„Már beszédtéma, hogy milyen bemutatók lesznek Budaörsön. Olyanná vált ez a hely, amire várni lehet. Esemény lettünk” – mondta Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház igazgatója szeptember 3-án, a társulat évadnyitóján. A színházvezető köszöntőjében kiemelte, hogy hatalmas büszkeség minden itt dolgozónak az előadások iránti nagy érdeklődés.
Különösen nagy öröm számomra, hogy nem minden ötlet a színház vezetésétől jön, hanem egyre gyakrabban maga a társulat áll elő javaslatokkal
– fűzte tovább a szót az igazgató, aki amellett, hogy előrevetítette a következő időszak terveit, például a Színházak Éjszakáján való újbóli részvétel lehetőségét, kiemelten fontosnak tartja, hogy az új darabok széles szereplőgárdát vonultatnak fel. „Mind a négy nagyszínpadi bemutatónkban sokan játszanak, ami lehetőséget ad arra, hogy újabb és újabb találkozások jöjjenek létre a színpadon. Ez jó alkalom arra is, hogy tovább mélyüljön az a műhelymunka, amit Budaörsön végzünk” – fogalmazott.
Berzsenyi Bellaagh Ádám a Budaörsi Latinovits Színház évadnyitó ülésén (Fotó/Forrás: Borovi Dániel )
Kortárs és klasszikus darabok újrahangolva
Az igazgató ezután rátért a következő évad bemutatóira. A Karoline és Kasimir premierjére október 12-én kerül sor. Hegymegi Máté, aki rendezőként először dolgozik Budaörsön, egy olyan előadást szeretne létrehozni, amely eltávolodik Ödön von Horváth klasszikusának valós terétől és idejétől, emellett arra keresi a választ, hogy
a felszínen maradásért vívott harcban van-e létjogosultsága a szerelemnek, és ha igen, ki, milyen formában próbálja megélni azt.
December 21-től Ivan Viripajev kortárs orosz drámaíró darabja érkezik Budaörsre Fehér Balázs Benő elképzelései szerint, aki harmadszorra rendez a színházban A Részegek szereplői számára elmosódnak a határok valóság és képzelet között, az általuk megélt szélsőséges állapotokban megkérdőjeleződnek az alapértékek.
Csakúgy, mint Székely Csaba új történelmi szatírájában, Az igazság gyertyáiban, amely Alföldi Róbert rendezésében kerül színre – a marosvásárhelyi bemutató után magyarországi ősbemutatóként.
A színpadon az 1940-es évek erdélyi falusi világa elevenedik meg, ahol a politikai helyzet változása miatt megkérdőjeleződnek az addigi eszmék és az emberi kapcsolatok.
Értelmetlen és érthetetlen harc kezdődik arról, hogyan címkézzük fel a másikat, és hogy miként összegződik az emberek közti személyes ellenszenv, valamint a fentről irányított gyűlöletkeltés.
Az évad utolsó nagyszínpadi bemutatójára, amely szintén magyarországi ősbemutatóként lesz látható Budaörsön, április 12-én kerül sor. Rostand darabja, a Cyrano de Bergerac Martin Crimp brit drámaíró szabad adaptációjában érkezik, a (még készülő) magyar fordítás Závada Péter munkája. Az előadást a Budaörsre rendezőként már negyedszer visszatérő Pelsőczy Réka álmodja színpadra.
A Budaörsi Latinovits Színház társulata a 2024/25-ös évadnyitó eseményen (Fotó/Forrás: Borovi Dániel )
Előadások gyerekszemmel
A Városi Ifjúsági Klubban két új előadás várja a fiatalokat: az egyik a szeptember 14-én színre kerülő Médeia gyermekei Berzsenyi Bellaagh Ádám rendezésében, amelyben az alkotók egy család felbomlásának folyamatát viszik színre egy ötéves kisfiú és egy kilencéves kislány szemszögéből. A drámapedagógiai foglalkozással egybekötött darab szövegkönyvét Németh Nikolett, a színház dramaturgja írta Suzanne Osten és Per Lysander koncepciója alapján.
Kenéz Ágoston Hegymegi Mátéhoz hasonlóan rendezőként először dolgozik majd a Budaörsi Latinovits Színházban, saját darabját viszi színre márciusban, A fiú, aki sosem aludt címmel. A történet egy aprócska kisgyerek meséje, akinek, ha leszáll az este, a tavaszi szél repíti messze a dalait.
Vendégelőadások és színházi nevelési program
A színház közleménye hangsúlyozza, a társulat törekszik a más intézményekkel való szoros kapcsolattartásra, ezért számos vendégelőadás lesz látható a következő évadban is. Ilyen például Kerkay Rita rendezése, a Diótörőcske, amely a Vörösmarty Színházzal kötött együttműködés részeként érkezik Budaörsre. Tavasszal az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat Rumini című előadása kerül a Budaörsi Latinovits Színház nagyszínpadára, az ifjúsági bérlet részeként.
Emellett a Stúdió K két darabjával, A kíváncsi kiselefánttal és a Rettentő görög vitézzel találkozhatnak a fiatalok.
A Stúdió K előadásai mellett további vendégprodukciók előadását tervezi a színház, és folytatódik az együttműködés Bácskai Juli Pszichoszínházával is. Többször vendégül látnak majd egy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen készült Godot-ra várva előadást is.
Az igazgató kitért arra is, hogy újra bevezetik az óvodásoknak és iskolásoknak szóló bérleteket.
A Budaörsi Latinovits Színház társulata a 2024/25-ös évadnyitó eseményen (Fotó/Forrás: Borovi Dániel )
Régi ismerősök a társulatban
A Budaörsi Latinovits Színház társulata – Bohoczki Sára, Böröndi Bence, Bregyán Péter, Chován Gábor, Fröhlich Kristóf, Hartai Petra, Ilyés Róbert, Mertz Tibor, Spolarics Andrea, Szőts Orsi és Takács Katalin – a 2024/25-ös évadban három új taggal egészül ki, így Páder Petra távozásával immár tizennégyen köszöntik az új szezont.
Az egyik újonc a Beszélnünk kell Kevinről Celiájaként bemutatkozott Koós Boglárka, aki a 2022/23-as évadban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, az elmúlt szezonban pedig szabadúszóként dolgozott. A másik két tehetséges fiatal is jól ismert már a budaörsi közönség előtt, hiszen SZFE-s hallgatókként mindketten a Budaörsi Latinovits Színházban töltötték ötödéves színházi gyakorlatukat a 2023/24-es évadban. Juhász Vince (Kurázsi és gyerekei, Liliom, A vágy villamosa, h.ml.t) és Sas Zoltán (Kurázsi és gyerekei, A vágy villamosa, Vacsora öt személyre, h.ml.t) korábbi szerepei mellett négy-négy új bemutatóban lesz látható a 2024/25-ös évadban.
Fejléckép: A Budaörsi Latinovits Színház társulata a 2024/25-ös évadnyitó eseményen (Fotó/Forrás:Borovi Dániel)