Színház

Izgalmas párhuzamok, intim térben

2016.03.16. 09:45
Ajánlom
A tatabányai Jászai Mari Színház március 17. és 20. között immár második alkalommal rendezi meg a MOST FESZTivált. A különleges témájú és formavilágú előadásokra fókuszáló színházi mustráról Juhász Károlyt, a színház produkciós vezetőjét kérdeztük.

- Idén második alkalommal rendezik meg a MOST FESZTivált. Mit takar az elnevezés?

- Ez egy mozaikszó, amely a mi kreativitásunkat tükrözi: monodráma és stúdiószínházi fesztivált jelöl, de egyben utal arra is, hogy az eseményen olyan előadások szerepelnek, amik egyrészt ebben az évadban születtek, másrészt olyan témával foglalkoznak, amelyek a jelenünkben is érvényesek.

Juhász Károly

Juhász Károly (Fotó/Forrás: Szvatek Péter, Jászai Mari Színház)

- Mi jellemzi ezeket a produkciókat?

- Stúdiószínházi előadások legtöbbször akkor születnek, amikor a színházak úgynevezett réteg-témához nyúlnak, vagy olyan előadást hoznak létre, aminek fokozottabb intimitást igénylő térre van szüksége. Vidéken az a jellemző, hogy ezek az előadások rövidebb szériát futnak, általában csak egy évadon keresztül láthatóak, ezért kevesebb a megmutatkozási lehetőségük. A fesztivál kialakításánál külön hangsúlyt fektettünk rá, hogy a programbantúlnyomórészt vidéki és független társulatok, valamint határon túli színházak szerepeljenek. A monodráma pedig egy egészen speciális műfaj, aminek nincs igazán bemutatkozási lehetősége máshol. A tatabányai Jászai Mari Színház, mivel egy kisebb méretű vidéki színházról van szó, egy ilyen jellegű mustrát bír el kényelmesen.

Juhász Károly

Juhász Károly (Fotó/Forrás: Szvatek Péter, Jászai Mari Színház)

- Idén mekkora volt az érdeklődés a társulatok részéről és milyen szempontok alapján válogatták az előadásokat?

- Az első évben még nem kértük a színházaktól, hogy javasoljanak előadásokat a fesztiválra, de az idén ez megtörtént és több mint negyven produkcióról kaptunk nevezést. A fesztivál teljesen nyitott, nincs semmiféle megkötés, egyedül az volt szempont, hogy technikailag megvalósítható legyen az előadás a játszóhelyeinken. Elsősorban a témaválasztás alapján döntöttünk, figyeltük a rendezés és a koncepció különlegességét, némely esetben pedig egy-egy kimagasló alakítás volt a döntő.

- Hogyan alakult az idei program?

- Ahogy tavaly, úgy idén is sok olyan előadás szerepel a programban, amik tabutémát feszegetnek. Érdekes megfigyelni olyan párhuzamosságokat, mint az Alszanak a halak? és az Egyasszony esetében. Az előbbi egy egyetemista lány, Prohászka Fanni előadásában látható és egy családtag elvesztéséről, valamint ennek feldolgozásáról szól, hasonlóan a Péterfy-Novák Éva könyve alapján készült Egyasszonyhoz, amit Tenki Réka ad elő. A stúdiószínházi előadásoknál is megfigyelhető ez a párhuzam: a kecskeméti színház Macska a forró bádogtetőn című vendégjátéka a kisközösségeken és a családon belüli erőszakról, elhallgatásokról szól, ugyanúgy, ahogy a Hazatérés is Harold Pintertől, ami a Budaörsi Latinovits Színház előadásában lesz látható.

Egyasszony

Egyasszony (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

- Miért döntöttek úgy, hogy önöktől, mint házigazdáktól ne szerepeljen előadás a kínálatban?

- Tavaly szerepelt a színházunk, idén viszont az a döntés született, hogy ne vegyünk el helyet a meghívható produkcióktól. Természetesen lenne olyan előadás, amit szívesen megmutatnánk, ez a Tartuffe, ami meghívást nyert a Pécsi Országos Színházi Találkozóra is.

- Milyen volt az első fesztivál fogadtatása és hogyan tudták hasznosítani az ott szerzett tapasztalatokat?

- Nagyon izgultunk tavaly a fesztivál sikeréért, elsősorban a tatabányai közönséggel szerettük volna elfogadtatni a kezdeményezést, velük szerettünk volna párbeszédet kezdeni és azt kell, hogy mondjam, meglepően jók voltak a tapasztalataink. Akik eljöttek, mind nyitottak voltak, jól sikerültek az előadásokat követő közönségtalálkozók is, tartalmas beszélgetések alakultak ki és minden kérdésükre választ kaptak a nézők.

- Honnan várják a közönséget?

- Az egész régióból várjuk a nézőket, akik ebben a négy napban egyéb programokkal, városnézéssel, múzeumlátogatással is össze tudják kötni a fesztivált. Elsősorban persze a helyiek részéről tapasztalható a legintenzívebb érdeklődés, a közönség közel 85 százalékát ők teszik ki.

Hazatérés

Hazatérés

- Az előadásokat zsűri követi, kik foglalnak helyet a grémiumban?

- A zsűri összetételének kialakítására a szakmai érdekképviseleteket kértük fel, így került be idén Pregitzer Fruzsina a Magyar Művészeti Akadémia részéről, Szőcs Artur a Magyar Színházi Társaság képviseletében, Szűcs Gábor a Magyar Teátrumi Társaság delegáltjaként, valamint Stuber Andrea a Színházi Kritikusok Céhe küldötteként. Amilyen színes a kínálatunk, annyira színes és eltérő színházi tapasztalattal rendelkező szakemberek foglalnak helyet a fesztivál zsűrijében.

- A versenydarabok mellett milyen programokkal várják az érdeklődőket?

- Március 19-ét neveztük ki fesztiválnapnak, amikor gasztronómiai programmal kedveskedünk a nézőinknek MOST Kóstoló címmel, az esti előadást követően pedig egy izgalmas jazzformáció, a Mojo WorKings ad koncertet. Emellett minden produkció után közönségtalálkozón vehetnek részt az érdeklődők, ahol kötetlen beszélgetés formájában ismerhetik meg az alkotókat.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.