Színház

Kiből lehet jó néző?

2007.10.29. 00:00
Ajánlom
Jönnek a szürke novemberi esték, korán sötétedik, az idő nyirkos, ilyenkor érdemes színházba járni. Már elmúlt az októberi kötelező bemutatódömping, és még nincs itt a puha, pihentető, hófödte Karácsony, ami a családi köré. Át lehet adni magunkat a nyugodt ritmusú színházi élvezetnek. Mit tegyünk, hogy ne érjen bennünket csalódás? Mit várjunk a színháztól? Mikor leszünk jó nézők?

Koltai Tamás (foto: Schiller Kata)

Buta kérdések. A közönség sohasem lehet rossz, csak a színház. De akkor miért rajong az egyik néző azért, amit a másik elutasít? Ami az egyik embernek jó, az a másiknak rossz. Az ízlések és a pofonok különbözőek, tartja a banális közmondás. A másik meg, hogy a közönséget nem lehet leváltani. Ezt ugyan soha senki sem mondta, csak ellopták Bertolt Brechttől, aki szerint a népet nem lehet leváltani, hiába próbálták meg a fölkelt munkásokkal szemben az NDK kommunista vezetői az ötvenes évek elején – viszont a közönségre vonatkoztatva a mondás nem is igaz. Mert van színház, amelyik a "régi" közönségét kicseréli "újra". Nem küld el senkit, csak megszólítja a romlatlanokat, akik nyitottan, előítéletek nélkül ülnek be a nézőtérre.

Gyerekkoromban azért szerettem meg a színházat, mert kockázat nélkül élhettem végig emberi sorsokat. Meghalhattam Hamletként, és utána hazamehettem. Mint Ádám a Tragédiában kipróbálhattam az emberiség összes történelmi eszméjét, de nem kellett felelősséget vállalnom azért, hogy mindet tönkretettem. (Tizenkét éves voltam, épp hogy láthattam, betiltották.) Megéreztem, bár még nem tudatosult bennem, csak jóval később, hogy a színház nem olyan, mint az élet. Sokkal gazdagabb, fantasztikusabb, képzeletszerűbb. Először nem értettem, miért mondja Csehov, hogy az életet nem olyannak kell ábrázolni, amilyen, hanem olyannak, amilyen lehetne. Ez nem azt jelenti, hogy rózsaszínűre kell festeni, vagyis hazudni kell, hanem épp az ellenkezőjét. Nem a felszínét, a hétköznapi közhelyeit, az üres látszatot kell megmutatni, hanem a lényegét.

Nemrég az egyik budapesti premieren egy hölgy szidta az előadást a szünetben, azt mondta, csak azért jött el, mert annyira utál otthon lenni. Oldalt szűk a hely abban a színházban, lassan lehet haladni, sokáig kellett hallgatnom szegényt. Ha az otthoni rosszkedvét hozza el, és nem tudja átadni magát egy másik lehetőségnek, akkor hiába. Bocsánat, hogy ezt mondom: aki a szappanoperák "olyan, mint az én életem" csicsás hazugságát fogadja el hitelesnek, és ugyanazt várja a színháztól, jobb, ha otthon marad. (Bár előfordul, hogy tényleg ugyanazt kapja.) De ha azokban a színpadi személyekben ismer magára, akik mások, mint ő – az már valami.

A legenda szerint Amerikában egyszer egy néző annyira feldühödött, hogy lelőtte a gonosz Jagót, majd amikor ráébredt, hogy mit tett, öngyilkosságot követett el – együtt temették el őket, "a legjobb színészt és a legjobb nézőt". Van másik történet is, ebben Hamlet arról beszél, hogy egy csupán költött darab annyira meghatotta a színházban ülő bűnös lelket, hogy nyomban magába szállt.

A két néző közül én az utóbbit választom.

Koltai Tamás
színikritikus

(A Fidelio Súgó 2007. novemberi számának Prelűdje)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Zenés színház

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

„Használjuk a bábszínházat arra, hogy ismét megidézzük az alkotás örömét” – Nina Malíková üzenete a Bábszínházi világnapon

2003 óta ünnepeljük a Bábszínházi világnapot a nemzetközi Bábművész Szövetség (UNIMA) kezdeményezésére március 21-én. Ennek kapcsán minden évben két színházi – egy nemzetközi és egy magyar – alkotó osztja meg gondolatait.
Színház hír

Franciaország egyik legfontosabb állami kitüntetését veheti át Tompa Gábor

A Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatóját a Francia Művészeti és Irodalmi Érdemrend lovagi fokozatával tüntetik.
Színház ajánló

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?
Színház ajánló

Egy punkoperával indítja a tavaszt a Független Színház

A roma és nem roma színházi alkotókból álló társulat Rothadó madarak címmel Balogh Rodrigó valós történet alapján született darabját állítja színpadra. Az előadás bemutatója március 25-én lesz a társulat új színházi helyszínén, a FüSziben.
Színház ajánló

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.