Színház

Ki veszi komolyan? – Sziporkázó ötletparádé Alfölditől

2016.11.29. 07:52
Ajánlom
A rendező igazi betegnek látja és láttatja Molière hősét, ám az igazi főszerep ezúttal nem a címszereplőé, hanem a szolgálóé - írja kritikusunk.

Erős képekkel kezdi Alföldi Róbert A képzelt beteg előadását a Budapest Bábszínház stúdiótermében. Az emelvényként kialakított játéktér fölé felfúvódó lufiként türemkedik elő egy hatalmas vörös szív, majd óriási arc bújik ki belőle. Fölfuvalkodottságra utalhat, akár konkrét, akár átvitt értelemben is. Testi és lelki betegségre. A rendező igazi betegnek látja és láttatja Molière hősét. És igaza van. A hipochondria is betegség – a lélek betegsége, aminek azonban hamarosan testi következményei lehetnek. A különféle kezelések hatására mindenképpen. Ezt a szerző is hangoztatja. Alföldi pedig jócskán rájátszik, mindent fölnagyít, megsokszoroz. A képzelt beteget folytonos hasmenés gyötri, pelenkázni kell, a fal mellett pedig vödrökben sorakozik a széklet. Piros fedők gondoskodnak arról, nehogy észrevétlen maradjanak.

De az óriási szív nemcsak a testi bajokra utalhat, hanem jelentheti a jámbor nagy lelket is, a naivitást, a gyanútlanságot, amivel ez a meglett ember él bele a világba. Miközben éberen figyel testi működéseire, nem veszi észre a körülötte tenyésző színlelést, haszonlesést. A kórságok annyira lekötik, hogy csakis azok szemszögéből mérlegel mindent és mindenkit. Csak annak hisz, aki panaszait komolyan veszi. Az igazság kimondására oda sem figyel, vagy meg sem hallja. De éppen ezért a hipochondria végül a hasznára a válik, lakmuszpapírként működik, kiprovokálja, hogy megmutatkozzék a körülötte élők valódi természete. Ha nem képzelné be magának a betegségeket, talán soha sem lepleződne le a vagyonára pályázó asszony, sohasem jönne rá, hogy annak rabja, aki csak a halálát várja, és azokon zsarnokoskodik, akik igazán ragaszkodnának hozzá, ha hagyná. Miközben bajaival gyötri családját, alaposan próbára is teszi őket. Csakhogy a hamis próbára fals válasz érkezik. Az álbajokra ráharapnak a csalók és fennakadnak rajtuk az igazak. Mindaddig, míg a cseléd furfangos ötlete nyomán végképp kiugrasztja a nyulat a bokorból.

Az előadáshoz a termet is átrendezték, bal oldalt középen áll a dobogóként megemelt játéktér, amit patkó alakban ül körbe a közönség. A dobogót pedig csaknem betölti a hatalmas betegágy, ahol a címszereplő egész életét tölti, ahonnan legföljebb méternyi körzetben távolodik el. Nem is lenne szükség tágasabb térre, hiszen az ágy az egész lakást is pótolja, belsejében bármi elrejthető, csak a lányok szobája lehet valahol a takarásban. Hátulról Zöldy Z. Gergely, a díszletek és jellemzek felelőse oszlopcsarnokkal jelzi a mérhetetlen gazdagságot, a procc előkelősködést. Kár, hogy az oldalt ülők jó része nem láthatja ezeket a címszereplő jellemére, életkörülményeire nézve egyaránt igen lényeges információkat.

Érthető, hogy a rendezőt az alaphelyzet jobban megihlette, mint a cselekmény. A beteggel ugyanis sajátos kórságának demonstrálásán kívül mindössze két dolog történik: a kotnyeles cselédlány előbb leleplezi a doktorok áltudományát, majd a fiatal feleség álságos szerelmét, örökségvadász érzéketlenségét. Egyébként mindkettőt csalással: előbb tudós orvosnak adja ki magát, később meg a gazdáját veszi rá, hogy halottnak tetesse magát, amivel a feleség érzelmeit tesztelik. Az élet mégis igen mozgalmas a betegágyban. Az író írta cselekményen felül is. A beteg bekrémezi, majd nejlonfóliába tekeri magát. Furcsa, járógépszerű szerkezetet ölt magára, amitől úgy mozog, mint az űrhajósok a Holdon, de az sem kizárt, hogy éppen marslakónak képzeli magát. Szóval a címszerepet játszó Ács Norbertnek rengeteg dolga van, amiket rendre illő buzgalommal el is végez. Alakításának lényege mégis a jámbor ostobaság és az erőszakos hatalmaskodás összeötvözése. Mint a mindentudó cseléd ki is mondja, képtelen viselkedése ellenére is valójában jó ember.

Az igazi főszerep azonban ezúttal nem a címszereplőé, hanem a szolgálóé. Ő nemcsak a száját jártatja abból a nem elhanyagolható dramaturgiai okból, hogy minden kiderüljön, hogy a néző mindent megtudjon, hanem ő irányítja az eseményeket, ő találja ki és szervezi meg a leleplezések mesterművét. Spiegl Anna nagyszerűen megfelel ennek a feladatnak. Szürke ruhában, vicces főkötőben roppant színesen hozza össze a józan értelmet, a kaján éleslátást, a szókimondó pimaszságot a bölcs jóakarattal. Pallai Mara a gonosz feleség ármányos célratörését úrinői eleganciába burkolja, legalább olyan vonzó, mint amilyen utálatos. Pethő Gergő és Kemény István jól formázza a tudományét ügyesen kiárusító orvost és kőfejű fiát, Blasek Gyöngyi pedig vérfagyasztó orvosmonológgal járja körül a játékteret. Pájer Alma és Barna Zsombor egyetemi hallgatók hozzák a fiatalos naivitást és életkedvet, ahogyan az elszánt szerelemesekhez illik.

A rendező természetesen arról sem feledkezik, meg hogy bábszínházban vagyunk. Alkalmaz bábokat is olykor. Van régimódi kaucsukbaba, a címszereplő józanul okoskodó testvéréből kisebb hadsereg jelenik meg a betegágyban, a túlbuzgó cseléd meg magának is annyira az idegeire megy, hogy messzire hajítja báb mását. Tartalmi szerep azonban nemigen jut a bábuknak. Igaz, a sziporkázó ötletparádé közepette az eleven szereplőknek sem.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Vizuál

Egy éjszakán át tartó rémálom – David Lynch-maraton a Bem Moziban

Március 29-én este a januárban elhunyt filmrendező három remekművét élheti át újra nagyvásznon a közönség a Bem Moziban A Nagy Lynchelés elnevezésű eseményen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Színház hír

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.
Színház ajánló

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház interjú

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Színház ajánló

Egy korszak lezárul – búcsúzik a Kultúrbrigád

160 hónap, 2700 előadás, 800 ezer néző – a Kultúrbrigád elmúlt 13 éve alatt számtalan emlékezetes pillanatnak lehetett tanúja a közönség, , most egy meghatóan gazdag, 2012 óta tartó korszak zárul le.