Színház

Két közeli az egész – Sándor Pál színházban rendez

2019.05.28. 09:00
Ajánlom
Bár a II. világháború után játszódik Alekszej Nikolaevich Arbuzov Kései találkozás című darabja, mégis nagyon a mához szól. Sándor Pál a Rózsavölgyi Szalonban rendez, először dolgozik együtt Molnár Piroskával és Jordán Tamással.

Régen rendeztél színházban, pedig tudni rólad, hogy nagyon szereted a műfajt.

Nagyon régen, bizony. A Szomorú vasárnap volt az utolsó Voith Ágival, Bodrogi Gyulával és Garas Dezsővel. De hát én nem vagyok színházi rendező, csak

néha olyan jó úgy dolgozni a színészekkel, hogy nem áll közöttünk a filmes technika.

Persze azt is imádom, ha közöttünk áll, és azt is, ha nem.

Miért ezt a darabot választottad?

Zimányi Zsófia (a Rózsavölgyi Szalon művészeti vezetője – a szerk.) kért fel a rendezésre, adott volt a darab és a szereposztás is. Amikor meghallottam, hogy a két szereplő Molnár Piroska és Jordán Tamás lesz, azonnal igent mondtam. A darabot ismertem már, Törőcsik Marival és Garas Dezsővel láttam régen Szentendrén. Alföldi Róbert rendezte. Varázslatos előadás volt. Meggyőződésem, hogy nem döntöttem rosszul, amikor elvállaltam, hiszen érzékeny, a mához szóló alapanyaggal és két mesés színésszel dolgozhatok. Ez olyan lehetőség, amit csak én tudok elrontani.

_E_L6701_GEx-190248.jpg

Jordán Tamás, Molnár Piroska és Sándor Pál (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Így hárman még nem dolgoztatok együtt. Mit jelent ez a találkozás?

Azon túl, hogy csoda-színészek, nagyon egymásnak valók. Piroska, úgy érzékelem, talán kicsit „szigorúbb” színészileg, Tamás, mintha „légiesebb” lenne, és mégis nagyon jól állnak egymásnak. Nagy élmény velük dolgozni.

Annyira tudják a szakmát, hogy közben bizonytalanok is mernek lenni.

Hogyan próbáltok?

Azt hiszem másképp próbálunk, mint a színházban szokás. Ízlelgetjük a szöveget és finoman sodródunk abba az irányba, amit elképzelek a darabról. Azt hiszem az a jó kifejezés, hogy lassan beleálmodjuk magunkat a két főhős sorsába, a történetükbe, érzelmeikbe, a hazugságaikba és az igazságaikba.

Mennyire szól a mához ez a darab?

Olyan hiányokról szól, amiket ma jól ismerünk: magányosság, szeretethiány, egymás elviselése. Nem nagy mű ez, de nagyon sok emberi igazságot mond el. A történet annyi, hogy két magányos ember találkozik, késve, ahogy a cím is mondja, mégis megpróbálnak egymáshoz utat találni. Közben kiderül, hogy a magányosságuk nem véletlen, magányra vannak ítélve. Ezek az emberek társat keresnek.

Ma hiánycikk, amit ez a darab mond: hol van egy ember?

Hol van valaki, akivel érzéseket, gondolatokat lehet megosztani? Afféle odafigyelés-darab is, hogy halló, nem csak a gyűlölet van! De jó, hogy van egy társunk! De jó, ha együtt tudunk lenni! És milyen kár, hogy mégse.  

_E_L6646_GEx-190247.jpg

Molnár Piroska a Kései találkozás olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

És az élethazugságok?

Hát persze. A nő sokféle sorsot talál ki magának. Ez egy játék. Egy olyan játék, amivel meg akarják győzni egymást, kiszínezik saját múltjukat. De az fontos, hogy

mindenhol van egy olyan igazság, amit nagyon nehéz elmondani a másiknak, és ez hazugságra kényszerít.

Szerintem a világ legtermészetesebb dolga a hazugság, az igazság leplezése. Csak az a kérdés, hogy minek az érdekében történik. Ezek a kegyes hazugságok. Ez a darab ilyen, és lehetőséget ad arra, hogy arról beszéljünk, ami nagyon fontos: az együttlétről, az egymásért való létezésről.

Ha filmen rendeznéd meg, hogyan képzelnéd el?

Gyakorlatilag két közeli lenne az egész, nem igényli a nagy totálokat. A reakciókat mutatnám meg, és biztos, hogy nem mindig azon lenne a kamera, aki beszél.

_E_L6619_GEx-190247.jpg

Jordán Tamás a Kései találkozás olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Jól tudom, hogy a következő filmedet készíted elő?

Az az igazság, hogy van valami, ami rettenetesen izgat, és ez nem más, mint ami egész életemben izgatott: az emberi kapcsolatokról mesélni. Csak most

egy kicsit rekviem hangulatú film forog a fejemben.

Hiszen az életkorom miatt alig maradt már olyan társam, akivel le tudnék ülni és azt mondani: emlékszel? Valamiféle történet motoszkál bennem a vágy és az igazság körül, és megkérdezem majd, hogy tényleg mindenkit túl akarok-e élni? Hiszen évtizedek óta ezt mondogatom. A válasz még mindig az, hogy: naná, mert az élet ilyen!

Valami ilyesmiről akarok beszélni, egy sírós-nevetős komédiában gondolkodom. Hiszen örök életemben mindig kancsal módon láttam a világot, úgy érzem, hogy

semmi sem pontosan olyan, mint ahogyan azt az ember hinné, kicsit mindig más, érdekesebb, groteszkebb. Most ezt a történetet rakosgatom össze.

Amúgy nemrég fejeztük be Szabó István filmjét (Zárójelentés – a szerk.), annak a producere vagyok, és foglalkozom két kollégám forgatókönyvével, amelyekből film lehet. A következő tíz év nem lesz könnyű, sok munkám lesz 80 és 90 között! De addig, amíg imádom azt, amiben az életemet leéltem, vagyis a Mozit, a színház csinálást, addig örülök, hogy milyen szerencsés az életem. Reménykedem, hogy szerencsés is maradok.

Alekszej Nikolaevich Arbuzov: Kései találkozás
Romantikus vígjáték
Bemutató: 2019. június 4.
Rózsavölgyi Szalon

 

Fejléckép: Sándor Pál (Fotó: Gordon Eszter)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház szfe

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház hír

A Maladype Színházé a fődíj Lengyelországban

Október 17-én mutatkozott be a Maladype Színház a lengyelországi XIV. Nemzetközi Gombrowicz Fesztiválon, ahol a kollektív színészi munkáért járó díj és a közönségdíj mellett a Grand Prixt, vagyis a fesztivál zsűrijének fődíját is elhozták. A nagy múltú fesztivál az idei év legfontosabb lengyel színházi eseményének számít, és a járványhelyzet miatt a Maladype volt az egyetlen külföldi résztvevő.
Színház szfe

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Színház hír

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Színház szfe

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.