Színház

Kis pimasz és nagy bamba

2016.07.06. 08:31
Ajánlom
Nemcsak antik szerzőket lehet az ókori romok között játszani, a célnak az is megfelel, ha egy darab antik tárgyú. Idén görög témájú darabot választottak: Heinrich von Kleist Amphitryonját, amely értelmezhető a tudathasadás drámájaként vagy komédiájaként, esetleg bohózatként. Papp Dániel dicséretes módon ez utóbbit választotta – írja kritikusunk az Aquincumi Múzeum előadásáról.

Nyáron, a kimondottan egynyári, olykor legföljebb három-négy előadásra tervezett produkciókban sokszor egyfajta igénytelenség a legjobb. Nincs az a nagy nekifeszülés, görcsös akarat, hogy na, most megmutatjuk, megváltjuk a világot, de a világ színjátszását mindenképpen. Ilyenkor szabadabban szárnyal a színházi ösztön, a színészi játékosság, szóval a tehetség, ha van. Nem korlátozza a nagyot mondani akarás feszültsége.

Szabó Zoltán és Molnár Áron - Amphitryon

Szabó Zoltán és Molnár Áron - Amphitryon (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Papp János sok-sok éve igényes-igénytelen nyári játékokat szervez-rendez az aquincumi múzeumkertben. Igényes a darabválasztásban, igénytelen a kivitelben. Igényes a színészek kiválasztásában – leszámítva önmaga felléptetését –, igénytelen a rendezői elgondolásban, eredetiségben. Magyarul: jó színészek adtak elő klasszikusokat tisztességesen, ám minden eredeti, tartalmi gondolat, ambíció nélkül. A rendezői gondolat kimerült az eleve adott ókori helyszín lehetőségeinek kihasználásában.

Bata Éva, Mészáros András - Amphitryon

Bata Éva, Mészáros András - Amphitryon (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

De persze nemcsak antik szerzőket lehet az ókori romok között játszani. A célnak az is megfelel, ha egy darab antik tárgyú, ha görög-római környezetben játszódik. Tavaly meg is találták a leginkább ideillő darabot: Jékely Zoltán Oroszlánok Aquincumban című verses alkotását, amelyet korábban talán csak Gyulán adtak elő, 1982 nyarán, részben a várban, részben a tavon, Őze Lajos főszereplésével. Idén ugyancsak tárgyában antik, ezúttal görög témájú darabot választottak, bár régebbit: Heinrich von Kleist Amphitryonját.

Kleist persze, bár Goethe kortársa volt, az utóbbi néhány évtizedben az egyik legmodernebb szerzőnek számít. Nem csoda. Az Amphitryon értelmezhető a tudathasadás drámájaként. Vagy komédiájaként. Esetleg bohózatként.

Molnár Áron, Rainer-Micsinyei Nóra, Bata Éva, Mészáros András - Amphitryon

Molnár Áron, Rainer-Micsinyei Nóra, Bata Éva, Mészáros András - Amphitryon (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Papp Dániel dicséretes módon ez utóbbit választotta. Nem tévedt bele az értelmezések dzsungelébe. Játéktérül meg egy homokozót alkalmazott különféle mászókákkal. Alattuk búvik meg a görög vezér, Amphitryon palotája, valamint a dobját poénra ütő Szegő Dániel, zeneszerszámival. Ide érkezik a háborúból ura érkezését jelenteni a szolga, Sosias, hogy szembe találkozzon önmagával, aki nem engedi be, és ide érkezik később a győztes hadvezér, Amphitryon is, hogy rájöjjön, valaki az ő képében megelőzte asszonyánál, az asztalnál és az ágyban is. Igazi tragikomikus szituáció. Tragikus a megcsalt férj meg a magát vétlennek tudó asszony számára, de mindenki más szemében komikus. Aztán az isten mélyen filozofikusnak hangzó, de inkább galád szofisztikával üti el dolgot, mondván, hogy ő mindenben jelen van, fűben, fában, égben, következésképpen magában a valódi, a földi Amphitryonban is. Tehát a férj úgy veheti, előző éjszaka ő maga volt az asszonynál. Ki merné észrevenni, hogy az isten kifordította a logikát.

Molnár Áron - Amphitryon

Molnár Áron - Amphitryon (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Ám az előadás főszereplője nem Jupiter, nem is szenvedő-vívódó, megcsalt hadvezér, hanem Molnár Áron, az igazi Sosias.

Fel- és elszabadultan komédiázik, bohóckodik, improvizál, fraternizál a közönséggel, az igazival is, nem csak az erre beépített bekiabálókkal. Hatalmasakat esik, vetődik, szaltózik, bizonyára a mozgásokért felelős Mezey Gábor útmutatása szerint. Közben jellemet is formál. Gyáva, bamba, kisemmizett kisembert, aki nemcsak anyagi, de szellemi és erkölcsi javakban is hiányt szenved. Testi mohósággal kárpótolja magát: horizontjának csúcsa sült kolbász párolt káposztával. Isteni megfelelőjét és ellenlábasát Szabó Zoltán alakítja: kis cinikus, orcátlan pimasz. Gorombáskodásban, kötekedésben éli ki magát, visszaél isteni erejével. Az isteni másik oldalát mutatja Kovács Ádám. Fölényes eleganciában hordozza nem evilági voltát. Hozzá nem ér föl kritika vagy lelkifurdalás. Ha kárpótol, az leereszkedő kegy, nem kötelességteljesítés. Az előadás legszerencsétlenebb figurája a címszereplő, Mészáros András elővezetésében. Szenved és dühöng, kínjában nem bír magával, feje szinte szétrobban a megkettőződés felfoghatatlanságától. Bata Éva Alkménéje mindenekelőtt az isteni figyelemre is méltó nő. Homokban henteregve különösen vonzó, egyébként meg rendíthetetlenül hisz a maga ártatlanságában. Mint aki előre tudja az isteni magyarázatot. Rainer-Micsinyei Nóra komikai alkatát megfogyva is megőrizte, mértéktartó ízléssel közönséges, jól illik Molnár Áron Sosiasához.

Rainer-Micsinyei Nóra - Amphitryon

Rainer-Micsinyei Nóra - Amphitryon (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Az előadás nem próbálja megfejteni az isteni önkény mibenlétét, nem is akar belepillantani kegytelen következményeibe. Csak a viccet láttatja benne. Jól teszi. Így nyáron legalábbis mindenképpen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Ők a Kaszás Attila-díj idei jelöltjei

Már lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire: Harsányi Attilára, Orosz Ákosra és Király Attilára. A díjat augusztus 30-án adják majd át a Magyar Színházban.
Színház interjú

Mácsai Pál: Fontos inspirációk jönnek a független szférából

A fővárosi fenntartású Örkény Színház igazgatóját, Mácsai Pált a STAFÉTA pályázat egyik szakmai kurátorát kérdeztük arról, miért gondolja fontosnak a már negyedik éve működő pályázati lehetőséget.
Színház ajánló

FRISS – Fiatal tehetségek a Szentendrei Teátrum színpadán

A Szentendrei Teátrum 1969-ben fiatal színihallgatók ötlete nyomán jött létre és azóta is épít a fiatal, feltörekvő tehetségekre.
Színház interjú

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Színház ajánló

Eszenyi Enikő a Vígszínház zenés szuperprodukcióiról a Fidelio Klasszikban

A nagy Gatsbyről és a Mágnás Miskáról Eszenyi Enikő mesél a Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorában június 22-én a 92.1-en. Fesztiválkörképünkben a Balatonfüredi Gitárfesztiválról és az Ördögkatlanról beszélgetünk Eötvös Józseffel és Bérczes Lászlóval.