Színház

Játékemberek és emberléptékek

2015.08.27. 11:34
Ajánlom
Hétrétország egy széptáji fesztivál, ami nem kizárólag az Őrségre korlátozódik, és immár harmadik éve nem is fesztivál, hanem köztivál. Ami a széptáji jelzőt illeti, noha a Hajógyári-sziget sem csúfság, de azért Sziget Fesztivál közben körbenézve senkinek még véletlenül sem jut eszébe, hogy milyen szép is az a táj. Ez az élmény Hétrétországban, idén immár tizennegyedik alkalommal folyamatosan jelen van – látogatókban, fellépőkben egyaránt.

Már hat éve sem kellett komoly logisztika ahhoz, hogy az akkor még valamennyivel több helyszínen lévő kulturális (képzőművészet, film, zene, néptánc, gyermek és színházi) programokat valaki sorba vegye. A megnyugvásra vágyó emberhez igazodó menetrendbe az is belefér, hogy aki akar, benézzen egy-két, külön erre az alkalomra megnyíló portára, és beleláthasson az itt élők mindennapjaiba. Megtudni, hogy a helyiek a rossz minőségű földdel, a nagyvárosokból idetelepülő értelmiségiek és művészek pedig önmagukkal mit tudnak kezdeni. Ezt a csendesülő emberléptéket a költségvetési támogatás folyamatos csökkenése is „támogatja”. A szükségből erényt kovácsolva Sülyi Péter, Hétrétország fesztiválgazdája két éve meghirdetett egy új rendezvénymárkát: a köztivált. „Arra döbbentem rá– nyilatkozta akkor -, hogy nincs lényegi különbség egy kulturális túlkínálat és a szupermarketek túlkínálata között. Egyfajta önkorlátozást szeretnék a köztiválideológia részévé tenni: csak annyi programot viszünk bele a rendezvénybe, amennyi egy ember számára még jószerivel befogadható.”

Ilyet is lehet látni Hétrétországban - Alpaka-farm Szaknyéren

Ilyet is lehet látni Hétrétországban - Alpaka-farm Szaknyéren (Fotó/Forrás: Facebook/Hétrétország)

A délelőttök idén is elsősorban a gyerekprogramoké voltak. Ungár Andrea az Őriszentpéteren kihelyezett ugrálóasztal és szalmabálák lehetősége mellett zenélő, mesélő és éneklő játszóházával az óvodás korú játszótársakat célozta meg. És napról napra el is találta őket, rácáfolva arra a felnőtt alapállásra, hogy a gyerekprogramok egészen élvezetesek lennének, ha nem volnának rajta gyerekek és a gyermekeiket folyamatosan akusztikus kordában tartó szülők. Merthogy az a program, ami képes lekötni a kicsiket, feleslegessé tesz minden egyéb kordát.

Góbi Rita Pici Bonbon című előadása is ezt az evidenciát húzta alá. Góbi, aki a Természetes Vészek Kollektíva Végtelenbe zárva című előadásában egy inkubátorszerű üvegdobozba préselve idézi meg a szellemi létezés anyaghoz való, nyomasztó kötöttségét, most ugyanezt a zártságot az ajándékozás felszabadító játékává tette. Miközben egy dobozból különböző játékokat villantott elő, majd önmaga is kibukkant belőle, a legkisebb gesztusokkal maximális odafigyelést és pisszenetlen érdeklődést keltett anélkül, hogy egyetlen szót is szólt volna. Amikor az előadó elemelt, feszes mozdulatokkal copfos kislányként elsőként előbújt, egy hároméves forma lányka feltette a művészetre vonatkozó alapvető kérdést: Ez egy játékember? Édesapja több ezernyi esztétika kötetet foglalt össze másfél pillanat alatt egy igennel. Végül a Góbi Ritával való közös mozgás, amin szülő és gyermek egyaránt részt vehetett, ugyanerre a kérdésre egy másik választ is megfogalmazott: igen és nem.

Góbi Rita

Góbi Rita (Fotó/Forrás: Simon Attila)

Visszatérő hétrétországi vendégként a Ziránó Színház két előadása is kapcsolódott az interaktív, figyelmet lekötő gyermekprogramokhoz: az egyik nap Mosonyi Alíz Szekrénymesék című fabulája nyitott ajtót az ismeretlenre, másnap a Pulcinella szerelmes című darabban a szerelemnek egyenesen a Halállal kellett megküzdenie.

A hármashatár menti köztivál másik, állandó visszatérője a felvidéki Csavar Színház, akik idén az ördöggel viaskodó parasztember népmesei történetén keresztül néztek (és nézettek mindannyiunkat) szembe a halállal. Ki tudja, talán az ördög nőként való megjelenése vett vissza valamennyit a küzdelem tétjéből és félelmességéből, talán Gál Tamás, a parasztember és egyben játékmester fogott ki fáradtabb napot, esetleg mi magunk, de Az ördögbe!!! című produkció valamelyest haloványabb lett a Csavar Színháztól a korábbi években megszokott, gyermekekre (is) kalibrált remekeknél (Asszony!, Ember!, A nagyidai cigányok, Dorottya). Akárhogy is, Kiss Szilvia rappel turbózott, ördögi csárdása és Gál Tamás a játékba vont gyermekek félszét bíztató mosollyal elolvasztó oldottsága bizonyosan megmarad a jelenlévők hosszúemlékezetében is. Ahogy az is, hogy vannak, akiken az ördög sem életében, sem holtában nem tud kifogni. Arra pedig van még néhány esztendeje a nézőknek, hogy megtalálják, hogyan tudnak ők lenni azok, az akik.

Ugyancsak a Csavar Színház volt az, aki a felnőtt színházi programok egyik gyöngyszemét szervírozta az őriszentpéteri pajtában. Egy szerda esti napon az ibusári vasútállomáson jegyeladóként dolgozó, és közben színházi sikerekről ábrándozó Sárbogárdi Jolán komikus és tragikus történetét mesélték el nekünk Parti Nagy Lajos tollából. Jolán elhatározza, hogy ha másként nem megy, akkor a munkahelyi hangosbeszélőn keresztül fogja sikerre vinni az általa írt operettet. Gál Tamás és Kiss Szilvia mindehhez - a képzeletbeli, zenés színházi alakok elrajzolásával - a jó értelemben vett vásári energiákat adagolták, Molnár Xénia pedig Jolánként, ízes tájnyelven, bővérű humorral és drámai erővel illesztette a kiszakadni akarás és az erre való képtelenség bipoláris hullámait. A darab előrehaladtával nem csupán a kétségtelenül dilettáns operett főhősnője és a lázadását egy üveg Hubertusszal megtámogató MÁV alkalmazott figurái közeledtek egymáshoz vészes gyorsasággal, de a gyékényesi gyors is mindehhez az ibusári álomvalósághoz.

Gál Tamás - Az ördögbe!!!, Csavar Színház 

Gál Tamás - Az ördögbe!!!, Csavar Színház  (Fotó/Forrás: Simon Attila)

A professzionális színházi előadásokon cserzett nézői szem számára mindig izgalmas és tanulságos, amikor olyan színjátszókkal találkozhat, akik mondjuk a tehénfejés és a tökmagolaj sajtolás közti szabadidejüket áldozzák be azért, hogy színi játékokat hozzanak létre. Idén Murakeresztúrról és Kapcáról érkezett két falusi színjátszó csoport, akik egy társadalomkritikától sem mentes, szociális otthoni életképpel és egy vaskos humorú, vidéki bohózattal adtak ízelítőt rigorózus esztétikai szempontok alól felszabadult, ragadós erejű játékkedvükből.

Jordán Tamásnak, aki Szókratész védőbeszédjét adta elő egy másik alkalommal, egészen más elvárásoknak és kihívásoknak kellett megfelelnie ugyanebben a pajtaszínházi térben. Már az elején elmondta, hogy Jordán Tamásként és nem az antik filozófus hangján fog megszólalni, ami a tőle nem régen halott, delejes természetességgel előadott Szabad ötletek jegyzéke után ígéretesnek hangzott. A színházi csoda azonban most elmaradt. A bürökpohárral végződő egykori per védőbeszédjében mintha felborult volna a szangvinikus lendületű mondatok és a visszafogottság erejének az aránya. Az egész így túl hangos lett, de ami még ennél is zavaróbb, hogy intonációs problémák nehezítették a nézők dolgát. Annak ellenére, hogy így is voltak erős pillanatai az előadásnak, az intellektuális indulatok és a felfokozott érzelmek végül nem a befogadóban, hanem inkább az előadón jöttek létre.

Jordán Tamás - Szókratész védőbeszéde

Jordán Tamás - Szókratész védőbeszéde (Fotó/Forrás: Simon Attila)

A színházi programok másik gyöngyszeme - a felvidékiek Ibusárja mellett - a marosvásárhelyi végzős színészhallgatók Naplópók című előadása volt. Szerzőként Pozsgai Zsolt azzal a gondolattal játszott el, hogy milyen is lehetett annak idején, amikor a legendás, Négyesy László által tartott irodalmi szemináriumra több, később híressé váló költőóriásunk (Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, Juhász Gyula, Tóth Árpád és Ady Endre) közé megérkezik Móricz Zsigmond egyetlen publikált versével, A török és a tehenekkel. Pozsgai nem csak ezt a verset adta Móricz mellé, hanem a Nőt is, aki mindenki múzsájaként robogott végig a világot naplóik fölé görnyedten dokumentáló társaságon. A fiatal játszók pedig egy üdítően friss, nyáresti szórakoztató előadássá tették mindezt, amelyben az életrajzi tények keveredtek a képzelettel, a tisztelet az iróniával: az irodalomtankönyv az élettel.

Mindehhez olyan zenei társulások csatlakoztak esténként, mint Palya Bea és Szokolay Dongó Balázs népzenével, az Európa Kiadó és a Sziámi AndFriends alternatív rockkal, a Balázs Elemér Group jazzel, Ripoff Raszkolnyikov és Nagy Szabolcs blues-zal, a Neil Young Sétány rockzenével, valamint a Ferenczi György és a Rackajam rock and rollal. Sülyi Péter állta tehát a szavát: ha két-három nappal rövidebb is volt a megszokottnál, Hétrétország idén is egy színvonalas, átlátható és jelenléttel átélhető rendezvénysorozatot, igazi köztivált kínált a látogatóinak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Új színt kap Az ember tragédiája

Vajon hogy folytatódna Madách drámája, Ádám és Éva története? Tette fel a kérdést négy drámaíró, és Szikora János vezetésével nekiláttak, hogy megalkossák Az ember tragédiájának folytatását, ami a 20. század legjelentősebb eseményei mentén beszél a jelenünkről.
Színház hír

„Boldoggá tesz, ha őszinteség és bizalom övezi a munkámat” – Szabó Tibor lett a Weöres Sándor Színház új igazgatója

Jordán Tamás mandátuma 2021 januárjában lejár, és mivel az igazgató nem pályázik újra, a szombathelyi teátrum vezetői székébe mindenképpen új ember kerül. Az egyik pályázó a tatabányai Jászai Mari Színház egykori direktora, Harsányi Sulyom László, a másik pedig a Weöres Sándor Színház egyik alapítója és a társulat által is támogatott Szabó Tibor volt. Utóbbit végül október 29-én a Közgyűlés percek alatt, egyhangúlag szavazta meg.
Színház hír

Politikai viták fenyegetik az egri színház zavartalan működését

Megszegni készül Eger polgármestere a kormánnyal kötött működtetési megállapodást, ez pedig azt eredményezheti, hogy a Gárdonyi Géza Színház évi körülbelül 300 millió forint támogatástól esik el. Mirkóczki Ádám, elfogadva a szakmai bíráló bizottság véleményét, aláírta a Blaskó Balázst támogató nyilatkozatot, az azonban csak ma derül ki, hogy valóban őt támogatja-e.
Színház magazin

„Játszottam, játszottam, a tapsért, a szíves fogadtatás gyönyörűségéért” – Poór Lili színházi missziója

A Trianon utáni színjátszásról szóló sorozatunkban már többször foglalkoztunk Janovics Jenővel, aki Kolozsvárott két színházat is építtetett, s megalapította Közép-Európa első filmstúdióját is. Mögötte is állt egy asszony, akinek talán a legtöbbet köszönhetett. Ám róla a színháztörténetben sokkal kevesebb szó esik. Pedig Poór Lili nemcsak hűséges társa volt a direktornak, de szövetségese is a magyar kultúra fennmaradásáért folytatott küzdelemben.
Színház hír

Újabb házassági leckék középhaladók

Ősbemutatóra készül a Centrál Színház, ugyanis október 30-án mutatják be az évek óta nagy sikerrel futó Házassági leckék középhaladóknak folytatását. Florian Zeller francia író gondolta újra az eredeti előadás alaphelyzetét és még egy estére összehozta a szereplőket.