Színház

Jordán Adél: „Szabadnak neveltek”

Kult50: Jordán Adél
2018.10.30. 13:25
Ajánlom
Akkor érzi magát igazán jól, és csak akkor van önbizalma, ha színpadon lehet. A Kult50 portréja Jordán Adélról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Jordán Adélt szeretni kell és csodálni, bájosan izzó szenvedélyessége megnyitja a szíveket. Karizmatikus, nagy színésszé érett. Az elmúlt évad két nagyszerű alakításával, Agafja Tyihanovnaként a Háztűznézőben és Tordán Lédaként az Ascher Tamás Háromszéken előadásban elvarázsolta a közönséget, és a kritikától is komoly elismerést kapott.

Háztűznéző

Háztűznéző (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / Fidelio)

A Katona József Színház két nagyon eltérő előadásában, Gogol és Pintér Béla darabjában a tőle megszokott magas szinten teljesít, a két különböző karakter, a tétova, túlkoros, házasodástól rettegő Agafja és a rajongó tekintetű, naiv, ifjú erdélyi színésznő, Léda szerepének megformálásában ott van a közös lényeg, Jordán Adél kivételes tehetsége.

Herczog Noémi az Élet és Irodalomban „elragadó karikatúrának” találta Jordán Adél odaadó Agafja Tyihonovnáját, és a Háztűznéző értékének tartja, hogy „a kártyavető, álmodozó libuska abszurd léptékű bizonytalankodásából úgy kerekedik derűsen gyilkos abszurd, hogy benne a lány nevetséges aggodalma hiteles és ismerős”. Befejezésül hangsúlyozza: „Ami viszont igenis több mint érdekes, az a zokniban spiccen járó Jordán. A rózsaszín lányvilág közhelye mögött megmutatott-sejtetett megfeleléskényszer vagy aggodalom.”

haromszeken25_venerorsolya_1-142411.jpg

Fekete Ernő, Jordán Adél és Keresztes Tamás az Ascher Tamás Háromszéken című előadásban (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Kovács Bálint az Indexen így írt az Ascher Tamás Háromszéken előadásban nyújtott alakításáról: „Jordán csodálatosan eltalálja a naivságnak azt a napsütötte sávját, amelyben semmiféle butaság nincs, csak teljes, feltétel nélküli odaadás. És épp ettől tudja olyan megrázóvá tenni, amikor a szerelme kétségbeesésbe fordul: azt is ugyanezzel a teljes átéléssel jeleníti meg, mintha a lelke egy nagy nyílt seb lenne, és semmi más.”

A színésznő 2003-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem legendás Máté–Horvai-osztályában. Három évadon keresztül az egri Gárdonyi Géza Színház tagja volt, 2006-ban szerződött a Katona József Színház társulatához. Volt osztálytársaival szorosan kötődnek egymáshoz, évről évre összegyűlnek nyáron, hogy az AlkalMáté Trupp-pal saját magukról készítsenek egy-egy előadást.

Otthon érzi magát a budapesti Katonában, Máté Gábort, volt osztályfőnökét, jelenlegi igazgatóját születése óta ismeri, akárcsak Ascher Tamást, akinek zalaszentgróti táborában döntötte el véglegesen, hogy színész lesz. Családját „különös szenvedély fogja át”, a színház szeretete. Gyerekkorát a kaposvári Csiky Gergely Színházban töltötte, ahol szülei, Jordán Tamás és Lázár Kati vezető színészek voltak – „szülei árnyékát” mégsem érezte soha nyomasztónak:

„Nyilván mindhármunknak része van abban, hogy szabadnak neveltek – és ehhez a belső szabadsághoz ragaszkodom”

– mondta el egy korai interjúban a Magyar Narancsban. Gyerekkorára így emlékszik ugyanitt: „Ültem a takarásban vagy a nézőtéren, és néztem a próbát, hallgattam az instrukciókat; láttam, hogyan mennek vissza századszor is ugyanahhoz a jelenethez. Aztán ültem a színészbüfében, és hallgattam, miről beszélnek. Nekem ez volt a normális gyerekkor.”

Jordán Adél a színházon kívül a zenéért is rajong, gyönyörűen énekel, színházában először a Mi ez a hang? (Dzsesztelés), majd a Music, Muziks, Musique előadásaiban élhette ki tehetségét, de lélegzetelállító az Ascher Tamás Háromszéken előadásban és a Brazilok című film főcímzenéjében is. Korábban fellépett az Ed Is On zenekarral, majd néhány éve csatlakozott a Puszi zenekarhoz, így az éneklés is szerves részévé vált az életének. Az Origónak így mesélt erről: „Nem színészként, hanem énekesként akarok ott állni, és figyelünk arra is, hogy ne egy színésznő számára írjuk az új dalokat. Saját magamat is megleptem ezzel, nem is tudom igazán, ki az a Jordán Adél, aki olyankor a színpadon áll.”

Színpadi szerepeinél nincsenek ilyen kétségei, ahogy az Origónak fogalmazott:

„Csak akkor vagyok jól, csak akkor van önbizalmam, ha színpadon vagyok.”

Ars poeticáját így foglalta össze: „Velem még soha nem volt olyan, hogy ne tudtam volna azonosulni egy szereppel, sőt, egy kicsit tényleg mindig belebújok a bőrébe. Pont az az izgalmas, meg tudom-e fejteni, miért gondol egy szerep valamit másképp, mint én, mi az ő igazsága.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Itt a bejelentés, amitől minden Mozart-rajongó kibukik

A koronavírus járvány okozta gazdasági nehézségek nem kímélték Ausztria egyik ismert cégét, a Salzburg Schokoladét sem, amely többek között a Mozart-golyókat is gyártja. A grödigi székhelyű vállalat hétfőn jelentett fizetésképtelenséget – írta meg a Napi.hu.
Zenés színház

„A Diótörő mérföldkő egy balerina életében” – interjú Rotter Biankával

Rotter Bianka életét végigkísérte a Diótörő: az Operaház színpadán a darab csaknem összes gyerekszerepét eltáncolta, a Budapesti Operettszínházban pedig most a női főszereplő, Klára bőrébe bújik. A táncművészetis évekről, Klára hercegnőről és a jövőbeli terveiről beszélgettünk vele.
Vizuál

Újra látható a Moholy-Nagy Lászlóról szóló film az Urániában

Alysa Nahmias sokszorosan díjnyertes amerikai dokumentumfilmje a 125 éve született világhírű művész és tanár, Moholy-Nagy László életútját és örökségét mutatja be, azt az újító szellemű, a modern technikai lehetőségeket integráló művészi gondolkodást, amely máig inspirálja az alkotókat.
Vizuál

Rekordáron kelhet el Csontváry Titokzatos sziget című festménye

A magyar aukciók történetének legmagasabb kikiáltási áráról, 160 millió forintról indul december 19-én a Virág Judit Galéria karácsonyi árverésén Csontváry Kosztka Tivadar alkotása.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Egy hónapra beköltözött a nagymamájához, előadást készített róla – interjú Göndör Lászlóval

Beköltözött a nagymamájához, aki 97 éves. Az unoka 35, és rendszeresen álmodott azzal, hogy lekési kettejük találkozását. Göndör László azt mondja, ritkán elégedett valamivel, de ezzel igen: a Nagymamával álmodtam című, STAFÉTA-pályázatos előadás december 5-én, 6-án, 8-án és a jövő évben is látható a Trafóban.
Színház ajánló

Hamletként áll színpadra Vecsei H. Miklós

December 3-án mutatja be a Kolozsvári Állami Magyar Színház Shakespeare egyik legnépszerűbb királydrámáját, a Hamletet, melynek címszerepében Vecsei H. Miklós látható.
Színház ajánló

Megkapó emberi történetek adventkor és az ünnepek után is a Bethlenben

Hangolódjon kamaradarabjainkkal az ünnepekre vagy lepje meg élményutalvánnyal szeretteit! Tordai Teri és Horváth Lili, Udvaros Dorottya és Földes Eszter, Igó Éva és Zoltán Áron, Vándor Éva és Szalai Ádám, Grisnik Petra és Gőz István, illetve Blaskó Péter és Szilágyi Ágota párosai várják élőben és az online térben is a közönséget a Bethlen Téri Színházban.
Színház interjú

Hogy lehet jól szeretni? – beszélgetés Járó Zsuzsával

Szakonyi Károly a hetvenes években írt, A hatodik napon című drámáját az író kilencvenedik születésnapja tiszteletére mutatta be a Rózsavölgyi Szalon. Az anya halála után magára maradt apa születésnapjára gyűlik össze ritkán látott családja. A Terézt alakító Járó Zsuzsával beszélgettünk próbafolyamatról, az előadásról, szerepekről és kiállásokról.
Színház ajánló

Mentális coming out a Pinceszínházban

November 30-án mutatja be a Pinceszínház Bodor Panna drámáját, A hisztérikát, amely a szerző-rendező személyes élményeiből táplálkozik. A személyiségzavar egy típusával diagnosztizált dramaturg ezzel az előadással szeretné felhívni a figyelmet a stigmatizálására.