Színház

Kis román valóság

2012.06.22. 10:41
Ajánlom
Titkosszolgálati akták tartalma, bizarr kisvárosi történetek, túlsúly, prostitúció otthon és Olaszországban, a fogyatékosok mindennapi problémái – ilyen témák érdeklik a kortárs román színházcsinálókat.

Eklektikus fesztivál a temesvári FEST-FDR, ahogyan a neve is mutatja: Európai Előadó-művészeti Fesztivál - Román Dráma Fesztiválja. Ennek megfelelően idén kilenc nap alatt 34 produkció itt színre különböző szekciókban, igaz, némelyikben csak 1 előadás szerepelt, míg a bukaresti Bulandra Andrei Serban rendezte Ivanovját az Európa a színpadon szekcióba tették, az eklektikus temtizálásra nem lehet tehát panaszunk. Voltak külföldi meghívottak, köztük a tavaly Európai Színházi Díjjal kitüntetett Viliam Docolomansky vagy Frenák Pál Társulata és több utcaszínház, például a Szigetről sokak számára ismerős lengyel Ósmego Dnia. Nem volt hiány kortárs drámákból és az olyan klasszikusok, mint az Üvöltő szelek vagy a Robinson Crusoe új, utóbbi esetében zenés adaptációi is szerepeltek a programban. Tartottak workshopokat is, és ebbe a sokféleségbe belefértek a színművészeti egyetemisták vizsgaelőadásai is.

Ami a Temesváron felvonultatott kortárs darabok esetében (is) tendenciózus, az a szerzői színház, tehát a rendező és a szerző azonossága, illetve a maximum jelzésszerűnek tekinthető, de inkább az igénytelen, ötlettelen jelzőkkel leírható díszletek elképesztően nagy aránya, ezért még az oly izgalmas témájú darabok is, mint a Zéró decibel, a hallássérültek, siketek és siketnémák helyzetét feldolgozó Mona Bozdog-Ioana Paun-mű, vagy az elhízást, a még a harmincas éveikben is szüleikkel - jelen esetben nagynénikkel - élő fiatal férfiak, illetve az Olaszországot jobb híján prostituáltként választó nők helyzetét egyetlen darabba sűrítő Csendélet kövér unokaöccsel hatástalanok maradnak. Izgalmas a helyi városi történeteket feldolgozó Targoviste játszik, a Peca Stefan és a szerzőként, illetve rendezőként is közreműködő Ana Margineanu kitalálta forma azonban túlbonyolított, szétfolyatja a körülbelül kétórás kaméleon előadást - jelentsen bármit is a jelző -, ritmustalanná, lötyögőssé teszi, és túl nagy esélyt ad arra, hogy a nézőt eleressze. Az ötlet egyébként remek, hogy mint a vidámparkban, mi választhassunk, a párhuzamosan folyó produkciók közül melyikre megyünk. A kiindulási pont egy központi tér, ahova minden etap után visszatérünk, ráadásul a személyesség élményét kapjuk, ha nevünket egy cédulán bedobjuk a kalapba, és épp minket húznak ki, így lehetőségünk nyílhat egy-egy igazi csoda látására. A történetek érdekességi foka azonban ebben az esetben sem áll megfelelő arányban a vizuális kivitelezéssel.

Egyetlen olyan előadás szerepelt az általam látott programban, amelynél a szegény színházi kivitelezés nem a gondolattalanságra, hanem a defektből effektté váló koncepcióra utal. A Gianina Carbunariu - Stop the tempo, 20/20, Verespatak fizikai és politikai vonalon - jegyezte X milliméter Y kilométerből verbatim színház, egy 1985-ös pártbizottsági jegyzőkönyvet mond fel négy színész. A szereplők: egy író, aki útlevelet akar, az írószövetség elnöke, a párttitkár és a technikus. A színészek szerepei nem állandóak, az "innen már nem tudom/bírom tovább" közbevetéseknél cserélnek, ilyenkor a karaktert jelző ruhadarab - zakó az írónak, kucsma a párttitkárnak, sztereotipikus művész módra átvetett sál és egy jegyzetfüzet az írószövetség elnökének - új tulajdonoshoz kerül, a technikust játszó pedig a videokamera mögé áll.

Mivel az alkotók a jegyzőkönyv leiratából, tehát nem hang- vagy filmfelvételről dolgoztak, a szövegben pedig a hangsúlyokat nem jelölték, csak a tapasztalatukra, a valós személyeket illető ismeretükre, a kollektív emlékezetre, illetve fantáziájukra hagyatkozhattak. A teatralitást fokozza és az elmondottakat új szemszögben láttatja az, hogy időnként megállnak, és a "megismétlem" szó elhangzása után ismét, egyszer vagy többször eljátsszák a jelenetet. Így válik egyre nyilvánvalóbbá az, hogy a szinte nem reagáló írószövetségi elnök csupán báb, így kap fokozatokat a párttitkári fenyegetőzés a negédes figyelmeztetéstől a zsaroláson át az agresszív verbális terrorig, és így lesz a magát szabad embernek gondoló költő tiltakozása hol beletörődő, hol cinikus, hol meg fenyegetőző. (Akit nevezzünk nevén a költőt: az 1945-ös születésű Dorin Tudoran, aki tagja volt a Román Írószövetség vezetőségének, majd 1982-ben kilépett a Román Kommunista Pártból, 1984-ben útlevélért folyamodott, kérelmét azonban elutasították, majd 1985-ben éhségsztrájkba kezdett, emberjogi csoportok emelték fel szavukat érte, ennek hatására engedték el a román hatóságok az Egyesült Államokba.)

A díszletet két fa bak és egy fal asztallap jelenti, ezt viszik ide-oda a térben. A néző és a színészek azonos szinten vannak, a közönség szétszórtan ül, a tér két oldala vetítési felületként szolgál. A közelik funkciója praktikus, hogy mindenki jól lássa, mi történik épp, ugyanakkor a kihallgatás, az intim szférába való behatolás helyzetét is fel-/előidézik. A díszlet fontos eleme a padló, amelyre krétával besúgói jelentéseket írtak. Ahogyan belépünk a térbe, helyet választunk, mozgunk a székkel, a színészek járkálnak, a szöveg olvashatósága egyre csökken. Tökéletes színpadi metaforája ez a szándéktalanul fakuló emlékezetnek és/vagy direkt felejtésnek. A szándékos hallgatást és a minden pártoldalon érintettek kötötte véd- és dacszövetséget azonban ilyen színpadi jelekkel nehéz, talán nem is lehet megmutatni. Azt "csak" tudjuk, hogy létezik, hogy velünk él. Ott is, itt is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Klasszikus

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Színház

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház börtönszínház

Újra börtönszínházi társulatoké a József Attila Színház színpada

A produkciókat a színjátszó fogvatartottak hozzátartozói is megtekinthetik.
Színház vidék

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.
Színház ajánló

„A betyárromantika örök” – Bonnie&Clyde a Városmajorban

A nyáron bemutatott musical augusztus 28-án és 29-én ismét látható lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Színház nemzeti színház

Cserhalmi György marad a rendezésnél

A Nemzeti Színház új évadában Örkény István Macskajátékát állítja színpadra Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével jövő tavasszal. Színészként viszont továbbra sem találkozunk vele.
Színház thealter fesztivál

Szabadkai előadást is díjaztak az idei THEALTER-en

A közönség-, Kritikus- és Junior-díj mellett a fesztivál önkéntesei is díjazták kedvenc produkciójukat, valamint három Különdíjat is odaítélt a fesztivál.