Színház

Ismétlések táncra, zenére és filmre

2011.11.20. 11:56
Ajánlom
Harminc évnél is idősebb koreográfia, folyamatos változásban lévő társulat, hatvan perc és három táncszekvencia – így is címkézhetnénk Lucinda Childs 1979-ben született előadását, de a DANCE nem hagyja magát címkefelhőbe préselni.

A Lucinda Childs Dance Companyt egy hasonlóan hosszú múltra visszatekintő ernyőszervezet, az 1978-ban alapított és stílszerűen Dance Umbrella névre keresztelt társulás hozta Angliába. A Dance Umbrella egyébként aktív háttérszereplője az angol táncéletnek, éberségüknek köszönhetően rengeteg ismert vagy éppen szárnybontogató táncost és tánctársulatot sikerült bemutatni a londoni színpadokon. A Childs bemutató mindamellett, hogy az amerikai táncélet egy igen markáns alkotóját kanonizálja a brit művészeti térben, egyidőben előkészíti a terepet az Einstein on the Beach londoni bemutatójának. Az ötórásra saccolt megaprodukciónak anno Lucinda Childs nemcsak koreográfusa, de főszereplője is volt, akarcsak a brit fővárosban nemrég zárult DANCE-nek.

Childs csupa nagybetűvel írott DANCE előadása már címével sejteti, hogy itt valami lényegit, egyszerűt és minden fölös ficától meg- és lecsupaszítottat lát majd a néző, olyan táncot tehát, amely a mozgásból, nem pedig tánctörténeti hagyományokból építkezik. Childs koreográfiája ugyanis visszametsz minden történeti rárakódást, így a DANCE nem más, mint grammatikájára bontott táncperformansz: karok, lendületek, lengések, bokák és könnyed piruettek játéka üres, de nem légüres térben. Az egyenként húszpercnyi, három részből álló előadás ugyanis elsősorban a teret építi be játékába, a táncosok repetitív forgásai, karlengései betöltik, zárják és nyítják a színpadot, használják a számukra adott teret. A mozgások csak első látásra követnek valamiféle unalmas mozdulatsort. A nyit, zár, fordul, biccent, lendít típusú mozgássorok ismétlése igen hamar vált át már-már "olvasható" tánckottává, egységes, mozgással írott szöveggé amelyben csak jókora idő elteltével tudjuk fölfedezni az apró, de igen fontos nüanszokat. A mozdulatok egymásutánjába ugyanis beépűlnek és átíródnak olyan tánclépések is, amelyek hol a klasszikus balett-technika csípőből kiinduló fordulataira utalnak, hol különböző lábpozíciókra, hol meg egészen felismerhető tangó és salsa lépéseket juttatnak eszünkbe. Az előadás tehát nem egy tabula rasa, de a mozgások ötvözete olyan egységes, szabad és asszociációkra teret adó táncot képez, amely egyszerre kérdez rá különböző hagyományokra és visz vissza egyszerű, de erőteljes alaplépésekig.

Partner mindebben Philip Glass jólismert, ugyancsak a repetíció eszközeivel kiválóan manőverező zenéje és Sol LeWitt filmje, amely két fontos funkcióval is rendelkezik. LeWitt filmjét, mely az 1979-es előadás felvétele egyben, a színpadnyílást teljes szélességében és hosszában lezáró áttetsző vászonra vetítenek. Ez az igencsak látványos megoldás már az "eredeti" előadásnak is szerves része volt. A felnagyított táncos alakok mellett a vetített film fantasztikus látványt generál azzal is, hogy több idősíkot képez, hiszen a filmen szereplő táncosok már nem ugyanazok, mint akiket a színpadon látunk, táncuk ritmusában és lépéseikben sem egyezik. Különösen manipulált kép ez, amelyben az archív felvétel szereplői múltbeli szellemként kísértnek a jelenkori társulat performanszában. Bármennyire is fura, de LeWitt archív mozgóképei frissességet adnak a produkciónak. Lucinda Childs társulatának előadása pontosan attól válik izgalmassá, hogy megmutatja, leleplezi harminc évvel ezelőtti önmagát.


DANCE - Lucinda Childs Dance Company

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Stumpf István visszalépett, elmaradt az SZFE-s vita

A magyar egyetemi polgárság április közepén beszélgetéssorozatot indított Infosztrájk címmel, hogy választ kapjon a felsőoktatást érintő legfontosabb kérdésekre. A négynapos programsorozat meghívott vendégei között volt Stumpf István is, aki az esemény előtt egy nappal mondta vissza a részvételt.
Színház ajánló

Online színházi közvetítések Shakespeare születésnapja alkalmából

Április 23-án William Shakespeare születésnapjára, és halálának ugyanerre a napra eső évfordulójára emlékezik a színházi világ. A Pannonia Entertainment online csatornáján két legautentikus Shakespeare-színház: a Royal Shakespeare Company és a Globe Színház egy-egy előadásának felvételével tisztelegnek a világhírű drámaíró előtt.
Színház ajánló

Tóth Krisztina óvodai krimivel debütál a 3K online színpadán

Mit vált ki az emberből, ha a gyermeke óvodai csoportjából eltűnik egy gumidenevér? Milyen régi sérelmek, gyilkos indulatok törnek felszínre az online tér arctalan világában? Tóth Krisztina drámája a jelen valóságát álmodja színpadra, rendhagyó perspektívából.
Színház hír

Megható kisfilm a szeretet erejéről és egymás elfogadásáról

Három ország, három nyelv, három sérült társulat találkozott márciusban az online térben, hogy egy négynapos közös workshop keretében együtt játszanak.
Színház hír

Életműdíjat kapott Blasek Gyöngyi bábszínész

Közel hat évtizedes munkája elismeréseként Gobbi Hilda-életműdíjjal tüntették ki Blasek Gyöngyit, a Budapest Bábszínház művészét.