Színház

Játszó-terek

2009.08.24. 11:51
Ajánlom
Újabb dobásra készül a KoMa Társulat. A harmadik évadjukat kezdik, és egyelőre úgy tűnik, minden évre jut egy jelentősebb produkció. A Plazma és a Fédra Fitness után szeptember 3-án jön a Kisded játékok. A darab magyar változatát Lőkös Ildikó írta, vele beszélgettem a bemutató előtt néhány héttel.

Fidelio Est: Számomra teljesen ismeretlen a szerző és a darab is. Hol találtatok rá?

Lőkös Ildikó: Egy izraeli színházi fesztiválon jártam Orlai Tiborral, ott láttuk Edna Mazya darabját. Tibor megkérte Deres Péter kollégámat, hogy fordítsa le a darabot. Én már a nyersfordítás alapján kezdtem dolgozni. Vagyis, inkább úgy mondom, hogy a társulattal közösen dolgoztunk a szövegen. Először csak Vince (Zrinyi Gál Vince - a szerk.) jött hozzám, hogy segítsek egy kicsit, aztán itt ragadtam. Arra gondoltunk, hogy mindenképp ki kell emelni az izraeli közegből, hiszen sokkal befogadhatóbbá válik, ha ismerősen csengenek a nevek, ha közel érezzük magunkhoz az utalásokat. Így végül beleszőttünk néhány aktuális magyar rendőrségi sztorit, magyarok a nevek, a viccek...

FE: Gyakorlatilag írtatok egy új darabot, Edna Mazya Games in the Backyard című drámája nyomán?

LI: Mondhatjuk így is. Az alapsztori, a dramaturgiai vonal megmaradt. Érdekes egyébként, hogy Izraelben teljesen mást jelent a dráma, mint nálunk. Sokkal egyszerűbbek a történetek, többnyire egy családi probléma a fő konfliktus, és általában nem mutatnak túl a dráma cselekményén, nincs egy második jelentésvonal.

FE: A Kisded játékok miről szól?

LI: Egy igaz történetet dolgoz föl: tizenhét éves fiúk egy játszótéren megerőszakoltak egy tizennégy éves lányt. A bírósági per három évig tartott, a darab is ennyit fog át. Visszafelé haladunk az időben, az ítélethozatal az első jelenet, aztán váltják egymást a bírósági jelenetek és a parkban történt események. Szinte minden tényt előre tud már a néző, hiszen a tárgyalási részben elhangzik, mégis izgalmas, mert az ok-okozati viszonyok csak később derülnek ki. Ez az eredetiben is így van, csak a párhuzamok nem annyira erősek. A bírót, az ügyvédet és az ügyészt is ugyanazok játsszák az eredetiben is, akik a gyerekeket, de a párhuzamot fölerősítettük. Így nem csak az erőszak és a szexualitás van a középpontban, hanem az az érzet is, hogy a felnőttek világa semmivel sem rendezettebb vagy átláthatóbb, mint ezeké a fiataloké.

FE: A KoMa első nagy sikere a Plazma volt, amellyel megjártak többtucat iskolát. A Kisded játékokkal kapcsolatban is van ilyen szándék?

LI: Abszolút. A bemutató a Trafóban lesz szeptember 3-án, aztán októberben is játsszuk még ott. De - nem titkoltan - úgy készül a produkció, hogy bárhol eljátszható legyen. Jó irányba gondolkodik a csapat: ha az iskola nem megy színházba, a színház megy el az iskolába. És persze most is terveznek majd utána beszélgetést az osztályokkal.

FE: A téma égető és aktuális.

LI: Többször is járt a társulatnál egy pszichológus, aki kifejezetten deviáns kamaszokkal foglalkozik. Ő nagyon sokat segített, hiszen szerencsére egyiküknek sincs ilyen tapasztalata. És kaptunk már aggódó megjegyzéseket, hogy mi lesz, ha egy-egy előadáson valakit annyira eltalál a téma, annyira érintettnek érzi magát, hogy kirohan a teremből. Reméljük, ilyen majd nem fordul elő!

FE: Nem lehet nem észrevenni a hasonlóságot a Kolibriben mostanság bemutatott ifjúsági előadásokkal, a Kikattal, a Bonnie és Klájddal, a Kövekkel vagy a Klamm háborújával.

LI: Ez igaz. Fontos, hogy szülessenek olyan előadások, amelyek a tizenéves korosztályt szólítják meg, valós, általuk is ismert vagy átélhető történetekkel. És persze egészen más dolog, ha a saját környezetükben, például egy osztályteremben vagy egy tornateremben néznek meg egy előadást, vagy onnan kiszakítva, egy színházi közegben. Más-más hozadéka van mindkettőnek, nem lehet kijelenteni, hogy az egyik jobb, a másik rosszabb.

FE: Kinek az ötlete volt, hogy ezt a KoMa csinálja?

LI: Tibor dolgozott velük tavaly a Fédra Fitnessel. Rögtön Vince jutott eszébe, neki mutatta meg a darabot. Aztán a többiek is elolvasták, és mindenki talált benne valamit, amitől úgy gondolta, hogy ezt mindenképp meg kell csinálni. Vince rendezi, a főszereplő lány Guary Szandra lesz, ő Kaposváron végzett, a srácokat Kovács Krisztián, Egger Géza, Kroó Balázs és Lőrincz Sándor játsszák. Nagyon jó dolognak tartom, hogy Tibor odaáll egy ilyen produkció mellé. Hogy nem csak a kőszínházakat tekinti szívügyének, hanem egy fiatal, de nagyon határozott elképzelésekkel jelentkező társulatot is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Zenés színház

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Klasszikus

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A versenyprogram mellett vizsgaelőadásokat is láthatunk az idei Szemle Pluszon

Augusztus 24. és szeptember 9. között zajlik a Városmajori Szabadtéri Színpad Szemle Plusz programsorozata, amelyen a Fidelio is díjazza az egyik előadást.
Színház ajánló

Az anya – Nagy-Kálózy Eszter főszereplésével készül bemutató a Karinthy Színházban

A budapesti Karinthy Színház várakozással teli izgalommal jelenti be Florian Zeller Az anya című fekete komédiájának budapesti ősbemutatóját. Az előadás a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatával együttműködésben valósul meg, amit az üzbég származású, nemzetközileg elismert rendező, Talgat Batalov állít színpadra.
Színház ajánló

Idén is Szegeden láthatók a legizgalmasabb színházi előadások – jön a THEALTER

Július 27. és augusztus 2. között rendezik meg a 34. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. A jól ismert fellépők mellett új formációkkal, fiatalokból szerveződő csapatokkal is találkozhatnak a szegediek és az ide látogató nézők.
Színház gyász

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.
Színház hír

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz.