Színház

Közleményben tiltakozik Gulyás Márton

2013.01.18. 14:09
Ajánlom
A Krétakör ügyvezetője január 18-án kelt közleményében amiatt emelt szót, mert több orgánum is azt a látszatot kelti, miszerint egyet értene a kulturális intézményvezetők direkt kinevezésében L. Simon Lászlóval.

A kulturális államtitkár január 16-án kelt blogbejegyzésében amellett érvelt, legyenek pályázat nélkül is kinevezhetők a kulturális intézmények vezetői. "Álszent procedúrákat" is megelőzhetne, ha nem lenne kötelező pályázat útján kiválasztani az állami, illetve önkormányzati kulturális intézmények vezetőit - írja L. Simon László.

Gulyás Márton "az aktuális, mérhetetlenül átpolitizált, kézivezérelt rendszerben a szakmaiság, a tisztességes versenyhelyzet látszatának fenntartását valóban álszentnek és cinikusnak" véli, ám mint fogalmaz: "erre nem megoldás, hogy a fenntartó, aki az esetek túlnyomó többségében a területhez egyáltalán nem ért, az egyszerűség kedvéért törvényi felhatalmazással, mindennemű szakmai kontroll nélkül ki is nevezhesse, akit csak jónak lát."

Gulyás Márton közleményét szó szerint közöljük:

Tegnap reggel az [origo]-n Wirth Zsuzsanna hosszú cikkben foglalkozott L. Simon László elhíresült bejelentésével, miszerint a nagy kulturális intézmények vezetőinek kiválasztásánál a jelenlegi pályázatos rendszert felváltaná a direkt kinevezésekkel. Az [origo] ennek apropóján kérte ki több színházvezető véleményét, melyet így foglalt össze:

„Az [origo] által megkérdezett színházigazgatók vagy színházakkal foglalkozó menedzserek egyike sem tartotta jónak a jelenlegi, kötelező pályáztatási rendszert. Köztük vannak olyanok, akiket az ellenzéki, és akiket a kormánypárti táborhoz szoktak sorolni. Gulyás Márton, a Krétakör ügyvezetője "álszentnek és cinikusnak", Máté Gábor "áldemokratikus nyalánkságnak", Rátóti Zoltán fölöslegesnek nevezte a rendszert. A Magyar Színházi Társaság élén álló Csizmadia Tibor komédiának tartja, és a Magyar Teátrumi Társaságot vezető és a Nemzeti vezetését Alföldi Róberttől átvevő Vidnyánszky Attila sem tartja jónak." L. Simon László később ezt a bekezdést vette át blogjában, gyakorlatilag véleménye megerősítésére használta azt.

Az összefüggéseiből kiragadott szövegrész azt sugallja, hogy a jelenlegi pályáztatási és döntési mechanizmusok okán elfogadnám L. Simon László felvetését. Ez durva és elfogadhatatlan csúsztatás. Az aktuális, mérhetetlenül átpolitizált, kézivezérelt rendszerben a szakmaiság, a tisztességes versenyhelyzet látszatának fenntartását valóban álszentnek és cinikusnak tartom. Azonban erre nem megoldás, hogy a fenntartó, aki az esetek túlnyomó többségében a területhez egyáltalán nem ért, az egyszerűség kedvéért törvényi felhatalmazással, mindennemű szakmai kontroll nélkül ki is nevezhesse, akit csak jónak lát.

„Ha a pályáztatás kiesik a rendszerből, a fenntartónak legalább majd mindenképpen felelősséget kell vállalnia a döntéséért - lényegében egybehangzóan ezzel indokolták a megkérdezettek, hogy miért értenek egyet L. Simon javaslatával." - áll később a cikkben, és mivel a szerző e helyt már nem tartja szükségesnek pontosítani, hogy kiket ért a megkérdezettek alatt, konkrétan azt állítja, hogy egyet értek a javaslattal. Ez hazugság, amit a leghatározottabban visszautasítok. Továbbá, rendkívül fontosnak tartom leszögezni, hogy a döntéshozók most is felelősséggel tartoznak a választásaikért. Tarlós István morális, politikai és szakmai felelőssége, hogy az Újszínház élén Dörner György és Pozsgai Zsolt állhatnak. Balog Zoltán és L. Simon László morális, politikai és szakmai felelőssége, hogy a Nemzeti Színház élére Vidnyánszky Attila olyan módon került, ahogy.

Az MTI tegnap esti híre, amit a szinhaz.hu változtatás nélkül közölt le ma reggel, még messzebb megy:

„L.Simon László szól arról is, hogy az elmúlt napokban sok intézményvezető állt ki javaslata mellett: Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, Gulyás Márton, a Krétakör ügyvezetője, Máté Gábor, a budapesti Katona József Színház vagy Rátóti Zoltán, a Kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatója is fölöslegesnek nevezte a pályázati rendszert." Nem állok ki a javaslat mellett. Elutasítom azt. Miként azt is, hogy az MTI, mint központi hírcentrum, ahelyett hogy tudósítana a hírekről, legyártja azokat.

A fentiek okán az összes érintett orgánumtól azonnali helyreigazítást, jelen írás teljes terjedelmében való közlését kérem.

Egy dologban azonban egyet értünk: a pályáztatási és kinevezési gyakorlat valóban felülvizsgálatra szorul. Ezért a Humán Platform konferenciát rendez a témában, amire meghívjuk a színházi és a múzeumi terület szakmai szervezeteinek képviselőit, L. Simon Lászlót és Balog Zoltánt. A rendezvényen lehetőség lesz valódi szakmai érvek mentén érdemben vitatkozni, megismerni a nemzetközi jógyakorlatokat, és talán túljutunk a szakmát megalázó módon felszalámizó, politikailag besorolgató megközelítésen is.

Gulyás Márton
Krétakör
ügyvezető

FESZ (Független Előadó-művészeti Szövetség)
alelnök

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Színház magazin

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Színház kult50

Mindent újra kell gondolni – Garai Judit a Kult50-ben

Garai Judit kiváló színházi dramaturg. Egyetemi oktató. Műfordító. Aki szüntelenül olvas és ír. Nem is akárhogyan.
Színház ajánló

Kortárs magyar ősbemutató született a Radnóti Színházban

Az egy éve nyitott Radnóti Tesla Labor hatodik bemutatója Schwechtje Mihály Gina című darabja szeptember 26-án, szombaton. A hatból három Radnóti produkció, három pedig a függetleneké.
Színház interjú

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.