Két színházi forma, a monodráma és a stúdiószínházi előadások sokszor témaválasztásuk, formanyelvük, térhasználatuk, vagy éppen műfajuk okán nem kerülhetnek nagyszínpadi környezetbe, de évente egyszer, a MOST FESZTiválon reflektorfényben állnak.
Az idei fesztivál 4 monodrámát és 6 stúdiószínházi előadást – ezek között 1 versenyen kívüli előadást – felvonultató programjáról Crespo Rodrigo, a Jászai Mari Színház igazgatója elmondta:
A MOST FESZT öt éve számomra a Jászai Mari Színház legnagyobb sikerei közé tartozik.
Aki figyelemmel kísérte az alapítás óta eltelt időszakot, azt hiszem, megerősíthet abban, hogy a MOST FESZT mind a közönség, mind pedig a színházi szakma körében figyelemre méltó utat járt be. Külön öröm számomra, hogy
az idei fesztiválra jelölt 70 előadás minőségében és számában egyaránt mutatja honnan hová jutott el a MOST FESZT a színházi szakmán belül.
Jóleső érzés, hogy a legkülönfélébb alkotóközösségek – határon innen és túl – számon tartják a fesztivált és respektálják az azon való bemutatkozás lehetőségét. Bizonyára mindez hozzájárult ahhoz, hogy 2018 novemberében a MOST FESZT felvételt nyert a Magyar Fesztivál Szövetség minősített fesztiváljai közé."
A fesztiválprogram összeállításakor fontos szempont az előadások formavilága, mondanivalója, a felhasznált szövegek, drámaadaptációk tekintetében is különlegességnek számító újdonságokat, értékeket keresnek. Ennek szellemében idén két Woyzeck előadás is érkezik a fesztiválra. A Büchner-dráma olvasatának egyik lehetséges formáját monodrámaként az Újvidéki Színház, ettől eltérő hangsúlyokkal, stúdiószínházi előadásként pedig a Szkéné hozza el Tatabányára. Az eddigi fesztiválok előadásaiban a báb mint eszköz, kellék, de leginkább partner, nem igazán jutott szerephez, de idén a Polcz Alaine írásaiból készült Alaine – Ideje a meghalásnak című bábelőadással ez a kifejezési forma is felkerül a MOST FESZT palettájára.
A fesztiválon megjelenő produkciók kiválasztásakor nagyon fontos szempont a húsbavágó társadalmi kérdéseket felvetése is. Versenyen kívül látható a Cím nélkül, „hajlék-kaland-játék” amely interaktív formában, a közönség aktív közreműködésével világít rá a hajléktalanság problémájára, Crespo Rodrigo reményei szerint mind a témafelvetés, mind a megvalósítás komolyan elgondolkoztatja majd a nézőket. A játék helyszínéül megnyitják a színház tánctermét.
A Kubiszyn Viktor műve nyomán készült Drognapló már címében egyértelműsíti azt a témakört, amit körüljár. A gyergyószentmiklósi előadás művészi értelemben véve is kivételes formában szolgálja azt a célt, amire egy, többek között a drog prevenció kérdését szem előtt tartó előadás vállalkozhat.
Elengedhetetlennek érzem, hogy egy színházi fesztivál kiemelt helyen kezelje a legfiatalabb, pályájuk elején álló vagy hivatalosan azt még el sem kezdő művészek előadásait.
A Kaposvári Egyetem Részegek című stúdióelőadása olyan művészi színvonalat képvisel, ami kihagyhatatlanná tette a produkciót az idei fesztiválprogramból” – tette hozzá Crespo Rodrigo.
5. MOnodráma és STúdiószínházi FESZTivál, Tatabánya, Jászai Mari Színház
2019. március 20.-24.
Fejléckép: jelenet a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház: Az apró kozmikus félreértés című előadásból (Fotó: Jászai Mari Színház)