Színház

Jászay Tamás: "Bízhatunk azokban, akikre a választás esett"

2013.05.29. 12:30
Ajánlom
A május 29-én záródó TITÁNium Színházi Szemle elbíráló kuratóriumának tagjával a szemle előadásairól, a benyújtott pályázatokról, az ifjú titánokról és a magyar színház remélt jövőjéről beszélgettünk. INTERJÚ

- Egyre több és több színházi szemlét és fesztivált tartanak országszerte. A TITÁNium Színházi Szemle első alkalommal került megrendezésre idén a Jurányi Inkubátorházban. Miért van szükség szerinted egy ilyen szemlére?

- A TITÁNiumot az különbözteti meg a többi fesztiváltól, hogy ez egy tehetségkutató színházi szemle. A programból is látszik, hogy elsősorban a (remélhetőleg) hosszú-hosszú pályájuk elején álló fiatalok kerülnek a középpontba. Kritikusként azért tartom ezt fontosnak, mert ők azok, akik a pesti vagy a kaposvári egyetemet elvégezve, esetleg a diákszínjátszó múltjukból felnőve elkezdenek önállóan, mestereik nélkül színházat csinálni. Ők az utánpótlás. Kis túlzással: ha ők nem teszik a dolgukat, akkor a magyar színház néhány évtized múlva nem fog létezni. Egy ilyen szemlének pedig, mint a TITÁNium, ami négy nap alatt hét, fiatalok által létrehozott előadást kapcsol egybe, az az értelme, hogy koncentráltan megmutassa azt a tehetséget, ami megvan ebben a generációban.

- Mondhatjuk azt, hogy a szemle előadásai egységes képet adnak a mai fiatalok színházi gondolkodásáról?

- Nem gondolom egységesnek ezt a képet, hiszen itt nagyon különböző színházi nyelveket beszélő fiatal alkotók kerültek egymás mellé: van olyan, aki inkább a filmes nyelvben mozog otthonosan, van olyan, aki ragaszkodik ahhoz, hogy legyen a kezében egy irodalmi alap és abból indul ki, de látunk itt olyan előadást is, ahol történelmi dokumentumokkal, visszaemlékezésekkel dolgoztak. Nagyon nehéz köztük egységet feltételezni. Talán a koruk, a fiatalságuk, s ebből következően a bátorságuk, a radikalizmusuk az, ami egységbe foglalhatja őket. Fiatalokkal foglalkozni mindig izgalmas: egyetemi oktatóként és diákszínjátszó találkozók zsűritagjaként igyekszem követni, mi és miért érdekli őket. Egyrészt azért, mert ha minden jól megy, akkor a következő évtizedekben őket fogjuk látni a színházakban, másrészt azért, mert kíváncsi vagyok arra, hogy például egy klasszikus szövegben mit vesznek észre, mit látnak meg benne hirtelen, ami az elmúlt években-évtizedekben esetleg még senkinek nem tűnt fel.

- A szemléhez kapcsolódik egy pályázat is, melyre a 35 évnél fiatalabb színházi alkotók jelentkezhettek. A zsűri tagjai nem egy konkrét színház vezetői közül, hanem a színház elméleti és gyakorlati szakemberei közül kerültek ki.

- Nagyon izgalmas volt ez a "szereposztás". Amikor megkaptam a felkérést, nekem is feltűnt, hogy mennyire mások vagyunk, mennyire máshonnan jövünk és a színház más-más szelete érdekel minket. Azért is vállaltam el, mert érdekelt maga a döntéshozatal, hiszen, mondjuk, egy producer a művészi érték mellett azt is meglátja, hogy az előadást hány forintból lehet kihozni, egy színész pedig meg tudja ítélni, hogy mennyire lehet színészileg megvalósítani azt, amit némelyik nagy ívű koncepció felvázolt.

- Neked, mint kritikusnak milyen szempontok voltak a döntőek?

- Elsősorban az érdekelt, hogy az esetleg már ezerszer látott, hallott témák, drámák és sztorik közül mi az, ami valóban innovatív, fiatalos, friss, bátor, radikális. Ez nem előre eldöntött szempont volt, hanem útközben alakult ki: a rendezői koncepciókat olvasva ösztönösen arra kezdtem el figyelni, hogy mi az, ami által előrébb mehet a magyar színházi világ. A kurátori ülésen is többször elhangzott, hogy ezek a tervek milyen magyar vagy világszínházi előképekhez kapcsolhatóak, vagy épp nem kapcsolhatóak, hogy melyek azok, amik esetleg meg akarnak valami olyat mutatni a magyar színháznak, ami nem jellemző rá. Én tehát kifejezetten a radikális, innovatív terveket kezdtem el kutatni. Az eredmény ismeretében azt lehet mondani, hogy a biztosra menő, ám kommerszbe hajló tervek pattantak le rólunk, melyek között hiába voltak tisztességesen megírt, átgondolt elképzelések, ha egyszer hiányoltuk belőlük a bátorságot.

- A pályázók szinte ugyanazon korosztály képviselői, voltak gyakran felmerülő kérdések, témák a terveik között?

- Nem állítanám, hogy sok egymásra hasonlító téma lett volna, s ettől a pályázatolvasási dömpingben külön boldog a kurátor. Nagyon örültem, hogy sokan kortárs magyar és külföldi szöveget akartak elővenni. Különösen izgalmasak voltak azok a projektek, amelyek a színházat eseményként, egyszeri és megismételhetetlen történésként fogják fel, vagy azok, amelyek más társművészetek nyelvét próbálják átemelni a színházba, illetve a múltfeldolgozást középpontba állító vállalások. Ugyanakkor nehéz volt a feladatunk olyan szempontból, hogy bár jó fantáziával megáldott emberek vagyunk, csupán 3-5 gépelt oldalból, esetleg néhány mellékelt képből kellett megpróbálnunk kitalálni, hogy ezekből a tervekből mi sülhet ki. Annyit mindenesetre elmondhatok, hogy bízhatunk azokban, akikre a választás esett.

- Lesz-e, szerinted legyen-e a TITÁNium Színházi Szemlének folytatása?

- Manapság, amikor tehetséges rendezők, színészek, dramaturgok, tervezők munka és megélhetés nélkül kószálnak az utcákon, szerintem nincs annál jobb dolog, ha egy komoly előadásterv megvalósulása lehetővé válik a főváros négy, színházilag igen frekventált helyszínén (Átrium Film-Színház, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Thália Színház, TRAFÓ Kortárs Művészetek Háza - szerk.). Sokkal több hasonló kezdeményezésnek kellene lennie, amely a fiatalokat juttatná lehetőséghez. Ha a legrosszabb forgatókönyv következik be, hogy jövőre nem lesz ilyen szemle - amit én nagyon sajnálnék -, akkor is van valamiféle folytatás, hiszen a kiválasztott előadások bizonyos ideig tovább élnek, láthatóak lesznek, a bennük szereplőkön, közreműködőkön pedig megakadhat más rendezők szeme, ami újabb munkákhoz juttathatja a tehetségeket. A közönségnek pedig azt üzenem, hogy tessék jönni, hogy ne maradjunk le semmiről.


 A TITÁNium Színházi Szemléhez kapcsolódó pályázat eredményhirdetését 2013. május 29-én 20 óra 30 perces kezdettel tartják a Jurányi Inkubátorházban.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Könyv

A Nobel-díjas Kazuo Ishiguro is esélyes a Booker-díjra

Július 27-én kihirdették az egyik legjelentősebb irodalmi díj, a Booker jelöltjeit. A 13 döntős művet 158 könyv közül választotta ki a szakmai zsűri.
Színház

Kihirdették a színikritikusok a legjobb színészi alakítás díjazottját

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján Béres Márta kapja a legjobb színészi alakítás díját, az Anna Karenina című előadás címszerepéért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kihirdették a színikritikusok a legjobb színészi alakítás díjazottját

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján Béres Márta kapja a legjobb színészi alakítás díját, az Anna Karenina című előadás címszerepéért.
Színház hír

Színháztudományi konferenciával kezdődik a THEALTER

Bár nemrég még veszélyben volt a THEALTER nemzetközi színházi fesztivál létrejötte, csütörtökön színháztudományi konferenciával kezdődik el a program. Az augusztus 7-ig tartó fesztiválon nyolc helyszínen 37 csapat, illetve alkotó 33 produkciójával várják a közönséget Szegeden.
Színház hír

Öt nap alatt harminc műsor várta az érdeklődőket az első Déryné Fesztiválon

Július 18-án a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kárpátok visszhangja című táncelőadásával ért véget a július 14-18. között zajló Déryné Fesztivál, amelyet először rendeztek meg Sátoraljaújhelyen és környékén.
Színház gyász

Elhunyt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus

Életének 99. évében, július 22-én meghalt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus, Aranytoll-díjas lapszerkesztő és közíró – adta hírül a hvg.hu a család közlése nyomán. A nevéhez fűződik a Magyar Lettre International és az Európai Kulturális Füzetek alapítása is.
Színház hír

Nagy Péter István a legígéretesebb pályakezdő 2021-ben

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján idén Nagy Péter István kapja a legígéretesebb pályakezdő kategória díját, a szeptember 12-én a Bethlen Téri Színházban megrendezésre kerülő díjátadón.