Színház

Kenőmájas az értelmiségnek

Beszámoló a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljának június 28-i napjáról
2022.06.29. 14:40
Ajánlom
A Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja valahogy mindig elkerült – nincs rajta mit szépíteni, négyórás az út Budapestről –, de tavaly és idén végre én is eljutottam rá. Az előző szemlére szerencsés időpontban érkeztem: utólagos beszámolók alapján a két legkiemelkedőbb előadást láttam, ezért úgy indultam neki az idei fesztiválnak, hogy bizakodó vagyok.

A koránkelést nem nekem találták ki, ezt már hajnali 6-kor megállapítottam a Nyugati Pályaudvarra menet. Előrelátóan még előző nap megvettem a jegyem, úgyhogy nem volt más dolgom, mint felpattanni a Latorca Intercityre, ami egyenesen Kisvárdára repít.

Az út viszonylagos nyugalommal telt, sőt három perccel a hivatalos érkezési időpont előtt a vonat befutott az állomásra. A hirtelen megcsapó meleg mellett hamar jött a felismerés, hogy a kocsinak, ami elméletben rám várt volna az állomáson, hűlt helye. Gyors technikai egyeztetés után végül megoldódott a helyzet, én pedig beléptem a – tavaly irigykedve nézett – Várda Sport Hotel ajtaján.

A szobám a felújítás alatt álló várra néz, az ablakom két felső sarkában fecskék fészkelnek: idilli a táj, panaszra okom nem lehet.

varda2-105010.jpg

Kilátás a hotelszobából a kisvárdai várra (Fotó/Forrás: Vass Antónia)

Megérkezésemkor azonban a szobát még takarították, úgyhogy amíg a bőröndöm a megőrzőben várta, hogy felvihessem, igyekeztem minél több információmorzsát összeszedni az elmúlt napok tapasztalatairól. Fesztivál közepén érkezni egyszerre szerencsés és hálátlan. Ekkorra már megérkezett „mindenki, aki számít”, szóval az ember kapásból megérzi azt a semmihez sem hasonlítható fesztiválérzést, és nagy dózisban kap valamit abból, amit magyar színházi életnek nevezünk. Ugyanakkor már kialakultak azok a társaságok is, akik együtt mennek fagyizni a Zsinagóga melletti fagyizóba, vagy beülnek egy pohár sörre valamelyik kocsmába.

Ilyenkor az embernek – ha nem ismerik fel elsőre – muszáj talpraesettnek lennie, odaülni, belekotyogni, hozzászólni. Jelen kell lenni!

Vicces helyzetek ezek, amikor már egy órája beszélgettek valamiről, míg végül egyikőtök feleszmél és közbevág: „egyébként bemutatkoznék…”.

Persze, ott vannak az ismerős kollégák, akikkel összefut az ember a hotel aulájában. Ők pedig nem restek útbaigazítani: hol a legfinomabb a leves, mikor érdemes kimenni a strandra úszni, vagy éppen hogyan érdemes bemenni a belvárosba.

Így tudtam meg azt is, hogy az idei merítés arra a koncepcióra épül, hogy a műsorba elsősorban olyan darabok kerüljenek, amelyek visszanyúlnak a régi színház hagyományaihoz, eszközeihez.

282041596_2158882814288016_9135960756262190500_n-103538.jpg

Jelenet a Forráspontból (Fotó/Forrás: Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja)

Az első előadást, a beregszásziak Forráspont című kamaradarabját látszólag mérsékelt érdeklődés övezte. Olyannyira, hogy amikor nagyjából negyedórával a kezdés előtt beléptem a művelődési ház ajtaján, elgondolkodtam, hogy vajon tényleg jó helyre jöttem-e. A nézőtér aztán lassan megtelt, a játszók pedig – akik már a beengedés pillanatában színen voltak – belekezdtek a történetbe.

Oleh Melnyicsuk rendezése Yasmina Reza klasszikusából, Az öldöklés istenéből inspirálódik, két házaspár konfliktusán keresztül mutatva be a társadalom megosztottságát. De a darab valahogy mégsem erre fut ki. Érezzük a téma komolyságát, illetve hogy Melnyicsuk típusfigurákon keresztül szeretne tükröt tartani a nézőnek. A szereplők elbeszélnek egymás mellett, nem hallják és nem hallgatják meg egymást. Kései gyerekvállalás, házaspár mellett élő idős szülő, felelősségvállalás (és annak hiánya), karrierista életszemlélet és pánikbetegség – a jelenünk 75 percben.

„Én nyíltan akarok aljas lenni”

– üvölti a darab egy pontján Sőtér István, akinek Miklósként borzalmas tettek száradnak a lelkén. Várjuk a feloldást és a feloldozást, de ahogy a valóságban, itt sem rendeződnek varázsütésre a problémák.

Vegyes érzésekkel távoztam a művelődési házból, és sajnos nem csak én. Több olyan beszélgetésfoszlányt is elkaptam, amiben azt taglalták, hogy nem értik, miért versenyprogramként érkezett a Forráspont.

Kissé megfáradva, de mégis várakozással ültem be a Nagyváradi Szigligeti Színház előadására, Az öngyilkosra. Nyikolaj Erdman évtizedeken át betiltott műve ugyanis, ahogyan a főszereplő Szemjon Szemjonovics Podszekalnyikov (Hunyadi István), életre van ítélve, ráadásul Golicza Előd díszlettervező és Bajkó Blanka Alíz jelmeztervező különleges látványvilágot tervezett a színpadra.

277817460_4969550113122865_5589766849587955484_n-103048.jpg

Jelenet Az öngyilkosból (Fotó/Forrás: Nagyváradi Szigligeti Színház)

Mintha egy horrorfilmből lépne ki Szemjon és felesége, Maria Lukjanovna (Tasnádi-Sáhy Noémi), akik egyik éjszaka összevesznek, a vita tárgya pedig nem más, minthogy a férfi kenőmájast szeretne enni. Az abszurd komédiába illő jelenet végén Szemjon eltűnik, felesége pedig fejébe veszi, hogy a régóta állástalan férje öngyilkos akar lenni.

Hamar kiderül, hogy a férfi halála számos embernek hasznot hozhatna, ezért a „polgártársak” minden eszközt bevetnek, hogy megpróbálják elérni, a búcsúlevél az ő ügyüknek szóljon: az orosz értelmiségnek, a politikai vezetőknek, az egyháznak, vagy épp a titkos szerelmeknek.

Nem kis színészi feladat eljátszani Szemjont, Hunyadi István pedig bravúrosan teljesítette a Botos Bálint által rábízott feladatot.

Csakúgy, mint Tasnádi-Sáhy Noémi, aki annak ellenére, hogy a második felvonásban már nem tudott új színt csempészni Maria figurájába, az este egyik legkiemelkedőbb teljesítményét nyújtotta.

Az öngyilkos kellemes lezárása volt egy hosszú napnak, ami után elégedett fáradtságérzettel botorkálunk végig a kollégákkal a tó melletti földes úton a szállásunkig.

Fejléckép: A Kisvárdai Művelődési Központ (fotó: Vass Antónia)

Gyalogátkelő a Pokol felé

Kapcsolódó

Gyalogátkelő a Pokol felé

Még soha nem léptem át a magyar-román határt gyalog. Úgy tűnik, hogy ehhez is a kisvárdai fesztiválra kellett jönnöm, ahol lassan olyan meleg lesz, hogy csak a (hotelből közvetlenül is nyíló) strand adhat enyhülést. Meg persze a légkondis színházterem, ez utóbbi azonban Szatmárnémetiben nem volt.

Feminista tragikomédiából a náci Németországba

Feminista tragikomédiából a náci Németországba

A kisvárdai tartózkodásom harmadik napjára elárasztottak az olyan „elintézésre váró”, kulturális tevékenységhez csak lazán kapcsolódó ügyek, mint a másnap hajnali taxi intézése, vagy a megfelelő mennyiségű és hőmérsékletű víz beszerzése. Erőfeszítéseimet ugyan csak részben koronázta siker, de legalább maradt időm lélekben felkészülni az esti két előadásra.

Átadták a Magyar Színházak 34. Kisvárdai Fesztiváljának díjait

Átadták a Magyar Színházak 34. Kisvárdai Fesztiváljának díjait

Ünnepélyes díjátadó gálával zárult a határon túli színházak fesztiválja Kisvárdán. A június 24. és július 2. között megrendezett szemle – melynek előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta – díszvendége a Zentai Magyar Kamaraszínház volt.

Kisvárdai Várszínház

A Kisvárdai Várszínház, hazánk északkeleti „színházi végvára” több mint negyven éves múltra tekint vissza.

Szabadtéri színházi programjaikat júniustól augusztus végéig tartják, több helyszínen. Ilyenkor izgalmas produkciók egész sora várja a közönséget a legkülönfélébb műfaji kínálattal, hazai és határon túli határon túli színházakkal, visszatérő kedvenc társulatokkal, népszerű színművészekkel.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Elhunyt Quincy Jones

A többszörös Grammy-, Tony- és Primetime Emmy-díjas amerikai zeneszerző, producer kilencvenegy éves korában hunyt el november 3-án éjszaka Los Angelesben, szerettei körében. Quincy Jones a 20. századi popkultúra egyik legmeghatározóbb alakja volt.
Színház

Elhunyt Forgács Gábor

A színész, humorista és szinkronszínész halálhírét lánya, Győrfi-Forgács Beáta tette közzé a közösségi oldalán. Forgács Gábor hetvenhat éves korában hunyt el november 4-én reggel.
Vizuál

KÉP-regény: Placebo-hatás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Placebo együttes énekeséről, Brian Molkóról hozott egy felvételt 2001-ből, és arról ír, miért bánkódhat az, aki kimaradt az analóg korszakból. 
Tánc

Kallós Zoltán gyűjtéseiből készült koncerttel lép fel a Fonóban a Duna Művészegyüttes népi zenekara

A Duna Művészegyüttes zenekara, a Göncöl zenekar koncertje a kétszeres Kossuth-díjas erdélyi magyar néprajzkutató, Kallós Zoltán népzenei gyűjtéseiből válogat koncertjén, amely a Fonó Budai Zeneház színpadán november 29-én 19 órától lesz látható.
Klasszikus

José Cura számára személyes ügy a fogyatékkal élők támogatása

José Cura argentin tenor és karmester ellátogatott a Salva Vita Alapítvány budapesti központjába, hogy találkozzon a szervezet munkatársaival és speciális igényű ügyfeleivel. A világsztár december 3-án fellép a szervezet jótékonysági koncertjén is.

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kórusmű tizenhét hangra – újra színpadon A várományos

November 10-én, vasárnap 19 órától ebben az évadban első alkalommal tűzi műsorára az Örkény István Színház az Ascher Tamás által rendezett A várományos című komédiát.
Színház gyász

Elhunyt Forgács Gábor

A színész, humorista és szinkronszínész halálhírét lánya, Győrfi-Forgács Beáta tette közzé a közösségi oldalán. Forgács Gábor hetvenhat éves korában hunyt el november 4-én reggel.
Színház ajánló

Hogyan ébred a szerelem, és miért múlik el?

A Budaörsi Latinovits Színházban legközelebb november 8-án, pénteken este kerül sor közönségtalálkozóra, ezúttal a már három éve repertoáron lévő és azóta is nagy sikerrel játszott Szentivánéji álom után. 
Színház ajánló

Reviczky Gábor ismét a Valahol Európában előadásában játszik

A Magyar Színház közleménye szerint a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, társulati tagként újra színpadra lép a teátrumban, a kétszázadik előadásához közelítő musicalben.
Színház hír

Szervét Tibor rendezésében mutat be régi-új vígjátékot a Thália

Az október 21-i olvasópróbával elindultak a Thália Színház legújabb nagyszínpadi bemutatója, a Romantikus komédia próbái. Bernard Slade darabjával találkozhatott már a közönség a teátrum Nagyszínpadán, akkor Szervét Tibor főszereplésével, aki most a rendezői székből követi majd a munkafolyamatokat.