Színház

Kardos vagy Nagy lesz a Trafó vezetője?

2012.07.30. 18:47
Ajánlom
Két pályázat érkezett be a budapesti Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatói munkakörének betöltésére a beadási határidőig - közölte a Fővárosi Önkormányzat hétfőn az MTI érdeklődésére. A két pályázó: Nagy József világhírű koreográfus-táncművész-rendező és Kardos József, a Sziget fesztivál, valamint a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa volt programigazgatója.

A mostani a harmadik pályázat, amelyet a Trafó vezetésére írtak ki. Az első pályázatot még tavaly hirdették meg, amelynek eredményeként Bozsik Yvette-et nevezték ki januárban az intézmény élére. Miután azonban a táncművész-koreográfus az őt ért támadások miatt mégsem vállalta a Trafó vezetését, május 3-án újabb ügyvezetői pályázatot írtak ki, amelyet júniusban érvénytelennek nyilvánítottak. A Fővárosi Önkormányzat közlése szerint a legutóbbi pályázat beadási határideje július 27. volt, a döntésnek pedig 60 napon belül kell megszületnie. A kiírás szerint a Trafó új ügyvezetője öt éven át, 2012. szeptember 1-től 2017. augusztus 31-ig töltheti be a posztot, a munkába lépés napja szeptember 3. A mostani két pályázó az előző megmérettetésen is indult, akkor a szakmai bizottságtól Nagy József 1 tartózkodás mellett 5 támogató szavazatot kapott, Kardos József 1 tartózkodás és 3 nem szavazat mellett 2 támogató voksot tudhatott magáénak. 

Kardos József az MTI érdeklődésére elmondta, hogy pályázatában a Trafó jelenlegi profiljának megtartását, egy kortárs művészeti befogadó intézmény működtetését tűzte ki célul, így a hazai alkotók munkái mellett nemzetközi produkciókat is befogadna. "Szeretném, ha a műfaji sokszínűség is megmaradna, tehát továbbra is lenne színház, tánc, képzőművészet, új cirkusz és zene. Ezt a koncepciót vázoltam fel a pályázatomban" - fogalmazott Kardos József. Kiemelte: az általa készített anyag újdonsága, hogy a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt fektet a határon túli magyar és a közép-európai régió művészetének bemutatására. 

"Szeretnék több partnerséget és együttműködést kialakítani a szomszédos országok és a régió alkotóival, közös előadásokat, pályázatokat létrehozni" - tette hozzá, példaként a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházat és a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színházat említette, de nyitott más együttműködésekre is.Megjegyezte: pályázatának fontos eleme, hogy a Trafó által létrehozott produkciók utóéletével is hangsúlyosabban akar foglalkozni. "Egy új produkciós irodát szeretnék létrehozni a Trafóban, amely ezeket a produkciókat próbálja majd eladni fesztiváloknak, nemzetközi fellépéseket szervez számukra" - magyarázta. Kardos József arról is beszélt, hogy a Trafó klubhelyiségét is jobban bevonná az intézmény működésébe, szeretné, ha az ott zajló programo

k is "szerves részét" képeznék a Trafó kínálatának. "Ehhez átalakításra is szükség van, a helyiséget alkalmassá kell tenni több funkció betöltésére" - tette hozzá. Kardos József kiemelte: mintegy százoldalas pályázata az interneten is elérhető. Elmondta, hogy amennyiben az ő pályázata nyer, nyitott a másik pályázóval, Nagy Józseffel való együttműködésre is. "A mostani pályázat arról szól, hogy a fenntartó menedzser vagy művészeti típusú vezetést képzel-e el. Mindkettőnek van előnye, hátránya" - jegyezte meg Kardos József. Szerinte kérdéses, hogy Nagy József hatékonyan el tudná-e látni az igazgatói teendőket jelenlegi feladatai mellett, hiszen ő 2015-ig az orléans-i nemzeti koreográfiai központ igazgatója, emellett művészeti vezetője a nevét viselő magyarkanizsai kreatív műhelynek is. 

Nagy József a franciaországi Avignoni Fesztiválon beszélt terveiről az MTI-nek még a múlt héten. Alapvetően megtartaná a Trafó eddigi fő profilját a hazai kísérletező összművészeti produkciók központjaként és emellett fontos nemzetközi előadásokat hívna meg Budapestre, valamint nagy hangsúlyt fektetne a műhelymunkákra. A Franciaországban dolgozó vajdasági művész úgy fogalmazott: az előző pályázatához képest alapvető változás, hogy azóta a honosítási kérelmét is beadta, eddig ugyanis csak szerb és francia útlevéllel rendelkezett. "Augusztustól meglesz a magyar állampolgárságom is, és így adminisztratív szempontból is megfelelek minden követelménynek" - hangsúlyozta. 

Véleménye szerint a különböző művészeti területeket fontos lenne közelíteni egymáshoz párhuzamos műhelymunkákkal. Ennek keretében például egy filmes csoport találkozhatna a kortárs bábművészekkel vagy az új cirkusz képviselői az installációs képzőművészekkel. Mindehhez szerinte a Trafó belső tereit is át kellene alakítani, hogy a színpad időnként kiállítótérként is működhessen. "Ha támogatást kapok a terveimhez, az első lépés a térbővítés lenne, majd a több kapcsolódási pont lehetőségének megteremtése következne, országon belül és kívül is" - hangsúlyozta. Nagy József hosszú távon a befogadó színház "francia modelljének" meghonosítását szeretné Magyarországon, amelynek lényege, hogy egy-egy állami támogatású koreográfiai vagy színházi központhoz tartozó alkotó szabadon kísérletezik, a kész produkcióját azonban nemcsak a saját színházában, hanem az egész országban bemutatja, turnézik vele.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.
Színház hír

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.