Színház

Karcok, harcok, arcok

2010.08.29. 12:46
Ajánlom
A Vidor Fesztivál második napján Szalóki Ági, a Katona és a Thália volt terítéken.

A szabadtéri fesztiválok legnagyobb ellensége a hideg és az eső. Itt a Vidoron a legtöbb program fedett helyen van, de a "karneválhangulatot" erősen csorbítja a lábalógó eső és a tegnaphoz képest tíz fokkal hidegebb levegő. A Korzó Színpad elkordonozva, csüggedten ázik, két biztonsági őr terelgeti a közönséget a bevásárlóközpontba; ez az esőhelyszín. Kicsit aggódom, hogy Szalóki Ági koncertje csorbulni fog emiatt.

Amint belépek, az aggodalmam teljesen feleslegesnek bizonyul: a Vision Express és a Mexx közé, a mozgólépcső lábához beszorított énekesnő fittyet hány a körülményekre, óriási bulit csinál. Gyerekbuli, felnőttbuli, képtelenség, hogy az ember ne érezze jól magát, akárhány éves is. Kicsit késve, de pont a kedvenc számomra érkezem, a Gingallóról a Libegő. Ági olyan a színpadon, mint egy mese. Magától értetődik, hogy ott van. Úgy beszél a gyerekekkel, hogy minden korosztályhoz egyszerre szól, a kétévesek ugyanúgy toporognak a színpad előtt, és várják a következő dalt, mondókát, feladatot, mint a tízévesek. (Tulajdonképpen az anyukák is várják, csak ők ülnek a helyükön...) Pergetők, botolók, versek jönnek egymás után, pillangós mondókát is tanulunk, aztán egy adott pillanatban Ági leugrik a színpadról és a gitárszóló közben lent táncol a gyerekekkel, végül egy nagy "kígyóban" még körbe is menetel velük a közönség között. A következő zenekar átállása miatt nincs kegyelem, nincs ráadás, mindenesetre Ági még fél óráig dedikál és beszélget. Nem teher neki. Nem csak testben, fejben és lélekben is ott van, az a két perc csak annak az egyetlen gyereknek szól, aki épp sorra kerül. Kicsikkel foglalkozóknak kötelezővé tennék egy Szalóki Ági koncertet, a legelejétől a legvégéig. (A legérdekesebb, hogy ezeken a koncerteken a zenészek is gyerekké válnak a színpadon, látszik az arcukon.)

Este a Katona József Színház érkezik egy kevésbé ismert francia darabbal, A szerelem diadalával. Ezt már láttam az évad során, de mivel szerepátvétel és beugrás történt, arra gondoltam, megnézem. Jordán Adél szerepét Pálmai Anna vette át, az ő helyére pedig Borbély Alexandra, még színművészetis hallgató ugrott be. Mit tagadjam, jobb így. A sztori annyi, hogy egy királynő jogtalanul ül a trónon, még a családja intézte így, ő viszont beleszeret a jogos trónörökösbe, akit egy filozófus és a húga elzártan nevel egy házban. A királynő fiúruhában érkezik oda, hogy furmányokkal megszerezze választottját. Folyamatosan alakot vált, a filozófust nőként, a húgát férfiként igyekszik meggyőzni a szerelem erejéről, ez elég jól sikerül is neki: mindketten házasságra készülnek vele. Végül persze deus ex machina érkezik a királyi testőrség, és minden(ki) a helyére kerül.

Nem, mintha bajom lett volna Jordán Adéllal, de ez inkább Pálmai Anna szerepe. Alkatilag jobban áll neki. Nőként lágyabb, fiúként karcosabb. Ez a partnereken is érződik, bár lehet, hogy csak a premier óta eltelt idő és néhány előadás dobott ennyit rajtuk. Máté Gábor filozófusából nekem továbbra is hiányzik a kezdeti teljes elutasítás, a reggeli kávéval és újsággal csíkos köntösben botorkáló szórakozott férfiról nehezen hihető, hogy ez a fiatal, okos lány nem bírja majd meghódítani. Onnantól kezdve viszont, amikor rádöbben, hogy beleszeretett a lányba, fölvonultatja a férfinem összes szerelmi reakcióját: először zavartan hülyeségeket beszél, aztán tetszeni akar, féltékeny lesz, letámadja a lányt, büszkén ecseteli mindenkinek, hogy hamarosan megnősül, és egyáltalán nem veszi észre, amikor elég nyilvánvalóan szivatják, és ki is röhögik.

Szirtes Ági eleinte maga sem hiszi, hogy ez valaha megtörténhet, hogy az ujja köré csavarja egy siheder. Aztán persze őt is elvakítják a szavak. Őt inkább a vágy vezérli, női létének utolsó virágzását várja.

Kompakt előadás ez így.

Este a Beszélő fejek II. című előadását játszotta a Thália Színház a Kamarában, a nap folyamán másodszor. Alan Bennett monológait Bálint András rendezte meg Kováts Adélnak, Szervét Tibornak és Moór Mariannának. Három sors, három kis életmozaik.

Kováts Adél rend- és tisztaságmániás felesége nem veszi észre, hogy a férje, kutyasétáltatás alibivel lányokat gyilkol. Ahogy a lakásban, úgy a fejében is rend van, egyszerűen nem fér bele ez a lehetőség. Még a rendőrségi házkutatásnál is az a legnagyobb baja, hogy takarítani kell utánuk. Ahogy mesél, fokozatosan döbben rá, hogy mi történik körülötte. De úgy csinál, mintha mindez nem is lenne. Úgy akar csinálni. Mert közben pillanatokra bár, de kiül az arcára a fájdalom és a magány, de azonnal visszarendezi a vonásait, mintha szégyellné, hogy van lelke.

Szervét Tibor egy kicsit ügyefogyott, középkorú férfi történetét meséli, aki az anyjával lakik, akihez hirtelen bekopogtat egy régi-régi szerelem. Szervétnél a ziccer: a saját anyja mondatait is ő mondja, de úgy, hogy most azonnal el kellene játszania egy öregasszonyt. Nem viccből, hanem halálosan komolyan. Gyakorlatilag egyszerre két sorsot mesél el, a sajátját és az anyjáét, szinte mondatonként vált. Esendő, ahogy szürke zokniban, szandálban, és a rendesnél öt centivel rövidebb nadrágban toporgó férfi meséli az életének ezt a néhány abszurd hetét.

Moór Marianna figurája az ágyhoz kötött öccsét ápolja, de időnként el-eljár egy idősödő pedikűröshöz, akitől még egy csizmát is kap ajándékba. Cserébe - derékfájdalmak ellen - jól megtapossa a férfi derekát, akinek egy igen-igen jól esik, és később igényli is ezt a szolgáltatást. Moór Marianna igazi díva, némi pajkossággal. A decens nő, aki önfeláldoz, de azért nem hagyja elveszni saját nőiségét, és belemegy ebbe a furcsa játékba. Ő maga sem tudja, mifélének nevezze ezt a viszonyt, de hagyja magát. Végül is, egy élete van.

Ahogy elnézem az eddigieket és a további műsort, nehéz lesz egyetlen női alakítást díjazni.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

José Carreras: „Sose vitatkozz egy szopránnal!”

A világhírű katalán tenor, José Carreras először zsűrizett a Virtuózok nemzetközi tehetségkutatójában – a fiatalok indulásáról is kérdeztük. José Carreras-interjú.
Plusz

Költészet, koncert és fényárban úszó falak – jön a 25. Dombos Fest

Június 26. és 29. között rendezik meg Kishegyesen a 25. Dombos Festet, a vajdasági magyarság egyik legizgalmasabb összművészeti fesztiválját. A jubileumi rendezvényről és a fesztivál múltjáról Horváth László fesztiváligazgatóval beszélgettünk.
Színház

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.
Színház

Csuja Imre nem vállal új szerepeket – évadot zárt az Örkény Színház

Június 17-én tartotta évadzáró társulati gyűlését az Örkény István Színház. A jövő évadban Dohy Balázs, Polgár Csaba és Gálhidy Sára is rendez, felújított formában tér vissza a 33 változat Haydn-koponyára.
Zenés színház

Szörényi Levente: „Az áldozatvállalás kérdése miatt kezdtünk el foglalkozni a Kőműves Kelemennel”

Több mint negyven évvel az ősbemutatót követően a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatják be a Bródy–Szörényi alkotópáros Kőműves Kelemen című rockballadáját Alföldi Róbert rendezésében. A sajtónyilvános olvasópróba után Szörényi Levente nyilatkozott a Fideliónak.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Évadot zárt a Budaörsi Latinovits Színház

Több mint 31 ezren voltak kíváncsiak a Budaörsi Latinovits Színház előadásaira. Berzsenyi Bellaagh Ádám az évadzárón elmondta, a színház rendkívül sikeres szezont tudhat maga mögött.
Színház hír

Rekord látogatottsággal zárta évadát a Budapest Bábszínház

Sikeres jubileumi évadot zárt a Budapest Bábszínház. Új díjat alapítottak, melyet először a 60 éve a teátrumban dolgozó Blasek Gyöngyi vehetett át. Jövő tavasszal rendeznék meg a II. Abstract Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivált. A Kolibriből távozó Csernák Norbert a társulathoz szerződik.
Színház hír

Herczeg T. Tamás a békéscsabai színház új igazgatója

A hírt a békéscsabai Jókai Színház osztotta meg közönségével. Seregi Zoltán két ciklust, azaz tíz évet töltött a vidéki teátrum igazgatói székében, nem kívánt újrázni. A pozícióra egyetlen pályázat érkezett, Herczeg T. Tamásé, melyet Békéscsaba város közgyűlése elfogadott.
Színház hír

Csuja Imre nem vállal új szerepeket – évadot zárt az Örkény Színház

Június 17-én tartotta évadzáró társulati gyűlését az Örkény István Színház. A jövő évadban Dohy Balázs, Polgár Csaba és Gálhidy Sára is rendez, felújított formában tér vissza a 33 változat Haydn-koponyára.
Színház hír

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.