Színház

Kisvárosi fesztiválnapló – 3.

2008.06.25. 00:00
Ajánlom
Furcsa dolog a nézői emlékezet, mert képes utólag a penetránsan rosszat is megszépíteni. Miután túlélte az előadást vagy éppen elmenekült róla, elfogadóbbá, megértőbbé válik az ember; persze, azért annyira nem, hogy még egyszer beülne az előadásra. Márpedig az utóbbi napokban jócskán kaphatunk a gondatlanságból, de leginkább gondolattalanságból elkövetett rendezői önmegvalósításból.

Ha egy darab rendezője színész, akkor azt hihetnénk, az ilyen színházcsináló minden bizonnyal jobban ért a színészvezetéshez vagy például a tér kitalálásában figyelembe veszi a praktikum és a színész szempontjait is. Vannak előadások, amelyek ezt a vélekedést úgy cáfolják, hogy a produktumot egyáltalán nem öröm nézni.


Csak látszólag történik valami (fotó: Sárosi Valentina)

Például a frappírozásra alkalmat adó Kiss Csaba-opus, a Csehov-novellák alapján készült, Pesten sok éve futó De mi lett a nővel?, amelyet a nemrég rendező mesterré avatott Mátyás Imre Zsolt nem tudni, miért választott. Az előadás a Rákóczi-stúdióterem aulájában kezdődik, ahol a járólapokat vastag piros műselyem borítja. (A cinikusok - mind színész vagy rendező! - a nő menstruációjára asszociáltak.) Csak egyszer csússzon meg rajta a színész… (Otthon Temesváron még rosszabb a helyzet, ott ugyanis az aulát márvány borítja.) Egy fekete láda, egy bőgőtok és egy kottaállvány a kellék, oldalt teljesen feleslegesen tükörszerű paravánok állnak, hogy aztán egy adott, ám a történet szempontjából esetleges pillanatban hirtelen a színészek beinvitáljanak a terembe. A betóduló tömeg akadályozza a három kellékvivő díszítőt és vice versa. A teremben ugyanez a vörös köszön vissza a színpad deszkáin. Ezen az anyag kevéssé csúszik, de orra esni benne igen egyszerű lenne. Nincs az előadásnak ritmusa, a zenei aláfestés, a Kék asszony gejlre lassított szaxofonra átírt változata mindent belassít és beédesít. A színészek a ládát rakosgatják, tologatják ide-oda, túlzajolják, túlmozogják vele a másfél óránál valamivel hosszabb, titoktalan produkciót. Titoktalan, mivel Mátyás színpadra hozza magát a nőt, Irina Bikulinát, akiről a három férfi mesél. Nincs benne semmi színház, pedig a darabban szereplők vándorszínészek.


Egy ízléstelen pillanat (forrás: thaliaszinhaz.sk)

A Kassai Thália Színházat a teátrum művészeti vezetőjének, Korognai Károlynak két rendezése képviselte. A Janikával nem először találkozott: Szegeden Pertics Jenőt játszotta, Pécsett pedig megrendezte. A színészi-rendezői oeuvre avatott szakértői azokhoz képest semmiféle újdonságot nem fedeztek fel a kassai produkcióban. Ha nem munkál benne az anyag, ha nem támadnak új gondolatai, akkor miért kell kísérletezni vele? A bennünk élő Hyppolit, a lakáj kicentizett poénjai helyett pedig kapunk valami rémisztően közönségeset. A ripacséria és az ízléstelenség diadala az előadás, rosszabb, mint a film remake-je. A Schneider Mátyást játszó Dudás Pétert viszont meg fogom őrizni jó emlékezetemben. Csak a ráfestett borvirágot tudnám feledni.

A zsűri a fenti háromból kettőt egy napon látott. Nem csoda, hogy elkeseredtek és felháborodtak.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Színház ajánló

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház hír

Színház háború idején – ukrán drámaírók művei az Átrium színpadán

A háború alatt született ukrán színdarabokból rendeznek felolvasószínházi eseményt december 15-én az Átriumban. A projekttel a szervezők szeretnék kifejezni szolidaritásunkat Ukrajnával, az ukrajnai emberekkel és az ukrán színházi alkotókkal.
Színház hír

Újraválasztották Tompa Gábort az Európai Színházi Unió elnöki tisztségében

Az újraválasztott vezető folytatni kívánja a korábban elkezdett munkát: nemzetközi koprodukciók létrehozását, művészeti csereprogramok és workshopok szervezését, az Unió fesztiváljának rendszeressé tételét, valamint az Európai Színházi Unió bővítését.
Színház ajánló

Jótékonysági előadáson látta vendégül a Vörösmarty Színház a beregszászi társulatot

A kárpátaljai művészek a Tóték után ezúttal A helység kalapácsát hozták el Székesfehérvárra december 2-án. Az előadás az Alba Regia Teátrum Alapítvány a Vörösmarty Színházért szervezésében érkezett a Kozák András Stúdióba, az est bevételét a Beregszászi Illyés Gyula Nemzeti Színház művészei számára ajánlották fel.