Peller Károly színművész-rendező és Tóth Péter zeneszerző mellett a jelenlegi főigazgató, Barnák László is indult a Szegedi Nemzeti Színház vezetői posztjáért. Pályázatát elsőként a Fidelio teszi közzé. Barnák a színház prózai kínálatával kapcsolatban a legfontosabb célok között világirodalmi és kortárs magyar darabok bemutatását emeli ki:
kortárs nemzeti művészet nélkül nincs nemzeti kultúra
– vallja az utóbbi kapcsán. Ezek mellett fontos szerepet szán a színházpedagógiai aktivitásoknak is, amelyek az ő vezetői ciklusa alatt megszaporodtak: színházi nevelési projektekkel és saját produkciók létrehozásával új, fiatal nézőközönséget tervez bevonzani.
A színház feladataként a morális példázatok és az üres szórakoztatás helyett a közös gondolkodást, esetenként a hétköznapi problémákból való kiszakadást, vagy éppen a jelenre frissen reagálva mindannyiunkat érintő problémák felvetését emeli ki. A jó-rossz dualizmust is elveti: „Az érvényes színház nem osztja föl a világot „jókra” és „rosszakra”. Ellenkezőleg: egyidejűleg kínál fel több nézőpontot, és a néző dolga fölfedezni, melyek érintik őt meg leginkább.
Manapság, amikor a világ különféle törésvonalak mentén sorakozott fel, a színház menedék, mert lehetővé teszi, hogy egy másik ember helyzetébe képzelhessük magunkat
– egy másik ember szemén keresztül láthassuk a világot”. A színházat tanító közeg helyett a közös gondolkodás helyének tekinti, ehhez az esztétikai elvhez igazodik az általa meghívni tervezett alkotók, szerzők és darabok sora is.
Barnák fontosnak tartja a művészi koncepcióval „egymásra építő szinergiában” működő kulturális marketinget is, a korszerű kommunikáció eszközök használatát, a tudatos arculatformálást és a közösségi akciók szervezését. A direktori feladatok között kiemeli az állandó személyes jelenlét fontosságát, amelyen keresztül a vezető figyelemmel tud lenni és inspirálni tudja a színházi kollektívát. „Ismerem a színház működését, a művészeti állomány tagjait, az itt dolgozókat. Itt ért a legtöbb szakmai tapasztalat, elkötelezettje lettem színházunknak” – fogalmaz a szegedi teátrumban eltöltött immár tizennégy esztendőre utalva.
Az elmúlt időszakhoz képest jelentős változás, hogy Barnák szakítani kíván a háromtagozatú teátrum eddigi művészeti működési modelljével: a főigazgató, a drámatagozat és az operatagozat vezetője helyett egy
ötfős művészeti tanács alakítaná ki a színház művészeti elképzeléseit.
Ennek tagjai: Barnák László főigazgató, Dobszay Péter – aki Dinyés Dánielt váltaná az opera tagozat élén –, illetve Fábián Péter, Koltai M. Gábor és Tárnoki Márk rendezők lennének.
Barnák László főigazgatói pályázata teljes terjedelmében itt olvasható:
Fejléckép: Barnák László (Fotó / Forrás: Fábián Évi / Fidelio)