Színház

Kiérdemelt figyelem – Átadták az Aase-díjakat

2017.12.18. 15:55
Ajánlom
A Gobbi Hilda által alapított, a legjobb epizodistákat jutalmazó szakmai elismerést idén Gazsó György, Nagy Mari, Serf Egyed és Szabó Márta vehette át.

Az Aase-díjat Gobbi Hilda végakaratában az "emlékezetes percek, pillanatok főszereplői", az epizódszerepek megformálói számára alapította meg, évente két női és két férfi színész veheti át. A díj Henrik Ibsen Peer Gynt című művének egyik alakjáról, Aase anyóról, Peer Gynt édesanyjáról kapta a nevét, mert bár maga a szerep rövid, felejthetetlen alakításra nyújt lehetőséget. Aase megformálása Gobbi Hilda egyik emlékezetes alakítása volt, a Nemzeti Színházban 1940-ben játszotta a szerepet.

gazso nagy serf szabo

gazso nagy serf szabo

Az idei díjazottak: Gazsó György, a Radnóti Színház tagja, Nagy Mari, a budapesti Nemzeti Színház művésze, Serf Egyed, a kaposvári Csiky Gergely Színház társulatának tagja, valamint Szabó Márta, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház művésze.

A Jászai Mari-díjas Gazsó György a Nemzeti Színház stúdiójában tanulta ki a színészmesterséget. Úgy véli, nem a papír, hanem a tehetség a legfontosabb tényező ezen a pályán. Játszott Kecskeméten (1983-86), Szegeden (1986-88), Zalaegerszegen (1988-92), Szigligeten (1992-94) és Nyíregyházán (1994-2001). 2001 és 2003 között a Bárka Színház, 2003 és 2009 között a Nemzeti Színház tagja volt. 2009 óta a Radnóti Miklós Színház színésze. Gazsó György színészi pályája természetesen nemcsak epizódokból áll, hiszen főszerepek sokaságát játszotta el. Több szempontból is skatulyázhatatlan, avagy könnyen félreskatulyázható színész. Testes alkata alapján lomha joviális karakternek nézhetjük, de valójában fejlett mozgáskultúrájú, fizikumát igen kifejezően használó színész, aki egyáltalán nem véletlenül kapott táncos, illetve fizikai színházi főszerepet Horváth Csabától. Szívesen osztanak rá vicces lúzereket, ugyanakkor intellektuális is, és verbális készségével, humorával nemegyszer tette ünneppé partnerei számára némelyik Mohácsi-produkció minden egyes estéjét.

Bejön egy csöppnyi, törékeny nő a színpadra. Nagy Mari. És nem lehet nem figyelni rá. Egyszerűen kíváncsi lesz az ember arra, miért van ott, mit csinál, ki ő. Dehogy fregoliszínész, ahogy magáról fogalmazott. Nagy Mari nem „bármire jó”. Nagy Mari mindenre jó, mindenben hiteles, ezt pedig csak az igazi átváltozóművészek tudják, azok, akik hatalmas színpalettával és matematikailag definiálhatatlanul sok oldallal rendelkeznek. Kelléktárra viszont nincs szüksége, olyan a kisugárzása, a meggyőző ereje. A színművészeti helyett neki is a kaposvári iskola jött össze. Kaposvárt Budapest követte, szabadúszással, Új Színházzal, majd Nemzeti Színházzal, ahová Alföldi Róbert hívta, és ahol Vidnyánszky Attila mellett is maradt, mert számára a színházcsinálás nem kizárásos alapon működik, amibe az is belefér, hogy fontos ügyeket felvállaló független produkciókban játszik.

Serf Egyed 1976-ban szerződött a kaposvári Csiky Gergely Színházhoz, ahol azóta is társulati tag. Részese volt a hetvenes-nyolcvanas évek legendás kaposvári előadásainak. A mai napig a társulat meghatározó karakterszínésze, alázatos, pontos, fegyelmezett, megbízható, kiváló arányérzékkel személyes súlyt ad az általa játszott figuráknak, de hihetetlen érzékkel helyezi el a szerepet az adott előadás adott viszonyain belül. Többnyire kisebb szerepeket játszik, és így marad emlékezetes. Nem keresi a középpontot, ezért amikor a sors középpontba helyezi, meglepi kollégáit és a nézőket. Serf Egyed „korszerűtlen” színész: létezése, színészi és emberi attitűdje a megbízhatóság, ami ajándék egy olyan korban, ahol ez a tulajdonság a ritka kincsek közé tartozik.

Szabó Mártát Verebes István fedezte fel. 2013 óta a nyíregyházi színház társulatának tagja. Az egyszerre lírai és drámai alkatú, kiváló mozgáskultúrájú, jó humorú fiatal lányból a Móricz Zsigmond Színházban lett a rendezők és a közönség számára is izgalmas színésznő. Volt bohóc-Nyina a Sirályban Verebesnél, Mohácsi-hősnő és mindenekelőtt Szász János alapszínésznője. A magyar színházművészet adósa maradt Szabó Mártának, ennek a különleges tehetségű színésznőnek, aki sokkal többet, jobbat, szebbet tudott volna alkotni, mint amennyi feladata jutott. A korábbi Domján Edit-díj és a mostani Aase-díj mint a szakmai elismerés pecsétje, fedje be jótékonyan a hiányokat, a fájóan kimaradt részeket.

(Részletek a laudációkból)

A december 18-án a Bajor Gizi Színészmúzeumban megtartott eseményen más díjakat is átadtak. A vidéken játszó tehetséges fiatal színésznők művészetének elismerésére létrehozott Domján Edit-díjjal Märcz Fruzsinát, a kecskeméti Katona József Színház művészét jutalmazták. A Nemzeti Színház fiatalon elhunyt színész-rendezője emlékének ápolására és a magyar színházművészet támogatására alapított Ivánka Csaba-díjat Nagy Zoltán, az Újszínház társulatának művésze vehette át.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.