Színház

(Isten meghal)

2011.02.28. 09:00
Ajánlom
Apa dráma. Apa-fiú dráma. Isten dráma. Öregség dráma. Én dráma. Szövegdráma. Állandó önreflexió. Játék az újmagyarral. Halálos adag röhejes nyelvi sűrítmény.

"FIÚ

A magyar színház, uram. Félti a bőrét a néző dühétől,

félti a bőrét a kritikától, a szomszéd színháztól,

a minisztertől, az időjárástól."

VAGY:

 "KIRÁLYNŐ

...a rendezők sem rosszabbak a Deák tér vásznánál"

 VAGY INKÁBB:

 "AMÁL

Gyerekek, ne ássatok olyan mélyre, mert feljön a talajvíz."

(Esterházy Péter: Én vagyok a te*)

Esterházy drámája sok minden igen, ami nem. Úgy dráma, hogy nem dráma. Illetve úgy nem dráma, hogy közben dráma. Apa dráma. Apa-fiú dráma. Isten dráma. Öregség dráma. Én dráma. Szövegdráma. Állandó önreflexió. Játék az újmagyarral. Halálos adag röhejes nyelvi sűrítmény.

A túlhajtott akció és az akció hiánya. Kényszer a "Mióta tudom, hogy meghalok..." kezdetű életesszenciák állandó továbbgondolására. Folyamatosan prezentált gondolkodnivaló. A gondolkodnivalók egymásra torlódása. Mondhatni tobzódása. Egészen addig, míg fel nem oldódnak egy-egy sűrített drámai pillanatban. (Ú.m.: testvéröccsök freudi legyilkolása.) Továbbá női princípiumok nyelvi újragondolása. Szolgáló (típus), királynő (típus). Játszadozás a 2 in 1 gondolatiságával. Női típusok átjárhatósága. Látens ellentmondásossága. Nagyon is látható ellentmondásossága. Állandó röhögtetés. És a röhögés elfojtása. (Vö.: Coitus interruptus!) Ezt nektek pajtási gesztus.

A tízparancsolat első parancsára létrehozott szöveg (Én vagyok a te Urad, Istened...) a szerzői én pimasz azonosítása az első parancsolattal. A saját univerzumában. Mert ott teheti. Az ő univerzuma a megszólalásig hasonlít a mi univerzumunkra. A megszólalás után is.

Az istenatya-teremtő-alkotó-szerző-apa-és egyben fiú maga az író. Ha úgy vesszük. Erre utal az Én vagyok a Te, azaz a töredékességében sokjelentésű cím is, amely végletesen lecsupaszítva az emberi létezés kínosan szép értelmét, a másikkal (...) való teljes azonosulást jelenti. De magában foglalja azt a fajta szeretetalapú alá- fölérendeltségi viszonyt is, amelyben az alárendeltek folytonosan kikezdik a fölöttesek (szokás)jogi státuszát. Hogy aztán fordított leosztásban mély felháborodással vegyék tudomásul ugyanezt. Egészen addig, míg az - alkotó gondolatokkal játszadozó - egyed eljut a legfensőbb magasságokig, és megtapasztalja, milyen nehéz sors istennek lenni. (Hólapátolás.)

Gothár Péter a maga tervezte térben alkotótársként és művészi szövetségesként tette színpadra Esterházy Péter darabját. Színészei mindent eljátszanak, amit el lehet. Ha kell, akciót, ha kell, szöveget. Egy testben több figurát. A konkrét alakok változó jelentéstartományait. A sűrített irodalmi szöveg egymásra rakódott rétegeit. Izgalmas vibrálással töltik ki a zsinórpadlásról alá lógatott, halványan kilengő játékhely virtuális tereit. Legelsősorban Znamenák István, akinek, hadd ne írjam le még egyszer, az Úr alakjában ki mindenkit kell egyszerre eljátszani. A legszebb talán, ahogy az atyában a meggyötört apát, az apában az atyát, és még a - valahai - fiút is...

Szabó Kimmel Tamás a riadt tekintetű Fiúban a minden fiúban ott rejlő potenciális apagyilkost, Schell Judit (Amál) és Molnár Piroska (Királynő) pedig olyan női stílusgyakorlatokat ad, hogy beleremegnek még a Wesselényi-féle összeesküvés színpadon tartózkodó tagjai is. Egytől-egyig.

Innentől törvényszerű, hogy a halál a fiú képében jelenik meg az apának. De a fiút (halált) nem tudja csak úgy simán lelőni, mint tudattalanjában a testvéröccseit. Annak ugyanis golyóálló mellénye van. Szóval, eljött az idő. Mondhatnánk úgy is, idő van. Immár az atyának kell távozni. (És Isten meghal.) Szerényen. Zárójelben.

Hát, így.  Aztán majd megint lesz valami.


* A szöveg eredetileg a cím ilyen írásmódjával jelent meg a Jelenkorban. A webes változat itt olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Klasszikus

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház hír

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.
Színház hír

Crespo Rodrigo vezetheti tovább a Jászai Mari Színházat

2021. január 1-től újabb öt évre kapott megbízatást a tatabányai teátrum igazgatója, ez lesz a harmadik ciklusa.
Színház hír

Világsztárok hallatják hangjukat az SZFE mellett

Nyílt levélben fejezte ki támogatását az SZFE mellett negyvennégy világszerte elismert művész, köztük olyan hírességek, mint Cate Blanchett, Helen Mirren, Peter Brook és Salman Rushdie – írta meg a 444 a Financial Times-ra hivatkozva.