Színház

Közben is mást gondolni – Kritika a Mephistoland című előadásról

2020.01.27. 09:40
Ajánlom
Dömötör András már jó ideje német nyelvterületen dolgozik szerzőként, rendezőként. A Mephistoland című munkáját ötödik éve játssza a berlini Maxim Gorkij Színház. Most láttuk.

A Mephistoland elején három mezítelen színészt érünk tetten egy színházi előadás záróképében: két holtan heverőt és egy vérszomjas késest. Lemegy a függönyük, gyorsan köpenyt kapnak magukra és jönnek meghajolni. A berlini Maxim Gorkij Színház közönsége hamar veszi a lapot: tapsolni kezd a karakteresen hajlongó színészeknek. A taps végén az egyik színész petíciót olvas fel, mert színházukat egy levajazott igazgatói pályázat nyomán baljós vezetőváltás fenyegeti. Öten vannak a színen, három színész, két színésznő, jellegzetesen különbözően viszonyulnak tapshoz, petícióhoz.

Szűk két órával később, a Mephistoland apokaliptikusnak ható utolsó jelenetében ugyanebben a képzeletbeli színházban vagyunk, ahol zenés fináléban olvad össze a Nyomorultak musicalkórusa egy emigrált színész külföldi haknijával, egy rendező eszeveszett performanszával és egy tüntető haláltusájával. Ami a kezdet és a vég között lezajlott, az mulattató, abszurdba hajló komédia. Vagy inkább színházi, politikai, esetleg színházpolitikai szatíra. A német nézők élvezettel, nagyokat nevetve nézik. Egészséges önérzettel is egyben, mert például amikor az új igazgató a színházszentelési szertartáshoz felállítaná a közönséget, akkor csak egyetlen néző hajlandó felállni, az első sor közepén.

Mephistoland_UteLangkafel-101910.jpg

Mephistoland (Fotó/Forrás: Ute Langkafel / Maxim Gorki Theater)

A Mephistoland szerzői magyarok: Dömötör András, Laboda Kornél és Benedek Albert. Az előadást Dömötör András vitte színre, aki már jó néhány esztendeje alaprendező ebben a berlini színházban, ahol e művét ötödik éve játsszák. A darab a maga szelességében dús, lehetőségekben gazdag matéria, nemhiába jelölték Brücke Berlin-díjra két éve, és abban sincs semmi meglepő, hogy salzburgi színifőiskolások is készítettek előadást belőle.

A cselekmény a szóban forgó színház korszakváltása mentén halad előre. Ki-ki a maga érdekei, elvei, pragmatizmusa szerint vesz részt benne. A színészt a szerepe érdekli – a Mephistót próbálják épp, de kérdés, hogy az új vezetés engedi-e majd bemutatni. Az intendánst és az új igazgatót direktívák mozgatják; elszántan készülnek a katartikus színház diadalra juttatására a kritikai színházzal szemben.

A patchwork-szerű jelenetek során olykor elhagyjuk a színházat; látunk filmforgatást is, elvégre színész hőseink ott munkálkodnak, ahol tudnak.

Mephistoland_UteLangkafel-101806.jpg

Mephistoland (Fotó/Forrás: Ute Langkafel / Maxim Gorki Theater)

Van közöttük, aki őrszerepre kasztingol a ’30-as-40-es évek Németországában játszódó filmnél, és felettébb kínosan érinti, amikor katonai uniformis helyett inkább zsidó rabruha jelmezt adnak rá. Egy másik, kicsattanó szcénában az okoz bonyodalmat, hogy a Hitlert játszó színész – akit különben színésznő játszik –, amikor már a lába mellett hever a halott Eva Braun, hirtelen elutasítja, hogy agyonlője magát. Ő nem követhet el öngyilkosságot, mondja, mert az halálos bűn. A stáb lázasan keresi a megoldást, mobiltelefonvégre kapják a gyóntatóatyát, hogy feloldja a színészt a bűn alól, s a büféből olajat is szereznek a pisztoly megszenteléséhez. A Hitlert játszó színészt játszó színésznő, Bettina Hoppe ekkor olyan improvizációba kezd az élet szépségeiről, hogy nemcsak a nézők, de a partnerei sem képesek megőrizni csendes komolyságukat.

Dömötör András – ezt leszögezhetjük – korántsem egyoldalúan nézi és láttatja a színházi terepet. Rendezői konyhájának alapfűszere az önirónia. Ez érződik a pszichéjével és a véleményalkotásával küzdő színész ábrázolásán éppúgy, mint a szabad, vagy a lilába hajló művészetről mutatott képen. Ott is kiütköznek a homofóbia és a rasszizmus sötét foltjai, nemcsak egy kórházi osztályon, ahol a hátán hatalmas horogkereszt-tetoválást viselő beteg kedvesen próbálja megérteni, mit csinál egy színházi rendező. Olyan előadásokat készít, hogy akik nézik, mást gondoljanak utána – mint mondja. (Akkor miért nem vered meg őket inkább? – kérdez vissza az egyszeri betegtárs.)

Mephistoland1_UteLangkafel-101251.jpg

Mephistoland (Fotó/Forrás: Ute Langkafel / Maxim Gorki Theater)

Ebben a heves vérmérsékletű, nagy kedvű, kirobbanóan energikus előadásban – amelyből nem hiányozhat a Dömötör András rendezői működésére oly jellemző morbid humor sem – öt színész vesz részt villanékonyan. Egy-egy alapszerepükön túl még számos alakban bukkannak fel hosszabb-rövidebb időre. Moïra Gilliéron tervező színpadképe vörös függönyöket és fekete-fehér mintás padlózatot ad keretül, ami kit Szabó István Mephisto-filmjére emlékeztet, kit a Twean Peaksre. (Nem véletlenül idézik a színlapon David Lynch-et: I love seeing people come out of darkness.) A magyar film természetes úton jön képbe, hiszen a Mephistót próbáló színészek Klaus Mann szövegét mondják, ráadásul én a kiváló mozgáskultúrájú, ragyogó komikus Tim Porath táncikálásában pont azokat a mozdulatokat vélem felfedezni, amikkel Klaus Maria Brandauer gyakorolt a filmben.

Ha szemezgetni kell a kis színészi remekek közül, akkor elsőnek talán azt hoznám fel, amikor Tim Porath és Aram Tafreshian 20 centire egymás arcától lebonyolítanak egy szkájpbeszélgetést, a Poor network connection lassulásait és a lefagyást is eljátszva. De az is különleges, amikor Mehmet Yılmaz egy színész rémisztő látomásában valami furcsa, jógaszerű pózban pókként szaladgál fel-alá.

Akad az előadásnak egy-két olyan momentuma, amit csak a magyar néző tud egészen pontosan beazonosítani. Bár nem biztos, hogy örül neki.

Köszönet a Collegium Hungaricum Berlinnek, amely nélkül a cikk nem születhetett volna meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.
Könyv

„És akkor ott álltam a reflektorfényben, apám helyett” – interjú Grecsó Krisztiánnal

Az Egy életem című stand-upban Grecsó Krisztián önironikusan mesél a sikerhez vezető kudarcokkal teli útjáról, leszámol az irodalmi toposzokkal, és rámutat, miért fontos, hogy a humor segítségével beszéljünk a legnehezebb kérdésekről. Az előadás az ötvenedik esthez közelít, ennek kapcsán kérdeztük.
Klasszikus

Fiatal művészeket díjaztak a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén

José Cura, Miklósa Erika és Balázs János hangversenyével zárult a Cziffra Fesztivál 10. jubileumi sorozata november 5-én a Müpában. Az ünnepi hangversenyen átadták a Cziffra Fesztivál Ifjú Tehetség díját és az Innovatív Zenei Projekt díját.
Színház

Színpadra viszi a Csengetett, Mylord?-ot az Orlai Produkció

A tervek szerint 2026 februárjában mutatja be Csengetett, Mylord?-előadását az Orlai Produkció. A Magyarországon évtizedes népszerűségnek örvendő sitcom először kerül a deszkákra.
Klasszikus

Maria João Pires befejezi zongoristakarrierjét

A világhírű zongoraművész már korábban is mondott le koncerteket egészségügyi okokból kifolyólag, most azonban bejelentette, végleg felhagy az előadóművészi pályával.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Balsai Móni a Kabóca imprósorozatának következő vendége

Októberben indult el a Kabóca Bábszínház improvizációs sorozata, a Spontán Kocsis Pál Jászai Mari-díjas színművész vezetésével. Az első vendég Hevér Gábor volt, az est sikert aratott a veszprémi közönség körében, november 15-én Balsai Mónit láthatjuk.
Színház ajánló

Csíkszereda Miskolcra megy − jön a Határtalan Napok

Novemberben ismét egy határon túli város művészetét hozza el a közönségnek a Miskolci Nemzeti Színház. A Határtalan Napok meghívottja ezúttal Csíkszereda lesz, az erdélyi vendégek a színházi előadások mellett kiállítással és könyvbemutatóval is készülnek.
Színház kritika

Horrorjáték Szegeden – A Patkányfogó Projekt

A Patkányfogó Projekt különleges vállalkozás: a klasszikus mese itt már nem gyerekeknek szól – hanem azoknak, akik nem félnek kimerészkedni a patkány járta hamelni utcákra, ahol a valóság és a fantázia összemosódik. Kritika a szegedi bábelőadásról.
Színház hír

Lipics Zsolt vezetheti tovább a pécsi színházat

A Pécsi Nemzeti Színház jelenlegi igazgatójának újabb öt évre szavazott bizalmat a közgyűlés. A zárt ülésen egyhangú döntés született, a városvezetés és az ellenzéki képviselők többsége is támogatta kinevezését. 
Színház hír

Színpadra viszi a Csengetett, Mylord?-ot az Orlai Produkció

A tervek szerint 2026 februárjában mutatja be Csengetett, Mylord?-előadását az Orlai Produkció. A Magyarországon évtizedes népszerűségnek örvendő sitcom először kerül a deszkákra.