Színház

"Ketten egyedül egymagunk"

2013.05.09. 17:00
Ajánlom
Az idei évad utolsó premierjére készülnek a Rózsavölgyi Szalonban. Az új Ibsenként is emlegetett Jon Fosse norvég író színdarabja a Valaki jön majd magyarországi premierjét május 23-án tartják Rák Katival és Balikó Tamással a főszerepben. INTERJÚ

Fosse az ezredforduló környékén vált Európa szerte ismertté, és bár első színműve, az 1993-as Valaki jön majd mind a mai napig az egyik legtöbbet játszott darabja, Magyarországon csak 2012-ben jelent meg kötet formájában, színpadon pedig most láthatja először a hazai közönség. A színészekkel, Rák Katival, Balikó Tamással és a rendezővel, Léner Andrással beszélgettünk.

- Milyennek találjátok ezt a drámát?

Léner András: Ez egy remekmű. Olyan, mint egy pohár kristálytiszta víz. Alapvetően más, mint az eddig általunk ismert vagy látott szerelmi történetek. Két múlt nélküli ember van előttünk. Nem tudjuk, honnan jöttek, nem tudjuk, miért vannak együtt. Egyet tudunk az elejétől fogva, hogy ez a két ember küzd, kapar, vergődik egymásért és próbálják a saját démonaikat kizárni a kapcsolatukból. Sejtjük, hogy valami elől, feltehetően a külvilág elől menekülnek, amiben nem tudják a saját életüket élni. Hogy ez a külvilág miatt, vagy a saját magukban rejlő démonok miatt van így, vagy, hogy létezhet-e az, hogy egy kapcsolatban ketten lehetünk, vagy a szorongásaink, amik alapvetően szeparálnak minket - miközben persze ezeket a másik indukálja -, elválasztanak egymástól - ezekre a kérdésekre keressük most a válaszokat.

Balikó Tamás: Ez egy elképesztően jól megírt, rejtélyes, rejtelmes darab. Olyan, mint egy matek példa: rengeteg ismeretlent rejt, de sugárzik belőle egy hihetetlen tudatosság. Meglepő a szerkesztése, nagyon kevés szót használ, abból dolgozik, azt variálja, de nem úgy, mint egy ujjgyakorlat vagy egy írói trükk, hanem borzasztó sűrűn és nagyon belülről.

LA: Körülbelül 250 szóból van megírva, de ez a repetitív szöveg nem ugyanazt ismétli, mint mondjuk egy zenei tételben, vagy egy versben a refrén, hanem egészen mást jelent. Ahhoz, hogy a közönség számára is érthető és magával ragadó legyen ez a végtelenül bonyolult és nehéz darab, nagyon erős és intenzív színészi játékra van szükség. Amikor készültünk a próbákra rengeteg mindent találtunk ki Zsíros Linda főiskolás koreográfus kollégámmal. Rengeteg attrakciót, rengeteg varázslatot, rengeteg színpadi masinériát és folyamatosan, ahogy haladunk előre, ezek kopnak ki. Itt maga a szöveg az akció.

Rák Kati: Olyan ez a darab, mint egy hagyma, mindenki a saját életét látja bele. Én, aki harminc éve élek ugyanabban a házasságban, nyilván ebből látom a megoldandó feladatot. Egy kapcsolat néha megtorpan, mert csomók nélkül nem igen zajlik az élet. Amikor az egyik elárvul, elgyengül és megnehezednek a dolgai, akkor a másik rángatja tovább, aztán meg fordítva. Számomra ilyen ez az egész. Épp ezért nekem a próbafolyamat során az jelenti a legnagyobb feladatot, hogy ezeket az én életemet meghatározó élményeimet át tudjam transzponálni a darabban megjelenő szituációkra és érzelmekre.

- Mennyit tud Fosse a férfi-nő kapcsolatokról? Mennyire pontos az a kép, amit mutat nekünk?

RK: Meglepően sokat tud. Szerintem halál pontos, amiket ír. Minden mondata eszméletlenül emberből van.

BT: Figyelem, hogy mennyire gazdagon ábrázolja a nőiséget egy figurában, mennyire tömörít vagy sűrít, milyen ismeretanyaggal kínálja a női- vagy a férfilétezés reakcióit, a belső tartalmakat. Figyelem, mennyire férfi vagy nő párti. Egy darabig azt hittem, hogy férfi párti, vagyis jobban ismeri a férfi lelket, meg élethelyzeteket és annak következményeit. De lassan rájövök, hogy nem. A férfi - nő libikókát megállítja középen. Egyformán, nagyon gazdagon és mélyen ír mindkét nemről és erről az örök problematikáról, hogy ki birtokol kit, hova lehet bújni, mikor van önfeladás, önáltatás, mi a szuverenitás, mi a párkapcsolat. Nagyon nagy lehetőségeket ad mind a két fél számára.

- Ad-e valamiféle választ, megoldást a mű vagy az előadás?

BT: A darabnak ezer féle olvasata lehetséges. A szerző szabadságot ad. Ez a mi verziónk lesz. De én abban bízom, hogy sok pontján ismerős lesz az embereknek, hogy valóban igaz és hiteles pillanatokból áll össze egy látlelet a mindenkori férfi-nő kapcsolatról.

LA: Azért is remekmű ez a dráma. mert nagyon sok mindent nyitva hagy, nem ad konkrét válaszokat. Én pedig honnan merném venni a bátorságot ahhoz, hogy megmondjam, hogyan kell élni.

RK: A legvége szerintem: ketten egyedül egymagunk. Próbálják, próbálják, de a vége szerintem ez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.