Színház

Klasszikus, de kortárs

2016.05.21. 12:17
Ajánlom
Az Egy fenékkel két lovat Carlo Goldoni A két úr szolgája című színműve alapján született, és óriási sikert aratott Londonban és a Broadwayn egyaránt. Az angol komédiát június 23-án mutatja be az Orlai Produkciós Iroda a Belvárosi Színházban. A premier kapcsán Zöldi Gergelyt, a darab fordítóját kérdeztük.

- Miért ezt a darabot választottátok Pelsőczy Rékával, az előadás rendezőjével?

- Rékának ajánlották a darabot egy-két évvel ezelőtt, és mostanáig tartott a jogok megszerzése és a bemutató előkészítése. Mindig nagy öröm klasszikusokhoz nyúlni, ráadásul ez esetben nagyon "megbolondított" klasszikus műről van szó. Nyári bemutatóról lévén szó, komédiát kerestünk, és ebben nagyon jó szerepek kínálkoztak több olyan színésznek is, akivel öröm együtt dolgozni. Tehát vígjáték is, de veleje is van, klasszikus is és kortárs is, rengeteget lehet nevetni rajta, és közben nagy tisztelgés Carlo Goldoni és konkrétan A két úr szolgája előtt.

Zöldi Gergely

Zöldi Gergely (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

- Miben különbözik ez a darab az eredeti Goldoni műtől?

Szövevényes a történet, ezért nehéz lenne annak pontos ismertetése nélkül válaszolni, mindenesetre a modern kor (illetve jelen esetben a hatvanas évek Angliájának) társadalmi környezetéhez kellett igazítani a cselekményt, a figurákat, az utalásokat. Ami a mai néző számára furcsa vagy érthetetlen, annak a szerző, Richard Bean keresett valami értelmezést. Ilyen például a kényszerházasság, vagy a vívó jelenetek. Mindennek lett egy új, mai magyarázata, amely általában iszonyúan mulatságos, és magában hordozza az angol komédiák, a Folytassa... sorozat vagy a Monty Python humorának elemeit is.

A színlapon ez áll: angol fordításnak indult, új darab lett belőle – ez pontosan mit jelent?

A londoni National Theatre művészeti vezetője, Nicholas Hytner diákkorában játszotta Truffaldinót A két úr szolgájában. Bár nincsenek jó emlékei az alakításáról, annál szebbek magáról a darabról, így 2011-ben úgy döntött, bemutatja. Elolvasta az összes létező fordítást, és egyiket sem találta elég korszerűnek, a ma emberéhez szólónak. Ezért végül, ahelyett, hogy egy létező angol változatot írtak volna át, felkérte Richard Beant, hogy készítsen egy modern átiratot, és egyben helyezze át a cselekményt, korban és földrajzilag egyaránt. Így lett a XVIII. századi Velencéből a háború utáni időszak Brightonja. Egy nyüzsgő tengerparti város, ahol könnyen el tud tűnni valaki, akinek vaj van a fején. Csakúgy, mint Goldoni idejében Velencében.

A történet

Brighton a hatvanas évek elején – kezdődik a Beatle-mánia. Francis Henshallt kirúgták egy zenekarból, éhen is halna, ha ennyiben hagyná a dolgot. De nem hagyja. Mit neki két állás két főnöknél? Ráadásul felbukkan egy cicaszemű dög, őt is meg kéne ismerni kicsit. Álruha és rock and roll, gombafejek és egy feléledt hulla, gengszterek, báránykorona és szerelem.

Hogyan alakult ki a végleges szereposztás?

- A szereposztás mindig sok szempont szerint alakul, és itt is felmerült több verzió. Végül nagyon szerencsésen állt össze az alkotógárda, és a próbák jelenlegi tapasztalatai alapján remek humorú, izgalmas és egy nyelven beszélő csapat állt össze.

- Mennyire őrzi meg ez a mű Goldoni eredeti komédiáját? Hogyan változtak meg a hangsúlyok?

- Goldoni eredeti szándékai és cselekményének vonulata érintetlen maradt, a hangsúlyok csak a cselekedetek magyarázatában, a szereplők indíttatásaiban és a humor jellegében tolódtak el kicsit. És ami egészen új elem, hogy folyamatosan "meglepetés-szereplők" bukkannak fel az előadásban. De erről a titokról nem árulhatok el többet. Majd a bemutatón...

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Jazz/World

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.
Színház ajánló

Margaret Atwood az asszonyi hűségről szóló mítoszadaptációját is bemutatja a Gyulai Várszínház

A Gyulai Várszínház fesztiválprogramjának fontos csomópontjai a saját bemutatók, idén például négy olyan előadás, amelyet a színház részben saját fejlesztésben, részben koprodukciós partnerrel hoz létre.
Színház interjú

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.
Színház interjú

Lábnyomok előttem és mögöttem – beszélgetés Bérczes Lászlóval

Tavaly jelent meg Kötőszavak címmel Bérczes László könyve, amiben a szerző ezúttal magáról ír. A kötet apropójából ültünk le beszélgetni a Jászai-díjas rendezővel.
Színház hír

Egyeztetést sürget a Színházi Dolgozók Szakszervezete a kiözelmúltbeli balesetek miatt

A szakszervezet közleményt bocsátott ki, amelyben leírták, csak azokban az esetekben tudnak aktívan fellépni, ha szakszervezeti tag az érintett, ugyanakkor kezdeményezik, hogy más színházi szervezetekkel közösen dolgozzanak ki protokollt a hasonló esetekre.