Színház

Keresztes Tamás: "Mint egy kétezer darabos puzzle"

2012.02.14. 08:00
Ajánlom
Az előadásban nyitott borotvához hasonlítják, a szakma – gyakran egészen valószerűtlen színpadi mozgása miatt – higanyemberként (is) emlegeti. Keresztes Tamás a Ledarálnakeltűntem és a Cabaret remeklései után most a Woyzeck címszerepét játssza a Katona József Színházban. Abban mindenki egyetért: ezt neki el kellett játszania.

- Már az előadás előtt és közben is az volt az érzésem, hogy ezt a figurát neked és csak neked találták ki, kifejezetten a te alkatodra. Mit szóltál hozzá, amikor megkaptad a szerepet?

- Jó pár évvel ezelőtt nyáron úgy alakult, hogy játszottam egy Woyzeck-előadásban. Azt Simon Balázs rendezte a zsámbéki nyári fesztiválon, és én pont ott voltam egy másik előadásban. Tőlük kiesett egy ember, megkérdezett, én pedig örömmel beszálltam. Ez egy kis szerep volt, ami ebben a Katona-féle előadásban nem is létezik, ki lett húzva. Amikor megkaptam a főszerepet a Katonában, tisztában voltam vele, hogy ez nem lesz egyszerű feladat, de persze örültem is, hogy egy ilyen kihívás elé állított az élet. Évad végén tudtam meg, hogy következő évad elején ezzel kezdünk, úgyhogy szerencsére volt egy egész nyaram ezzel átitatni magamat.

- Neked hogy tetszik Büchner torz figurákkal teli világa?

- Már akkor beleszerettem, amikor Zsámbékon játszottam, nagyon izgatta a fantáziámat a szöveg. Általában azzal az újító ambícióval szokták elővenni, hogy valamilyen kísérleti jellegű produkciót csináljanak, és arra nagyon alkalmas is. Mivel Büchnernek, aki 24 évesen meghalt, már nem volt ideje végleges sorrendbe tenni a jeleneteket, ezért aztán mindig az alkotókra marad a feladat, hogy kipótolják a hiányzó részeket. Érezni, hogy amíg az egyik mondattól eljutunk a következőig, addig nagyon sok olyan dolog történik, ami nincs leírva. Ebből fakad többek közt az is, hogy a Woyzeck nagyon különböző megvalósításokban létezik. Olyan, mint egy kétezer darabos puzzle kirakó. Minden jelenet egy-egy ilyen kétezer darabos puzzle-ből áll, de minden jelenethez csak 7-8 darabkánk van meg összesen, a többit az alkotó álmodja meg. Nagyon sűrű szöveg, ettől olyan nehéz játszani is és megrendezni is.

- Olyan a te Woyzecked, mint egy időzített bomba, akinél folyton hallani lehet a visszaszámláló kattogását. Mintha végig ott volna a jövő titka a fejében.

- Tulajdonképpen nem akarom úgy játszani, hogy már sejteni lehessen, a végén mi fog történni. De Woyzeck látomásai valóban feltételeznek valamit, utalnak a jövőre. Nem tudni pontosan, hogy hova fog ez vezetni, de azt tényleg sejteni lehet, hogy ebben az állapotban sokáig nem lehet élve maradni.

- Ki neked ez a mániákus, szorongó alak a mai világban?

- Az az ember, akiből több millió sétál az országban és aki mellett gyanútlanul elmegyünk az utcán. Aki látszatra kicsit talán jelentéktelenebb, nem kelt túl nagy feltűnést. Egy végtelenül egyszerű emberről van szó, aki megfeszülve végzi a dolgát, megpróbálja fenntartani a családját. Ezért szinte emberfeletti erőfeszítéseket tesz és komoly áldozatokat hoz. Abból keresi a pénzét, hogy a munkahelyén kísérleteket végeznek rajta. Két éve csak borsót eszik, és azok a víziók, amiről már az első jelenetben beszámol, minden bizonnyal a kísérlet nyomai rajta. A látomások jelentik az ő saját világát, a vágyait, a saját univerzumát, ami csak az övé és amire van rálátása, amit kutatni, fürkészni tud. Aztán ez a saját univerzum szépen kezd lefoszlani róla, amikor elfogja a gyanú a valóságos életével kapcsolatban.

- Van kitörési pont ebből a rendszerből?

- Szerintem ez a darab azt feltételezi, hogy áldozatok nélkül nem lehet ennek a végére érni. Büntetlenül nem lehet egy ilyen világban létezni. Ugyanakkor lebegtet lehetőségeket azzal kapcsolatban, hogy végül ki is lesz pontosan az áldozat. Ez lehetne saját maga is, a Doktor, végül azt az embert gyilkolja meg, akit a legjobban szeret.

- Az előzményekről szinte semmit nem tudunk. Milyen pár Woyzeck és Marie?

- Mivel minden jelenet olyan, mintha a történések közepébe csöppennénk, ezért sokfélét lehet gondolni kettejük ezt megelőző életéről is. De mindenképpen érdemes afelé keresni, hogy ez a két ember nagyon szereti egymást, mert így nagyobb a tétje az egésznek. Ahhoz, hogy ők életben tudjanak maradni családként, mindketten óriási küzdelmet folytatnak. De a nő egyszer csak belefárad, és felőrli őket az, amibe bele vannak kényszerítve. Nincs más kiút, mint ezalatt szépen megtörni. Az fel sem merül, hogy ezen túlléphetnek. Valószínűleg lehetetlen vagy túl komoly áldozatokkal jár, ha ebben a világban valaki önálló akar lenni.

 - Rád melyik korábbi Woyzeck-előadás hatott a legjobban?

 - A Stúdió K híres előadása állt hozzám a legközelebb. Az egy nagyon letisztult, puritán előadás volt, ami életben hagyta a színdarabot. Nem volt benne semmi erőszakos, épp ezzel éreztetett meg valami fontosat a nézővel. Ráadásul amikor azt az előadást bemutatták, akkor ez még a színjátszás módjában is forradalminak számított, mert a természetes megszólalásra törekedett. Ezt mai nézőként már nem is érzékeljük.

 - Térben és időben két távoli ember találkozik ebben a Katona-féle előadásában. Neked mennyire illeszthető össze Tom Waits és Büchner?

 - Furcsa felállás, hogy Magyarországon egy német darabot angol nyelvű szöveggel énekelünk. Teljes képzavar. Az eredeti szándék az volt, hogy magyarul énekeljük a dalokat, de a jogok miatt nem lehetett máshogy csinálni. Sok helyen egyáltalán nem tartom szervesnek a dalokat, amiket Tom Waits írt hozzá, például amikor Woyzeck a Coney Island-i vidámparkról énekel. De ez a mű attól is nagyszerű, hogy tényleg csak a nézőn múlik, belemegy-e további asszociációs játékba vagy sem. Ha ez az intenció megvan a néző részéről, elfogad annyit, hogy a Woyzeck zenés előadás és dalbetétek vannak benne, akkor úgy fogja érezni, hogy a dalok egy kis lélegzetvételt jelentenek ebben a borzasztó, nyomasztó, sűrű, kopár világban.

- Láthatóan szeretsz mozogni a színpadon, és ez a következetes, groteszk viselkedés valahogy egyre inkább a Keresztes-karakter konstans része. A mozgás ebben az előadásban is markáns része a figurádnak, talán még erősebb, mint a sokat dicsért Cabaret-beli szerepedben. Tudatosan gyúrsz a "higanyember" figurára?

- Én nem szeretem ezt a "higanyember" elnevezést. Azért sem, mert nem értem pontosan, mit akar jelenteni, és nem is tetszik. Persze azzal tisztában vagyok, hogy egy-egy szerep megalkotásában nagy hangsúlyt kap nálam a mozgás. Ebben az előadásban ez elsősorban Ascher Tamás és Horváth Csaba munkájának köszönhető. Tamás mindig elmondta az ő vízióit, Csaba pedig, aki nem akart szuverén ambíciókkal élni, a mozgás nyelvére fordította azokat. Ritkán látni ekkora alkotói fegyelmezettséget.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kiderült, mi lesz a Tompos Kátyának szánt adományok sorsa

A tavasszal elhunyt színművész kezelésére összegyűlt adományok nem maradhatnak az örökösöknél, azok felhasználásáról az adományozóknak kell nyilatkozatot tenni. 
Színház

Gubás Gabi: „Ha megtalálod azt, aki passzol hozzád, akkor a csillagokat is le tudod hozni az égről”

Jason és Phoebe egy zseniális írópáros két tagja, sikeres darabokat írnak együtt, de a saját szerelmi életüket képtelenek megfejteni. A Thália Színház friss bemutatójában Allisont, az elismert darabszerző feleségét alakító Gubás Gabit kérdeztük.
Klasszikus

Újabb fesztivállal bővül a tizedik alkalommal megrendezett Fesztivál Akadémia Budapest programja

Koncertek, mesterkurzusok, zenei versenyek, határokat feszegető események Budapesten és az ország számos pontján – ez a sokszínűség jellemzi a Fesztivál Akadémia Budapestet, amely tavasszal már az Őrségben is várja a művészetbarátokat.
Vizuál

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Könyv

„Ez mennyiben saját út?” – Grecsó Krisztián a Lírástudók vendége

Az Apám üzent című regény nyomozás a családi múlt után, ami során feltárulnak az előző generációk férfimintái. Grecsó Krisztiánt az autofikció divatjáról és saját történeteiről kérdezte Grisnik Petra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

„A boldog békeidők lokálpatriótája”

A Gózon Gyula Kamaraszínház új gasztroszínházi receptet próbál ki: Krúdy írásaiból készítettek színpadi adaptációt úgy, hogy előadás közben szépen megfőznek egy Krúdy-kedvenc ételt, talán pörköltalapút, amelyet majd bor mellett tálalnak is a nézőknek. A produkció december 14-én mutatkozik be a Szentendrei Teátrum MűvészetMalom helyszínén.
Színház ajánló

Citromba harapni édes: Miért nem hagyhatja ki a Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons előadást?

Mit jelent igazán szavak nélkül megérteni egymást? Hogyan kommunikáljunk, amikor minden szavunk érték? A Karinthy Színház Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons című előadása elgondolkodtató, humoros és érzelmileg is mély utazást kínál.
Színház ajánló

Tárgyalótermi darab és 20. századi klasszikus látható a Katona két új bemutatóján

December 13-án Nyílt tárgyalás címmel, Székely Kriszta rendezésében mutatják be Ferdinand von Schirach művét a Katona József Színházban, majd december 14-én A Halál kilovagolt Perzsiából, Hajnóczy Péter műve kerül színre, Bagossy Júlia rendezésében a Kamrában.
Színház ajánló

Széles repertoárral várja nézőit a Pintér Béla és Társulata

A 2024 szeptembere óta az Átriumban játszó Pintér Béla és Társulata januárban és februárban tizenöt különböző előadással, összesen negyvenegy estén várja nézőit.
Színház ajánló

Székely Csaba sikerdarabja, az Öröm és boldogság a két ünnep között újra Budaörsön

A nagy érdeklődésre való tekintettel december 27-én ismét műsorra tűzi az Alföldi Róbert által rendezett Öröm és boldogságot a Budaörsi Latinovits Színház.