Színház

Junior Prima: Trokán Anna

2012.12.27. 08:00
Ajánlom
A novemberben kitüntetett alkotókat bemutató sorozatunkban ez alaklommal a veszprémi Petőfi Színház fiatal színésznőjét ismerhetik meg. VIDEÓVAL

"...az a feladatom , hogy az égtől kapott adottságaimat és a szerencsét, annyi szorgalommal toldjam meg, amennyivel csak lehetséges, és akkor talán sokáig élhetek abban az álomvilágban, amit elképzeltem" - fogalmazott Trokán Anna.

A magyar színház- és filmművészet kategóriában 2012. ovember 19-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban az FHB Bank támogatásával megtartott gálán díjazott alkotó a Budapesti Kamaraszínházban kezdte pályáját. Egy év után aztán, eleget téve Eperjes Károly, a Petőfi Színház művészeti vezetője felkérésének, a veszprémi színházhoz szerződött. "Hála Istennek! Azóta is hálás vagyok" - kommentálja akkori döntését.

Első szerepe Kitty volt az Anna Karenina-musicalben, ezt követte a Figaró házassága női főszerepe, aztán Heléna a Szentivánéji álomból, majd Jeanne d' Arc. "Első gyakorlati évemben a Budapesti Kamaraszínházban próbálgathattam „szárnyaimat", majd 2010-től Veszprémben bíznak a tehetségemben. Az itt eltöltött három év alatt olyan fantasztikus emberrekkel dolgozhattam együtt, mint Valló Péter, Szinetár Miklós, vagy Szergej Maszlobojscsikov, és gyönyörű szerepeim mellett 26 évesen eljátszhattam Jeanne d' Arc-ot, amiről már most tudom, hogy meghatározó állomás pályámon."

A Kéri Kitty rendezésében színre vitt darab előadásaira rendszerint pótülőhelyeket kellett kialakítani a Latinovits-Bujtor Játékszínben. Az általa megformált Jeanne d' Arc nem harcos amazon, hanem ártatlan, naiv szűz, aki az utolsó percéig hisz küldetésében, még akkor is, amikor már támogatói elhagyják. "Ez a lány valamit kap. Tizenöt évesen hallja a hangokat, Isten szól hozzá: menj! Nem lehet kemény, nem lehet besározni. Az igazán érdekes az, hogy akik lelkületükben mélyen alatta állnak, hogyan sározzák be mégis, hogyan csinálnak belőle bűnöst. De végig megmarad a neki kijelölt úton" - magyarázta. "Vannak olyan darabok, amelyekről azt mondja a szakma: rajta van Isten keze. Ez egy ilyen darab. Különös, megmagyarázhatatlan módon minden adott volt. Mindössze négy hetünk volt a próbákra, mégis minden rögtön összeállt" - idézte fel.

Később eljátszotta Checca-t, Libera húgát a Chioggiai csetepatéból, az Érzelem és értelemben Marianne Dashwoodot, a Csalódásokban a fiatal özvegyet, Iphigeneiát, legutóbb pedig az Adáshibában Dönci feleségét. "Fantasztikusan jó a társulat. Nagyon kevés színház van ma már, ahol nemcsak jó darabokat játsszanak és minőségi munka folyik, hanem ahol jó a hangulat is - ezt a vendégként ide érkezők is mindig megjegyzik. Ez a hangulat teszi lehetővé, hogy csak a munkával foglalkozzunk. Jó döntés volt idejönnöm azért is, mert rögtön nagy lehetőségeket kaptam, nagy szerepeket, s egy ilyen társulattal a hátam mögött nem volt bennem a pályakezdők félelme, szorongása, csak bíztatást kaptam a kollégáktól" - tekintett vissza a huszonnyolc éves színésznő.

"Mivel a családomban szinte mindenki színművészettel foglalkozott, a színház az életterem volt. Egy nagy játszótérként élt bennem, épp ezért úgy éreztem, nem választhatom hivatásként. De a pálya iránti komoly érdeklődés tizenhat éves koromra egyértelművé tette, hogy ez az én utam" - fejti ki, majd így folytatja: "Az első mesterem Bélavári Anna balettmester-koreográfus, akihez közel tizenkét évig jártam balettozni és különböző táncstílusokkal ismerkedni. Ő nem csak szakmai tudását adta át, hanem „színházszagot" teremtett minden óráján. Gimnázium után Földessy Margit drámastúdiójába jártam egy évet. Itt léptem először színpadra, aminek az izgalma máig él bennem. Aztán a Pesti Magyar Színház színiakadémiája következett, ahol Varga Éva szigora, s olyan színészóriások jelenléte tanított az alázatra, a pálya, a kollégák tiszteletére, mint Agárdy Gábor, Kállai Ferenc, Avar István vagy Szakácsi Sándor."

A Junior Prima Díj "nagyon szuper" - mondta. "Nagyon jól esik, hogy figyelnek rám és értékelik azt, amit csinálok. Nagyon jókor jött: akkora lendületet adott, pont akkor, amikor úgy éreztem, hogy megállhatok, amikor úgy éreztem, hogy a helyemen vagyok, megérkeztem. Most úgy érzem, mennem kell tovább, nem tehetem meg, hogy leállok" - tette hozzá. Trokán Anna szerint a színművészetben rohamosan hígul, romlik a színvonal, ezért is van szükség a maximális odaadásra, alázatra a szakma iránt. Visszaemlékezett arra, hogy édesanyja, Papadimitriu Athina megdöbbenéssel fogadta döntését, hogy színésznő lesz, édesapja, Trokán Péter elsőre elfogadta és támogatta. Ráadásul a "sokk" kettős volt, hiszen húga, Nóra is ezt a hivatást választotta. A testvéri szeretet, hogy együtt jártunk főiskolára, sokat jelentett segített "túlélni" a helyzeteket, megnyugtató volt - idézte fel. Hozzátette: sokszor ma is összegyűlnek a budapesti családi házban, és a Karácsonyt is együtt töltik.

Trokán Anna egyelőre nem tudja, "hogyan tovább": nincs szerepálma, színház, amelynek tagja szeretne lenni valamikor, csak egyre vágyik, hogy át tudja lépni saját korlátait. "Hogy mindig érjenek meglepetések. Meg tudjam lepni magam, meg tudjanak lepni mások. Ez mozgat."


Jelenlegi szerepei Veszprémben:

Kocsák Tibor-Miklós Tibor: Anna Karenina - Kitty
Anouilh: Jeanne d'Arc - Jeanne
Beaumarchais: Figaró házassága - Grófné
Brecht-Weil: Koldusopera - Polly
Shakespeare: Szentivánéji álom - Heléna

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.