Színház

Kardos vagy Nagy lesz a Trafó vezetője?

2012.07.30. 18:47
Ajánlom
Két pályázat érkezett be a budapesti Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatói munkakörének betöltésére a beadási határidőig - közölte a Fővárosi Önkormányzat hétfőn az MTI érdeklődésére. A két pályázó: Nagy József világhírű koreográfus-táncművész-rendező és Kardos József, a Sziget fesztivál, valamint a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa volt programigazgatója.

A mostani a harmadik pályázat, amelyet a Trafó vezetésére írtak ki. Az első pályázatot még tavaly hirdették meg, amelynek eredményeként Bozsik Yvette-et nevezték ki januárban az intézmény élére. Miután azonban a táncművész-koreográfus az őt ért támadások miatt mégsem vállalta a Trafó vezetését, május 3-án újabb ügyvezetői pályázatot írtak ki, amelyet júniusban érvénytelennek nyilvánítottak. A Fővárosi Önkormányzat közlése szerint a legutóbbi pályázat beadási határideje július 27. volt, a döntésnek pedig 60 napon belül kell megszületnie. A kiírás szerint a Trafó új ügyvezetője öt éven át, 2012. szeptember 1-től 2017. augusztus 31-ig töltheti be a posztot, a munkába lépés napja szeptember 3. A mostani két pályázó az előző megmérettetésen is indult, akkor a szakmai bizottságtól Nagy József 1 tartózkodás mellett 5 támogató szavazatot kapott, Kardos József 1 tartózkodás és 3 nem szavazat mellett 2 támogató voksot tudhatott magáénak. 

Kardos József az MTI érdeklődésére elmondta, hogy pályázatában a Trafó jelenlegi profiljának megtartását, egy kortárs művészeti befogadó intézmény működtetését tűzte ki célul, így a hazai alkotók munkái mellett nemzetközi produkciókat is befogadna. "Szeretném, ha a műfaji sokszínűség is megmaradna, tehát továbbra is lenne színház, tánc, képzőművészet, új cirkusz és zene. Ezt a koncepciót vázoltam fel a pályázatomban" - fogalmazott Kardos József. Kiemelte: az általa készített anyag újdonsága, hogy a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt fektet a határon túli magyar és a közép-európai régió művészetének bemutatására. 

"Szeretnék több partnerséget és együttműködést kialakítani a szomszédos országok és a régió alkotóival, közös előadásokat, pályázatokat létrehozni" - tette hozzá, példaként a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházat és a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színházat említette, de nyitott más együttműködésekre is.Megjegyezte: pályázatának fontos eleme, hogy a Trafó által létrehozott produkciók utóéletével is hangsúlyosabban akar foglalkozni. "Egy új produkciós irodát szeretnék létrehozni a Trafóban, amely ezeket a produkciókat próbálja majd eladni fesztiváloknak, nemzetközi fellépéseket szervez számukra" - magyarázta. Kardos József arról is beszélt, hogy a Trafó klubhelyiségét is jobban bevonná az intézmény működésébe, szeretné, ha az ott zajló programo

k is "szerves részét" képeznék a Trafó kínálatának. "Ehhez átalakításra is szükség van, a helyiséget alkalmassá kell tenni több funkció betöltésére" - tette hozzá. Kardos József kiemelte: mintegy százoldalas pályázata az interneten is elérhető. Elmondta, hogy amennyiben az ő pályázata nyer, nyitott a másik pályázóval, Nagy Józseffel való együttműködésre is. "A mostani pályázat arról szól, hogy a fenntartó menedzser vagy művészeti típusú vezetést képzel-e el. Mindkettőnek van előnye, hátránya" - jegyezte meg Kardos József. Szerinte kérdéses, hogy Nagy József hatékonyan el tudná-e látni az igazgatói teendőket jelenlegi feladatai mellett, hiszen ő 2015-ig az orléans-i nemzeti koreográfiai központ igazgatója, emellett művészeti vezetője a nevét viselő magyarkanizsai kreatív műhelynek is. 

Nagy József a franciaországi Avignoni Fesztiválon beszélt terveiről az MTI-nek még a múlt héten. Alapvetően megtartaná a Trafó eddigi fő profilját a hazai kísérletező összművészeti produkciók központjaként és emellett fontos nemzetközi előadásokat hívna meg Budapestre, valamint nagy hangsúlyt fektetne a műhelymunkákra. A Franciaországban dolgozó vajdasági művész úgy fogalmazott: az előző pályázatához képest alapvető változás, hogy azóta a honosítási kérelmét is beadta, eddig ugyanis csak szerb és francia útlevéllel rendelkezett. "Augusztustól meglesz a magyar állampolgárságom is, és így adminisztratív szempontból is megfelelek minden követelménynek" - hangsúlyozta. 

Véleménye szerint a különböző művészeti területeket fontos lenne közelíteni egymáshoz párhuzamos műhelymunkákkal. Ennek keretében például egy filmes csoport találkozhatna a kortárs bábművészekkel vagy az új cirkusz képviselői az installációs képzőművészekkel. Mindehhez szerinte a Trafó belső tereit is át kellene alakítani, hogy a színpad időnként kiállítótérként is működhessen. "Ha támogatást kapok a terveimhez, az első lépés a térbővítés lenne, majd a több kapcsolódási pont lehetőségének megteremtése következne, országon belül és kívül is" - hangsúlyozta. Nagy József hosszú távon a befogadó színház "francia modelljének" meghonosítását szeretné Magyarországon, amelynek lényege, hogy egy-egy állami támogatású koreográfiai vagy színházi központhoz tartozó alkotó szabadon kísérletezik, a kész produkcióját azonban nemcsak a saját színházában, hanem az egész országban bemutatja, turnézik vele.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Színház magazin

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Színház videó

Emberiségtörténettel ünnepli a Vörösmarty Színház a magyar dráma napját

A Vörösmarty Színház tavaly, a pandémia idején nagy vállalkozásba kezdett: négy kortárs drámaíró részvételével ott folytatják, ahol Madách Imre Az ember tragédiáját befejezte, 20-21. századi színekkel egészítve ki az emberiségtörténetet.
Színház hír

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház interjú

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.