Színház

Kontaktusok - Sziget Fesztivál 4. nap

2009.08.16. 12:13
Ajánlom
Részese lettem az idei Szigetről készült statisztikának. Kitöltöttem egy hosszú kérdőívet. Az infrastruktúrával elégedett vagyok, a programok minőségével - a tavalyihoz képest - kevésbé. És fogalmam sincs, mit keres a Snickers a Szigeten.

Szerencsémre egy kis csúszással kezdődik a KoMa társulat Plazma című előadása az Octopuson. Késve érkezem, de még tart a biciklis divatbemutató a sátorral szemben. Megpillantom Garaczi Lászlót, aki nagyon szeretheti a darabjának ezt a verzióját, jeles alkalmakkor mindig látom; tavaly nézte a POSzT-on, most nézi itt. Persze lehet, hogy ez csak véletlen, és máskor nem szokta nézni. A programfüzet szigetes verziót ígér, amit elég könnyű lesz betartani, tekintettel arra, hogy az előadás úgy készült, hogy bárhol el lehessen játszani, alkalmazkodva a körülményekhez.

Alkalmazkodnak is, a Sziget beleszövődik a szövegbe. Most is megtalálják minden jelenet helyét, bejátsszák az egész teret. Polgár Pétert még nem láttam ebben a szerepben, a rádiós bejelentkezései bravúrosak, főleg a helikopterről való tudósítás imitációja. A két lány (Jelinek Erzsébet és Lass Bea) kettősei nagyon ütnek ("RÉKA (szárítgatja a körmét) tessék ezt vettem a Rossmannban - mit szósz bemegyek venni púdert kijövök világítós körömlakkal - kétezer forint megéri - száz darab szentjánosbogár kétezer forint akkor egy szentjánosbogár az az az - húha - az ugyebár kétezer - száz - na hogy is - tíz szentjánosbogár az - (...) húsz forint na - (kérdő) jól számolok - (válasz) jól őrület - egy húszas - tök olcsó a bogi - gondolod túléli hogy kiveszik belőle a világítást"), mindenki ismeri ezeket a típusokat, és a beszélgetéseik tárgyául szolgáló sótlannak titulált (értsd: beszélgetni akaró), és az egész éjjel táncoló, de meg sem mukkanó pasikat. Lass Bea meg különben is úgy üldögél a színpad szélén, amikor nincs jelenete, mint egy angyal.

A sátorba egyre többen jönnek be, és aki egyszer leült, az ott is marad. (Egy lány benéz: "Jé, ezek a KoMások!" - és már le is ül.) Összerakódnak a jelenetek, az emberek emlékeznek a fél órával azelőtti mondatokra, mindenkinek leesik a tantusz. Prózai előadással egy órán keresztül ennyi embert megfogni a Szigeten, hát erre csak kevesen képesek. Mi, nézők, kinn is vagyunk, benn is vagyunk. Kilépünk a megszokott "voyeur-üzemmódból", és bár tevőlegesen nem veszünk részt a játékban, mégis, testközelből nézünk színházat. Talán mi is játszunk, csak nem vesszük észre.

Rövid átszerelés után a Capriccio Kamarazenekar játszik, mint minden nap. Bírom őket, kedves társaság, profin muzsikálnak. Sikerük van, ahogy tavaly is. Ma Bachot és Haydnt kapunk. D-moll kettősversenyt a Szigeten játszani talán merészség, de épp ez a szép benne. Nincs csönd, nincs áhítat, bárki bármikor kimehet és bejöhet. Ettől valahogy közeli lesz az egész. Nem kötelező, mégis sokakat bent tart a zene, várják a következő műveket.

Közben a Színház- és Táncszínpadon folyik a Kontakt jam. A Capriccio Kamarazenekar zenéjére improvizálnak, ma az amerikai Scott Wells vezetésével. Bárki beszállhat, aki nem fél a fizikai kontaktustól. Csak a zenét kell hallgatni, és a többieket figyelni. Nem is tánc ez, inkább "örömmozgás", a saját tested kipróbálása, az érzékeid felerősítése.

Este az MR2 Színpadon Péterfy Bori. A hangját már a főútról hallani, össze nem téveszthető senkiével. A színpad előtt hisztérikus tömeg sikít és tombol ("Boriiiiiiiiiiii!!"), az énekesnő hihetetlen energiákat mozgósít. Szinte hipnotizálja a tömeget, pusztán a színpadi létével. Időnként ordításra is buzdít, az egyik számot kifejezetten a VI. kerületi csendrendelet kiötlőinek küldi. A Szerelem című szám közben behúzom a nyakam a fotóskordon előtt, ha a közönségből valaki túl komolyan venné a köpni kell szöveget... A koncert hibátlan, Péterfy Bori egy mágus. Talán ilyenkor mondják, hogy erre született?

A HÉV-en hazafelé egy srác leült velem szemben, és azonnal elaludt, többször kellett visszahúzni, nehogy eldőljön. A Margit-hídnál fölpattant, mintha mi sem történt volna. Honnan tudta?

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Klasszikus

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Tánc

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A Színházi világnapon indult az Ülj mellém! beszélgetéssorozat

A kultúra és a sport tehetségeit ülteti egy asztal mellé Fodor Annamária színművész és a Molnár Andrea táncművész új online beszélgetéssorozata. Az Ülj mellém! első adásában Udvaros Dorottya, Miklós Edit és Bercsényi Péter beszélgetnek. 
Színház hír

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Színház hír

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház magazin

A színház mint szentély - Jordán Tamás olvassa fel a Színházi Világnapi üzenetet

Az egész világot sújtó koronavírus-járvány miatt a színház is küzdelmes napokat él meg, így a világnapi üzenetnek még nagyobb a jelentősége. Shahid Nadeem pakisztáni drámaíró írását Jordán Tamás olvassa fel. 
Színház koronavírus

Meghirdették az első magyar karanténdráma-versenyt

Az Első Magyar Karantén-Színház és a Litera drámaversenyére olyan egyfelvonásos műveket várnak április 15-ig, amelyek a koronavírus-járvány miatt kialakult rendkívüli élethelyzetre reflektálnak.