Színház

Korunk tragédiái? – Történelmi és napi illusztrációk

2018.03.13. 09:57
Ajánlom
Mind gyakrabban érzem úgy, hogy rémlátások gyötörnek. Mert az nem lehet a valóság, amit látok. Vagy nem lehet ott, ahol látom. Most például a Katona két új bemutatója lepett meg ezzel az élménnyel – Zappe László kritikája.

Eddig azt tapasztaltam magamon, hogy a Katonában, ha más nem, a színészi játék mindig örömet tud szerezni. Lehet vacak a történet, gyenge a szöveg, a színészek kárpótolnak. A mostani két új produkció esetében ez a vigasz elmaradt.

Bányai Kelemen Barna, Fullajtár Andrea - Széljegy

Bányai Kelemen Barna, Fullajtár Andrea - Széljegy (Fotó/Forrás: Szilágyi Lenke / Katona József Színház)

Spiró György új darabja, a Széljegy, amelyet a Kamrában mutattak be, tanmese a naivitásról. Egy jámbor, teljességgel gyanútlan, valahol a való világon kívül élő tanárnőt átvernek, becsapnak, mindenéből kiforgatnak, pedig csak annyit szeretne, hogy örökbe fogadott gyerekével kertes házban, jó levegőn, a természet közelében élhessen. Véletlenül rábukkan gyermekkori barátnőjére, aki történetesen ingatlanokkal foglalkozó ügyvéd. Rábízza magát. Mire fölismerné, hogy becsapják, már semmije sincs, de az idegállapota úgy leromlik, hogy csaknem okkal zárják élete végéig elmegyógyintézetbe.

A nagyszínpadra Alfred Döblin Berlin, Alexanderplatz című regényét találták meg az alkotók. A történet lényege ugyanaz. Bár kilencven évvel korábban és a német fővárosban játszódik, hőse pedig egy szállítómunkás, aki szinte semmiben sem hasonlít a pesti tanárnőre, a darab elején éppen börtönből szabadult, merthogy korábbi barátnőjét úgy meg találta csapni, hogy az belehalt. Egyetlen közös vonásuk van, a naivitás. Ami ellen sem műveltség, sem okosság, sem jó szándék, sem tisztesség nem véd meg. A művelt tanárnőt tanultsága éppúgy nem védi meg a legostobább trükköktől, mint a szállítómunkást testi ereje és elszántsága. A két történet vége azért eléggé különböző: a tanárnőt a bolondokháza, a szállítómunkást a náci párt fogadja be.

Korunk jellemző tragédiája lehetne mindkét történet.

Mészáros Béla, Kovács Lehel - Berlin, Alexanderplatz

Mészáros Béla, Kovács Lehel - Berlin, Alexanderplatz (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Hogy egyik sem lett azzá, annak különböző okai vannak. Spiró szövege beleragad a jogi csűrcsavarásba, és a játszma kimenetele nem lehet kétséges. Még a főhősnél is naivabb nézőnek kell lenni ahhoz, hogy ezt valaki ne vegye észre. Ám sokat javít a helyzeten Fullajtár Andrea játéka. Megviselt, fáradt, sebezhető tanárnője egyszerűen igazi. De rafináltan, lényeg szerint valódi. Nincs benne semmi naturális, kidolgozottan olyan, mint egy darab való élet. Rezes Judit ügyvédnője Szakács Györgyi ruhakölteményeiben pompázva, éppen az ellentéte: minden gesztusában fegyelmezetten művi, precízen megjátszott. Takács Katalin a naiv tanárnő földhözragadtan praktikus anyjaként igazi epizódot, bravúros kabinetalakítást mutat be, Bányai Kelemen Barna pedig elemi erővel képviseli a szerzői közlendőt: a mindent diadalmasan elsöprő bunkóságot. Zsámbéki Gábor rendezésének fő erénye, hogy szinte észre sem venni. A tér közepén egy apró pódiumon átlátszó asztal és székek sugallják a hipermodern hangulatot (Khell Csörsz díszlete), a jeleneteket egy hölgy érkezése választja el, aki valamit igazít az asztaldíszen.

Rezes Judit, Bányai Kelemen Barna - Széljegy

Rezes Judit, Bányai Kelemen Barna - Széljegy (Fotó/Forrás: Szilágyi Lenke / Katona József Színház)

A Berlin, Alexanderplatz esete az előbbinél összetettebb. Mikó Csaba átirata belevész a regénybe, Kovács D. Dániel rendezése meg tévelyeg a történet szövevényeiben. De leginkább az időben téved el. Nem úgy, hogy anakronizmusokat követ el, hanem azzal, hogy igazából egyik kort sem idézi meg, sem a múlt század húszas éveinek végét, se a mi időnket. S ezt még súlyosbítja is azzal, hogy minden jelenet előtt feliratozza az időpontot. Így mindig tudhatjuk, hogy 1927-ben vagyunk. Tudhatjuk, hogy közeleg a gazdasági világválság, amely majd alapvető fordulatot hoz a történelemben. Ám ez holt ismeret marad, nem válik a dráma szerves részévé.

Pálos Hanna - Berlin, Alexanderplatz

Pálos Hanna - Berlin, Alexanderplatz (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Sőt, kifordítja a drámai eseménysort önmagából, szinte történelmi illusztrációvá laposítja, miközben tőlünk inkább távolítja, mintsem közel hozná. Az emberi sorsból viszont lassan csak annyi marad, hogy a náci ideológia miképpen dolgozza meg, darálja be a kisembert. Azt persze el kell ismerni, hogy az illusztrációs anyag igen gazdag, a Katona színészei Horváth Jenny ki-beforgó díszletében, amelynek két oldalán a kocsma és az otthon tűnik fel időről időre, kiváló portrékat skiccelnek fel. Mészáros Béla kifogástalanul hozza a lelke mélyén jámbor jóembert, akit éppen jósága siklat ki, mondhatni menetrendszerűen. Vagy éppen a többiek nem engedik – ahogyan Brechttől fülünkbe cseng. Egy szép nagydarab butaság, amit szeretni, szánni kell, noha csaló. Balesetben elvesztett karja okán hadirokkantnak nézik, és ő ezzel visszaél. Erkölcse sebezhető – ezért lesz a rendpártiak könnyű prédája. Körülötte sok, jól formált karaktert láthatunk, fölsorolhatnám a színlapot, és nem találnék kihagyhatót.

A rendező filmbejátszásokkal, a függönyre vetített szentenciákkal is igyekszik sulykolni a közlendőt, két zsidó fölléptetésével pedig biblikus távlatot is szán a játéknak. Fölfogjuk, de nem éljük át, a jelzés jelzés marad. Pedig Dér Zsolt és Vajdai Vilmos nagy meggyőző erővel jelenítik meg az ősi hit jóságos és hivatalosan merev képviselőjét.

Mészáros Béla, Dér Zsolt, Vajdai Vilmos - Berlin, Alexanderplatz

Mészáros Béla, Dér Zsolt, Vajdai Vilmos - Berlin, Alexanderplatz (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Spiró új darabja a jogi útvesztők labirintusába ragad bele, a Berlin, Alexanderplatz pedig a rendezői ötletek esetlegességébe. És ezt a színészi remeklések sem tudták feledtetni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.
Színház hír

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.