Színház

Jordán Adél: „Szabadnak neveltek”

Kult50: Jordán Adél
2018.10.30. 13:25
Ajánlom
Akkor érzi magát igazán jól, és csak akkor van önbizalma, ha színpadon lehet. A Kult50 portréja Jordán Adélról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Jordán Adélt szeretni kell és csodálni, bájosan izzó szenvedélyessége megnyitja a szíveket. Karizmatikus, nagy színésszé érett. Az elmúlt évad két nagyszerű alakításával, Agafja Tyihanovnaként a Háztűznézőben és Tordán Lédaként az Ascher Tamás Háromszéken előadásban elvarázsolta a közönséget, és a kritikától is komoly elismerést kapott.

Háztűznéző

Háztűznéző (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / Fidelio)

A Katona József Színház két nagyon eltérő előadásában, Gogol és Pintér Béla darabjában a tőle megszokott magas szinten teljesít, a két különböző karakter, a tétova, túlkoros, házasodástól rettegő Agafja és a rajongó tekintetű, naiv, ifjú erdélyi színésznő, Léda szerepének megformálásában ott van a közös lényeg, Jordán Adél kivételes tehetsége.

Herczog Noémi az Élet és Irodalomban „elragadó karikatúrának” találta Jordán Adél odaadó Agafja Tyihonovnáját, és a Háztűznéző értékének tartja, hogy „a kártyavető, álmodozó libuska abszurd léptékű bizonytalankodásából úgy kerekedik derűsen gyilkos abszurd, hogy benne a lány nevetséges aggodalma hiteles és ismerős”. Befejezésül hangsúlyozza: „Ami viszont igenis több mint érdekes, az a zokniban spiccen járó Jordán. A rózsaszín lányvilág közhelye mögött megmutatott-sejtetett megfeleléskényszer vagy aggodalom.”

haromszeken25_venerorsolya_1-142411.jpg

Fekete Ernő, Jordán Adél és Keresztes Tamás az Ascher Tamás Háromszéken című előadásban (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Kovács Bálint az Indexen így írt az Ascher Tamás Háromszéken előadásban nyújtott alakításáról: „Jordán csodálatosan eltalálja a naivságnak azt a napsütötte sávját, amelyben semmiféle butaság nincs, csak teljes, feltétel nélküli odaadás. És épp ettől tudja olyan megrázóvá tenni, amikor a szerelme kétségbeesésbe fordul: azt is ugyanezzel a teljes átéléssel jeleníti meg, mintha a lelke egy nagy nyílt seb lenne, és semmi más.”

A színésznő 2003-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem legendás Máté–Horvai-osztályában. Három évadon keresztül az egri Gárdonyi Géza Színház tagja volt, 2006-ban szerződött a Katona József Színház társulatához. Volt osztálytársaival szorosan kötődnek egymáshoz, évről évre összegyűlnek nyáron, hogy az AlkalMáté Trupp-pal saját magukról készítsenek egy-egy előadást.

Otthon érzi magát a budapesti Katonában, Máté Gábort, volt osztályfőnökét, jelenlegi igazgatóját születése óta ismeri, akárcsak Ascher Tamást, akinek zalaszentgróti táborában döntötte el véglegesen, hogy színész lesz. Családját „különös szenvedély fogja át”, a színház szeretete. Gyerekkorát a kaposvári Csiky Gergely Színházban töltötte, ahol szülei, Jordán Tamás és Lázár Kati vezető színészek voltak – „szülei árnyékát” mégsem érezte soha nyomasztónak:

„Nyilván mindhármunknak része van abban, hogy szabadnak neveltek – és ehhez a belső szabadsághoz ragaszkodom”

– mondta el egy korai interjúban a Magyar Narancsban. Gyerekkorára így emlékszik ugyanitt: „Ültem a takarásban vagy a nézőtéren, és néztem a próbát, hallgattam az instrukciókat; láttam, hogyan mennek vissza századszor is ugyanahhoz a jelenethez. Aztán ültem a színészbüfében, és hallgattam, miről beszélnek. Nekem ez volt a normális gyerekkor.”

Jordán Adél a színházon kívül a zenéért is rajong, gyönyörűen énekel, színházában először a Mi ez a hang? (Dzsesztelés), majd a Music, Muziks, Musique előadásaiban élhette ki tehetségét, de lélegzetelállító az Ascher Tamás Háromszéken előadásban és a Brazilok című film főcímzenéjében is. Korábban fellépett az Ed Is On zenekarral, majd néhány éve csatlakozott a Puszi zenekarhoz, így az éneklés is szerves részévé vált az életének. Az Origónak így mesélt erről: „Nem színészként, hanem énekesként akarok ott állni, és figyelünk arra is, hogy ne egy színésznő számára írjuk az új dalokat. Saját magamat is megleptem ezzel, nem is tudom igazán, ki az a Jordán Adél, aki olyankor a színpadon áll.”

Színpadi szerepeinél nincsenek ilyen kétségei, ahogy az Origónak fogalmazott:

„Csak akkor vagyok jól, csak akkor van önbizalmam, ha színpadon vagyok.”

Ars poeticáját így foglalta össze: „Velem még soha nem volt olyan, hogy ne tudtam volna azonosulni egy szereppel, sőt, egy kicsit tényleg mindig belebújok a bőrébe. Pont az az izgalmas, meg tudom-e fejteni, miért gondol egy szerep valamit másképp, mint én, mi az ő igazsága.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Berlinben áll színpadra Orosz Ákos

Német nyelvű előadásban szerepel a Vígszínház színművésze. Az Ein Erinnerungstück című darab arról szól, hogyan traumatizálják személyiségünket a huszadik század eseményei mind a mai napig.
Színház világnap

Ma a bábszínházakat ünnepeljük

Új bemutatóval, jubileumi előadással és nyílt próbával ünnepli a bábszínházi világnapot a Budapest Bábszínház március 21-én. A Mire gondol Alma? című új előadás a 3 év alattiakat szólítja meg.
Színház ajánló

Murakami mágikus története, a Kafka a tengerparton a Nemzeti Színházban

Murakami Haruki világhírű, Kafka a tengerparton című regényéből készült szinpadi adaptációt mutat be a Vörösmarty Színház 2019. április 5-én a Nemzeti Színházban. A valóság, a képzelet és az idő határmezsgyéjén játszódó előadás rendezője Szikora János.
Színház ajánló

Ne rejtőzz el!

Irodalmi Kávéházunk adott otthont Fekete Réka Thália önálló estjének. Az előadás ebben az esetben méltón tükrözte Réka színes személyiségét, bájos lényét.
Színház interjú

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.