Színház

Josef K. nagyot álmodik

2025.06.30. 16:55
Ajánlom
Bár rajongok Kafkáért, eddig még nem találkoztam olyan színházi feldolgozással, ami hozzám hasonlóan élte volna meg a szövegeit. Mindez addig a június végi napig tartott, amikor is találkoztam a székelyudvarhelyi társulat A per-előadásával. Kritika.

A törvény kapujában szövegrészletével indul Bélai Marcel rendezése, reflektor pásztázik a doboznyi téren, majd megtalálja a kívülről érkező főhőst (Jakab Tamás). K. belép a térbe, aztán egy végtelennek tűnő, szürreális álomba.

Josef K. ma harmincéves, és pont ennek a meghatározó napnak a reggelén letartóztatják. Nem derül ki, mi a vád, nem tudni, miért történik mindez, viszont a fiatalember mindennapjait ezentúl saját maga tisztázásával tölti, és ebben az ámokfutásban találkozik az átláthatatlan törvényszéki rendszer résztvevőivel, elszenvedőivel és parazitáival.

IMG_2399-scaled-1-154751.jpg

Jelenet A per című előadásból (Fotó/Forrás: Fazakas Bence / Tomcsa Sándor Színház)

Bár rajongok Kafkáért, eddig még nem találkoztam olyan színházi feldolgozással, ami hozzám hasonlóan élte volna meg a szövegeit. Nos, ez az előadás az első ilyen. Takács Réka és a rendező átirata egy jelentősen felpörgetett elegyét adja A pernek.

Talán az történt meg, hogy Kafkát leöntötték Monty Pythonnal,

legalábbis ez volt az első benyomásom a székelyudvarhelyi társulat produkcióját látva – számomra több minden utalt a legendás humorcsoport BBC-n futó sorozatára a létrejövő szöveg szkeccs-szerűségén túl. Adott egy nagyon szabályos, nagyon minimális irodai tér, amibe egyre furább mozgású, küllemű, beszédű, viselkedésű emberek érkeznek, majd onnan távoznak (esetenként az ablakon). A felvonultatott alakok bármennyire abszurdak, valami közük mégis akad a valósághoz, ha más nem, hogy hozzávetőleg egy nyelvet beszélnek K.-val, ismerik homályos ügyét, még ha segíteni nem is tudnak.

Bélai Marcel elsősorban abszurd humorral nyúlt a kafkai történethez, rendezése kevésbé a bürokrácia labirintusának ábrázolásával kelt szorongást, hanem inkább azzal, hogy a főszereplőnk bár felnőtt ember (az átiratban egy bank cégvezetője), mégsem lehet a maga ura. K. nem találja saját bűnét az elfojtott agresszióval, szexualitással és pénzéhséggel teli világban, kínlódhat vagy beolvadhat, ha képes rá. A feldolgozásban nem az emberi sivárság a legpusztítóbb – hiszen épkézláb ember Josef K.-n kívül nincs – hanem a harmónia teljes hiánya, hogy szünet nélkül áradnak az ingerek, épp, mint egy lidérces álomban (vagy a még lidércesebb valóságban).

IMG_2158-scaled-1-154751.jpg

Tóth Árpád és Jakab Tamás A per című előadásban (Fotó/Forrás: Fazakas Bence / Tomcsa Sándor Színház)

Ahhoz, hogy ez a színpadi izgágaság létrejöhessen, komoly összmunkára van szükség, Bocsárdi Magor zenéje jól dolgozik alá mindennek, sokszor szinte észre se vesszük, hogyan durozsolja szét az idegeinket, továbbá szoros egységet alkot Hatházi Rebeka látványvilágával. Utóbbi szinte állandóan változik, hiszen minden szereplő új tárgyakkal – van itt minden az állólámpától kezdve a fejszén át a békatalpakig – lakja be az amúgy sem túl nagy teret.

Jót tesz az előadásnak, hogy nem minden profi benne.

A kisvárdai fesztivál (az előadást ugyanis a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján láttam, és őszintén, némiképp hiányolom a díjazottak közül) szakmai beszélgetésén kiderült, hogy a koreográfiákat a színészek közösen találták ki, a karakterek egyéni kelléktárai is az ötleteik nyomán gazdagodtak. Talán pont emiatt van egy nézőt is felszabadító skrupulusmentesség a játékban amellett, hogy sokszor jelzik, mindez csak szemfényvesztés, a maga módján komolyan vehetetlen.

IMG-2126-1-154752.jpeg

Jelenet A per című előadásból (Fotó/Forrás: Fazakas Bence / Tomcsa Sándor Színház)

Hogy egy ilyen eszement előadásban a főszereplőt leszámítva mennyire lehet kiteljesedni színészileg, már más tészta. Azt gondolom, az udvarhelyiek maximálisan helyt álltak, az általánosan túlzó, harsány játékban főleg Wagner Áron jeleskedett. Hozzáteszem, A per tipikusan az az előadás, amely technikássága miatt előadásról-előadásra fejlődik, megbízható rutin kell hozzá, hogy aztán teret engedjen a finom árnyalatoknak.

A színpadon megjelenő őrületnek vannak erősebb és gyengébb hullámai, de a Kafka-szövegekre is jellemző valahol a kimerevedés, ahol a feszültség éppen abból adódik, hogy talán elindultunk valami vágyott normalitás, nyugalom felé, hogy aztán kiderüljön: végig egy helyben toporogtunk. Ennek ellenére a produkció lendületes, az utolsó percig tart egy magas hőfokot. Meg se éreztem a kétórás játékidőt.

IMG_2176-scaled-1-154751.jpg

Veres Orsolya A per című előadásban (Fotó/Forrás: Fazakas Bence / Tomcsa Sándor Színház)

Érdemes még szólni a színpadon megjelenő kulturális utalásokról, ezek közül az egyik kedvencem, hogy a festő Titorelli Menyhárt Tamás kortárs képzőművész alakjában jelenik meg, idézve ezzel a róla készült 2007-es videóportrét. Festményekből nincs hiány, az előadás felénél kikerül a falra Francis Bacon elfolyó pápa-portréja, amelynek jelentéstartama a börtöntetkós törvényszéki pap (Barabás Árpád erős alakításában) előadásvégi megjelenésével teljesedik ki. Ebben zabolázhatatlan, neonos mindennapiságban a vallás önellentmondásba kerül.

Nagyon egyedi, mégis érvényes megközelítés ez A per, aminek világában faramuci módon, de egy idő után otthonosan éreztem magam. Felteszem, nem maradtam egyedül.

A per

Franz Kafka azonos című regényét színpadra alkalmazta Takács Réka és Bélai Marcel

Tomcsa Sándor Színház, Székelyudvarhely

Rendező: Bélai Marcel

Játsszák: Jakab Tamás, Wagner Áron, Esti Norbert, Tóth Árpád, László Kata, Pál Attila, Veres Orsolya, Albert Orsolya, Nagy Xénia-Abigél, Barabás Árpád

Bemutató dátuma: 2024. november 26.

Fejléckép: Jelenet a Tomcsa Sándor Színház A per című előadásából (fotó / forrás: Fazakas Bence / Tomcsa Sándor Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Zenés színház

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Színház

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Dömötör András rendezése rangos közönségdíjat nyert Berlinben

A TheaterGemeinde Berlin Dömötör András rendezését, Herman Koch A vacsora című előadást választotta „Az év előadásának” 2024-ben. A díjat a több mint 11 500 tagot számláló berlini kulturális közösség ítéli oda, amely 1963 óta aktív szereplője a város színházi életének.
Színház hír

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.
Színház hír

Pintér Béla és Keresztes Tamás is rendez jövőre az Átriumban

Izgalmas évadot zárt a szeptember óta új kollaboráció által üzemeltett Átrium, a következő szezonban pedig négy új bemutatóval is készülnek a színházban működő társulatok. Jövőre Keresztes Tamás rendezésében látható egy „generációs kíntorna“, Pintér Béla pedig vadiúj darabbal jelentkezik.
Színház hír

Hat ország fiatal művészei dolgoznak együtt Sopronban

A Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Soproni Egyetem és a Nemzeti Színház július 1–9. között közösen rendezi meg a Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron 2025 elnevezésű programot. A megnyitót július 2-án tartották a Ligneum Rendezvényházban.
Színház gyász

Elhunyt Kovács Dezső kritikus

Július elsején hajnalban elhunyt Kovács Dezső színikritikus, esztéta, újságíró, az ART7 művészeti portál alapító főszerkesztője, a Kritika folyóirat egykori rovatvezetője – a halálhírt az ART7 közölte.