Színház

Kisvárosi fesztiválnapló 1.

2009.06.20. 12:23
Ajánlom
Rengeteg változás történt idén Kisvárdán: új a név, a logó, a válogató, kibővült a helyszínlista, a műsorfüzet egységes betűtípussal készült, módosult a belépőjegyek és Kisvárdai Lapok dizájnja, sőt, a sörsátor mögé is került egy sor asztal padokkal.

Magyar Színházak 21. Kisvárdai Fesztiválja - ez az új név, ami a régi eszmét követi, azaz dr. Oláh Albert polgármester szavaival "édes anyanyelvünk szavára hűen felelünk azzal, hogy itt vagyunk". A szervezők indoklása szerint a magyar, szlovák és román EU-tagsággal a "határon túli" jelző okafogyottá vált. Az uniós csatlakozás tényébe belekötni nem lehet, hiszen tagok vagyunk, ám a "magyar színházak" kijelölés mégiscsak szélesebb, pláne, hogy a fesztiválon nem-határon túliként (használjuk ezt a csúnya jelzőt) mindössze a nyíregyháziak Kőműves Kelemen című előadása és az emlékeim szerint még az Arizona Színházban készült (aztán lehet, hogy az emlékek megcsalnak) Mindhalálig Beatles szerepel a(z off) programban. Minden bizonnyal idén is felmerül a kérdés, bár talán nem annyira erősen és szélsőséges álláspontokra csúszva, mint két éve, hogy pontosan mi is a célja ennek a hétnek, kinek szól a fesztivál, kultúrházban, sportcsarnokban, várszínházban és középiskolai aulában létrejöhet-e az az élmény, ami az eredeti, színházi körülmények között (azaz ahol készült a produkció) legalább a produkció fizikai fizikai megvalósulásában létrejött. És akkor arról, hogy a nem magyarországi magyar nyelvű színházak feladata kizárólag a nyelvápolás és az identitásképzés volna, a létrehozott művészi produktum esztétikai értékéről nem esik szó, 2009-ben igen elszomorító, már-már abszurd. De ne rontsunk ünnepet, ne károgjunk, mint Tamási Énekes madarában a varjak.

Urbán Balázs kritikus (aki a sok évig szelektorként regnáló Darvay Nagy Adrienne-t és az idén a zsűriben helyet foglaló Szűcs Katalin Ágnest váltotta) azzal indokolta a Komáromi Jókai Színház előadásának beválogatását a versenyprogramba, mert az "bátran tradicionálisnak mondható produkció. A rendező a tőle szokatlan hűséggel kezelte a szöveget, nemigen rövidítette a hagyományos szépségű dialógusokat - miközben a játék persze egyértelműen magán viseli a keze nyomát. Szerző és rendező öntörvényű, sajátos világa hol egymást erősítve, hol érdekes színi feszültséget létrehozva találkozik a nem egyenletes intenzitású, de mindvégig érdekes előadásban." Az, hogy Kisvárdán kevéssé működött a produkció, csak részben írható a nagy szélességű, kicsi mélységű színpad rovására, mivel így Ondraschek Péter díszletének dimenziói egyáltalán nem érvényesültek. Az előadás intenzitása, tempója igencsak hullámzott, a valami egészen fura, ráadásul inkonzekvensen használt tájszólásban mondott szöveg ellenében ment a zene, ami hangos is volt, sok is, zavaros is (nyilván Tamási folklorisztikusságát hangsúlyozandó), a komor hangvételt nem ellenpontozta a szövegben meglevő humor, a boszorkányosság a rossz vicc határát súrolta, úgyhogy a három felvonás három és negyed órája többnyire unalmasan telt. Kivételt képeztek azok a jelenetek (szerencsére a szerző sok ilyet írt), ahol Gondos Magdó és Kömény Móka, azaz Holocsy Katalin és Hajdú László voltak színen, mert finom játékukban megvalósult Tamási tündéri realizmusa. Színészileg Szoták Andrea és Szvrcsek Anita az idősebb Gondos lányokként, Fabó Tibor és Tóth Tibor Préda Máté és Bakk Lukács szerepében is teljesítik a rájuk kirótt feladatot, de népszínmből kölcsönzöttnek hallatszó beszédükek sok az alja. Ha Vidnyánszky bátrabban kezeli a szöveget - amit hiába próbált, nem tudott megtenni a műsorfüzet tanúsága szerint -, ha vizuálisan mergészebb, akkor nem egy mesejáték-Lorca lesz a Tamási-dráma végeredmény.

Este versenyen kívül egy tavaly nyári produkció, a Vajdasági Tanyaszínháztól a Hegedűs a háztetőn. Idén harmincegy éves ez a furcsa, aktívan csak nyaranta működő intézmény. De akkor annál intenzívebb a munka: egy hónap próba Kavillóban, aztán egy hónap alatt húszegynéhány előadás szerte a Vajdaságban. Többnyire kis falukban játszanak, belépődíj sehol nincs, kalapoznak az előadás végén. Idén Ferencz Judit darabján, a Különös ajándékon dolgoznak az újvidéki színiakadémisták - ez évtizedes hagyomány -, akik kolozsvári és marosvásárhelyi színész szakosokkal egészülnek ki, de Békéscsabáról is lesz vendég fellépő. A rendező Puskás Zoltán lesz, aki a Hegedűs...-t is színpadra állította. Puskás őrült fajta rendező, erős színekkel dolgozik, hajlamos a hangosságra, a harsányságra (aki egyszer hallotta már asztal mellett röhögni...) - na, ez a produkció nem olyan. És ritka szerencse ért: a tavalyi kellemes millenárisbeli élmények megismétlődtek az előadás kapcsán. Persze, rossz a zenei alap, ráadásul a kórusokban ötvenes férfiak hangjára alig huszonévesek tátognak, de az odakoncentrálás és a színészi alakítások kárpótolnak. Erőteljes, az ész kételyeivel harcoló, de mindig a szív döntését figyelembe véve vevő Tevje a felnőtt vendégként közreműködő Vukoszavljev Iván (már egy éve is ilyen volt, legfeljebb a haja nőtt). Komolyodtak a lányok (Földi Lilla, Crnkovity Gabriella, Kokrehel Júlia, Pámer Csilla, Lőrinc Tímea, Miskei Edina, Raffai Ágnes), határozottan férfiasodtak a fiúk (Mészáros Gábor, akin a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban szerzett tapasztalat jó nyomot hagyott, Gombos Dániel, Hajdu Tamás, Buza Ákos, Baráth Attila, Soltis Lehel, Virág György), egyre karakteresebbnek látni a négy éve végzett Huszta Dánielt (pocakban kitömve, Lázár Volf szerepében), a többi "öregek", Kőrösi Zoltán, Sirmer Zoltán, Elor Emina, Táborosi Margaréta meg alázattal statisztálnak. Stein, Bock és Harnick musicaljénél dramaturgiailag és zeneileg kevés tökéletesebb van - mondanivalóját tekintve pedig kevés aktuálisabb. Ha másért nem, hát ezért repertoáron kell tartani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?
Vizuál

Jeremy Ironsszal és politikai állásfoglalásokkal nyitott a Berlinale

A társadalmi, politikai kérdések iránt hagyományosan nyitott Berlini Nemzetközi Filmfesztivál csütörtök esti megnyitóján egyperces néma tiszteletadással emlékeztek meg a Hessen tartományi Hanauban előző nap történt lövöldözés áldozatairól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Lámpagyújtogató vagyok” – Interjú Spolarics Andreával

Decemberben elnyerte a legjobb epizodistáknak járó Aase-díjat, ő Kocsma Jenny a Koldusoperában, szívügye a tanítás, legközelebb az Aliz! c. ifjúsági előadásban láthatjuk Spolarics Andreát, a Budaörsi Latinovits Színház alapító tagját.
Színház magazin

Hogyan lett nagy író Bereményi Géza?

Mitől lesz valaki nagyformátumú író? Van rá recept? Vagy ez egy eleve elrendelés? Bereményi Géza esetében a legnagyobb játékos, maga az élet determinálta a sikert. Vagy a Teleki téri piac. Önmagáról, az Eldorádóról mesélt Huszárik Katának a JaSzalonban.
Színház interjú

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.
Színház hír

Házastársi pingpong a Belvárosi Színházban

Stefan Vögel fordulatokban gazdag párkapcsolati vígjátéka Rába Roland rendezésében, Debreczeny Csaba, Szávai Viktória, Mészáros Máté és Járó Zsuzsa előadásában látható február 19-től.
Színház interjú

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.