Színház

Körszerű búcsú

2008.05.22. 00:00
Ajánlom
Az évad vége általában is számvetésre késztet.

(Pécsett hagyományosan ilyenkor gyűlnek össze a szakma jelesei, hogy az országos színházi találkozó határozottan szubjektív válogatása mentén értékeljék a helyzetet.) Ám manapság mintha a szokásosnál is ádázabb harc dúlna az érték fogalma körül. (S nem csak a színházi törvény előkészítésével terhelt hazánkban, hanem például Franciaországban is, ahol e sorokat írjuk, s ahol a napokban országos megmozdulást hirdettek a kultúra megmentéséért.) Megőrizni vagy teremteni? (A papírízű szembeállítás értelmetlen, nincsenek vegytiszta képletek. Mégis:) Erőteljesen tapasztaljuk, hogy a biztonságra vágyó emberek és rendszerek a művészet területén is mennyire kapaszkodnak az ismert és/vagy tervezhető keretekbe, fetisizálják az intézményt, s bizalmatlanok a másfajta modellek, végső soron a szabad alkotóval szemben.


Schilling Árpád

Márpedig – s ezt kellene, hogy arcunkba üvöltse a Reneszánsz év, a 68-as évforduló, s a Nyugat-centenárium is – kevés aktuálisabb téma van 2008-ban Európában annál, hogy miként találja meg az ember a személyes szabadságát a rá kiszabott keretek között, mi az, amit kényszerűségből elveszít, s mi az, amit önkéntesen elenged, miközben a korábbi illúziók mögött felismeri végre a valóságot.

Ezért is döntöttünk (egy hatéves korszak lezárásával, a következő évadtól) a Krétakör újrarajzolása mellett: bátorságpróbaként, modellkísérletként, új nézőpontok felajánlásaként.

Hiszen akiket arra szoktattak, hogy a színház illúzió, tehát valami, ami rajtunk kívül, tőlünk távol áll, nehezen érthetik meg, mi az élő művészet. Az élő nem véges, hanem folytonosan változó, ebből adódóan kiszámíthatatlan, titkokkal teli, ezért szereti, aki szereti. Ha a színház tükör, melyben az értelem tollászkodik, akkor elsősorban azzal kell szembesítenie, amitől a legjobban félünk: az emberi természettel, mely sokra hivatott ugyan, de kevéssel is beéri. Hát legyen mintánk a világ folytonossága, melyben nincs vég, csak átalakulás és megújulás. Nem az örök az érték, hanem a pillanat.


Gáspár Máté

A görög elnevezésben (theatron) őrzött értelem (a hely, ahonnan nézünk) fejezi ki legjobban a műfaj hordozta különleges esélyt: ha jól választunk nézőpontot és figyelünk, a színházban akár a ritkán előtűnő ÉN-t is megpillanthatjuk.

Részünkről tehát a körmenet; s minden tiszteletünk a kíváncsi és öntudatos nézőé, aki szakmánk állandóan megőrzendő-megteremtendő legfőbb értéke.

Schilling Árpád - művészeti vezető
Gáspár Máté - ügyvezető

Krétakör

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Online vezeti tovább Zsámbéki Gábor a Lear király próbáit

A művészek egészségének megóvása érdekében online folytatódnak a Lear király próbái a Katona József Színházban.
Színház hír

Harmadszorra is megállapították, hogy jogszerű a sztrájk az SZFE-n

Az SZFE Sztrájkbizottsága közölte, hogy a Fővárosi Ítélőtábla újabb végzése állapította meg sztrájkjuk jogosságát. Felszólítják a munkáltatót a tárgyalások megkezdésére.
Színház hír

Ismét verset mondanak a telefonban az Örkény színészei

A társulat tagjai személyre szóló költeményekkel készülnek, amit telefonon mondanak el a programban résztvevőknek.
Színház hír

Kétszer is látható lesz Pintér Béla népszerű előadása

Pintér Béla és Társulata online térbe költözik a leállás idején, egyik legnépszerűbb előadásukat, a Szívszakadtigot két alkalommal, december 6-án és 9-én is közvetítik.
Színház hír

Vidnyánszky kuratóriuma rendelkezhet az SZFE minden pénze felett

A felsőoktatási törvény legújabb módosítása nyomán a jövőben az alapítványi egyetemekhez jutottatt állami támogatások milliárdjai felett a fenntartók, tehát a kuratóriumok rendelkezhetnek majd