Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
Bő tizenöt éve már egyszer megrendezte a zenés színház műfajának legmeghatározóbb darabját Bagó Bertalan, de a darab most teljesen más perspektívával kerül színpadra, melyben a rendező színházról való gondolkodása is tükröződik. A Koldusoperában
a groteszk elemek felnagyítják a darabban egyébként is meglévő humort.
A történetben a londoni Soho legmélyén Bicska Maxi (Zöld Csaba), a sármos rablógyilkos titokban feleségül veszi Peachum (Fila Balázs), a koldushálózatot működtető üzletember egyetlen leányát, Pollyt (Horváth Csenge). A koldusok királya azonban elégtételt vesz a bandavezéren lánya elcsábításáért… A három főszereplő, Bicska Maxi, Tigris Brown, London rendőrfőkapitánya (Chajnóczki Balázs) és Peachum egész életükben kéz kezet most alapon kihúzzák egymást a bajból.
Mind a hárman beágyazódtak a bűnözői létbe, ezért azt gondolják, megingathatatlan a hármasuk és a pozíciójuk.
A történetben Bicska Maxi veszte az lesz, hogy egy szemérmetlenül fiatal lánnyal, Pollyval kezd. Nem veszi észre, hogy Polly hogyan játssza ki őt, amikor rájön, hogy nem ő az egyetlen szerelme Maxinak – aki ezt kegyetlenül megtorolja. A mindenkori szereposztást megnehezíti Polly dala, mert a szerző azt egy különleges hangterjedelmű kortárs színésznőnek komponálta, ezért ma kevesen tudják az eredeti szólamban elénekelni. Ezért általában a jogtulajdonosok engedélyt adnak, hogy transzponálni lehessen Polly dalát, de a József Attila Színházban erre nem volt szükség, mert Horváth Csenge eredeti hangfekvésen énekli el a dalt.
Az eddigi rendezésekben megszokott, hogy húsz év körüli művész játssza Bicska Maxi szerepét, de Bagó Bertalan rendező ez alkalommal egy érettebb szereplőgárdával állítja színpadra a Koldusoperát. A darabban szerepet kapott Szulák Andrea, Kocsma Jenny megformálójaként. A rendező elképzelése erről a karakterről, hogy egy nagy formátumú nő, akinek a Bicska Maxival töltött idő életének legboldogabb időszakát jelenti. A szerelem utáni szakítás indítotja el Jenny-t a zuhanás lejtőjén. Híres duettjükben felhangzik az a versszak, amit ritkán szoktak magyar színpadon elénekelni. Ez igazolja a szerelmet és a meg nem született gyerekükről szóló fájdalmat.
A humor groteszk megnyilvánulása különösen a mozdulatokban mérhető tetten (a koreográfus Horváth Ádám, akinek a Koldusopera az első önálló, nagyszínpadi munkája). A díszlet (tervező: Vereckei Rita) London csatornarendszerét ábrázolja, amiben vertikálisan megjelenik a társadalmi státuszok fent és lentje. A darabban élő zenekar játszik (zenei vezető: Kéménczy Antal), amely fent a kapott helyet, így képviselve a csatornán kívüliséget.
A színház drámapedagógia projektjének következő állomása a február 7-i nyílt próba, amelyre gimnazista fiatalokat várnak.
A Koldusopera a zenés színház műfajának egyik legmeghatározóbb darabja, tele jobbnál jobb dalokkal, merész koreográfiával. A hírnevének megfelelően humoros és egyben elgondolkodtató darab. Könnyed hangvételű, szórakoztató produkció helyett fajsúlyosabb, hatásosabb előadást láthat a közönség. Következzék hát „A kacagás előtt és után sóhajtásnyi csönd”.
További részletek az előadásról és jegyvásárlás ide kattintva.
Szerző: Boros Norina
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Koldusopera (Fotó/Forrás: József Attila Színház)