb koreográfia, folyamatos változásban lévő társulat, hatvan perc és három táncszekvencia – így is címkézhetnénk Lucinda Childs 1979-ben született előadását, de a DANCE nem hagyja magát címkefelhőbe préselni.

A Lucinda Childs Dance Companyt egy hasonlóan hosszú múltra visszatekintő ernyőszervezet, az 1978-ban alapított és stílszerűen Dance Umbrella névre keresztelt társulás hozta Angliába. A Dance Umbrella egyébként aktív háttérszereplője az angol táncéletnek, éberségüknek köszönhetően rengeteg ismert vagy éppen szárnybontogató táncost és tánctársulatot sikerült bemutatni a londoni színpadokon. A Childs bemutató mindamellett, hogy az amerikai táncélet egy igen markáns alkotóját kanonizálja a brit művészeti térben, egyidőben előkészíti a terepet az Einstein on the Beach londoni bemutatójának. Az ötórásra saccolt megaprodukciónak anno Lucinda Childs nemcsak koreográfusa, de főszereplője is volt, akarcsak a brit fővárosban nemrég zárult DANCE-nek.

Childs csupa nagybetűvel írott DANCE előadása már címével sejteti, hogy itt valami lényegit, egyszerűt és minden fölös ficától meg- és lecsupaszítottat lát majd a néző, olyan táncot tehát, amely a mozgásból, nem pedig tánctörténeti hagyományokból építkezik. Childs koreográfiája ugyanis visszametsz minden történeti rárakódást, így a DANCE nem más, mint grammatikájára bontott táncperformansz: karok, lendületek, lengések, bokák és könnyed piruettek játéka üres, de nem légüres térben. Az egyenként húszpercnyi, három részből álló előadás ugyanis elsősorban a teret építi be játékába, a táncosok repetitív forgásai, karlengései betöltik, zárják és nyítják a színpadot, használják a számukra adott teret. A mozgások csak első látásra követnek valamiféle unalmas mozdulatsort. A nyit, zár, fordul, biccent, lendít típusú mozgássorok ismétlése igen hamar vált át már-már "olvasható" tánckottává, egységes, mozgással írott szöveggé amelyben csak jókora idő elteltével tudjuk fölfedezni az apró, de igen fontos nüanszokat. A mozdulatok egymásutánjába ugyanis beépűlnek és átíródnak olyan tánclépések is, amelyek hol a klasszikus balett-technika csípőből kiinduló fordulataira utalnak, hol különböző lábpozíciókra, hol meg egészen felismerhető tangó és salsa lépéseket juttatnak eszünkbe. Az előadás tehát nem egy tabula rasa, de a mozgások ötvözete olyan egységes, szabad és asszociációkra teret adó táncot képez, amely egyszerre kérdez rá különböző hagyományokra és visz vissza egyszerű, de erőteljes alaplépésekig.

Partner mindebben Philip Glass jólismert, ugyancsak a repetíció eszközeivel kiválóan manőverező zenéje és Sol LeWitt filmje, amely két fontos funkcióval is rendelkezik. LeWitt filmjét, mely az 1979-es előadás felvétele egyben, a színpadnyílást teljes szélességében és hosszában lezáró áttetsző vászonra vetítenek. Ez az igencsak látványos megoldás már az "eredeti" előadásnak is szerves része volt. A felnagyított táncos alakok mellett a vetített film fantasztikus látványt generál azzal is, hogy több idősíkot képez, hiszen a filmen szereplő táncosok már nem ugyanazok, mint akiket a színpadon látunk, táncuk ritmusában és lépéseikben sem egyezik. Különösen manipulált kép ez, amelyben az archív felvétel szereplői múltbeli szellemként kísértnek a jelenkori társulat performanszában. Bármennyire is fura, de LeWitt archív mozgóképei frissességet adnak a produkciónak. Lucinda Childs társulatának előadása pontosan attól válik izgalmassá, hogy megmutatja, leleplezi harminc évvel ezelőtti önmagát.


DANCE - Lucinda Childs Dance Company

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

„Felemelő érzés együtt játszani a gyerekekkel” - Interjú Rolla Jánossal

A Partitúra legújabb adása Pannonhalmára kalauzol el. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművészt ezer szál köti az apátsághoz, az atyák barátságáról, az apátsági pincészet borairól, a templomi koncertekről és a zeneakadémiai életről is beszélgettünk.
Vizuál

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház új évad

Kezdődik a nyári színházi szezon Zsámbékon

A #KedvesZsámbék! című felolvasószínházi sorozattal indul június 2-án a Zsámbéki Színházi Bázis új évada. Minden este más-más tematikával, kifejezetten erre az alkalomra összeállított irodalmi válogatással és formációval találkozhatunk Zsámbékon, a Romtemplomnál. 
Színház önkéntesség

Önkénteseket vár a Színházak Éjszakája

Szeretnél aktív részese lenni egy kalandos éjszakának? Idén is várják lelkes önkéntesek jelentkezését a Színházak Éjszakája programjaira.
Színház magazin

Önazonos művész és önazonos ember – Székely Gábor 75

Major Tamás rendezőszakos tanítványaként végzett, a szolnoki színház, a Nemzeti Színház, a Katona József Színház és az Új Színház előadásai kapcsán fűződnek nevéhez jelentős színházi teljesítmények. Május 26-án ünnepli 75. születésnapját Székely Gábor.
Színház ajánló

Kovács Patrícia százötvenszer a Játékszínben

A Legyen a feleségem! című produkció 150. előadását ünnepelte a Játékszín május 23-án. Edward Taylor vígjátékát öt éve mutatták be.
Színház tao

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!