Színház

Kis román valóság

2012.06.22. 10:41
Ajánlom
Titkosszolgálati akták tartalma, bizarr kisvárosi történetek, túlsúly, prostitúció otthon és Olaszországban, a fogyatékosok mindennapi problémái – ilyen témák érdeklik a kortárs román színházcsinálókat.

Eklektikus fesztivál a temesvári FEST-FDR, ahogyan a neve is mutatja: Európai Előadó-művészeti Fesztivál - Román Dráma Fesztiválja. Ennek megfelelően idén kilenc nap alatt 34 produkció itt színre különböző szekciókban, igaz, némelyikben csak 1 előadás szerepelt, míg a bukaresti Bulandra Andrei Serban rendezte Ivanovját az Európa a színpadon szekcióba tették, az eklektikus temtizálásra nem lehet tehát panaszunk. Voltak külföldi meghívottak, köztük a tavaly Európai Színházi Díjjal kitüntetett Viliam Docolomansky vagy Frenák Pál Társulata és több utcaszínház, például a Szigetről sokak számára ismerős lengyel Ósmego Dnia. Nem volt hiány kortárs drámákból és az olyan klasszikusok, mint az Üvöltő szelek vagy a Robinson Crusoe új, utóbbi esetében zenés adaptációi is szerepeltek a programban. Tartottak workshopokat is, és ebbe a sokféleségbe belefértek a színművészeti egyetemisták vizsgaelőadásai is.

Ami a Temesváron felvonultatott kortárs darabok esetében (is) tendenciózus, az a szerzői színház, tehát a rendező és a szerző azonossága, illetve a maximum jelzésszerűnek tekinthető, de inkább az igénytelen, ötlettelen jelzőkkel leírható díszletek elképesztően nagy aránya, ezért még az oly izgalmas témájú darabok is, mint a Zéró decibel, a hallássérültek, siketek és siketnémák helyzetét feldolgozó Mona Bozdog-Ioana Paun-mű, vagy az elhízást, a még a harmincas éveikben is szüleikkel - jelen esetben nagynénikkel - élő fiatal férfiak, illetve az Olaszországot jobb híján prostituáltként választó nők helyzetét egyetlen darabba sűrítő Csendélet kövér unokaöccsel hatástalanok maradnak. Izgalmas a helyi városi történeteket feldolgozó Targoviste játszik, a Peca Stefan és a szerzőként, illetve rendezőként is közreműködő Ana Margineanu kitalálta forma azonban túlbonyolított, szétfolyatja a körülbelül kétórás kaméleon előadást - jelentsen bármit is a jelző -, ritmustalanná, lötyögőssé teszi, és túl nagy esélyt ad arra, hogy a nézőt eleressze. Az ötlet egyébként remek, hogy mint a vidámparkban, mi választhassunk, a párhuzamosan folyó produkciók közül melyikre megyünk. A kiindulási pont egy központi tér, ahova minden etap után visszatérünk, ráadásul a személyesség élményét kapjuk, ha nevünket egy cédulán bedobjuk a kalapba, és épp minket húznak ki, így lehetőségünk nyílhat egy-egy igazi csoda látására. A történetek érdekességi foka azonban ebben az esetben sem áll megfelelő arányban a vizuális kivitelezéssel.

Egyetlen olyan előadás szerepelt az általam látott programban, amelynél a szegény színházi kivitelezés nem a gondolattalanságra, hanem a defektből effektté váló koncepcióra utal. A Gianina Carbunariu - Stop the tempo, 20/20, Verespatak fizikai és politikai vonalon - jegyezte X milliméter Y kilométerből verbatim színház, egy 1985-ös pártbizottsági jegyzőkönyvet mond fel négy színész. A szereplők: egy író, aki útlevelet akar, az írószövetség elnöke, a párttitkár és a technikus. A színészek szerepei nem állandóak, az "innen már nem tudom/bírom tovább" közbevetéseknél cserélnek, ilyenkor a karaktert jelző ruhadarab - zakó az írónak, kucsma a párttitkárnak, sztereotipikus művész módra átvetett sál és egy jegyzetfüzet az írószövetség elnökének - új tulajdonoshoz kerül, a technikust játszó pedig a videokamera mögé áll.

Mivel az alkotók a jegyzőkönyv leiratából, tehát nem hang- vagy filmfelvételről dolgoztak, a szövegben pedig a hangsúlyokat nem jelölték, csak a tapasztalatukra, a valós személyeket illető ismeretükre, a kollektív emlékezetre, illetve fantáziájukra hagyatkozhattak. A teatralitást fokozza és az elmondottakat új szemszögben láttatja az, hogy időnként megállnak, és a "megismétlem" szó elhangzása után ismét, egyszer vagy többször eljátsszák a jelenetet. Így válik egyre nyilvánvalóbbá az, hogy a szinte nem reagáló írószövetségi elnök csupán báb, így kap fokozatokat a párttitkári fenyegetőzés a negédes figyelmeztetéstől a zsaroláson át az agresszív verbális terrorig, és így lesz a magát szabad embernek gondoló költő tiltakozása hol beletörődő, hol cinikus, hol meg fenyegetőző. (Akit nevezzünk nevén a költőt: az 1945-ös születésű Dorin Tudoran, aki tagja volt a Román Írószövetség vezetőségének, majd 1982-ben kilépett a Román Kommunista Pártból, 1984-ben útlevélért folyamodott, kérelmét azonban elutasították, majd 1985-ben éhségsztrájkba kezdett, emberjogi csoportok emelték fel szavukat érte, ennek hatására engedték el a román hatóságok az Egyesült Államokba.)

A díszletet két fa bak és egy fal asztallap jelenti, ezt viszik ide-oda a térben. A néző és a színészek azonos szinten vannak, a közönség szétszórtan ül, a tér két oldala vetítési felületként szolgál. A közelik funkciója praktikus, hogy mindenki jól lássa, mi történik épp, ugyanakkor a kihallgatás, az intim szférába való behatolás helyzetét is fel-/előidézik. A díszlet fontos eleme a padló, amelyre krétával besúgói jelentéseket írtak. Ahogyan belépünk a térbe, helyet választunk, mozgunk a székkel, a színészek járkálnak, a szöveg olvashatósága egyre csökken. Tökéletes színpadi metaforája ez a szándéktalanul fakuló emlékezetnek és/vagy direkt felejtésnek. A szándékos hallgatást és a minden pártoldalon érintettek kötötte véd- és dacszövetséget azonban ilyen színpadi jelekkel nehéz, talán nem is lehet megmutatni. Azt "csak" tudjuk, hogy létezik, hogy velünk él. Ott is, itt is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Színház ajánló

OFF-programok az OSZT-on: Gálffi László, Oláh Ibolya és Vecsei H. Miklós is fellép

Az Országos Színházi Találkozó (OSZT) kulturális kavalkáddal várja a közönséget Szolnokon. OFF-programok is szerepelnek a műsorban, ennek keretében látható lesz Göttinger Pál, Márfi Márk, Gálffi László, Oláh Ibolya és Vecsei H. Miklós előadása is.
Színház hír

Bodor Johanna: „Egyre többen csatlakoznak a Magyar Színházi Társasághoz”

Számos új tag belépésével, valamint két korábbi tag visszalépésével immáron a Magyar Színházi Társaság (MSzT) a legszélesebb körű szakmai szerveződésként működik tovább. Bodor Johanna bejelentette: megalapították a független Művészeti Díj Bizottságot.
Színház interjú

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.
Színház hír

Őze Áron kapta idén a szabadtéri színházak Amfiteátrum-díját

Egyhangú döntéssel Őze Áron színművésznek, rendezőnek ítélték oda idén a Szabadtéri Színházak Szövetségének tagjai a Gedeon József Amfiteátrum-díjat. Az elismerést május 14-én, a Kőszegi Várszínház A bosszú fogadója című ősbemutatója után nyújtotta át Pócza Zoltán, a Szövetség elnöke.