Színház

Kóma - Kisded játékok

2009.09.11. 12:01
Ajánlom
A Trafóban bemutatott darab sokkal inkább iskolai prezentáció, mint színházi alkotás. Mindenesetre tananyagnak jobb.

" Nem tudtam védekezni,

mivel folyamatosan lenyomva tartották a fejemet."

Egy tizennégy éves lányt három tizenéves fiú megerőszakol a parkban. Lehetne akár modern Rómeó és Júlia történet is, amelyben egy lelkileg magára hagyott Júlia (az életkor stimmel) egy érett nő tapasztalatával beriszál az ő Rómeójának, de a fiú, akire bukik, nem olyan penge, mint ő hiszi. A srác ugyanis abban leli perverz örömét, hogy az általa gerjesztett helyzet tragikus végkifejleteként végignézi hogyan vágják hanyatt a kiscsajt felgerjesztett társai. Mai Rómeóink és Júliáink története nem azért marad adós a tragédiával, mert lepusztított környezetbe helyezi (megtette ezt már az őskövület West Side Story), hanem azért mert a Plazma című darabbal zajos sikert arató KoMa társulat előadásában a sztori nem más, mint sima "tanmű".

Eggyel szerencsésebb lett volna, ha előre eldöntik, hogy milyen céllal hozzák létre az előadást. A Trafóban bemutatott darab sokkal inkább iskolai prezentáció, mint  színházi alkotás. Mindenesetre tananyagnak jobb. Jobb, mert egyetlen példán belül megmutatja a dolgok sziporkázó sokarcúságát. Ez nagy erénye. Remélhetőleg azok a tanárok, akik az iskolákba elvitt produkció után a vitát vezetik, felvetik majd, hogy vannak egészen más példák is. És azokban a helyzet pont olyan árnyalt és bonyolult, mint ebben itt.

A tragédia elvesztése azért is fájdalmas, mert az alapsztori nem zárná ki. (Nyilvánvalóan Orlai Tibor producer is ezt a lehetőséget látta meg benne.) Nézzük annak a mai tizenéves lánynak a helyzetét, aki kimondatlan okoknál fogva nem szeret otthon lenni, parkokban olvasgat magányosan, kíváncsiságból és egyéb más érthető okokból hasonló korú tinédzserfiúk társaságát keresi. És mi történik? Jön  négy kiscsóka, olyan tizenhét körüli, és az egyik kifejezetten hm-hm. Szóval bejön neki. És erre ő, három sörtől kómásan, eljátssza a nőt. A szerepet, amelyet épp most tanul. És irtó jól csinálja. Mi a tévedése? A véresen komoly ógörög tragédiai? Hogy ócska kis manipulációsorozat áldozatává válik. Nem az gerjed rá, akit ő szeretne. Az inkább egy kis balhéra vágyik, és ezzel a kiscsaj, valamint a másik három srác életét simán tönkre teszi. Talán még a sajátját is. De ez nem biztos. Érteni értjük, de a csontig ható tragédiából - erős érzelmi hatásokra vágyó színházi nézőként - alig érzünk meg valamit.

Az eredeti Edna Mazya-művet - Deres Péter fordítása alapján - magyar színpadra adaptáló Lőkös Ildikó a mai fiatalok nyelvezete helyett klasszikus formát használ. Azaz a rétegnyelvi elemek helyett egy praktikusabb, általánosan érthető szöveghasználat mellett dönt, olyan nyelvi formát választva ezzel, amelyet az ország minden iskolájában biztosan megértenek. A színészek - Guary Alexandra, Egger Géza, Kovács Krisztián, Kroó Balázs, Lőrincz Sándor - köznapi beszédmódban interpretálják a szöveget, mintha az események a fiatalokkal valóban akkor és ott történnének meg. A rendezést jegyző Zrinyi Gál Vince nem színházi, inkább tanári fejjel gondolkodik. A valóság művészi formába sűrítése helyett az erkölcsi csomópontokra koncentrál, etikai kérdésekben keresi a kényes egyensúlyt, a modern művészetet pedig ráhagyja az üres formákra. A reality műfajába zavaros jelentésű szimbolikus tereket hoz be, miközben homályos céllal mindvégig videokamera pereg...

A történettel párhuzamosan lezajlik előttünk egy három évvel későbbi tárgyalássorozat is - színes labdák közt a homokozóban - ahol ugyanazok a szereplők játsszák el a négy fiú ügyvédjét és az ügyésznőt, mint a tizenéveseket. S ha az alapsztori önmagában is a mindennapjainkat átszövő manipulációs technikák tantörténete, akkor az, ami a tárgyalótermben zajlik, a manipulatív valóság szomorú megdicsőülése. Kár, hogy a tárgyalás végét már nem látjuk, így a nézők nem is nagyon fogják föl, hogy az előadásnak vége. Kivéve a jól informáltakat, akik tudják előre, hogy nem egész hatvan perc.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Színház józsef attila színház

Így ünnepelték Láng József színművész 85. születésnapját

A József Attila Színház a Feketeszárú cseresznye január 10-i előadásán ünnepelte mindenki Dodi bácsiját.
Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.
Színház ajánló

Isten férfi vagy nő? – Halhatatlan a FÉMben

Márton Andrással és Andai Katival a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Halhatatlan című drámáját. Lehet-e sírni az élettel? Lehet-e nevetni a halállal?
Színház hír

Meglepetéssel indítja az évet a Proton Színház

A színházzal nem rendelkező társulat a föld alá csábítja nézőit.