Immár hagyományosan a Rózsavölgyi Szalonban adták át a Kortárs Magyar Dráma-díjat, amelyet Radnóti Zsuzsa Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – alapított. Először 2019-ben díjaztak kortárs magyar szerzőket. Az idei a hetedik alkalom. A díjat odaítélő „Alapítvány a kortárs magyar drámákért” kuratóriumának tagjai – Csizmadia Tibor rendező, Lőkös Ildikó dramaturg, Nánay István kritikus, Németh Gábor író – és elnöke, Radnóti Zsuzsa döntése alapján a 2025-ös Kortárs Magyar Dráma-díjat Jánossy Lajos és Máté Gábor nyerte el Jánossy Lajos Örök hely és mindenhol idő című regényének Itt élet című színpadi adaptációjáért. A Kortárs Magyar Dráma-díj Különdíját Solt Róbert, Fullajtár Andrea és Borgula András vehette át A Tíz hónap Babilon-ügy című előadás szövegkönyvéért, Galló Olga memoárkötetének dramatizálásáért és megvalósításáért. Lőrinczy Attila drámaíró, műfordító, dramaturg, illetve Szegő János, a Magvető Kiadó szerkesztője méltatta a díjazottakat.
Radnóti Zsuzsa, a díj alapítója így fogalmazott: „Amikor átvettem a Kossuth-díjat, már akkor bejelentettem, hogy a díjjal járó juttatásból alapítványt hozok létre annak kapcsán, amely a fél évszázados munkámat végigkísérte:
olyan kortárs drámákat, színpadi írásműveket díjazunk, amelyek közéleti tartalmúak, kritikus hangvételűek; tehát történelmi múltunk eddig kibeszéletlen, fájdalmas eseményeiről beszélnek.
Vagy olyanok, amelyek kendőzetlenül szólnak a minket körülvevő jelenkori magyar valóságról, és képesek arra, hogy fontos és érzékeny társadalmi jelenségeket fogalmazzanak meg a nagy nyilvánosság erőterében.
Hozzátette: „Széttöredezett a világ, nem lep meg, hogy mozaikokból áll össze a színházirodalom is. Sokszor megesik, hogy társulatok hoznak létre előadásszövegeket, és színdarab lesz belőlük aktuális társadalmi hatással. Az alapítvánnyal az volt a célom, hogy olyan darabokat – íróikat, létrehozóikat – támogassak, amelyek jelenre ható társadalmi, történelmi folyamatokat tudnak megfogalmazni, felszínre hozni. Nagyon szeretném, ha ez a díj egy jelzés is lenne arra, hogy a színpadon ne vesszen el a szöveg értelmező primátusa.”
Örkény István szelleme nagyon is inspirálta a díjalapítást, a döntéshozatalt. A kurátorok vetették föl, hogy Örkény szellemiségének valamilyen módon jelen kell lennie. 1967. február 24-én volt a Tóték ősbemutatója a Thália Színházban Kazimir Károly rendezésében. Ezzel a premierrel indult el Örkény István drámaírói és színpadi sikereinek több mint egy évtizedes nagy korszaka. Parti Nagy Lajos mondta a Tótékról:
Egyfajta nemzedékeken átívelő közös tudást tartalmaz.
„Ezt a közös tudást keressük minden évben kurátortársaimmal együtt döntéshozatalaink alkalmával a legújabban született kortárs drámáinkban” – mondta Radnóti Zsuzsa.
Itt élet
A 2025-ös Kortárs Magyar Dráma-díjat Jánossy Lajosnak és Máté Gábornak ítélték oda Jánossy Lajos Örök hely és mindenhol idő című regényének Itt élet című színpadi adaptációjáért, amelyet a Katona József Színház mutatott be. Lőrinczy Attila drámaíró, műfordító, dramaturg laudációjában hangsúlyozta: „Az adaptált mű mindig kényszeres összehasonlítások tárgya lesz, ezt csak akkor lehet elkerülni – és akkor sem mindenkinél –, ha a rendező értő szeretettel, de radikálisan nyúl a prózai alapokhoz, ahogyan ez alkalommal történt, a regényírónak pedig el kell viselnie, hogy a szövege szükségképp csak ez előadás fele, fel kell dolgoznia, hogy úgy érzi, minden megváltozott. Ez mindkét oldalról önfegyelmet és nagyvonalúságot igénylő lelki- és szakmunka, hogy úgy mondjam: a kultúremberség próbatétele. Bizton állíthatom, hogy ők ketten gavallérosan kiállták ezt a próbát.”

Szirtes Ági és Elek Ferenc az Itt élet című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)
A Tíz hónap Babilon-ügy
A Kortárs Magyar Dráma-díj Különdíját Solt Róbert, Fullajtár Andrea és Borgula András nyerte el a Gólem Színházban futó A Tíz hónap Babilon-ügy című előadás szövegkönyvéért, Galló Olga memoárkötetének dramatizálásáért és megvalósításáért. Szegő János, a Magvető Kiadó szerkesztője méltatta őket. Beszédében kiemelte: „A Gólem előadása valójában két nagy történetet beszél el: az egyik a deportálásnak, a hazavesztésnek, a fogságnak, a túlélésnek, sőt embernek maradásnak és a megmenekülésnek a története. A másik az előadás voltaképpeni kerete, a napló megírásának és ki nem adásának a története. Küzdelem ez is, nem a puszta fizikai életért, hanem az írásért és a nyilvánosságért. Az élet méltóságáért. A fény és a fókusz hol a sötét negyvenes éveken van, hol pedig a hetvenes évek szürke szélmalomharcán. Erős, éles váltásokkal lépkedünk a múlt szintjei között…”
A díjátadó után Seres Gerda újságíró – az ünnepség moderátora – vezetésével kerekasztal-beszélgetés zajlott a díjazottak részvételével.
Fullajtár Andrea sajnos nem tudott jelen lenni az eseményen, A Tíz hónap Babilon-ügyről a dramaturg Solti Róbert és a rendező Borgula András beszéltek. A monodráma alapvetően Fullajtár Andrea nagymamájának, Galló Olgának lágernaplójából született meg. Solt Róbert kiemelte, rengeteg munkával járt a szövegkönyv létrehozása, mert a napló mellé Galló Olga levelezéseit is fel kellett dolgozni. A dramaturg hangsúlyozta, sokat segített, hogy Fullajtár Andreának nagy tapasztalata van a monodrámák terén. A kérdésre, mi egy rendező feladata egy monodráma során, Borgula András úgy válaszolt:
Meg kell adni a kereteket, és hagyni kell a paripát, hogy vágtasson.
Szerinte egyfelől kevés dolga van ilyenkor a rendezőnek, másfelől a legmegfelelőbb pillanatban kell árnyalatnyit alakítani a születő előadáson. „Úgy kell jelen lenni, mint egy nindzsa, aki a sötétben állva egyszer csak egy óvatos kardcsapással változtat a dolgokon.” Borgula András szerint a legfontosabb az volt, hogy valami olyat hozzanak létre, amin a kemény téma, a holokauszt ellenére is lehet nevetni.
Az Itt élet szövegének megszületéséről Máté Gábor azt mondta, valahol nehéz volt együtt dolgozni a szerzővel, mert bármilyen ötletet, variációt küldött, Jánossy Lajos mindig pozitívan reagált, és semmilyen kritikával nem illette az adaptáló rendező munkáját. Jánossy úgy tekintett a könyvére mint nyersanyagra, ebből adódóan tanulásként élte meg a folyamatot, és büszke rá, amikor az egyik jelenet megírására csak annyit reagált Máté Gábor, hogy „Na!” – ezt a vállveregetést semmiért nem cserélném el – fogalmazott Jánossy Lajos.

Máté Gábor, Jánossy Lajos, Seres Gerda, Solt Róbert és Borgula András a Kortárs Magyar Dráma-díj átadóünnepségén a Rózsavölgyi Szalonban (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa)
A Kortárs Magyar Dráma-díj korábbi nyertesei
- Először, 2019-ben az Egy piaci nap színpadi szövegének alkotói – Mohácsi János, Mohácsi István, Závada Pál –, illetve Kelemen Kristóf a Megfigyelők című darabjáért vehették át a Kortárs Magyar Dráma-díjat.
- 2020-ban Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Török-Illyés Orsolya és Hajdu Szabolcs egy-egy művét ismerte el a díjjal a szakmai kuratórium.
- 2021-ben Spiró György a Sajnálatos események című drámakötetéért, illetve Garaczi László a Veszteg című karanténdrámájáért kapta a díjat.
- 2022-ben Márton Lászlónak a Bátor csikó című kötetéért, Barabás Olgának és Sebestyén Abának Bódi Attila Lázadni veletek akartam című regényének színpadra adaptálásáért, Dömötör Andrásnak és Bíró Bencének Térey János Káli holtak című regényének színpadi verziójáért ítélték oda a díjat.
- 2023-ban a Mária országa című színdarabjáért Székely Csaba nyerte el a díjat, a különdíjat pedig a Karaffa című kötetért a Kalligram Kiadó igazgatója, Mészáros Sándor és a veszprémi Pannon Várszínház igazgatója, Vándorfi László vehette át.
- 2024-ben az elismerést Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért; különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Fejléckép: A Kortárs Magyar Dráma-díj 2025-ös díjazottjai és közreműködői (fotó: Szkárossy Zsuzsa)