Színház

Kőhajításnyi élet

Kritika a Pesti Színház A kő című előadásáról
2020.12.10. 09:50
Ajánlom
Meghatározhatja-e egy kis kő három generáció életét, egy egész város történelmét? Belesűríthető-e egyetlen mozdulatba minden düh, elkeseredettség és félelem? Vagy a kő jelenléte csupán egy ürügy a régi sérelmek kimondására? Marius von Mayenburg darabja, melynek magyar ősbemutatóját online közvetítette a Pesti Színházból az e-Színház, megforgatja az idő kerekét, hogy a szereplőkkel együtt mi is szembenézzünk a múlttal.

1993 Németországában látszólag semmilyen jelentős esemény nem történt, pedig mintha még a föld is megremegett volna, amikor Witha (Nagy-Kálózy Eszter) belépett egykori házába, amelyet a férje (Telekes Péter) egy zsidó családtól vásárolt fel a II. világháború alatt. Beköltözésük hazugságok sorát indítja el, és

ahogyan szép lassan összemosódnak az addig egyértelműen behatárolt idősíkok, úgy csúszik egybe a nő fejében élő kép a kendőzetlen valósággal.

A lámpákon felvillanó – és a technika segítségével a képernyőn is feliratozott – évszámok lassan lényegtelenné válnak, a család menekülése súlytalanná lesz, hiszen saját maguk elől nem futhatnak. Túlélték a bombázásokat, a folyton váltakozó politikai rendszereket, egy „kötelességből” elkövetett (ön)gyilkosság pedig a családi anekdotákban mártírhalállá, valódi hőstetté szelídül. Mindez törvényszerűnek tűnik, ha elfogadjuk a történet politikával terhelt változatát. Wolfgang példaképpé válik, és „hőstettei” a következő generáció számára sem fakulhatnak, annak ellenére, hogy Hannah (Antóci Dorottya) ki is mondja, hogy nem tud felnézni a nagyapjára, egy olyan emberre, akit nem ismert.

a-ko_ea_domolky_daniel_WEB_060-153907.jpg

Jelenet a Vígszínház A kő című előadásából (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Hannah gyerekes dacból – és mert ő már kívülről képes szemlélni azt, amit anyja és nagyanyja személyes tapasztalatai nyomán nem – nem azonosul a felmenői által követett értékrenddel. Antóci Dorottya azonban nem képes kimozdítani a karakterét a kamaszos lázadás sztereotip gesztusrendszeréből, ezért igazsága is megkérdőjelezhető. Pedig rezonőrként kéne tükröt mutatnia a szereplőknek, rávilágítva azokra a hazugságokra és kimondatlan vagy félig kimondott konfliktusokra, amelyekben az emberek társadalmi szinten is élnek.

Így aztán akarva-akaratlanul Nagy-Kálózy Eszter generációkat összekötő Whitája válik érvényes figurává, aki a kő előkerülésével rákényszerül arra, hogy szembenézzen a múlt eseményeivel, saját élete jól és rosszul meghozott döntéseivel.

De hányféleképpen mesélhető el egy kő bedobásának és a család elmenekülésének története? A gesztus, az ok a fontos, vagy a kő fizikai volta, a betört üveg, az arc mellett elsuhanó tárgyak alig érezhető szele, az omló vakolat, netán a szétzúzott zongora épen maradt és összerakható billentyűi?

Michal Dočekal rendező csak kérdéseket fogalmaz meg, melyek kimondatlanul és megválaszolatlanul lebegnek a levegőben, a nézőre bízva azt, hogy melyik felvázolt élettörténetet fogadja el érvényesnek. Megelégszik a zsidókat mentő hős nagypapa tragikus halálának meséjével, vagy azt tartja észszerűbbnek, hogy a zsidók nem tudtak elmenekülni, Wolfgang pedig a politikai ideológiák mentén öngyilkos lett, hiszen a történelemórák alapján ennek kellett történnie?

a-ko_ea_domolky_daniel_WEB_106-102846.jpg

Jelenet a Vígszínház A kő című előadásából (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

A követ kiáshatjuk, lerakhatjuk a konyhaasztalra, mint egy letűnt kor mementóját, azonban a maga szürkeségében éppen úgy beleragadt a múltba, mint a megígért nyugati csokija után áhítozó, és a múlt árnyaként időről időre megjelenő Stefanie (Majsai-Nyilas Tünde).

Csendes és szenvedő szemlélőként a történelmi őrület másik központi alakjává Heidrun válik, aki két generáció közé szorulva keresi a helyét a történetben. Szilágyi Csenge hol naiv kislányként, hol az anyjára vigyázó és egy kamaszt nevelő édesanyaként próbál lelki békét és megnyugvást találni, felemás sikerrel. A kő eltemetésével és kiásásával önkéntelenül is az események mozgatórugója lesz, ám a menekülés előtt értetlenül álló gyerek inkább elnagyolt, karikaturikus figurának hat, aki édesanyaként már sokkal inkább önazonos, sőt uralja és irányítja a helyzeteket. Felnőtt mivoltában Szilágyi Csenge olyannyira a jelenetek központi figurájává válik, hogy pillanatokra ugyan, de főszereplőjévé lesz annak a családdrámának, amelynek árnya édesanyja vállát nyomja.

A követ bedobták a Pesti Színház színpadára, át a nézők képernyőjén, a végső kérdés pedig az, hogy felvesszük és eltemetjük, feltesszük a polcra egy jól látható helyre, vagy a zsebünkben magunkkal cipeljük, mint a múltunk egy súlyos terhét.

Fejléckép: jelenet az előadásból (fotó: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Klasszikus

A Concerto Budapest idén online rendezi meg nagyszabású Mozart-napját

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül, hiszen március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart-napot.
Vizuál

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Színház

Schiller klasszikusával érkezik a Radnóti Színház új stream-előadása

Új online bemutatóra készül a Radnóti Színház, Friedrich Schiller örök érvényű Don Carlosát Sándor Júlia és Nagy Péter István átiratában ismerheti meg a közönség.
Jazz/World

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt.
Színház interjú

Quintus Konrád: „A színház szakrális tér”

A Francia Box-iskola jeles képviselője, igazgatja a Császári Operát és egy luxusszállót Lagondában vesztegzár idején. Mindemellett van ideje rendőri feladatainak eleget tenni, és megszerettetni a színházat a tinédzserekkel. Quintus Konráddal, a József Attila Színház sokoldalú színművészével beszélgettünk. (X)
Színház hír

Premierrel ünnepli Romhányi József születésének 100. évfordulóját a Centrál Színház

Rendhagyó premierrel emlékezik Romhányi Józsefre a Centrál Színház. A Vérszipoly című zenés rímdráma egy ellenállhatatlan humorú komédia Seholsincs országból, amelynek zenéjére az író tanítványa, Philiph István írt szöveget.
Színház ajánló

Schiller klasszikusával érkezik a Radnóti Színház új stream-előadása

Új online bemutatóra készül a Radnóti Színház, Friedrich Schiller örök érvényű Don Carlosát Sándor Júlia és Nagy Péter István átiratában ismerheti meg a közönség.
Színház gyász

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva színésznő, a Katona József Színház alapító tagja

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva, a Katona József Színház alapító tagja.