Színház

Klasszikus, de kortárs

2016.05.21. 12:17
Ajánlom
Az Egy fenékkel két lovat Carlo Goldoni A két úr szolgája című színműve alapján született, és óriási sikert aratott Londonban és a Broadwayn egyaránt. Az angol komédiát június 23-án mutatja be az Orlai Produkciós Iroda a Belvárosi Színházban. A premier kapcsán Zöldi Gergelyt, a darab fordítóját kérdeztük.

- Miért ezt a darabot választottátok Pelsőczy Rékával, az előadás rendezőjével?

- Rékának ajánlották a darabot egy-két évvel ezelőtt, és mostanáig tartott a jogok megszerzése és a bemutató előkészítése. Mindig nagy öröm klasszikusokhoz nyúlni, ráadásul ez esetben nagyon "megbolondított" klasszikus műről van szó. Nyári bemutatóról lévén szó, komédiát kerestünk, és ebben nagyon jó szerepek kínálkoztak több olyan színésznek is, akivel öröm együtt dolgozni. Tehát vígjáték is, de veleje is van, klasszikus is és kortárs is, rengeteget lehet nevetni rajta, és közben nagy tisztelgés Carlo Goldoni és konkrétan A két úr szolgája előtt.

Zöldi Gergely

Zöldi Gergely (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

- Miben különbözik ez a darab az eredeti Goldoni műtől?

Szövevényes a történet, ezért nehéz lenne annak pontos ismertetése nélkül válaszolni, mindenesetre a modern kor (illetve jelen esetben a hatvanas évek Angliájának) társadalmi környezetéhez kellett igazítani a cselekményt, a figurákat, az utalásokat. Ami a mai néző számára furcsa vagy érthetetlen, annak a szerző, Richard Bean keresett valami értelmezést. Ilyen például a kényszerházasság, vagy a vívó jelenetek. Mindennek lett egy új, mai magyarázata, amely általában iszonyúan mulatságos, és magában hordozza az angol komédiák, a Folytassa... sorozat vagy a Monty Python humorának elemeit is.

A színlapon ez áll: angol fordításnak indult, új darab lett belőle – ez pontosan mit jelent?

A londoni National Theatre művészeti vezetője, Nicholas Hytner diákkorában játszotta Truffaldinót A két úr szolgájában. Bár nincsenek jó emlékei az alakításáról, annál szebbek magáról a darabról, így 2011-ben úgy döntött, bemutatja. Elolvasta az összes létező fordítást, és egyiket sem találta elég korszerűnek, a ma emberéhez szólónak. Ezért végül, ahelyett, hogy egy létező angol változatot írtak volna át, felkérte Richard Beant, hogy készítsen egy modern átiratot, és egyben helyezze át a cselekményt, korban és földrajzilag egyaránt. Így lett a XVIII. századi Velencéből a háború utáni időszak Brightonja. Egy nyüzsgő tengerparti város, ahol könnyen el tud tűnni valaki, akinek vaj van a fején. Csakúgy, mint Goldoni idejében Velencében.

A történet

Brighton a hatvanas évek elején – kezdődik a Beatle-mánia. Francis Henshallt kirúgták egy zenekarból, éhen is halna, ha ennyiben hagyná a dolgot. De nem hagyja. Mit neki két állás két főnöknél? Ráadásul felbukkan egy cicaszemű dög, őt is meg kéne ismerni kicsit. Álruha és rock and roll, gombafejek és egy feléledt hulla, gengszterek, báránykorona és szerelem.

Hogyan alakult ki a végleges szereposztás?

- A szereposztás mindig sok szempont szerint alakul, és itt is felmerült több verzió. Végül nagyon szerencsésen állt össze az alkotógárda, és a próbák jelenlegi tapasztalatai alapján remek humorú, izgalmas és egy nyelven beszélő csapat állt össze.

- Mennyire őrzi meg ez a mű Goldoni eredeti komédiáját? Hogyan változtak meg a hangsúlyok?

- Goldoni eredeti szándékai és cselekményének vonulata érintetlen maradt, a hangsúlyok csak a cselekedetek magyarázatában, a szereplők indíttatásaiban és a humor jellegében tolódtak el kicsit. És ami egészen új elem, hogy folyamatosan "meglepetés-szereplők" bukkannak fel az előadásban. De erről a titokról nem árulhatok el többet. Majd a bemutatón...

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.