Színház

Kérdőjelek nélkül

2009.09.28. 10:00
Ajánlom
Örkény Macskajátékának Egérkéje, és Brecht Hitlerről mintázott Arturo Uija. Októbertől mindkét szerep Kerekes Éváé az Örkény Színházban. Előbbit Mácsai Pál, utóbbit Zsótér Sándor rendezi. Interjú

Fidelio Est: Igaz, a Macskajátékot nyáron már bemutattátok Gyulán, mégis az jutott eszembe, nem kerültél-e teljes skizoid állapotba attól, hogy két ilyen volumenű, és ennyire eltérő karakterrel foglalkozol egyszerre?

Kerekes Éva: A Macskajáték szerencsére teljesen készen van, már csak a premier előtt lesz néhány próba, viszont elég skizofréniára ad okot az Ui... De legalább már el tudom hinni, hogy ezt játszom. Nem volt könnyű folyamat, be kellett járnom egy utat, hogy megtaláljam az ő igazságát. Különben nem tudom képviselni.

FE: És mire jutottál?

KÉ: A darab a gazdasági válság idején játszódik Chicagóban. Arturo Ui egy gengsztervezér, aki mindenáron be akar kerülni a zöldségtrösztbe. Védelmi pénzeket követel a tröszt vezetőitől. A szándékai a saját szempontjából tisztességesek - legalábbis én onnan közelítem meg -, mindenkinek fölajánlja, hogy működjenek együtt. Természetesen úgy gondolja, hogy aki nincs mellette, az ellene van, a következményekért pedig nem vállal felelősséget. Tények és erkölcs nincs, ez az alapállapot. Az indítékait úgy fordítottam le magamban, hogy most jött el az a pillanat, amikor az életfeladatát be kell teljesítenie. Nehéz volt elfogadnom azt, hogy ennek a fanatizmusnak elég sokan esnek áldozatul, például Ui legjobb barátja is, akit a saját embereivel lövet agyon. Volt néhány nap, amikor azt éreztem, erkölcsileg totál hátat kell fordítanom az egész életemnek, hogy oda tudjak állni a színpadra, és elmondjam, megtegyem ezeket a dolgokat... De ha ennek a valódi mögöttes tartalma az, hogy a legtisztább szándék és hit vezérli, akkor ez az egyik legnaivabb szerep, amit valaha játszottam. Teljesen más rendszer van a fejében. Három hétig ezt latolgattam, aztán egyszer csak rájöttem, hogy sokkal egyszerűbb, mint ahogy azt gondoltam. De ezt az ember csak akkor érzi, ha már túl van a megfejtésen. Úgy kell hinnem benne, hogy ne legyen megkérdőjelezhető egyetlen megmozdulása sem.

FE: Ez eredetileg férfiszerep, de ha a dolog gyökerét nézem, teljesen mindegy, hogy férfi vagy nő játssza. Nadrágszerepet kaptál vagy megmaradsz nőnek?

KÉ: Zsótér Sanyi mesejátékszerűre álmodta meg az egészet. Nem gengszterek állnak majd a színpadon, hanem virágok és zöldségek. Én rózsa leszek, szoknyában. De egyszerre próbálok szoknyában és nadrágban is, hogy ne szabjon határt az, hogy minek érzem magam... Végül is, mindenkiben minden megvan, nem akadunk fönt ilyen dolgokon! Abban is megállapodtunk, hogy nem egy bizonyos személyt akar látni, hanem egy szellemiséget, egy lényt, akit nem kell, hogy bármilyen ismert személyhez kössön a néző. Biztos megvan az oka, hogy ezt miért rám osztotta. Talán izgalmasabb, mintha egy gengszter kinézetű ember játszaná.

FE: Nyáron foglalkoztál már a szöveggel? Elég sűrű és szövevényes...

KÉ: Amikor évad végén megtudtam, hogy ezt fogom játszani, elolvastam, de egy szót sem értettem az egészből, elolvastam még kétszer, akkor valami már derengett. A gazdasági része számomra teljesen felfoghatatlan volt, a kölcsönügyek... Aztán Sanyi azt mondta, úgy kell elképzelnem, mintha Kiss Manyi játszaná: a humoromra lesz szüksége. Ettől megnyugodtam. Tovább nem fejtegettem a darabot. Amikor elkezdtünk próbálni, két hétig csak olvastuk, elemeztük. Eltartott egy darabig, amíg ezeket a trösztös dolgokat igazából megértettem.

FE: A Macskajátékkal egyszerűbb dolgod volt?

KÉ: Ott az volt az érdekes, hogy egy idő után azt éreztem, hogy az, aki én vagyok, kevés lesz. Belül persze megvolt, de ennek a figurának egészen más a fizikuma és a habitusa, mint amilyen én vagyok. Karaktert kellett keresnem, mert nem olyan hangon szólalt meg, mint ahogy szerettem volna. Aztán egy reggel eszembe jutott, hogy vajon miért hívják ezt a nőt Egérkének? És akkor egy egészen picit elkezdtem máshogy beszélni. Olyan „egérkésen". Nagy izgalommal mentem a próbára, nem mondtam el senkinek, hogy mit találtam ki, csak belekezdtem. És azonnal érződött, hogy ez az. Minden szerepnek van egy olyan fázisa, amikor az ember magában keresi, hogy hol van ez, ki is ő. És amikor egyszer csak megmutatkozik, kiadja magát, az olyan, mint a szülés utáni érzés: elfelejted az egész fájdalmat. Szerintem szép előadás lett, nekem nagyon betalált. Az volt a legfényesebb érzés, hogy megnyugodtam attól, hogyha az ember idősebb korban is ugyanúgy tud szeretni, mint fiatalon, akkor ez a dolog tényleg létezik. Pogány Judit pedig, aki Orbánnét játssza, egész egyszerűen varázsló...

(Az Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése című Brecht darabnak október 3-án, a Macskajáték című Örkény műnek október 9-én lesz a bemutatója.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Vizuál

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.