Színház

John Malkovich: "A felkészülés a munkát jelenti"

2012.03.26. 12:56
Ajánlom
Az amerikai színész Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében játszotta a Pokoli vígjáték - Egy sorozatgyilkos vallomásai című darabot. Az 58 éves művész eredetileg hosszabb időt töltött volna el Budapesten, de térdműtéten esett át, orvosai pedig pihenőt írtak neki elő.

A Pokoli vígjáték egy sorozatgyilkos - Jack Unterweger - történetét dolgozza fel, egy monodráma, amelyet operaáriák tűzdelnek. Malkovich a darab előtt keveset tudott a gyilkosságokról és az elkövetőről. Unterweger története határokat feszegető darabként került színpadra, így Malkovich nem is igazán tudott felkészülni szerepére. "Persze az ember megtanulja a szöveget, és mindazt, amit tennie kell a színpadon, de az időm java része azzal telt, hogy kifejezzem a szöveg és a zene interakcióját a darabban." A Pokoli vígjáték jó része ugyanis zene, ami igen szoros kapcsolatban áll a cselekménnyel és a szöveggel.

John Malkovich egy másik művet is készített a Pokoli vígjátékot vezénylő Martin Haselböckkel és a rendező Michael Sturmingerrel. A The Giacomo Variations (A Giacomo-variációk) című darabban a színész nem csupán szöveget mond, de Mozart Don Giovanni, Così fan tutte, illetve Figaro házassága című operáiból énekel is. A szerep miatt egy időre felhagyott a dohányzással. "Attól tartok, ezt hamarosan megint meg kell tennem" - jegyezte meg. "A Giacomo egy teljesen más darab, rengeteg zenei munka előzte meg, nagyon sok tennivalónk volt a zenével." Hozzáfűzte, nagyon hangsúlyos jelenetek szerepelnek a darabban, még mindig alakítanak rajtuk. "Változtatásokra van szükség az első felvonásban, néhány dolgot ki kell venni, néhányat be kell tenni." Malkovich hozzátette: számára a felkészülés a munkát jelenti, soha nem értette igazán, mit értenek az emberek felkészülés alatt.

Az amerikai művész pályafutása a színpadról indult, világhírűvé azonban filmjei - Gyilkos mezők vagy épp a Veszedelmes viszonyok - tették. "A filmezés 'jó élet', de nem mondanám élvezetnek. Bármi, amin az ember 14 órát dolgozik, hogy legyen belőle egy perc - ha szerencséje van -, az nem élvezet. A színház viszont annál inkább. A színdarabban dolgozol, míg a filmben csak vársz. A filmben nincsenek 'pillanatok', a színház sokkal organikusabb és könnyebb is csinálni" - hasonlította össze a két műfajt.

Malkovichot nem az érdekli egy-egy szerepnél, hogy pozitív vagy negatív hősöket kell-e alakítania. "Az alapján választok, hogy mit jelent számomra a mű." Bár munkája mindig is széles skálán mozgott, azt is figyelembe kell vennie, hogy a színészettel keresi a pénzt. Egy színdarabnál viszonylag egyszerű dolga van, azért csinálja, mert azt gondolja, jó lehet a darab. Ezt egy film estén nem mindig sikerül így megvalósítani. Malkovich szerint a nézőket inkább filmjei vonzzák, de a filmkészítésben rengeteg dolgot figyelembe kell venni, a színházban viszont el lehet tekinteni ezektől. "Godard azt mondta, egy filmbe kell egy lány, vagy egy pisztoly. A színházban egyikre sincs szükség, lehet az egy fiú és egy magnó is, vagy épp semmi. Lehet szöveg, de arra sincs szükség mindenáron." Szerinte a színház a "legszemlélődőbb" művészet. "A zene például az agy 'legfejlettebb' részét szólítja meg, és az ember nem is tudja kivonni magát alóla. A színház alól igen, még ha épp nézi is" - mondta. "A színház szemlélődővé tesz és elgondolkoztat arról, hogy egy helyzet miként tükröződik az ember saját életében."Persze nagyszerű lenne, ha minden darab szórakozató, vicces és megindító lenne, de nem mindig az. De még ha olyan is lenne, nem minden este. Szeretem a darabot, amelyet most rendeztem Párizsban, de ez nem jelenti azt, hogy minden rendben. Mert a színház nem ilyen, a színház organikus, olyan mint az élet."

A színész a szörfözéshez hasonlította a színházat. A munkát az írók kezdik, Malkovich szerint közülük sokan "elég értelmesek", hogy megértsék, amit írnak, "de nem maradéktalanul". "Aztán a múzsa vagy szárnyára kapja őket, vagy nem" - fűzte tovább a gondolatot. "Ha színész vagy rendező vagy, kiúszol a kis szörfdeszkáddal a lemenő vagy épp a felkelő Nap felé, hátat fordítasz, és várod a hullámot. A hullám pedig a mű és a közönség ütközése. Ez kelti a hullámot. Mi pedig csak meglovagoljuk azt, nem teremtjük. Készen kell állnunk, hogy elkapjuk, bárhová is vigyen. Ha jó a mű, lesz hullám, de nem mindig" - fogalmazott. Mint mondta, az energia, amely jelen van azokon a helyeken, ahol játsszák a darabokat, nem mindig elég, de a következő este már mindez másként lehet. "Olyan, mint maga az élet. Noha az élet nem mindig olyan szép, mint egy színdarab, ez mégiscsak közös bennük."

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kovács Patrícia százötvenszer a Játékszínben

A Legyen a feleségem! című produkció 150. előadását ünnepelte a Játékszín május 23-án. Edward Taylor vígjátékát öt éve mutatták be.
Színház tao

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Színház ajánló

Például Te…

…lehetnél a szerelmem. A József Attila Színház Irodalmi Kávéházának idei, utolsó önálló estje Holczinger Szandra zenés szerelemkeresése volt egy részben.
Színház átrium

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.