Színház

Kis játszmák, nagy érzelmek - Interjú Györgyi Annával és Csiby Gergellyel

2019.12.11. 16:15
Ajánlom
Egy színészdinasztia hétköznapjaiba enged bepillantást a Rózsavölgyi Szalon új bemutatója, a Végszó, amelyben Györgyi Anna egy híres színésznőt alakít, Csiby Gergely pedig a fiát. Michael McKeever darabját Dicső Dániel rendezi, a bemutatót december 12-én tartják.

Benéztünk az előadás próbájára, ahol éppen a darab egyik kulcsjelenetét elemezték az alkotók, és azon töprengtek, hogy anya és fia egyáltalán megölelhetik-e egymást.

A ti kapcsolatotok mennyire tükrözi a darab központi gondolatát, a szeretethiányt?

Csiby Gergely: Szerintem nagyon. Az egész darabon át ez épül. Egy olyan hétköznapi viszonyból indulunk, ahol a fiú az édesanyjának dolgozik, ő a menedzsere. Ugyan kap valamiféle majomszeretet-szerűt az anyjától, de azok nem igazi érzelmekkel átszőtt ölelések: afféle „színházias” a kapcsolatuk. Talán azért is van így, mert az anyja - nagy formátumú színésznő lévén -, tele van olyan viselkedési mintákkal, amelyek amúgy egy normális családban nem biztos, hogy megjelennének. Aztán bejön a történetbe Edward, a nagyapa, Mallory apja, akit Gálvölgyi János alakít, és kicsit megváltoztatja a dinamikákat a családon belül.

Eljutunk odáig, hogy az általam alakított Christian mindenen változtatni akar, szeretne végre kiállni magáért és a saját kezébe venni az életét.

Valóban „játszik” Mallory? Eljátssza a szeretetet, vagy egyszerűen csak nem tudja kimutatni?

Györgyi Anna: Mallory nárcisztikus személyiség, a fiával és az apjával való kapcsolata is nagyon ellentmondásos. Ráadásul egy eléggé meggyötört idegrendszerű nőről van szó, aki A vágy villamosa előadása után idegösszeroppanást kapott. Tele van szeretetéhséggel, de közben meg nagy spíler.

Manipulálja a környezetében élőket, játszmázik velük – bár szerintem ő sem tehet róla.

Az előbb pont azt a jelenetet próbáltuk, amikor anya és fia életükben először próbálnak őszintén beszélni egymással. Nagyon jól megírt jelenetről van szó, sokrétegű, de mindig van benne egy pici fricska. Az író nagyon jól ismeri a színészeket.

2-180317.jpg

Györgyi Anna és Csiby Gergely a Végszó c. előadásban (Fotó/Forrás: Szokodi Bea, Rózsavölgyi Szalon)

Hiszen az író, Michael McKeever is ízig-vérig színházi ember, ír, játszik, rendez.

GYA: Chrisitian szerepét játszotta például. Nagyon jól beleszőtte az ellentmondásos kapcsolatokat, a kis játszmákat, amelyek persze nem ennyire sarkítottan, de minden családban ott vannak.

Szerintem mindenki volt már Christian, Mallory és alkesz nagypapa is.

Közben Mallorynek van egy fiatal szeretője is, sőt színház a színházban is lesz, hiszen épp a Lear királyt próbálják.

Bizonyára vannak áthallások nagy amerikai szerzőktől, Tennessee Williamstől, O’Neill-től, akár Cassavetes Premierjéből.

GYA: Nagyon ügyesen, mulatságosan keveri bele ezeket, nem véletlen, hogy A vágy villamosánál roppant meg a karakterem. Ráadásul egy Médeia jelenettel nyit a darab, és Goneril monológjával fejeződik be.

6-180319.jpg

Gálvölgyi János és Györgyi Anna a Végszó c. előadásban (Fotó/Forrás: Szokodi Bea, Rózsavölgyi Szalon)

Mallorynél többször felmerül, hogy abba akarja hagyni a színjátszást, ti gondoltatok már erre a pályátokon? 

CsG: Nemrég beszélgettem erről néhány kollegával és ha őszintén magamba nézek, nincs olyan nap, hogy ezen ne gondolkodnék el, pedig hivatalosan ez még csak a harmadik évem a pályán. És nem azért, mert nehéz sorom lenne, vagy üresek lennének a napjaim, de sokszor felmerül bennem színészként, hogy elég jó vagyok-e, tényleg kellek-e, bírom-e?

Ez a bizonytalanság szerintem valamelyest normális ezen a pályán, és talán nem vagyok vele egyedül.

GYA: Persze! Sőt, szerintem mindenkiben felötlik ez a gondolat, Tolnay Kláriról is maradtak fent ilyen legendák. Nálam már eleve a főiskolán rezgett a léc, mert nagyon zöldfülű voltam, azt se tudtam, mi történik, de olyan csodálatos osztályom volt, hogy megvédtek, megtartottak engem. Aztán ahogy telt az idő, harminc év alatt többször is előjött ez a gondolat. Megváltozott a fontossági sorrend amikor már családom lett és gyerekeim születtek, és újra előjött amikor nem, vagy alig volt munkám.

Ugyanakkor, az mindig nagy erőt ad, ha megtudok küzdeni a nehézségekkel, és tovább tudok lépni. Szinte mindig jön utána egy olyan munka, amiről azt érzem, hogy értelme van.

Szerintem vannak olyan hivatások, ahol a kiégés ellen egyéves szüneteket kellene tartani. Én például imádom a természetet, az állatokat, sokszor gondoltam, hogy talán velük kellene foglalkoznom, most is van öt kiscicánk. Főleg ötven körül jön az a váltás, hogy az ember érzi, fogy az idő és még mennyi mindenről szólhatna az élet! Felmerül a kérdés, hogy biztos, hogy ez kell nekem, ami harminc évben minden nap? Próbálni egy sötét lyukban? Az a fajta színésznőség, sztárság, ami Malloryban megvan, bennem sosem volt meg, kicsit civil vagyok a pályán - de ismerem az ilyen emberek mozgatórugóit.

7-180319.jpg

Csiby Gergely a Végszó c. előadásban (Fotó/Forrás: Szokodi Bea, Rózsavölgyi Szalon)

Gergő, nagy formátumú színészekkel játszol együtt, Annával, Gálvölgyi Jánossal, nem tartottál a találkozástól?

CsG: Sokáig alig találkoztam idősebb színészekkel, a Vígszínházban is főleg a korosztályommal játszottam együtt, majd egy Feydeau komédiában volt két-három jelenetem Kern Andrással. Elképesztő módon izgultam előtte. Aztán persze ment minden ugyanúgy, ahogy a kortársaimmal. Most kiváltságos helyzetben vagyok, az olvasópróba előtt mégis nagyon féltem, hogy milyen lesz a találkozás Jánossal, vajon minden mondatomat kontrollálni fogom? Napról napra múlnak el a kétségeim, és egyre gördülékenyebben tudunk együtt dolgozni.

Azért mégiscsak arról van szó, hogy tanulod a szakmát.

CsG: Az biztos, az egyetemen leginkább a technikai dolgokat tanítják meg. Legalábbis nálunk így történt. Persze minden osztály más. Jó esetben egy pici színészmesterséget is átadnak, hogy mire érdemes figyelni, mi lehet az irány, de valójában a színészetet akkor lehet megtanulni, amikor dolgozni kezd az ember, amikor igazi tétje van a dolgoknak.

Nem elég figyelni a nagyokat, együtt is kell játszani velük.

9-180321.jpg

Györgyi Anna a Végszó c. előadásban (Fotó/Forrás: Szokodi Bea, Rózsavölgyi Szalon)

Nusi, szerinted reális az, hogy A vágy villamosa idegösszeroppanást okozhat? Tényleg annyira idegölő Blanche szerepe? Annak idején te is játszottad Miskolcon.

GyA: Szerintem, van ilyen. Amikor játszottam, minden előadás előtt halálfélelmem volt. Mintha egy sötét alagút bejáratánál álltam volna, amiben végig kell mennem. Különböző pontokat ismertem ugyan, de annyira élt az előadás, annyira változott, hogy szinte félelmetes lett, közben meg iszonyatosan izgalmas, érzéki utazás volt.

Szóval szerintem előfordulhat egy idegösszeroppanás, főleg, ha a színész olyan érzékeny lelki állapotban van, hogy megbillenti a szerep.

Ez lehetett Mallorynál is. Kibillentette. Magamon is észreveszem, hogy a szerepek oda-vissza hatnak, hiába teszem le és sétálok haza próba után, mégis valahogy olyanná kezdek válni, mint az adott szerepem. Ha görcsös kis penészvirágot játszom, akkor az életben is inkább az jön ki belőlem, ha flörtölő nőt, akkor az életben is kinyílok. Azért remélem, hogy sokat fognak a nézők nevetni.

Végszó

Rózsavölgyi Szalon

Bemutató: 2019. december 12. 19:30

Szereplők: Györgyi Anna, Gálvölgyi János, Csiby Gergely, Bajor Lili, Kovács Máté e.h.

Rendező: Dicső Dániel

Fejléckép: Györgyi Anna és Csiby Gergely a Végszó c. előadásban (Fotó: Szokodi Bea / Rózsavölgyi Szalon)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Színház magazin

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház hír

Megszűnik a Vádli Alkalmi Színházi Társulás

Tizennégy évi működés után beszünteti tevékenységét a Vádli Alkalmi Színházi Társulás – jelentette be a Facebook-oldalán Szikszai Rémusz, az alapító-rendező. Előadásaik között olyan nagy sikerű és emlékezetes produkciók voltak, mint az I. Erzsébet, a Caligula helytartója vagy a Kutyaharapás.
Színház hír

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Színház interjú

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.