Színház

Ki kell keverni a hős vegyületét – interjú Nagypál Gáborral

2018.12.24. 08:30
Ajánlom
A Stúdió K, a Szkéné, és a tatabányai Jászai Mari Színház művészével a független-színházas létezésről, az évad meglepetéséről és Macbeth-alakításáról beszélgettünk. A tatabányai előadás január végétől a Szkéné Színházban látható.

A híresen elfoglalt színészek közé tartozol, mi mindent csinálsz egyszerre?

14 élő előadásom van, de független-színházas átokként, ez havi 16-17 előadást jelent, mert mindent csak egyszer játszunk. Fél életemet próbával töltöm, és sokat forgatok is. De amióta nem vagyok a Stúdió K művészeti vezetője szabadabbnak érzem magam, és több fizikai-szellemi energiám jut mindenre.

NagypalGaborFotoCsabaiKristof2-152840.jpg

Nagypál Gábor (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf, Fidelio)

Van esély arra, hogy a tavalyi évad szuperprodukcióját, a Peer Gynt-et újra játszani fogjátok?

Elvileg van, áprilisig mindenképpen leálltunk vele, de az érdeklődés lankadatlan. Én azért bízom benne, hogy tavasszal újra menni fog, és csak a jó idő kell majd még hozzá.

Ebben az évadban két bemutatód volt, a Woyzeck a Szkénében, és a Macbeth Tatabányán. Mi következik még?

Ami biztosnak tűnik, hogy Szenteczki Zita Claudel Angyali üdvözletét rendezi a Stúdió K-ban, és tavaszra tartogatunk egy nagy meglepetést: Urbán András jön hozzánk, aki még sosem rendezett Magyarországon. Nagy tudású ember, rettenetesen kíváncsi vagyok rá és arra is, hogy milyen lesz a fogadtatás, első körben a színészek részéről, és aztán a közeg részéről, amibe belekerül.

Macbeth_Nagypal_Gabor-153043.jpg

Nagypál Gábor, Macbeth (Fotó/Forrás: Jászai Mari Színház)

A Tatabányán bemutatott Macbeth újra egy klasszikus, nagy szerep a pályádon. Mit hozott az új színházi tér?

Nagy élmény volt és fontos találkozás. Ha Szikszai Rémusz hív, nem szoktam nemet mondani. Az hogy Macbeth, vagy nagy klasszikus szerepek, az abban a pillanatban, amikor kiderül, számít egy kicsit, de alig van idő ezen gondolkozni, és nem is kell sok időt szánni erre. Feladat van, szerep van, és minél hamarabb le kell bontani az egész óriást apró, kicsi megoldandó részekre.

Ez egy fura dráma, rettenetesen sűrű, rövid is a Shakespeare-i életműhöz képest, de nagyon jó anyag. A tatabányai helyzet új volt valamennyire, mert a nagy színházat nem szoktam meg. Jó volt egy kicsit kiszakadni, hiszen ilyenkor minden más lesz, izgalmasabb. A bemutató óta sokat ment előre az előadás, szabadabbak vagyunk, talán belőlem is kiveszett a görcs, ha ezt annak hívjuk, vagy talán a színészi félelem.

foto_MACBETH_2-153039.jpg

Nagypál Gábor és Danis Lídia (Fotó/Forrás: Jászai Mari Színház)

Nálatok a Lady és Macbeth kapcsolata hangsúlyosabb a szokásosnál, amit érdekes módon a csendekkel is építetek.  

Első találkozásunkkor a Ladyvel én szinte meg sem szólalok, csak egyszer-egyszer beszúrok valamit, a kérdés az, hogy megvan-e ennek az igazsága, de szerintem jó százalékkal sikerülni szokott. Kitaláltunk egy néma monológot is, amire Nádasdy tanár úr azt mondta, hogy mindegyik mondatot érteni vélte belőle, pedig nincs is benne szöveg. A pici csendek a két ember megbonthatatlannak tűnő egységének töredezései, egészen addig, amikor már nem tudnak egymással beszélni. Ha jól épülnek meg, akkor ezek nagyon erős, energikus vonalak az előadásban.

A mozgás is különös, szinte filmszerű. Ez is a darabból fakad?

Többször eltűnök a színpadról, az egész díszlet mozog, könnyen és gyorsan alakuló térben vagyunk. Ez Rémusz ötlete volt, a mozgásért Király Ata volt még felelős. De Shakespeare is szokatlanul mostohán bánik azzal, hogy ki hol van éppen. Ez nagyobb szabadságot ad a szimbolikus téralkotáshoz, egyszer itt vagyunk, aztán ott, beszüremkedik a túlvilág, és még a vészlények is. Az egész anyag szimbolikus teret kíván, amit amúgy is jobban szeretek. Az mindig kérdés, hogyan tudunk-e egy nagy klasszikusról, ha nem is feltétlenül újat mondani, de érvényes megfejtést adni. Hogy megtaláljuk-e azokat az apróságokat, amiktől sajátosan a miénk lesz, és igaz lesz.

foto_MACBETH-153039.jpg

Nagypál Gábor (Fotó/Forrás: Jászai Mari Színház)

Milyen kihívást jelentett Macbeth szerepe?  

A hősökkel mindig bajban voltam, valahogy nem hiszem el őket, de közben mégis vannak és meg kell őket formálni. Szerintem a hős is ember, gyenge, esendő, hibázik, és mégis valahogy ki kell keverni a hős vegyületét. Valakit, aki nem elérhetetlen távolságból gázol végig a történelmen. Ez a kihívás, nem beszélve arról, hogy be kell beszélni egy négyszáz fős termet.

A TAO eltörlésekor gyűjtést indítottatok a Stúdió K-nak a Facebookon. Most hogy látod a helyzeteteket?

Amióta az eszemet tudom, mindig is vészforgatókönyvek szerint működtünk, és nem csak a Stúdió K-ban: életemben nem dolgoztam még olyan színházban, ahol úgymond normális gazdasági körülmények lettek volna. Most egyértelműen várakozás van, a baj az, hogy semmiről nem tudunk, nem tudjuk mi a törekvés iránya, és esélyünk sincs információhoz jutni. Ennek megfelelően reagálni sem igazán vagyunk képesek. A Facebook-os gyűjtés volt az egyedüli reakciónk, egy segélykiáltás, hogy valamivel meghosszabbítsuk ezt a periódust, ameddig ki nem derül valami.

Szerinted esélytelen a Stúdió K-nak állami támogatás nélkül fennmaradnia?

Nem állítom, hogy esélytelen, de az valami más lesz. Akkor szerkezetet, esetleg formát kell változtatni. Ebben a pillanatban fogalmam sincs, hogy mi lesz.

William Shakespeare: Macbeth
Szkéné Színház
2019. január 29., és 30. 19:00
A Jászai Mari Színház előadása.

Fejléckép: Nagypál Gábor (Fotó: Csabai Kristóf)

 

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Zenés színház

Meseoperát mutatnak be a Vigadóban

Engelbert Humperdinck Jancsi és Juliska című darabját láthatja a közönség a Szent István Filharmonikusok Pastorale című ifjúsági sorozatában, április 20-án és 21-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

April De Angelis: Színésznők – továbbra is műsoron a Pinceszínház előadása

Az idei évad nagy sikerű előadása a Színésznők Sztarenki Pál különleges rendezésében. Minden szempárt a színpadra szegez, lényeges mondanivalója a mai társadalom embereinek is fontos üzenetet hordoz.
Színház ajánló

Megtartotta tavaszi bemutatóit a Loupe Színházi Társulás

A csapat elsőként a Lányok, fiúk! című monodrámát mutatta be Lovas Rozi főszereplésével, az előadás a családon belüli erőszak témájára reflektál. Áprilisban pedig A kezdet/vége című produkció is debütált, amelyet Sean O’Casey műve nyomán Horváth János Antal írt és rendezett.
Színház hír

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Színház ajánló

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Színház interjú

Nincs ideális pillanat – interjú Horváth Patríciával, a HATAN Társulat alapító tagjával

Horváth Patrícia férjével, Nyári Zoltán operaénekessel közösen két évvel ezelőtt indította el független magánszínházi formációját, a HATAN Társulatot. Az alapító páros női tagjával a színházcsinálás fenséges és kevésbé dicsőséges pillanatairól is beszélgettünk.