Színház

Jordán Adél: „Szabadnak neveltek”

Kult50: Jordán Adél
2018.10.30. 13:25
Ajánlom
Akkor érzi magát igazán jól, és csak akkor van önbizalma, ha színpadon lehet. A Kult50 portréja Jordán Adélról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Jordán Adélt szeretni kell és csodálni, bájosan izzó szenvedélyessége megnyitja a szíveket. Karizmatikus, nagy színésszé érett. Az elmúlt évad két nagyszerű alakításával, Agafja Tyihanovnaként a Háztűznézőben és Tordán Lédaként az Ascher Tamás Háromszéken előadásban elvarázsolta a közönséget, és a kritikától is komoly elismerést kapott.

Háztűznéző

Háztűznéző (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / Fidelio)

A Katona József Színház két nagyon eltérő előadásában, Gogol és Pintér Béla darabjában a tőle megszokott magas szinten teljesít, a két különböző karakter, a tétova, túlkoros, házasodástól rettegő Agafja és a rajongó tekintetű, naiv, ifjú erdélyi színésznő, Léda szerepének megformálásában ott van a közös lényeg, Jordán Adél kivételes tehetsége.

Herczog Noémi az Élet és Irodalomban „elragadó karikatúrának” találta Jordán Adél odaadó Agafja Tyihonovnáját, és a Háztűznéző értékének tartja, hogy „a kártyavető, álmodozó libuska abszurd léptékű bizonytalankodásából úgy kerekedik derűsen gyilkos abszurd, hogy benne a lány nevetséges aggodalma hiteles és ismerős”. Befejezésül hangsúlyozza: „Ami viszont igenis több mint érdekes, az a zokniban spiccen járó Jordán. A rózsaszín lányvilág közhelye mögött megmutatott-sejtetett megfeleléskényszer vagy aggodalom.”

haromszeken25_venerorsolya_1-142411.jpg

Fekete Ernő, Jordán Adél és Keresztes Tamás az Ascher Tamás Háromszéken című előadásban (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Kovács Bálint az Indexen így írt az Ascher Tamás Háromszéken előadásban nyújtott alakításáról: „Jordán csodálatosan eltalálja a naivságnak azt a napsütötte sávját, amelyben semmiféle butaság nincs, csak teljes, feltétel nélküli odaadás. És épp ettől tudja olyan megrázóvá tenni, amikor a szerelme kétségbeesésbe fordul: azt is ugyanezzel a teljes átéléssel jeleníti meg, mintha a lelke egy nagy nyílt seb lenne, és semmi más.”

A színésznő 2003-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem legendás Máté–Horvai-osztályában. Három évadon keresztül az egri Gárdonyi Géza Színház tagja volt, 2006-ban szerződött a Katona József Színház társulatához. Volt osztálytársaival szorosan kötődnek egymáshoz, évről évre összegyűlnek nyáron, hogy az AlkalMáté Trupp-pal saját magukról készítsenek egy-egy előadást.

Otthon érzi magát a budapesti Katonában, Máté Gábort, volt osztályfőnökét, jelenlegi igazgatóját születése óta ismeri, akárcsak Ascher Tamást, akinek zalaszentgróti táborában döntötte el véglegesen, hogy színész lesz. Családját „különös szenvedély fogja át”, a színház szeretete. Gyerekkorát a kaposvári Csiky Gergely Színházban töltötte, ahol szülei, Jordán Tamás és Lázár Kati vezető színészek voltak – „szülei árnyékát” mégsem érezte soha nyomasztónak:

„Nyilván mindhármunknak része van abban, hogy szabadnak neveltek – és ehhez a belső szabadsághoz ragaszkodom”

– mondta el egy korai interjúban a Magyar Narancsban. Gyerekkorára így emlékszik ugyanitt: „Ültem a takarásban vagy a nézőtéren, és néztem a próbát, hallgattam az instrukciókat; láttam, hogyan mennek vissza századszor is ugyanahhoz a jelenethez. Aztán ültem a színészbüfében, és hallgattam, miről beszélnek. Nekem ez volt a normális gyerekkor.”

Jordán Adél a színházon kívül a zenéért is rajong, gyönyörűen énekel, színházában először a Mi ez a hang? (Dzsesztelés), majd a Music, Muziks, Musique előadásaiban élhette ki tehetségét, de lélegzetelállító az Ascher Tamás Háromszéken előadásban és a Brazilok című film főcímzenéjében is. Korábban fellépett az Ed Is On zenekarral, majd néhány éve csatlakozott a Puszi zenekarhoz, így az éneklés is szerves részévé vált az életének. Az Origónak így mesélt erről: „Nem színészként, hanem énekesként akarok ott állni, és figyelünk arra is, hogy ne egy színésznő számára írjuk az új dalokat. Saját magamat is megleptem ezzel, nem is tudom igazán, ki az a Jordán Adél, aki olyankor a színpadon áll.”

Színpadi szerepeinél nincsenek ilyen kétségei, ahogy az Origónak fogalmazott:

„Csak akkor vagyok jól, csak akkor van önbizalmam, ha színpadon vagyok.”

Ars poeticáját így foglalta össze: „Velem még soha nem volt olyan, hogy ne tudtam volna azonosulni egy szereppel, sőt, egy kicsit tényleg mindig belebújok a bőrébe. Pont az az izgalmas, meg tudom-e fejteni, miért gondol egy szerep valamit másképp, mint én, mi az ő igazsága.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A FESZ ma esti adománygyűjtő gáláján Gergye Krisztián új festményére is licitálhatunk

A független színházi dolgozók megsegítésére szervez online adománygyűjtő estet január 22-én 19.00 órától a Független Előadó-művészeti Szövetség.
Színház szfe

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Színház hír

Felolvasószínházi előadással mutatkozik be Kelemen Kristóf új drámája

A járványhelyzet elmúltával az Örkény Színház műsorra tűzi Kelemen Kristóf legújabb drámáját, melyet az 1956 és 1989 közötti romániai események – Nagy Imre és körének sznagovi fogsága – ihlettek. A darab alapját az a napokig tartó rituálé adja, melyben özvegyek és gyermekeik nézték végig a 301-es parcella felnyitását. A mindezidáig jeltelen tömegsírból 1989 előtt eltemetett férfiak csontjait, foszlott ruhadarabjait emelték ki.
Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.