Színház

Játék képkivágással

2010.01.18. 14:50
Ajánlom
Ballada, teli csöndes szomorúsággal, humorral enyhítve - adja instrukcióba Ödön von Horváth, a különbség csak annyi, hogy itt a humort csöndes szomorúság enyhíti.

Néha jó, ha az embernek van ideje előadás közben máson gondolkodni. Ödön von Horváth darabját, a Kasimir és Karolinét az Örkény Színház fekete kerettel körülvett kivetítőnyi nyílásban adja. Film húsvér szereplőkkel. Hol csak lábak, hol csak fejek, felsőtestek látszanak, elölről, hátulról, oldalról - a legkülönfélébb képkivágásban. Gyorsan pergő jelenetek 1932-ből, a müncheni Oktoberfestről, Parti Nagy Lajos aktualizálásában. Sodró szöveg, pimasz humor, rövidre vágott életképek, miközben a zongorista (Darvas Ferenc zeneszerző) nem csak zenél, de kifinomult stílusérzékkel föl is vezeti a jeleneteket. Sodor a humor is, amely szellemesen közvetíti a látnivalót, hol ez, hol az a testrész marad le, hol épp a lényeget kell nekünk magunknak kitalálni, a zeppelin égbe emelkedésétől a vásári módra mutogatott testi hibások színielőadásáig. Hogy mi a gond mégis Bagossy László rendezésével? Úgy jó ötlet, hogy nem jó ötlet. Ha a néző az elején ráérez - a jócskán meghúzott szövegből készült - két órás előadás sziporkázó fordulatainak ritmusára, már nem éri meglepetés. A sziporkák jönnek, a legnagyobb a végére tartogatva, minden a helyén, mégis...

Van idő elkalandozni.

Latolgatni például - ha már a karakterekkel a színpadról áradó fergeteges színészi életkedv ellenére sem tudunk teljesen azonosulni -, mi az, ami mégis rabul ejt von Horváth szövegében. (Melyet mellesleg mai napság ugyanúgy illik sárba rángatni, mint egekig magasztalni.) A jelenidejűség. Oly groteszkül elhalálozó szerzőnk, aki nagy szerencséjére a fasizmus teljes elszabadulását már nem élte meg, köznapi figurák köznapi sorsába fogalmazta, hogy 1932-ben épp hol tart a világ és szerinte mire készül. Vásári kavalkádját nem harsogta túl, csupán egy színes lenyomatot készített. Kasimirről, akit épp kirúgtak a sofőri állásából, s bár alapból depresszióra hajlamos, jótékonyan szemlélődő alak, adott esetben belőle is kijön az állat... Karolinéről, aki eredetileg ugyan erkölcsösebbnek képzeli magát, ám mégiscsak elhagyja Kasimirt, noch da zu biztos állással rendelkező, magasabb társadalmi körökben mozgó férfiak oldalán szeretne vigasztalódni. Vagy itt ez a Merkel Franci, akit a paragrafusok tesznek tönkre, plusz egy börtönben szerzett tüdőbaj. Hozzá még a Franci aktív agresszivitását eltűrő Erna is...

Bagossy legnagyobb erénye, hogy megőrzi a darab jelenidejűséget. Nem fenyegetőzik a jövendő világégéssel. Nem sulykolja, mi volt és, lám, lám, mi lett belőle... Nem húz el Horváth mellett, hogy az utókor kényelmes pozíciójából mondja meg a tutit. Ránk bízza, hogy melyik figurába mit látunk bele, hogy a harmincas évek Münchenjében milyen előképet találunk a huszadik század véres közepéhez, hogy mit látunk meg és mit nem az ördögi korból. A jelenre nézve sem oktrojál ránk semmit. Teljesen önkéntes párhuzamokat állíthatunk.

Eggyel izgalmasabb lenne viszont a feladat, ha mélyebben élhetnénk át a történet apró tragédiáit, az emberi életnek azokat a kívülről talán jelentéktelennek látszó történéseit, amelyek elvezetnek születéstől egészen a halálig. Akkor talán nem maradna időnk ennyit mélázni... Mondjuk azt, hogy az előadás szellemessége elfedi azt is, amit nem kellene? Lehet. Talán. Ki tudja.

Ballada, teli csöndes szomorúsággal, humorral enyhítve - adja instrukcióba Ödön von Horváth, a különbség csak annyi, hogy itt a humort csöndes szomorúság enyhíti.

A szöveg amúgy lehetőséget ad erre is, arra is. (Eggyel növelném ezzel a Horváth-rajongók táborát.) És azért van mit elnézegetni. Itt van például Széles László Francija, akibe így is belesajdul a szív. Hámori Gabriella húsz évesen huszonötnek látszó Ernája, akit a majomnő, Juanita szerepében van kedvünk inkább megsiratni. Szandtner Anna, aki különálló fejekből, karokból, lábakból kénytelen egy egész bolondka Karolinét összerakni.  Polgár Csaba szánalmas sorsú Kasimirje, Máthé Zsolt szánalmas nevű Schürzingere. Csuja Rauchjának haldoklása, Mácsai Speerjének szürke eleganciája...

Bár várunk rá két órát, végül bejön az ötlet. Ahogy Fellini hajója, a masinéria leleplezi magát. Eltűnnek a rést keretező fekete falak, marad a csupasz színpad. Ez azért is jó, mert valahol a negyvenedik, ötvenedik jelenet táján már sokat foglalkoztunk azzal, hogy mi van a takarás mögött. Túl sokat is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Önazonos művész és önazonos ember – Székely Gábor 75

Major Tamás rendezőszakos tanítványaként végzett, a szolnoki színház, a Nemzeti Színház, a Katona József Színház és az Új Színház előadásai kapcsán fűződnek nevéhez jelentős színházi teljesítmények. Május 26-án ünnepli 75. születésnapját Székely Gábor.
Színház ajánló

Kovács Patrícia százötvenszer a Játékszínben

A Legyen a feleségem! című produkció 150. előadását ünnepelte a Játékszín május 23-án. Edward Taylor vígjátékát öt éve mutatták be.
Színház tao

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Színház ajánló

Például Te…

…lehetnél a szerelmem. A József Attila Színház Irodalmi Kávéházának idei, utolsó önálló estje Holczinger Szandra zenés szerelemkeresése volt egy részben.
Színház átrium

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.