Színház

Koltai M. Gábor: "A világ nem lett élhetőbb"

2012.01.25. 11:13
Ajánlom
November közepén mutatta be a Trafó Shakespeare Ahogy tetszik című vígjátékát, a HOPPart Társulat és a Nézőművészeti Kft. koprodukciójában. Az előadás januártól ismét műsoron van. A rendezőt, Koltai M. Gábort faggattuk.

- Pont egy évvel ezelőtt rendezted Temesváron is az előadást. Nem az történt, ami ilyenkor szokott, hogy szinte egy az egyben áthoztad, hanem egy egészen másik előadás született. Miért nyúltál egy éven belül kétszer ugyanahhoz a darabhoz?

- A felkérés egy másik Shakespeare-műre szólt, de úgy éreztem, az nem eléggé csapatdarab ahhoz, hogy indokolja HOPPart és a Nézőművészeti Kft. alkalmi társulását. Másfelől az Ahogy tetszik kérdésfelvetése és sajátos, mozaikos dramaturgiája kimeríthetetlen. Másféle irányból akartam hozzányúlni, mint korábban - szerettem volna fölerősíteni a darab "patchwork"-jellegét, azt, hogy bizonyos értelemben inkább közérzet-darabról van szó, mintsem szabályos történetről. Ez indokolta Kárpáti Péter írói közreműködését is. Olyan emberekről van szó, akik elvonulnak egy maguknak kreált, zárt világba, bizonyos szempontból kivonulnak a saját életükből, aztán ebben az Eldorádóban ugyanolyan okosan és szofisztikáltan sajnálják magukat, mint otthon. Szerelmesek lesznek és kételkednek benne, kommentálják és minősítik a saját szerelmüket meg a többiekét. Nihilisták akarnak lenni, mert nem hisznek eléggé saját magukban, és közben a nihilizmusukon átüt, hogy rettenetesen szeretnének idealisták maradni. Szárazabb, cinikusabb előadást szerettem volna, mint Temesváron, ugyanakkor nyilván szórakoztatót is, hiszen miért ne lehetne a közös, depresszióra való hajlamunkra iróniával, dühvel vagy éppen szórakoztatóan reflektálni?

- A színlapon Kárpáti Péter mellett Sediánszky Nóra is föl van tüntetve dramaturgként. Az egyik kritika meg is jegyezte, hogy két dramaturg kevesebb, mint egy.

- Nórával csináltuk a temesvári szöveget, Kárpátival pedig abból a példányból indultunk el. A mostani előadás dramaturgja praktikus értelemben Péter, de Nórának helye van a színlapon, hiszen rengeteg szöveg, gondolat, elemzés a vele való korábbi munkából fakadt, és jelen volt a mostani a próbafolyamatban is, számomra éppúgy, mint a színészek számára.

- Az Ahogy tetszik műfaja vígjáték, mégis inkább szomorú előadások készülnek belőle. Vajon miért?

- Mert titokzatos és szomorú darab. Olyan, mint egy Csehov - csupa élethiányból fakadó filozofálgatás. Ami nem azt jelenti, hogy a serpenyő másik felében ne az állandó életöröm lenne. De mégis, az első pillanattól az utolsóig azt feszegeti, hogy valami nagyon nem stimmel, sem a világban, sem saját magunkban. És ez elől el kell menni valahová, ahol vagy történik velünk valami megváltó dolog, vagy pedig nem, de a végén akkor is vissza kell mennünk oda, ahonnan elindultunk a darab elején - miközben a világ sem lett élhetőbb hely közben, sőt, az életünk sem lett egyszerűbb feladvány. A tálalás persze sokféle lehet. Temesváron romantikusabb voltam. Nem tudom, én magam-e, vagy az érzet, amiből a darabhoz nyúltam.

- Itt a díszlet és jelmez kevés romantikára ad okot. A díszlet engem leginkább egy '80-as években berendezett kollégiumi társalgóra emlékeztet, ahol teljesen mai figurák laknak.

- Az ardennes-i erdőben Shakespeare-nél is sokszor fúj a szél és baromi hideg van, csak a Herceg tesz úgy, mintha ez lenne a bölcselkedők és filozófusok paradicsoma. Az életünk terei gyakran meglehetősen sivár és lepukkant terek, és pontosan annyira lelkesülnek föl, amennyi élettel tudjuk őket megtölteni. Egy művészkocsma vagy egy permanens házibuli romantikus tér, ha pörögsz és tele vagy életörömmel, aztán egyszer csak nagyon sivár lesz, amikor észreveszed, hogy ugyanazokkal az emberekkel beszélsz benne ugyanazokról a dolgokról, mint tegnapelőtt. Ezek az emberek elmennek a városból, mert ott rossz nekik, de magukkal viszik a szorongásaikat, nyűgjeiket, kételyeiket, amiknek egy része megváltatik, egy másik része viszont fölerősödik. Ezt célozza a civilre írt udvari jelenetsor a nézőtéren. Az Ahogy tetszik-előadásokban a mesebeli történetkezdés miatt sokszor elsikkad, hogy mindenkinek más a baja, de mindenki a közegre fogja. Az egyik nem találja a helyét, a másik úgy érzi, hogy egy puha diktatúrában él, a harmadik gyűlöli, hogy nem mondhatja el, amit gondol, a negyedik a barátnője életét éli a sajátja helyett. Még a Hercegnek is baja van, paranoiddá vált a mocskosan megszerzett hatalomtól. Arra gondoltunk, biztosan meg lehetne csinálni az első felvonást frappánsabban, mint Temesváron, de ettől nem lesz megfoghatóbb a közös düh, a kiszabadulás vágya. Akkor inkább induljunk el a másik irányból. Ez nyilván életkori, élethelyzetbeli kérdés is. Harminc-negyven körül kezdjük felfogni, hogy a magunk által választott életnek egyik szegmense sem olyan, amilyennek azt elképzeltük. Ettől felnövés-darab. Megbékélési kísérlet, arról szól, hogy nem kivonulni kell a világból, hanem meg kell tanulni élni benne. Ettől rezignált és kiábrándult.

- Két dolog nem volt nekem egészen világos. Az egyik az, hogy a Jucit játszó Szabó Márta miért néma, a másik pedigaz, hogy a végén Roszik Hella Rosalindája miért a szemünk láttára öltözik vissza nővé.

- Van egy sajátosan sötét megfejtésem arra, hogy Próbakő miért veszi feleségül Jucit. Magába zárult, cinikus, pusztítóan okos embernek gondolom, aki nem akar többet csalódni, ezért olyan párt választ, akitől nem vár a világon semmit. Rosalinda maximát hajszol, Próbakő az ellenkezőjét választja. Demonstratívan és durván a legaljára teszi a lécet - van ebben valami kegyetlen, saját magával és Jucival szemben is, aki voltaképpen teljesen boldog lenne a maga Vilijével. Ugyanakkor Márti hihetetlenül gazdagon tud figyelni és hallgatni, úgy reagálni arra, ami körülötte zajlik, hogy közben nem bírja vagy nem meri szavakba önteni - Próbakő így egy fura, animális lénnyel játssza a maga játékát, míg Juci talán másféle, gazdagabb sűrűséggel tud reagálni a többiekre, mintha megszólalna. Hellánál hasonló a helyzet. Ha valaki olyan bonyolult személyiség, mint Hella, és egy nyolc percig tartó sminkelést és átöltözést ki tud tölteni azzal a gondolattal, hogy "lesz, ami lesz, de ezt most végigcsinálom, akár katasztrófa lesz a vége, akár megváltás", akkor azt érdemes végignézni. Másfelől előbbre hoztuk a hírt, hogy vissza lehet menni a városba. Így nemcsak azt látjuk, hogy mire készül, hanem azt is, hogy a többieket eddigre jobban izgatja a megváltozott helyzet, mint az, hogy ő fiú-e vagy lány. Elvonult fölötte a darab, miközben ő éppen a leggazdagabb és legkockázatosabb pillanatát éli. Nem veszi észre, hogy a többiek számára már vége van. A magára maradottságát erősíti.

- Elég markáns az előadás zenei világa, Európa Kiadó-, Balaton- és Sziámi-számokat hozol be, amiket természetesen a színészek játszanak és énekelnek. Ebben a díszletben tényleg FMK-érzete lesz a nézőnek. Hogy jön az Ahogy tetszikhez a '80-as évek undergroundja?

- Az eredeti darab tele van dalokkal, de soha nem láttam őket működni egy előadásban sem, mert a darabbal ellentétben sokat veszítettek az élességükből. Úgy éreztem, hogy a mi önsajnáló vagy cinikusan moralizáló értelmiségi dalainkat a '80-as években írták meg. "Nem tudom eldönteni, szívem, hogy itt rosszabb vagy ott jobb" - ez maga az Ahogy tetszik. Nagyon sötét, és közben csupa derű.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház szfe

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház hír

A Maladype Színházé a fődíj Lengyelországban

Október 17-én mutatkozott be a Maladype Színház a lengyelországi XIV. Nemzetközi Gombrowicz Fesztiválon, ahol a kollektív színészi munkáért járó díj és a közönségdíj mellett a Grand Prixt, vagyis a fesztivál zsűrijének fődíját is elhozták. A nagy múltú fesztivál az idei év legfontosabb lengyel színházi eseményének számít, és a járványhelyzet miatt a Maladype volt az egyetlen külföldi résztvevő.
Színház szfe

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Színház hír

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Színház szfe

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.