Színház

Ki kell keverni a hős vegyületét – interjú Nagypál Gáborral

2018.12.24. 08:30
Ajánlom
A Stúdió K, a Szkéné, és a tatabányai Jászai Mari Színház művészével a független-színházas létezésről, az évad meglepetéséről és Macbeth-alakításáról beszélgettünk. A tatabányai előadás január végétől a Szkéné Színházban látható.

A híresen elfoglalt színészek közé tartozol, mi mindent csinálsz egyszerre?

14 élő előadásom van, de független-színházas átokként, ez havi 16-17 előadást jelent, mert mindent csak egyszer játszunk. Fél életemet próbával töltöm, és sokat forgatok is. De amióta nem vagyok a Stúdió K művészeti vezetője szabadabbnak érzem magam, és több fizikai-szellemi energiám jut mindenre.

NagypalGaborFotoCsabaiKristof2-152840.jpg

Nagypál Gábor (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf, Fidelio)

Van esély arra, hogy a tavalyi évad szuperprodukcióját, a Peer Gynt-et újra játszani fogjátok?

Elvileg van, áprilisig mindenképpen leálltunk vele, de az érdeklődés lankadatlan. Én azért bízom benne, hogy tavasszal újra menni fog, és csak a jó idő kell majd még hozzá.

Ebben az évadban két bemutatód volt, a Woyzeck a Szkénében, és a Macbeth Tatabányán. Mi következik még?

Ami biztosnak tűnik, hogy Szenteczki Zita Claudel Angyali üdvözletét rendezi a Stúdió K-ban, és tavaszra tartogatunk egy nagy meglepetést: Urbán András jön hozzánk, aki még sosem rendezett Magyarországon. Nagy tudású ember, rettenetesen kíváncsi vagyok rá és arra is, hogy milyen lesz a fogadtatás, első körben a színészek részéről, és aztán a közeg részéről, amibe belekerül.

Macbeth_Nagypal_Gabor-153043.jpg

Nagypál Gábor, Macbeth (Fotó/Forrás: Jászai Mari Színház)

A Tatabányán bemutatott Macbeth újra egy klasszikus, nagy szerep a pályádon. Mit hozott az új színházi tér?

Nagy élmény volt és fontos találkozás. Ha Szikszai Rémusz hív, nem szoktam nemet mondani. Az hogy Macbeth, vagy nagy klasszikus szerepek, az abban a pillanatban, amikor kiderül, számít egy kicsit, de alig van idő ezen gondolkozni, és nem is kell sok időt szánni erre. Feladat van, szerep van, és minél hamarabb le kell bontani az egész óriást apró, kicsi megoldandó részekre.

Ez egy fura dráma, rettenetesen sűrű, rövid is a Shakespeare-i életműhöz képest, de nagyon jó anyag. A tatabányai helyzet új volt valamennyire, mert a nagy színházat nem szoktam meg. Jó volt egy kicsit kiszakadni, hiszen ilyenkor minden más lesz, izgalmasabb. A bemutató óta sokat ment előre az előadás, szabadabbak vagyunk, talán belőlem is kiveszett a görcs, ha ezt annak hívjuk, vagy talán a színészi félelem.

foto_MACBETH_2-153039.jpg

Nagypál Gábor és Danis Lídia (Fotó/Forrás: Jászai Mari Színház)

Nálatok a Lady és Macbeth kapcsolata hangsúlyosabb a szokásosnál, amit érdekes módon a csendekkel is építetek.  

Első találkozásunkkor a Ladyvel én szinte meg sem szólalok, csak egyszer-egyszer beszúrok valamit, a kérdés az, hogy megvan-e ennek az igazsága, de szerintem jó százalékkal sikerülni szokott. Kitaláltunk egy néma monológot is, amire Nádasdy tanár úr azt mondta, hogy mindegyik mondatot érteni vélte belőle, pedig nincs is benne szöveg. A pici csendek a két ember megbonthatatlannak tűnő egységének töredezései, egészen addig, amikor már nem tudnak egymással beszélni. Ha jól épülnek meg, akkor ezek nagyon erős, energikus vonalak az előadásban.

A mozgás is különös, szinte filmszerű. Ez is a darabból fakad?

Többször eltűnök a színpadról, az egész díszlet mozog, könnyen és gyorsan alakuló térben vagyunk. Ez Rémusz ötlete volt, a mozgásért Király Ata volt még felelős. De Shakespeare is szokatlanul mostohán bánik azzal, hogy ki hol van éppen. Ez nagyobb szabadságot ad a szimbolikus téralkotáshoz, egyszer itt vagyunk, aztán ott, beszüremkedik a túlvilág, és még a vészlények is. Az egész anyag szimbolikus teret kíván, amit amúgy is jobban szeretek. Az mindig kérdés, hogyan tudunk-e egy nagy klasszikusról, ha nem is feltétlenül újat mondani, de érvényes megfejtést adni. Hogy megtaláljuk-e azokat az apróságokat, amiktől sajátosan a miénk lesz, és igaz lesz.

foto_MACBETH-153039.jpg

Nagypál Gábor (Fotó/Forrás: Jászai Mari Színház)

Milyen kihívást jelentett Macbeth szerepe?  

A hősökkel mindig bajban voltam, valahogy nem hiszem el őket, de közben mégis vannak és meg kell őket formálni. Szerintem a hős is ember, gyenge, esendő, hibázik, és mégis valahogy ki kell keverni a hős vegyületét. Valakit, aki nem elérhetetlen távolságból gázol végig a történelmen. Ez a kihívás, nem beszélve arról, hogy be kell beszélni egy négyszáz fős termet.

A TAO eltörlésekor gyűjtést indítottatok a Stúdió K-nak a Facebookon. Most hogy látod a helyzeteteket?

Amióta az eszemet tudom, mindig is vészforgatókönyvek szerint működtünk, és nem csak a Stúdió K-ban: életemben nem dolgoztam még olyan színházban, ahol úgymond normális gazdasági körülmények lettek volna. Most egyértelműen várakozás van, a baj az, hogy semmiről nem tudunk, nem tudjuk mi a törekvés iránya, és esélyünk sincs információhoz jutni. Ennek megfelelően reagálni sem igazán vagyunk képesek. A Facebook-os gyűjtés volt az egyedüli reakciónk, egy segélykiáltás, hogy valamivel meghosszabbítsuk ezt a periódust, ameddig ki nem derül valami.

Szerinted esélytelen a Stúdió K-nak állami támogatás nélkül fennmaradnia?

Nem állítom, hogy esélytelen, de az valami más lesz. Akkor szerkezetet, esetleg formát kell változtatni. Ebben a pillanatban fogalmam sincs, hogy mi lesz.

William Shakespeare: Macbeth
Szkéné Színház
2019. január 29., és 30. 19:00
A Jászai Mari Színház előadása.

Fejléckép: Nagypál Gábor (Fotó: Csabai Kristóf)

 

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Káel Csaba lesz Andy Vajna utódja

A Kormányinfón árulta el Gulyás Gergely az új filmügyi kormánybiztos személyét.
Könyv

Mesekönyv segít feldolgozni a legrázósabb témákat is

Válás, halál, internet, egy barátság dinamikája – Shona Innes könyvei kisgyerekeknek segítenek megbirkózni a felnőtteknek is nehezen emészthető kérdésekkel. A klinikai pszichológus szerző nemrég Magyarországon járt, hogy személyesen is meglátogassa kötetei illusztrátorát, Agócs Íriszt.
Zenés színház

Emléktáblát avattak Moldován Stefánia operaénekes tiszteletére

A művészre emlékező alkotást egykori lakóháza, a Katona József utca 25. szám alatti épület falán helyezte el a XIII. kerület önkormányzata.
Vizuál

Emberi jogi díjat nyert Szabó Réka filmje Szarajevóban

A balkáni térség elsőszámú nemzetközi filmfesztiválján, a Szarajevói Filmfesztiválon összesen öt készülő magyar filmet, filmtervet díjaztak.
Vizuál

A ma textilművészete

A Textile Art of Today (A ma textilművészete) nemzetközi művészeti projekt korunk textilművészetét mutatja be a budapesti Vigadó Galériában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

17 programmal jön a 17. Spinoza Zsidó Fesztivál

Két héten keresztül, szeptember 10-23. között a zsidó kultúra szinte valamennyi műfaja terítékre kerül a Spinoza fesztiválján: drámák, zenés játékok, kabarék, filmek, beszélgetések, koncertek.
Színház debrecen

Még egy színházat neveznek el Latinovits Zoltánról

Debrecenben felújítják a Csokonait, az újonnan nyíló Latinovits Színház pedig kortárs színházművészet játszóhelye lesz.
Színház ajánló

Kamaraszínházi produkciókkal jön a Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál

A Független Színház Magyarország augusztus 24. és szeptember 15. között rendezi meg a III. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivált, amelyen Európa több országából mutatkoznak be roma társulatok, produkciók.
Színház színházak éjszakája

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Színház gyász

Elhunyt Boda-Szász Kriszta színművész

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művésze 42 éves volt. Két gyermeket hagyott hátra.