Színház

Két koncert között elugrunk színházba?

2013.08.10. 06:58
Ajánlom
Különben színház az egész Sziget. Már elnézést, hogy ezzel a közhellyel élek, de komolyan így van. Leselkedik ránk minden sarkon, van, hogy feszülten figyeljük, van, hogy észre sem vesszük, és bizony előfordul, hogy hanyatt homlok menekülünk előle. MAGAZIN

Színházi élmény megteremtésére törekedett például a Quimby is a fesztivál 0. napján. A zenekarnak már korábban is voltak hasonló megmozdulásai, ilyen volt a Quimby Teátrum koncertsorozat 2010-ben, ahol a rajongók széken ülve voltak kénytelenek hisztérikus visítozás és artikulálatlan óbégatás nélkül végignézni egy szcenírozott koncertet. Míg akkor - különben főképp a produkció intimitása révén - sikerült színházi élményt prezentálnia a zenekarnak, a Szigeten minden igyekezetük ellenére sem tudták ezt megismételni, ami talán annak az eredménye, hogy a Quimby Csodaországban képtelen volt a Fesztivál méreteihez igazodni.

DD1298D5-4027-42D2-9AA9-0DCE4A38CE14

Sziget 2013 - nulladik nap

A koncertet különben megelőzte rengeteg utcaszínházi látványosság a bejárattól a Nagyszínpad felé vezető úton. A rengeteg artista és az Aliz Csodaországban szürreális világát idéző jelmezes figura egyszerűen észrevehetetlenné vált a Sziget monumentális térinstallációi és színesebbnél színesebb színpadai, sátrai, kocsmáik között. Maga a Fesztivál annyira látványos, hogy egy 65 méteres óriáskeréken kívül nem sok mindennel lehet benne feltűnést kelteni. Arról nem is beszélve, hogy a zenekar koncert közben már nem tudott mit kezdeni rengeteg statisztájával: a koncert legelején végigvonult két szívkirálynőhöz hasonló figura és az utolsó számnál a figurák buliztak egyet a színpadon. teátrális élmény helyett tehát egy profi koncertet adott a zenekar, de úgy tűnt, a rajongóik így is nagyon elégedettek velük.

Sokkal sikeresebbek voltak a Csodaországnál azok az apró utcaszínházi produkciók, amik tisztában voltak saját méreteikkel. Személyes kedvencen a Flying Buttresses produkciója volt, a Hodman Dodmanott és Sally Forth. Két körülbelül félméteres bábfigura, idős serpák hatalmas puttonyokkal, csodálkozó tekintettel totyogták körbe a fesztivált, és mindenen borzasztóan meglepődtek eközben. Sikerük vélhetően éppen abban állt, hogy nem akartak mindenkit megszólítani, hogy egyszerre csak pár emberhez beszéltek, s ezért egy pillanatig sem éreztem azt a fajta aránytévesztést, amit a Csodaországnál.

9C55A125-69DB-47B3-9425-5D4179F9F9A1

Sziget 2013 - nulladik nap

És kellett menekülöm is a Creature Feature gorillái elől. Itt egy kedvesen őrült idomár sétált majomszabású embereivel, amik annyira megkapóan élethűek voltak, hogy amikor az egyik méretes állat úgy gondolta, szeretne engem megölelgetni, akkor inamba szállt a bátorságom, és jobbnak láttam elszaladni.

Nagyon is fesztiválra való - nem is véletlen, hogy minden évben újra megjelenik - a cirkusz. És jó ideje tudjuk már, hogy a cirkusz nem feltétlenül az a büdös-állatos hakni, aminek gyermekkorunkban megismertük, a Le Cirque du Platzak holland cirkuszszínház előadása is ezt a tényt erősíti. Nincsenek csillogó-villogó eszközök, kilométeres magasságok, van helyette elegáns minimalizmus, szakmai tudás, reflexiók a műfaj sajátosságaira, humorérzék és tizenkettő egy tucat artisták helyett egyéniségek. Itt minden figura bohóc és artista egyszerre, színészek is, néha érzelmes, latin féltékenységi jelenetet látunk, néha lélegzetelállító produkciókat, néha csak azon izgulunk, hogy a vágódeszkán nagykéssel egyre gyorsabban szurkáló férfi nehogy véletlenül megvágja az egyik ujját. Aztán megvágja, persze csak játékból, de félmeztelen felsőtestén látjuk, azért érik őt valóban balesetek. A szerepek is folyamatosan változnak: a lányok például néha artisták, néha vadállatok, akik a nézők fülébe nyalnak, majd rabul ejtik az idomárt, néha pedig erőművészek, a férfiakat tartják a vállukon. A finálé után az előadás egy közös táncba csap át, amihez a nézők is boldogan csatlakoznak, jobbat nem is kívánhatnánk egy szigetes előadástól.

Vannak persze értelmetlen marhaságok is. Ilyen volt az első nap a Filterperformance. Okulásképp írom le, vagy talán csak azért, hátha valakinek eszébe jut valami lényegi, amit magam nem vettem észre a tizenöt perces produkcióban. Egy vörös asztal, rajta két egymás felé fordított vörös szék. Az egyik széken egy vörös lábos, a másikon egy vörös csuklyás nő ül. Szép lassan megszabadul ruháitól: szandál, kabát, zokni, csuklya, a végén már csak testszínű bikiniben áll előttünk. Feláll a székre, kivesz a lábosból egy fekete követ, ami leginkább egy amerikai focilabdára hasonlít, csukott szemmel rázni kezdi. A zenei aláfestés eközben leginkább ahhoz hasonlít, mint mikor a menzán villával vakargattuk a tányérunkat, hogy bosszantsuk a tanító nénit. Az őrület végén egy fekete frakkos férfi jelenik meg, hogy egy határozott mozdulattal nyakon öntse Piroskát, mivel, ha nem vörös festékkel.

Van színház a Szigeten! - ezt magyarázom egy német srácnak, mutatom a térképen, hogy itt meg ott, mindenképp nézzék meg a holland cirkuszt, ő már egész lelkes, odafordul a barátaihoz: két koncert között elmegyünk színházba? Igyunk inkább, mondják a többiek, ő meg sértődötten válaszol, hogy akkor majd elmegy egyedül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Zenés színház

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Vizuál

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Klasszikus

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Tháliában rendez Szikszai Rémusz

Elkezdődtek Friedrich Dürrenmatt A csendestárs című, sötét humorú tragikomédiájának próbái a Thália Színházban. A 2024/25-ös évad utolsó bemutatóját Szikszai Rémusz rendezi meg. A bemutatóra április 25-én kerül sor a Thália Télikertben.
Színház ajánló

Nyílt próbán mutatkozik be a Cyrano modern változata

Március 29-én, egy nyílt próba keretében találkozhatnak a nézők először Martin Crimp Cyrano-feldolgozásával, amely Edmond Rostand klasszikusának modern köntösbe bújtatott változata. A történetet Závada Péter fordításában, Pelsőczy Réka rendezésében ismerheti meg a közönség.
Színház hír

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház interjú

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.
Színház interjú

Boldogan éltek… de mi jön utána? – interjú Cseh Judit író-rendezővel

A mesékben a boldogság örökké tart – a herceg és a királylány összeházasodnak, és boldogan élnek, míg meg nem halnak. A valóságban ez máshogy van. A ’mi jön utána?’-kérdését járja körül a Kultkikötő és az Összpróba Alapítvány legújabb előadása, amelynek bemutatójára március 13-án kerül sor a Szkéné Színházban. Az előadást rendező és részben író Cseh Judit mesélt a Boldogan éltekről.