Színház

(Isten meghal)

2011.02.28. 09:00
Ajánlom
Apa dráma. Apa-fiú dráma. Isten dráma. Öregség dráma. Én dráma. Szövegdráma. Állandó önreflexió. Játék az újmagyarral. Halálos adag röhejes nyelvi sűrítmény.

"FIÚ

A magyar színház, uram. Félti a bőrét a néző dühétől,

félti a bőrét a kritikától, a szomszéd színháztól,

a minisztertől, az időjárástól."

VAGY:

 "KIRÁLYNŐ

...a rendezők sem rosszabbak a Deák tér vásznánál"

 VAGY INKÁBB:

 "AMÁL

Gyerekek, ne ássatok olyan mélyre, mert feljön a talajvíz."

(Esterházy Péter: Én vagyok a te*)

Esterházy drámája sok minden igen, ami nem. Úgy dráma, hogy nem dráma. Illetve úgy nem dráma, hogy közben dráma. Apa dráma. Apa-fiú dráma. Isten dráma. Öregség dráma. Én dráma. Szövegdráma. Állandó önreflexió. Játék az újmagyarral. Halálos adag röhejes nyelvi sűrítmény.

A túlhajtott akció és az akció hiánya. Kényszer a "Mióta tudom, hogy meghalok..." kezdetű életesszenciák állandó továbbgondolására. Folyamatosan prezentált gondolkodnivaló. A gondolkodnivalók egymásra torlódása. Mondhatni tobzódása. Egészen addig, míg fel nem oldódnak egy-egy sűrített drámai pillanatban. (Ú.m.: testvéröccsök freudi legyilkolása.) Továbbá női princípiumok nyelvi újragondolása. Szolgáló (típus), királynő (típus). Játszadozás a 2 in 1 gondolatiságával. Női típusok átjárhatósága. Látens ellentmondásossága. Nagyon is látható ellentmondásossága. Állandó röhögtetés. És a röhögés elfojtása. (Vö.: Coitus interruptus!) Ezt nektek pajtási gesztus.

A tízparancsolat első parancsára létrehozott szöveg (Én vagyok a te Urad, Istened...) a szerzői én pimasz azonosítása az első parancsolattal. A saját univerzumában. Mert ott teheti. Az ő univerzuma a megszólalásig hasonlít a mi univerzumunkra. A megszólalás után is.

Az istenatya-teremtő-alkotó-szerző-apa-és egyben fiú maga az író. Ha úgy vesszük. Erre utal az Én vagyok a Te, azaz a töredékességében sokjelentésű cím is, amely végletesen lecsupaszítva az emberi létezés kínosan szép értelmét, a másikkal (...) való teljes azonosulást jelenti. De magában foglalja azt a fajta szeretetalapú alá- fölérendeltségi viszonyt is, amelyben az alárendeltek folytonosan kikezdik a fölöttesek (szokás)jogi státuszát. Hogy aztán fordított leosztásban mély felháborodással vegyék tudomásul ugyanezt. Egészen addig, míg az - alkotó gondolatokkal játszadozó - egyed eljut a legfensőbb magasságokig, és megtapasztalja, milyen nehéz sors istennek lenni. (Hólapátolás.)

Gothár Péter a maga tervezte térben alkotótársként és művészi szövetségesként tette színpadra Esterházy Péter darabját. Színészei mindent eljátszanak, amit el lehet. Ha kell, akciót, ha kell, szöveget. Egy testben több figurát. A konkrét alakok változó jelentéstartományait. A sűrített irodalmi szöveg egymásra rakódott rétegeit. Izgalmas vibrálással töltik ki a zsinórpadlásról alá lógatott, halványan kilengő játékhely virtuális tereit. Legelsősorban Znamenák István, akinek, hadd ne írjam le még egyszer, az Úr alakjában ki mindenkit kell egyszerre eljátszani. A legszebb talán, ahogy az atyában a meggyötört apát, az apában az atyát, és még a - valahai - fiút is...

Szabó Kimmel Tamás a riadt tekintetű Fiúban a minden fiúban ott rejlő potenciális apagyilkost, Schell Judit (Amál) és Molnár Piroska (Királynő) pedig olyan női stílusgyakorlatokat ad, hogy beleremegnek még a Wesselényi-féle összeesküvés színpadon tartózkodó tagjai is. Egytől-egyig.

Innentől törvényszerű, hogy a halál a fiú képében jelenik meg az apának. De a fiút (halált) nem tudja csak úgy simán lelőni, mint tudattalanjában a testvéröccseit. Annak ugyanis golyóálló mellénye van. Szóval, eljött az idő. Mondhatnánk úgy is, idő van. Immár az atyának kell távozni. (És Isten meghal.) Szerényen. Zárójelben.

Hát, így.  Aztán majd megint lesz valami.


* A szöveg eredetileg a cím ilyen írásmódjával jelent meg a Jelenkorban. A webes változat itt olvasható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Vizuál

A hazai színjátszás kiválóságaival készül Herendi Gábor új filmje

A Kincsem és a Valami Amerika rendezőjének legújabb, Futni mentem című romantikus komédiája november 28-tól látható a mozikban. A közvetlen állami támogatás nélkül készülő produkciót rövid videóban jelentette be Udvaros Dorottya, Ember Márk és Lovas Rozi.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Elek Judit filmrendező és forgatókönyvíró, Piros Ildikó színésznő, Gulyás Buda operatőr, Selmeczi György zeneszerző és Deimanik Tamásné Baba fénymegadó kiemelkedő pályáját méltatja idén a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjjal.
Klasszikus

Vezető karmesterként folytatja a munkát Vajda Gergely az Ensemble Ars Novával

A neves zeneszerző-karmester három éven át volt a francia kortárs zenei együttes rezidens művésze, ám a sikeres közös projekteknek köszönhetően a zenekar továbbra is együtt kíván dolgozni vele.
Zöldhullám

„Azért is meg akarom védeni őket, mert olyan kicsik” – gyermekek hangjai az arukária fa védelmében

A Kincseink, az araukáriák című kiállítás megnyitója április 22-én, hétfőn 17 órakor lesz a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Átriumában. A tárlat középpontjában az araukária fa és annak számos értéke áll.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

April De Angelis: Színésznők – továbbra is műsoron a Pinceszínház előadása

Az idei évad nagy sikerű előadása a Színésznők Sztarenki Pál különleges rendezésében. Minden szempárt a színpadra szegez, lényeges mondanivalója a mai társadalom embereinek is fontos üzenetet hordoz.
Színház ajánló

Megtartotta tavaszi bemutatóit a Loupe Színházi Társulás

A csapat elsőként a Lányok, fiúk! című monodrámát mutatta be Lovas Rozi főszereplésével, az előadás a családon belüli erőszak témájára reflektál. Áprilisban pedig A kezdet/vége című produkció is debütált, amelyet Sean O’Casey műve nyomán Horváth János Antal írt és rendezett.
Színház hír

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Színház ajánló

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Színház interjú

Nincs ideális pillanat – interjú Horváth Patríciával, a HATAN Társulat alapító tagjával

Horváth Patrícia férjével, Nyári Zoltán operaénekessel közösen két évvel ezelőtt indította el független magánszínházi formációját, a HATAN Társulatot. Az alapító páros női tagjával a színházcsinálás fenséges és kevésbé dicsőséges pillanatairól is beszélgettünk.