Színház

Kínaiak a piazzán

2014.04.14. 06:58
Ajánlom
Paolo Simioni immár tizenhatodik alkalommal tartott workshopot színészeknek Magyarországon. Az udinei kötődésű színművésszel tanítási módszeréről, Robert De Niróról és egy brazil focistáról beszélgettünk. INTERJÚ

- Mit jelent ma a színház?

- A modern civilizáció gyakorlatilag teljes egészében a Tízparancsolat második pontjának tagadásán alapszik. Isten nevét hiába ne vedd! - így hangzik az a verzió, amit ismerünk, de ez eredetileg arról szólt, hogy semmilyen képet nem szabad készíteni, mert az is istenkáromlás. Elképzelni egy társadalmat képek nélkül olyan lenne, mint a tenger víz nélkül. Különösen érvényes ez a mostani időkre, amikor minden a képről, a vizualitásról szól. Ez azonban nem feltétlenül jó a színháznak és a színészeknek, mert a videóművészek gyakran elfelejtik, hogy a középpontban az embernek kell lennie. Az én módszerem középpontjában a színész áll, ami rajta kívül van a színpadon vagy a filmvásznon, az csupán dekoráció. Ezt azonban tudatosítani kell a színészekben is.

- Miért, ők ezt nem tudják?

- Nem. Ahogy a képi technika fejlődött, szép lassan elfelejtették, ezért fel kell őket építeni.

- Máshogy kell foglalkozni egy filmszínésszel, mint egy színházi színésszel?

- Egy színész pszichológiai felépítése során lényegtelen, hogy színházban vagy filmben játszik. A színészet egy belső folyamat, amit a művésznek kell irányítania, nem a formáknak és szavaknak, amelyek körülveszik.

- Ma már a színészek nem számítanak olyan különlegesnek, mint akár néhány évvel ezelőtt, amikor az emberek akkor látták őket, ha elmentek színházba vagy moziba. Elég letölteni egy filmet, vagy otthon nézni egy színházi közvetítést.

- Erről van egy történetem. A kínai újév előtt meghirdettek egy nagyszabású bulit Róma egyik központi terére, a Piazza del Popolóra. Gondoltam, elmegyek, biztosan nagy buli lesz, sok kínai, finom kaják, ilyesmi. Ehhez képest a téren csak olaszok voltak, de ők rengetegen. A tér közepén felállítottak egy hatalmas színpadot, azon voltak a kínaiak. Táncoltak, énekeltek. De a tömeg mégsem őket nézte, hanem a színpad két oldalán elhelyezett hatalmas képernyőt. Az emberek ugyanis hozzászoktak ahhoz, hogy mindent úgy nézzenek, mint egy tévés közvetítést, vagy egy filmet. Pont ezért keresek mindig olyan előadótereket, amelyek nem emlékeztetnek a színpadokra, így a képernyőkre sem. Aki bejön, valóban a színészekre fog figyelni, és nem a körítésre.

- A színészi eszköztárnak egyik legfontosabb kelléke a nyelv. Egy nemzetközi workshopot ez mennyire határoz meg?

- Abszolút meghatározza, de ettől csak érdekesebb egy előadás. Amikor angolul kellett játszanom, kicsit úgy éreztem magamat, mintha gyarmatosítottak volna. Nálam ezért minden színész a saját nyelvén játszik. És a játékot szó szerint értem. Minden nyelvnek más a zenéje, de ezeket remekül össze lehet hangolni. A magyar például nagyon érzelmes és mobilis nyelv, így a szöveg könnyedén változtatható. Ez pedig működik az olasszal, amely strukturáltabb, de muzikálisabb is.

- Ki az a színész, akire azt mondaná, hogy a legközelebb áll a tökéleteshez?

- Czeszlak, Grotowski kedvenc színésze számomra mindig etalon volt. Persze sokszor előfordul, hogy a színészeket meghaladja az idő, és az egykori nagy alakítások ma már kissé manírosnak tűnnek. A régi nagyok is hajlamosak voltak arra, hogy elhiggyék, ők már tökéletes művészek, és nem kell készülniük külön egyetlen szerepre sem. Az különösen furcsa volt, amikor nemrég azt hallottam egy magyar színésztől, hogy bár nagyon szereti De Nirót, ő maga soha nem fog négy hónapig dolgozni egy karakter megformálásán, mert se ideje, se kedve nincsen hozzá. Szerintem ez a művész halála, amikor önmaga börtönében kezd el élni, és többé már nem nyitott a világra.

- De Niróra ez tényleg nem volt jellemző. A Taxisofőr előtt hónapokig taxizott New Yorkban, a Dühöngő bika előtt pedig amatőr boxversenyeken indult.

- Alázat volt benne, és ez a legfontosabb dolog az életben. Kissrác voltam, amikor a szülővárosom, Udine csapatába igazolt minden idők egyik focistája, a brazil Zico. Igazi művész volt a pályán, táncolt a labda körül. Egyáltalán nem érdekelte, hogy a világ legjobb és leggazdagabb csapatai hívják, ő gondolt egyet, és elszerződött egy százezres kis olasz városba. Aznap, amikor megérkezett, az olasz szövetség vezetői Udinébe utaztak, hogy meggyőzzék, inkább a Juventusba kellene igazolnia. Apám kivitt a központi piazzára, ott tombolt az egész város, és mindenki fenyegetően rázta az öklét a városháza felé. Csodálatos élmény volt. Zico pedig mellettünk döntött. Nem érdekelte a körítés, a díszletek, csak a játék. Ez a tűz és alázat az, amit nem lehet megtanítani, és ami igazán naggyá tud tenni valakit. Legyen az színész, író, festő vagy baloldali középpályás.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.
Színház poszt 2018

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Színház magazin

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Színház gyász

Elhunyt Paudits Béla

Szerda délután a kórház intenzív osztályán érte a halál a 68 éves színészt.