Színház

Kiss Ágnes: „Nem igazgatóvá akar válni az ember, hanem egy ügyért akar küzdeni”

2025.04.11. 14:35
Ajánlom
A társulat, a szakmai és a kulturális bizottság, valamint a közgyűlés egyhangú támogatása mellett Kiss Ágnesnek újabb öt évre szavaztak bizalmat Szegeden a Kövér Béla Bábszínház vezetésére. A frissen kinevezett igazgatót kérdeztük. Villáminterjú.

A kultúra minden területén hajlamosak vagyunk csak a főváros viszonylatában gondolkodni. Milyen kihívásokkal néz szembe egy vidéki bábszínház?

Összehasonlítva a legnagyobb apparátussal rendelkező Budapest Bábszínházzal, fontos különbség, hogy a vidéki bábszínházak nem repertoárszínházak. Van rá példa, hogy egyes vidéki intézmények igyekeznek így működni, de hagyományosan nem ez a modellünk. Mi az önkormányzattal kötött megállapodás alapján működünk. A Kövér Béla Bábszínháznak például négy új bemutatót kell produkálnia egy évadban, nincs meghatározva, hogy milyen korosztálynak, annyi a kitétel például, hogy egy kortárs magyar produkció is legyen benne. Különböző indikátorok határozzák meg a közreműködői megállapodásban a nézőszámot és más elvárásokat. De 2020-ban, amikor Schneider Jankó művészeti vezetővel együtt átvettük a színházat, mi is elkezdtünk építeni egy erős repertoárt, amit tájoltatni lehet, amit hétvégeken elő tudunk venni. Elkezdtük színesíteni a műsorkínálatot, és ez bevált.

SzaboLuca-113736.jpg

Óriásbáb a Tisza-parton (Fotó/Forrás: Szabó Luca / Kövér Béla Bábszínház)

A másik fontos dolog az, hogy valahogy vidéken talán a büdzsé is szűkösebb, mindenesetre Szegeden az. Vegyes finanszírozású egyébként a színház. Támogatást a minisztériumtól és az önkormányzattól is kapunk, természetesen ezen felül jegy- és bérletbevétel, valamint a pályázatok képzik a bevételi oldalt, de azt kell mondjam, a város méreteihez képest kevés jut nekünk. Eddig a minisztériumtól 35 millió 400 ezer forintot kaptunk működési költségre, összehasonlításképp mondom: van, hogy egy nagyszínpados produkció kerül ennyibe. Remélem, hogy a következő ciklusom során emelkedik ez az összeg, mivel az indikátoraink alapján indokolt lenne. Nagyon jó számokat produkáltunk minden tekintetben. Korábban, 2020 előtt volt olyan, hogy mondjuk 60-70 százalékos volt csak a nézőtér kihasználtsága, ezen mi változtattunk, jelenleg 89-90 százalékos.

Csatary-NagyKrisztina-113818.jpg

Schneider Jankó és Kiss Ágnes (Fotó/Forrás: Csatáry-Nagy Krisztina / Kövér Béla Bábszínház)

A Kövér Béla Bábszínház Magyarország legrégebbi bábszínháza, ennek folyományaként nyilván erősebb volt a szokás hatalma...

Ez a színház egy amatőr mozgalomból nőtte ki magát, ahogy valójában minden bábszínház. Mindenhol volt egy katalizátor figura, aki elindította a folyamatot, Szegeden ez Kövér Béla volt. És Béla bácsiban minden lelkesedés, tűz és vidámság mellet volt egy naivitásból fakadó szakmaiatlanság is, ami ma már megengedhetetlen. Az előző igazgató is gyakorlatilag beleszületett ebbe a színházba, számára egy misszió volt ápolni az örökséget, ami becsülendő, de nem gondolkodott eléggé a színház szakmai jövőjében, és egy láthatatlan intézményt vezetett. Iszonyatosan fontos edukálni a nézőket, meg kell teremteni a bábszínházba járás kultúráját a gyerekeknél és a felnőtteknél egyaránt. Sokat fejlődtünk, de még mindig azt tapasztalom, hogy az alsó tagozatosokat a pedagógusok gyakran a nagyszínházba viszik előadást nézni. Ezzel az a gond szerintem, hogy a színházi rendezők nagyon kis hányada ért valóban a gyerekelőadásokhoz. Nem tudják például, hogy életkori sajátosságoknak megfelelően mit viszünk színpadra, hogyan jelenítünk meg bizonyos problémákat adott korosztályoknak. Így rengeteg gyerek elfordulhat a színháztól, pedig csak az kéne, hogy olyat lássanak, ami igazán nekik készült.

KuklisIstvan2-113800.jpg

Az Óriásbábok áramlása nevű projekt előadása a szegedi Móra Ferenc Múzeum előtt (Fotó/Forrás: Kuklis István / Kövér Béla Bábszínház)

Az előző pályázatból mindent sikerült megvalósítani?

Szinte mindent, igen, de nem úgy számoltam, hogy befejezem a munkát. Az első öt évet úgy építettem föl, hogy arra tud épülni a következő ciklus. Érzem magamban az erőt. Azt hiszem, hogy most még rajta vagyunk egy jó hullámon Jankóval, nagyon szeretjük és fontos ügyünk a színház. Aláhúznám, hogy az ügyön van a hangsúly. Nem igazgatóvá akar válni az ember, hanem egy ügyért akar küzdeni, másokért. Visszatérve a kérdésre, amikor elolvastam az előző pályázatomat, akkor szembesültem vele, mennyi minden történt, és nem értettem, hogyan fért bele mindez a napi 24 órába… Ha csak gyakorlati példákat hozok: felújítottuk a zsinórpadlást, a nézőteret és a fogadóteret, a nézőtéri mosdókat, az öltözőket, a műhelybe modern tárolókkal ellátott munkaasztalok, az irodákba új számítógépek kerültek. Kaptunk az önkormányzattól egy hatalmas raktárat, lett egy vendégművészek fogadására alkalmas lakásunk a belvárosban, ahova egy csodálatos közösségi bútorgyűjtés útján szereztünk berendezést. Kaptunk a helyiektől mosogatógépet, mosógépet, még hűtőt is. Szerintem ez iszonyú vagány dolog. Lett egy mikrobuszunk, mert nem volt az sem. Lett saját felnőtt előadásunk, a Patkányfogó-projekt. Ennek decemberben volt a munkabemutatója a szakma előtt, júniusban várható a premier. Ami pedig a legnagyobb büszkeségünk: lett egy háromnapos fesztiválunk, a SZINkópé.

KuklisIstvan-113800.jpg

A Patkányfogó-projekt című előadás egyik bábja (Fotó/Forrás: Kuklis István / Kövér Béla Bábszínház)

De az is komoly eredmény, hogy félévente a színház minden egyes dolgozójával – a takarítót is beleértve – leültünk beszélgetni egy félórára, ahol visszacsatolásokat kértünk a munkánkkal kapcsolatban. Meghonosodtak hagyományaink, például minden bemutatónál fát ültetünk, fecskefészkeket telepíttetünk a színházra. Biciklivel járunk mindannyian, nagyon környezettudatosak vagyunk. Az új pályázatomban azt fogalmaztam meg, hogy ezeket akarom stabilizálni és megerősíteni. Kiemelten fontos még, hogy láthatóbbá váljunk. Több előadást akarok elhívni, több fesztiválra eljutni, aktívan jelen lenni a hazai és a nemzetközi színtéren. „Ha én főnök lennék, bizonyos szint fölött nem süllyednék bizonyos szint alá” – írta Esterházy Péter. Ez lett a sorvezetőnk. Tartjuk ezután is.

Kiss Ágnes igazgatói pályázata itt érhető el:

Fejléckép: Kiss Ágnes, a szegedi Kövér Béla Bábszínház igazgatója (fotó / forrás: Fábián Soma / Kövér Béla Bábszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is azt üzeni: Jobbulást!

Sztárok összefogásával született meg a PIROS ORR bohócdoktorok JOBBULÁST! című dala, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy nézzünk másképp a betegségre. Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is feltűnik a dal videoklipjében.
Vizuál

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Zenés színház

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Színház

9 kihagyhatatlan előadás az idei MITEM kínálatából

20 ország 27 társulatának 30 előadása látható a 12. Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozón, azaz a MITEM-en. A nemzetközi fesztivál, amelynek helyszíne a Nemzeti Színház, április 25-én kezdődik, és egy hónapon át tart.
Színház

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.
Színház interjú

L. Nagy Attila: „A kezdeti csikóságomból lekopott a felesleg”

L. Nagy Attila két alkalommal már koreográfusként is kipróbálhatta magát, jelenleg pedig egy olyan munkában vesz részt, amely talán anyaszínháza életében is mérföldkő. A fiatal bábszínészt többek között a Kár, hogy anyádat nem hoztuk el... című, 18+-os vásári bábrevü próbafolyamatáról kérdeztük.
Színház interjú

Szarvas Balázs: „Egy produkció csakis együtt, közös munkával jöhet létre”

Kevesen vannak olyanok, akik ismerik a színházat „hátulról”, miközben a reflektorfényben állnak. Az egyikük Szarvas Balázs, aki amellett, hogy az Újszínház színésze, rendezőasszisztensként is dolgozik a teátrumban. Hogyan vezetett útja a Paulay Ede utcába, miként tud a kettős feladatnak megfelelni – ezekről beszélgettünk vele.
Színház ajánló

9 kihagyhatatlan előadás az idei MITEM kínálatából

20 ország 27 társulatának 30 előadása látható a 12. Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozón, azaz a MITEM-en. A nemzetközi fesztivál, amelynek helyszíne a Nemzeti Színház, április 25-én kezdődik, és egy hónapon át tart.
Színház ajánló

Idén nyáron újra életre kel a színház a hegyek között – vár a Visegrádi Nyári Színház!

Július 27. és augusztus 1. között ismét megnyitja kapuit a Visegrádi Nyári Színház, amely idén is rengeteg izgalmas programmal, színházi előadásokkal, előadói estekkel és gyerekprogramokkal várja a közönséget.