Színház

Kínaiak a piazzán

2014.04.14. 06:58
Ajánlom
Paolo Simioni immár tizenhatodik alkalommal tartott workshopot színészeknek Magyarországon. Az udinei kötődésű színművésszel tanítási módszeréről, Robert De Niróról és egy brazil focistáról beszélgettünk. INTERJÚ

- Mit jelent ma a színház?

- A modern civilizáció gyakorlatilag teljes egészében a Tízparancsolat második pontjának tagadásán alapszik. Isten nevét hiába ne vedd! - így hangzik az a verzió, amit ismerünk, de ez eredetileg arról szólt, hogy semmilyen képet nem szabad készíteni, mert az is istenkáromlás. Elképzelni egy társadalmat képek nélkül olyan lenne, mint a tenger víz nélkül. Különösen érvényes ez a mostani időkre, amikor minden a képről, a vizualitásról szól. Ez azonban nem feltétlenül jó a színháznak és a színészeknek, mert a videóművészek gyakran elfelejtik, hogy a középpontban az embernek kell lennie. Az én módszerem középpontjában a színész áll, ami rajta kívül van a színpadon vagy a filmvásznon, az csupán dekoráció. Ezt azonban tudatosítani kell a színészekben is.

- Miért, ők ezt nem tudják?

- Nem. Ahogy a képi technika fejlődött, szép lassan elfelejtették, ezért fel kell őket építeni.

- Máshogy kell foglalkozni egy filmszínésszel, mint egy színházi színésszel?

- Egy színész pszichológiai felépítése során lényegtelen, hogy színházban vagy filmben játszik. A színészet egy belső folyamat, amit a művésznek kell irányítania, nem a formáknak és szavaknak, amelyek körülveszik.

- Ma már a színészek nem számítanak olyan különlegesnek, mint akár néhány évvel ezelőtt, amikor az emberek akkor látták őket, ha elmentek színházba vagy moziba. Elég letölteni egy filmet, vagy otthon nézni egy színházi közvetítést.

- Erről van egy történetem. A kínai újév előtt meghirdettek egy nagyszabású bulit Róma egyik központi terére, a Piazza del Popolóra. Gondoltam, elmegyek, biztosan nagy buli lesz, sok kínai, finom kaják, ilyesmi. Ehhez képest a téren csak olaszok voltak, de ők rengetegen. A tér közepén felállítottak egy hatalmas színpadot, azon voltak a kínaiak. Táncoltak, énekeltek. De a tömeg mégsem őket nézte, hanem a színpad két oldalán elhelyezett hatalmas képernyőt. Az emberek ugyanis hozzászoktak ahhoz, hogy mindent úgy nézzenek, mint egy tévés közvetítést, vagy egy filmet. Pont ezért keresek mindig olyan előadótereket, amelyek nem emlékeztetnek a színpadokra, így a képernyőkre sem. Aki bejön, valóban a színészekre fog figyelni, és nem a körítésre.

- A színészi eszköztárnak egyik legfontosabb kelléke a nyelv. Egy nemzetközi workshopot ez mennyire határoz meg?

- Abszolút meghatározza, de ettől csak érdekesebb egy előadás. Amikor angolul kellett játszanom, kicsit úgy éreztem magamat, mintha gyarmatosítottak volna. Nálam ezért minden színész a saját nyelvén játszik. És a játékot szó szerint értem. Minden nyelvnek más a zenéje, de ezeket remekül össze lehet hangolni. A magyar például nagyon érzelmes és mobilis nyelv, így a szöveg könnyedén változtatható. Ez pedig működik az olasszal, amely strukturáltabb, de muzikálisabb is.

- Ki az a színész, akire azt mondaná, hogy a legközelebb áll a tökéleteshez?

- Czeszlak, Grotowski kedvenc színésze számomra mindig etalon volt. Persze sokszor előfordul, hogy a színészeket meghaladja az idő, és az egykori nagy alakítások ma már kissé manírosnak tűnnek. A régi nagyok is hajlamosak voltak arra, hogy elhiggyék, ők már tökéletes művészek, és nem kell készülniük külön egyetlen szerepre sem. Az különösen furcsa volt, amikor nemrég azt hallottam egy magyar színésztől, hogy bár nagyon szereti De Nirót, ő maga soha nem fog négy hónapig dolgozni egy karakter megformálásán, mert se ideje, se kedve nincsen hozzá. Szerintem ez a művész halála, amikor önmaga börtönében kezd el élni, és többé már nem nyitott a világra.

- De Niróra ez tényleg nem volt jellemző. A Taxisofőr előtt hónapokig taxizott New Yorkban, a Dühöngő bika előtt pedig amatőr boxversenyeken indult.

- Alázat volt benne, és ez a legfontosabb dolog az életben. Kissrác voltam, amikor a szülővárosom, Udine csapatába igazolt minden idők egyik focistája, a brazil Zico. Igazi művész volt a pályán, táncolt a labda körül. Egyáltalán nem érdekelte, hogy a világ legjobb és leggazdagabb csapatai hívják, ő gondolt egyet, és elszerződött egy százezres kis olasz városba. Aznap, amikor megérkezett, az olasz szövetség vezetői Udinébe utaztak, hogy meggyőzzék, inkább a Juventusba kellene igazolnia. Apám kivitt a központi piazzára, ott tombolt az egész város, és mindenki fenyegetően rázta az öklét a városháza felé. Csodálatos élmény volt. Zico pedig mellettünk döntött. Nem érdekelte a körítés, a díszletek, csak a játék. Ez a tűz és alázat az, amit nem lehet megtanítani, és ami igazán naggyá tud tenni valakit. Legyen az színész, író, festő vagy baloldali középpályás.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Crespo Rodrigo vezetheti tovább a Jászai Mari Színházat

2021. január 1-től újabb öt évre kapott megbízatást a tatabányai teátrum igazgatója, ez lesz a harmadik ciklusa.
Színház hír

Világsztárok hallatják hangjukat az SZFE mellett

Nyílt levélben fejezte ki támogatását az SZFE mellett negyvennégy világszerte elismert művész, köztük olyan hírességek, mint Cate Blanchett, Helen Mirren, Peter Brook és Salman Rushdie – írta meg a 444 a Financial Times-ra hivatkozva.
Színház hír

Eszenyi Enikő távollétében újítják fel futó rendezéseit a Vígben

Eszenyi Enikő személyes jelenléte nélkül újítják fel műsoron lévő rendezéseit a Vígszínházban Rudolf Péter és a korábbi igazgató közös döntése értelmében.
Színház hír

9-től 5-ig – Beugrással, de megtartják a József Attila Színház premierjét

Violet szerepét Auksz Éva veszi át, Roz Keith pedig Náray Erika lesz a 9-től 5-ig című új produkció szeptember 19-ei bemutatóján.
Színház ajánló

Jönnek a Csapodárok! – Élőben követhető a Radnóti új bemutatója

Tíz nappal a premier után, szeptember 23-án, szerdán este 19.00 órától élőben közvetítik az interneten a Radnóti Színház Csapodárok című új bemutatóját, kiváló minőségben, hét kamerával!