Színház

"Ketten egyedül egymagunk"

2013.05.09. 17:00
Ajánlom
Az idei évad utolsó premierjére készülnek a Rózsavölgyi Szalonban. Az új Ibsenként is emlegetett Jon Fosse norvég író színdarabja a Valaki jön majd magyarországi premierjét május 23-án tartják Rák Katival és Balikó Tamással a főszerepben. INTERJÚ

Fosse az ezredforduló környékén vált Európa szerte ismertté, és bár első színműve, az 1993-as Valaki jön majd mind a mai napig az egyik legtöbbet játszott darabja, Magyarországon csak 2012-ben jelent meg kötet formájában, színpadon pedig most láthatja először a hazai közönség. A színészekkel, Rák Katival, Balikó Tamással és a rendezővel, Léner Andrással beszélgettünk.

- Milyennek találjátok ezt a drámát?

Léner András: Ez egy remekmű. Olyan, mint egy pohár kristálytiszta víz. Alapvetően más, mint az eddig általunk ismert vagy látott szerelmi történetek. Két múlt nélküli ember van előttünk. Nem tudjuk, honnan jöttek, nem tudjuk, miért vannak együtt. Egyet tudunk az elejétől fogva, hogy ez a két ember küzd, kapar, vergődik egymásért és próbálják a saját démonaikat kizárni a kapcsolatukból. Sejtjük, hogy valami elől, feltehetően a külvilág elől menekülnek, amiben nem tudják a saját életüket élni. Hogy ez a külvilág miatt, vagy a saját magukban rejlő démonok miatt van így, vagy, hogy létezhet-e az, hogy egy kapcsolatban ketten lehetünk, vagy a szorongásaink, amik alapvetően szeparálnak minket - miközben persze ezeket a másik indukálja -, elválasztanak egymástól - ezekre a kérdésekre keressük most a válaszokat.

Balikó Tamás: Ez egy elképesztően jól megírt, rejtélyes, rejtelmes darab. Olyan, mint egy matek példa: rengeteg ismeretlent rejt, de sugárzik belőle egy hihetetlen tudatosság. Meglepő a szerkesztése, nagyon kevés szót használ, abból dolgozik, azt variálja, de nem úgy, mint egy ujjgyakorlat vagy egy írói trükk, hanem borzasztó sűrűn és nagyon belülről.

LA: Körülbelül 250 szóból van megírva, de ez a repetitív szöveg nem ugyanazt ismétli, mint mondjuk egy zenei tételben, vagy egy versben a refrén, hanem egészen mást jelent. Ahhoz, hogy a közönség számára is érthető és magával ragadó legyen ez a végtelenül bonyolult és nehéz darab, nagyon erős és intenzív színészi játékra van szükség. Amikor készültünk a próbákra rengeteg mindent találtunk ki Zsíros Linda főiskolás koreográfus kollégámmal. Rengeteg attrakciót, rengeteg varázslatot, rengeteg színpadi masinériát és folyamatosan, ahogy haladunk előre, ezek kopnak ki. Itt maga a szöveg az akció.

Rák Kati: Olyan ez a darab, mint egy hagyma, mindenki a saját életét látja bele. Én, aki harminc éve élek ugyanabban a házasságban, nyilván ebből látom a megoldandó feladatot. Egy kapcsolat néha megtorpan, mert csomók nélkül nem igen zajlik az élet. Amikor az egyik elárvul, elgyengül és megnehezednek a dolgai, akkor a másik rángatja tovább, aztán meg fordítva. Számomra ilyen ez az egész. Épp ezért nekem a próbafolyamat során az jelenti a legnagyobb feladatot, hogy ezeket az én életemet meghatározó élményeimet át tudjam transzponálni a darabban megjelenő szituációkra és érzelmekre.

- Mennyit tud Fosse a férfi-nő kapcsolatokról? Mennyire pontos az a kép, amit mutat nekünk?

RK: Meglepően sokat tud. Szerintem halál pontos, amiket ír. Minden mondata eszméletlenül emberből van.

BT: Figyelem, hogy mennyire gazdagon ábrázolja a nőiséget egy figurában, mennyire tömörít vagy sűrít, milyen ismeretanyaggal kínálja a női- vagy a férfilétezés reakcióit, a belső tartalmakat. Figyelem, mennyire férfi vagy nő párti. Egy darabig azt hittem, hogy férfi párti, vagyis jobban ismeri a férfi lelket, meg élethelyzeteket és annak következményeit. De lassan rájövök, hogy nem. A férfi - nő libikókát megállítja középen. Egyformán, nagyon gazdagon és mélyen ír mindkét nemről és erről az örök problematikáról, hogy ki birtokol kit, hova lehet bújni, mikor van önfeladás, önáltatás, mi a szuverenitás, mi a párkapcsolat. Nagyon nagy lehetőségeket ad mind a két fél számára.

- Ad-e valamiféle választ, megoldást a mű vagy az előadás?

BT: A darabnak ezer féle olvasata lehetséges. A szerző szabadságot ad. Ez a mi verziónk lesz. De én abban bízom, hogy sok pontján ismerős lesz az embereknek, hogy valóban igaz és hiteles pillanatokból áll össze egy látlelet a mindenkori férfi-nő kapcsolatról.

LA: Azért is remekmű ez a dráma. mert nagyon sok mindent nyitva hagy, nem ad konkrét válaszokat. Én pedig honnan merném venni a bátorságot ahhoz, hogy megmondjam, hogyan kell élni.

RK: A legvége szerintem: ketten egyedül egymagunk. Próbálják, próbálják, de a vége szerintem ez.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.
Könyv

Nem a kutya a hibás - Esterházy Miklós és Kovács Dóra a Lírástudók vendégei

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Esterházy Miklós és Kovács Dóra, akik Az új kutyád című kötetükről mesélnek.
Klasszikus

„Minél kevesebb szó hangzik el egy próbán, az annál eredményesebb”

Két fiatal zongoraművész, Balog Alexandra és Berecz Mihály lép fel a dörgicsei Landhausban, a Klassz a pARTon fesztiválon. A július 22-i koncert előtt arról kérdeztük őket, milyen együtt játszani, számít-e, hogy egy generációból valók, a közös iskola, és van-e missziója a klasszikus zenének.
Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Öt nap alatt harminc műsor várta az érdeklődőket az első Déryné Fesztiválon

Július 18-án a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kárpátok visszhangja című táncelőadásával ért véget a július 14-18. között zajló Déryné Fesztivál, amelyet először rendeztek meg Sátoraljaújhelyen és környékén.
Színház gyász

Elhunyt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus

Életének 99. évében, július 22-én meghalt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus, Aranytoll-díjas lapszerkesztő és közíró – adta hírül a hvg.hu a család közlése nyomán. A nevéhez fűződik a Magyar Lettre International és az Európai Kulturális Füzetek alapítása is.
Színház hír

Nagy Péter István a legígéretesebb pályakezdő 2021-ben

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján idén Nagy Péter István kapja a legígéretesebb pályakezdő kategória díját, a szeptember 12-én a Bethlen Téri Színházban megrendezésre kerülő díjátadón.
Színház hír

Álló tapssal ünnepelték Mundruczó Kornél rendezését Avignonban

A jubileumi, 75. Avignoni Színházi Fesztiválon volt az első külföldi élő bemutatkozása Wéber Kata Czastki Kobiety című darabjának Mundruczó Kornél rendezésében
Színház ajánló

Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban

Negyedik alkalommal rendezik meg augusztus 2-8. között Gyulán az Erdélyi Hét című színházi fesztivált.