Színház

Jóembert keresünk: A nagy kérdés

2013.01.26. 06:58
Ajánlom
Ki jóember és ki rossz? Valójában nem tudom, érzéketlenné váltunk-e a nagy kérdésekre, vagy a nagy kérdéseket egyszerűen bagatellizálták. Talán mindkettő igaz. Már csak ezért is merész és izgalmas vállalkozás komolyan venni Brecht Jóembert keresünk (ismertebb címén A szecsuani jólélek) című darabját. KRITIKA

Komolyan venni, egy komoly Brecht-darabot játszani. Ráadásul a Vígszínházban, ami - bár az utóbbi években érzékelhetően nyitott a kortárs színházművészeti törekvések felé - még mindig sok produkciójának kifejezetten a hagyományos előadások iránt érdeklődő nézőtípus a célközönsége. És, habár a másodszorra itt rendező Michal Dočekal és a főszerepben látható Eszenyi Enikő is utalt arra nyilatkozataiban, hogy a darabválasztást a személyes érintettség - tudniillik Eszenyi igazgatói szerepdilemmái - is befolyásolták, mindez jótékonyan marad kulisszatitok az előadás epilógusáig, ahol a színésznő elnézést kér a darab rossz végkimenetele miatt, és kéri, hogy a tisztelt néző legyen annyira kedves, hogy jót mond az előadásról másoknak.

Jót, hiszen jóemberek vagyunk mind. Ezért is meglepő, hogy a városba érkező három istenség, akik öltönyükben és sarujukban ugyanannyira jöhettek az Olimposzról, mint a kínai vagy keresztény valláshagyományból (a cseh rendező értelmezésében és a színpadképi megformálásban sokkal inkább ez utóbbiról van szó), nem találnak egy jóembert sem, aki szállást adna nekik. Végül Sen Te, az utcalány fogadja be őket, s a jótettért cserébe az istenek megjutalmazzák annyi pénzzel, amennyivel új életet kezdhet: dohányboltot nyit a városban.

Habár Brecht drámáját, illetve példázatát, ahogy ő írta, Szecsuanba helyezi, és ez a tartomány "mindazon helyeket képviseli, ahol embert ember kizsákmányol, ma már nem tartozik ilyen helyek közé", a Vígszínház értelmezésében megmaradnak a kínai nevekkel összhangban a mai Kínát, vagy egy kínai negyedet idéző elemek a darab zenei kíséretében, egyes jelenetek díszletében, a kosztümök vagy a színpadi mozgás tekintetében. Tényleg ez a megnyugtató távolság biztosítaná azt a bizonyos nézői szemlélődést, mely a brechti színház sajátos befogadását jellemzi? Vagy az európai közönség számára ma is ez a helyszín az, ami legtömörebben jeleníti meg az arctalan, elnyomott társadalom szürkeségét?

A fehérre festett, bábszerű arcokon és Sen Te alázatos, néhol gésákat idéző mozgásán túl a szürkés, füstös díszletekből előlépő szereplők teljes nemtelensége hat legerőteljesebben. A nem-csere ötlete annyiban adott volt, hogy a darab alapkonfliktusa Sen Te férfivá válásban ölt testet: hiszen a jóhiszemű fiatal nőnek rá kell jönnie, hogy saját érdekeit és mások érdekeit egyszerre nem képviselheti, így mikor valóban, akár a jóság fogadalmát megtörve Sen Te a sarkára áll, kénytelen identitást cserélni, és saját nagybátyjának beöltözve megjelenni a többiek előtt.

A legnagyobb kihívást a női szerepek közül, ahogy Sen Te/Sui Ta alakját szokták emlegetni, Eszenyi természetes könnyedséggel és a tőle megszokott eredeti játékkal formálja meg, ami az előadás egyik legnagyobb húzóereje. A női főszerepen kívül mindent férfiak játszanak, természetesen, hol férfiként, hol nőnek öltözve, ami az arctalan, nemtelen homogenitásból emeli ki az egyetlen jóembert, aki nem tud mindig jó maradni. A vállalkozás persze rizikós, mert míg számos jelenetben eléri a kívánt hatást Lukács Sándor vagy Fesztbaum Béla harisnyás bokája, mégpedig a kiábrándító, nem-emberszerű test érzetét, addig mindig magában hordozza annak lehetőségét is, hogy önmaga paródiájává váljon. Így történt ez Telekes Péter esetében, aki, mitha férfiruhás szürke játékát azzal kívánta volna ellensúlyozni, hogy nőiben túlzó, sokszor olcsó humort mozgató előadásmódot választott.

Félreértés ne essék, a Jóembert keresünk sem kíván patetikus komolyságú erkölcsi példázat lenni: visszafogott és ironikus ott, ahol ennek fennáll a veszélye, és ami a legfontosabb, megpróbál valóban epikus maradni. Új nyelvet, új fordítást használ (Térey János és Kovács Krisztina munkája), díszletei letisztultak, de nem kommerszek (Martin Chocholoušek). Hiszen, ha megvizsgáljuk a nézőket: a drámai színház sikere ott kezdődik, amikor a néző teljesen megfelejtkezik arról, hogy egy színházi székben ül, míg a brechti epikus színház sikere ott érhető tetten, mikor a néző a színházi székben mocorogni kezd. És nem az unalomtól.

A Vígszínház ilyen tekintetben nem mer a végsőkig elmenni; bár megtartja a közönség megszólításaira írt hosszabb szövegeket és dalbetéteket (zene: Paul Dessau), jelenetről-jelenetre legalább annyira kíván szórakoztatni is, mint gondolkodtatni. Az említett dalbetétek közül az első felvonás záróéneke olyan hatásosra sikerül, hogy ugyan emlékezetes élményt nyújt, de a koncepciót kifogásolhatóan megtöri.

Lehet-e jónak maradni? - teszik fel a kérdést. Ha az ember túl akarja élni az életet, akkor nehezen, hiszen Sen Te is, az egyetlen jóember a városban, kénytelen időről-időre Sui Ta, nagybátyja taszító alakjába bújni. Ezek szerint az istenek rendszere lenne rossz, vagy az ember korcsosult volna ennyire el? A Jóembert keresünk a fekete és a fehér között számos változatot mutat fel, de minden kérdés nyitva marad. A darab lényege nem a válaszban, hanem a kérdésfelvetésben rejlik. A kérdésfelvetés tényében; abban, hogy még lehet kérdezni, bármennyire is kellemetlen. A néző csak mocorogjon.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Könyv

A Nobel-díjas Kazuo Ishiguro is esélyes a Booker-díjra

Július 27-én kihirdették az egyik legjelentősebb irodalmi díj, a Booker jelöltjeit. A 13 döntős művet 158 könyv közül választotta ki a szakmai zsűri.
Színház

Kihirdették a színikritikusok a legjobb színészi alakítás díjazottját

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján Béres Márta kapja a legjobb színészi alakítás díját, az Anna Karenina című előadás címszerepéért.
Vizuál

Liszt Ferenc miniszobra díszíti Szöul főutcáját

Új miniszobrot készített Kolodko Mihály, aki ezúttal egészen Ázsiáig repült, hogy leleplezze legújabb alkotását.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kihirdették a színikritikusok a legjobb színészi alakítás díjazottját

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján Béres Márta kapja a legjobb színészi alakítás díját, az Anna Karenina című előadás címszerepéért.
Színház hír

Színháztudományi konferenciával kezdődik a THEALTER

Bár nemrég még veszélyben volt a THEALTER nemzetközi színházi fesztivál létrejötte, csütörtökön színháztudományi konferenciával kezdődik el a program. Az augusztus 7-ig tartó fesztiválon nyolc helyszínen 37 csapat, illetve alkotó 33 produkciójával várják a közönséget Szegeden.
Színház hír

Öt nap alatt harminc műsor várta az érdeklődőket az első Déryné Fesztiválon

Július 18-án a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kárpátok visszhangja című táncelőadásával ért véget a július 14-18. között zajló Déryné Fesztivál, amelyet először rendeztek meg Sátoraljaújhelyen és környékén.
Színház gyász

Elhunyt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus

Életének 99. évében, július 22-én meghalt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus, Aranytoll-díjas lapszerkesztő és közíró – adta hírül a hvg.hu a család közlése nyomán. A nevéhez fűződik a Magyar Lettre International és az Európai Kulturális Füzetek alapítása is.
Színház hír

Nagy Péter István a legígéretesebb pályakezdő 2021-ben

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján idén Nagy Péter István kapja a legígéretesebb pályakezdő kategória díját, a szeptember 12-én a Bethlen Téri Színházban megrendezésre kerülő díjátadón.